Nečekaný internetový paušál pro dial-up – někomu vhod, někomu méně

Nečekaný internetový paušál Českého Telecomu má slušný ohlas jak mezi potenciálními zákazníky, tak mezi alternativními operátory. Některým totiž peníze přinese, zatímco jiné nechá na suchu. A o peníze jde vždy až v první řadě. Co s touto nečekanou situací bude dělat Český Telecom? A co Český telekomunikační úřad?

Když jsme v pátek referovali o nečekané možnosti internetového paušálu (říkejme mu třeba Nečekaný paušál), který se skrývá v nabídce tarifů a tarifních rozšíření Víkend a Volný, strhla se kolem celé záležitosti slušná lavina ohlasů. Asi je zbytečné konstatovat, že většině uživatelů dial-up připojení se možnost surfovat po víkendech či po večerech za stokorunový (či 149 korun) příplatek velmi líbí, byť musí hlídat délku připojení a po půl hodině se odpojit a znovu připojit. Na Internetu se také objevilo několik návodů, jak tohoto docílit automaticky a zdá se, že balíčky Víkend a Volný udělají nečekaný zákaznický úspěch.

Rozřešení dilematu, zda používání přístupových čísel pro internetové připojení mimo prefix 971 musíme definitivně nechat až na Českém telekomunikačním úřadu (ČTÚ), pokud jej regulátor bude vůbec řešit. Já se domnívám, že používání čísel je zcela v souladu s číslovacím plánem a neporušuje žádné ustanovení ČTÚ a vzhledem k tomu, že od jednotlivých operátorů rovněž nevzešla žádná horečná činnost, která by měla zabránit případné mastné pokutě, dá se soudit, že i jednotliví operátoři v tomto nevidí problém.

Jednotlivá místní čísla jsou totiž standardní pevná čísla na ústředně, zatímco čísla začínající prefixem 971 a způsobující účtování podle tarifu Internet jsou pouze aliasy. Běžnému klientovi to může být jedno – s tou výhradou, že na čísla, začínající na 971 se nedovolá ani z mobilů ani ze zahraničí – alternativním operátorům to ale zdaleka jedno není.

Hlavním důvodem je způsob dělby peněz. Zatímco z volání na tarif Internet inkasuje alternativní operátor od Českého Telecomu 15 haléřů, z volání na místní pevné číslo je to až 20 haléřů za terminaci hovoru, tedy solidní čtvrtinový rozdíl. Takové peníze jistě operátorům přijdou vhod a Český Telecom se s nimi nebude rád loučít.

V některých připadech ani nebude muset, protože někteří operátoři nepoužívají pevná internetová čísla ze svého číselného rozsahu, ale z rozsahu čísel Českého Telecomu. V jejich případě tedy Český Telecom platí pouze volání na čísla 971, nikoliv na ta běžná čísla, protože ta patří jemu a telefonní spojení se tedy právně ukončuje v jeho síti. Podívejme se znovu na tabulku čísel z minulého článku:

  • iDnes – 266 090 012
  • Volný – 246 098 993.
  • Razdva (Contactel) – 266 090 012
  • Quick (Český Telecom) – 222 111 993
  • Tiscali – 226 009 996

iDnes je připojený přes Contactel a čísla začínající na prefix 266 jsou podle Číslovacího plánu veřejných telefonních sítí přidělena Českému Telecomu. Stejně tak číslo pro Quick, to asi nepřekvapí, protože jde o službu IOL / Českého Telecomu.

Naopak číslo pro připojení Volný patří Czech on Line a číslo Tiscali připojení je v databázi uvedeno pod World on Line, firmy, kterou Tiscali koupilo.

Z toho plyne jednoduchý závěr. Zatímco Tiscali a Volný/COL budou z Nečekaného paušálu Českého Telecomu profitovat, Contactel a zároveň všechny společnosti nabízející připojení přes něj pod svojí značkou neuvidí od Českého Telecomu ani korunu.

Český Telecom již údajně začal jednat o tom, jak otevřenou trhlinu ve zpoplatňování přístupu k Internetu zacelit. Jedna z nejčastěji probíraných variant je vyjmutí sítí alternativních operátorů ze zvláštní nabídky tarifů Víkend a Volno s tím, že Contactel by svoji službu nabízel na vlastním čísle, aby se zavřela i tato skulinka (protože volání na pevné číslo Razdva Internetu je vlastně volání v síti Českého Telecomu).

Tento plán zatím vypadá docela jednoduše a prostě, má ale drobnou vadu na kráse. Odporuje požadavku ČTÚ, aby zákazníkovi byla jednoznačně identifikována cena. A to z místního čísla bez speciálních znalostí (tzn. pamatujete si celou databázi) prakticky nelze. Český Telecom by tedy musel před spojením hovoru do sítě alternativního operátora dát hlasové návěstí informující volajícího o tom, že tento hovor se nepočítá do paušální nabídky. A to není zase tak pohodlné, rychlé a levné řešení.

CIF16

Nakonec bude mít Český Telecom asi jen tři možnosti:

  1. Mávne nad problémem rukou s nadějí, že se skulina nedostane do širokého podvědomí lidí a že holt těch pár lidí, co se o ní dozví, ji využijí.
  2. Zruší celou nabídku zvýhodnění Volný a Víkend – což ho s ohledem na vynaložené marketingové prostředky nevyjde nijak lacino.
  3. Konečně zavede skutečný paušál pro dial-up připojení k Internetu.

Zatím to vypadá ze všeho nejvíce na možnost číslo jedna. Tuto cestu ale notně zkomplikují mainstreamová média, která se o Nečekaný paušál začala aktivně zajímat. V okamžiku, kdy se o tom začne psát v celostátních denících, bude šance na ututlání definitivně pramalá.

Anketa

Jak bude situaci kolem Nečekaného paušálu Telecom pode vás řešit?

86 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 1. 2007 1:54

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »