Hlavní navigace

Nechráněný kšeft

24. 7. 2006
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Hudební obchod Yahoo Music experimentuje s prodejem digitální hudby ve formátu MP3, tedy bez jakýchkoliv ochran. Má to být výzva gramofonovému průmyslu. Vyslyší ji? Jakou prodejnost hudby lze očekávat, bude-li v nechráněném formátu?
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Pokud jste fanoušky zpěvačky Jessicy Simpson a chcete si poslechnout její poslední počin A Public Affair, jásejte. Hudební obchod Yahoo Music bude toto album prodávat, asi zatím na zkoušku, ve formátu MP3, tedy bez technologií DRM – bez ochrany. Podle blogu autorů je to velká výzva hudebním labelům. DRM nepřináší zákazníkům žádnou přidanou hodnotu. Nedá nic ani muzikantům, ani vydavatelům. A tak jediným, kdo na něm tloustnou, jsou firmy, které se snaží udržet své zákazníky na jedné technologické platformě. Na té, na které DRM funguje, kopnul si výběrem argumentace do Microsoftu server Slashdot.

Pokud mne paměť neklame, o něco podobného se již v minulosti pokusilo několik serverů, například kultovní český obchod Vltava.cz. V současnosti je ale naprostá většina takzvaně legální hudby na Internetu chráněna některým z DRM systémů, pochopitelně s iTunes v čele. To, co Yahoo tvrdí o DRM, je svatá pravda. To, o co se snaží, je neobyčejně chvályhodné. Čeho tím dosáhne, je ale otázka. DRM má totiž kromě více nebo méně rafinovaného otravování zákazníka jednu vlastnost. Dodává obsahu, který chrání, esenci exkluzivity, která použitím MP3 okamžitě vyprchá. Jak je to možné?

Koupený WMA nebo AAC soubor je možné přehrát pouze v souladu s nastavenými právy. V mém počítači, v mém iPodu, mém Pocket PC. Nikomu jinému nebude fungovat, takže všem ostatním je na nic. Ale je to můj majetek (vlastně není, ale uživatel to tak bere). Já jsem za něj zaplatil, takže jen a pouze mně funguje. To je exkluzivita, přesněji její percepce. Mohu zaplatit za MP3 o stejné kvalitě. Soubor bude fungovat mně (kdekoliv). Taky bude fungovat kamarádovi a za chvilku si přesně ten stejný soubor budu moci stáhnout z Gnutelly. Bez omezení, bez nároků, anonymně a zadarmo.

BRAND24

Jistě, nejde o obálku, ale o obsah. Je celkem jedno, jestli je písnička v MP3 nebo čemkoliv jiném. Ale pocit exkluzivity, spojený paradoxně s přítomností DRM, je možná to, co mnoho uživatelů přinutí si obsah, který je v jiné podobě dostupný zadarmo, koupit. Zaplatit za něj. Odbouráním jinak nesmyslného omezení mizí onen pocit asi jako pára nad hrncem. Puf.

Fandím Yahoo Music a přeji jim, aby se Jessica Simpson, a pokud možno všechny ostatní desky v MP3, prodávaly jako na drátku. Jen se obávám, že lidské chování, které není vždy úplně racionální, může tento – osvícený a internetově–buditelský – počin notně zkomplikovat. Jednoduše proto, že o nechráněnou, ale placenou muziku nebude patřičný zájem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).