Apple/iTunes ty pisnicky nenataci.
Predpkladam, ze vite, kolik stoji obchodnika nakup prav. Podotkam, ze jejich cena (tech prav) je _HODNE_ jina pro distribuci pomoci klasickych medii a Internetu.
Zkuste se zeptat v nejakem eShopu, zda Vam nakup za 20 korun doveze on-line obchodnik zadarmo ...
Proc mate za to, ze naklady na doruceni skladby plati z 1/2 poloviny zakaznik?
Co se tyce Skypu, tam neplatite za provoz, ale platite za pristup k adresari :-)
Nicmene obecne plati, ze trh se ridi nabidkou a poptavkou. Nikdo Vas nenuti, abyste ty sluzby konzumoval ...
Pak budu mít dvě možnosti: buď koupit drahý značkový HW, který mi nedovolí nic, nebo pod rukou něco typu Made In China (Vietnam, Rossija), který mi dovolí vše.
Bohužel, mám hudební sluch, poslouchám na kvalitní sluchátka, kvůli rušení okolí a z okolí a klasická hudba je o něčem jiném, než rockový nebo techno rámus. Porovnání obou nahrávek bylo naprosto jasné. Kompresí a přepisem došlo k porušení fází na vyšších kmitočtech a výsledk byl podobný, jako když při nastavování snímací hlavy u stereofonního magnetofonu nepatrně rozkolmíte štěrbinu. Prostě se to nedalo posluchat.
Výpalné OSE neplatím, nakupuji v cizině, konkrétně na Slovensku. Vřele doporučuji. Vyjde to levněji než u nás a pokud se to rozšíří, začne lobby prodavačů OSU pěkně dusit.
Online obchody s hudbou by měly prodávat i nekomprimovanou hudbu, aby nabídly ekvivalent běžného CD. V ideálním případě by navíc měly umožnit na straně serveru (!) komprimovat hudbu podle vlastního nastavení, nebo alespoň výběr z mnoha různě kvalitních souborů.
A organizace typu OSA by se mohly změnit na DOBROVOLNÉ registrátory duševního vlastnictví: Prostě koupím "právo k užití díla" a pokud chci, nechám si ho zaregistrovat. Nebudu si muset schovávat doklad o koupi, v případě ztráty dat si na základě již získaného oprávnění stáhnu dílo znova.
Asi tak nejak. Na druhou stranu nemam opravdu zadne zabrany podle toho s audio/video dily nakladat, vzdyt si to predplacim. Opravdu nevim proc platit dan a pak jeste vysokohorskou prirazku v obchode. A je mi uplne jedno jak je nebo neni ta dan minena, 90% spotrebovanych medii jsou zalohy mych soukromych dat => s temi 10%(jejich obsahem) nakladam jako se svym vyhradnim vlastnictvim, protoze jsem si to bohate zaplatil. A az mi nejaky autor rekne, jaky jsem pirat do oci, tak muze ocekavat maximalne poradnou ranu.
:D nemyslim ze ta procedura je tak odlisna. Vetsina lidi stahuje do defaultniho adresare dane aplikace a pak uz staci mit ulozenu adresu oblibeneho vyhledavace (1. klik), napsat jmeno hledane skladby/interpreta/... (2. klik) a kliknout na kyzeny vysledek (3. klik). V tento okamzik se uz muze spustit aplikace a automaticky zacit stahovat.
Konkretni skladby si stahuje jen malo kdo, drtiva vetsina uzivatelu chce tak jako tak cele album.
Ránu, podívej se na to ze třetí strany ;-). Už je to nějaký čas, stalo se to v Rakousku, co nějaká manželka při rozvodu s manželem, ho napráskala na policii, že je pirát, pálí ve velkém (údajně měl jen doma vlastní soukromou kolekci různých titulů, hudbu a filmy, a to jen pro sebe)... no a oni se u něho doma stavili ;-).
Mně osobně připadá hloupé platit za něco, k čemu přistupuji prostřednictvím Internetu. Přístup na Internet není zadarmo, platím si za něj - tak proč připlácet ještě za obsah? Přístup na Internet si přece platím právě proto, že pak můžu zdarma přistupovat k jeho obsahu. :-)
Tento trend mne začíná poněkud znepokojovat... Skutečně se předpokládá, že si budu platit přístup na Internet jen proto, abych mohl následně platit ještě za to, co na Internetu dělám? To je dvojí zpoplatnění téhož, a to je svinstvo.
Jenze kam ma clovek vsechna ta Cdcka davat ... Ja uz se vyprdnul na kvalitu a kompletni svoji diskografii zoggoval, protoze prehrabavat se tunami krabicek mne uz prestalo bavit.
Funkční ochrana proti kopírování CD neexistovala, neexistuje a nikdy existovat nebude! Takže nezbývá, než se stím smířit a své chování na trhu tomuto faktu přizpůsobit. Pokud bude hudební CD stát kolem 50 Kč, nebudu se z jeho kopírováním obtěžovat. Muziku s internetu sám nestahuji, jednak proto, že tam není nic, co by mne zajímalo, jednak proto, že klasika se v MP 3 stejně nedá poslouchat. Jednou jsem zkusil přepsat část původního CD do MP 3 a výsledek byl i při minimální kompresi příšerný.
Znám několik lidí s podobnými obavami, ale ti je řeší tak, že si CD koupí a pokud jsou s ním problémy, stáhnou si ho ještě jednou z internetu nebo si ho nechají nagrabovat u někoho, komu "to jde". Mají tak dobrý pocit z toho, že podpořili vydávání CD svého oblíbeného interpreta, a zároveň mají fungující album. A originál CD ve stojánku.
A ted nejsem si vubec jist. Zrejme se pletu, ale mam pocit, ze jsem tam videl u jednoho release format ogg. Ale mozna me salil zrak ;o) Ja si tama objednavam vinyly a CD.
Takze kdyz si objednavas nejake zbozi po telefonu, tak ho chces taky zadarmo s tim, ze uz platis za telefon? Nebo kdyz si neco jdes koupit do obchodu, tak odmitnes platit, protoze jsi uz zaplatil za boty?
ast
Ne. Otázka měla znít úplně jinak. Proč máme platit výpalné OSE při nákupu médií pro svoje vlastní práce, nebo tiskáren a podobně a proč má kapela nebo zpěvák brát stálý příjem za svoji muziku, když už za ní jednou dostal zaplaceno při vydání nosiče ? Ve fabrice taky lidi nedostávají tantiemy za něco co vyrobili před nějakými 20-ti roky. Proč má tedy "umělec" brát stále peníze za něco co už dostal dávno zaplacené ?
Protoze je to jednodussi. Kdyz si chcete stahnout pisnicku pres iTunes, je to otazka dvou kliknuti. Kdyz si ji chcete stahnout pres bittorrent, je to asi tak 10 kliknuti: najit torrent, nahazet tam vsechny trackery, vybrat umisteni na disku - pricemz vetsina uzivatelu ani nevi, co to je harddisk - pak vybrat, ktery pisnicky z torrentu chcete, ... proste za ten dolar to stoji.
I chráněné CD redigitalizovat ze signálu, co jde ze sluchátkového/reproduktorového vývodu. Ochrany jsou v ... a kvalita na naprosté většině zařízení nerozpoznatelná od orginálu (může být i lepší, pokud to proženeme nějakými vylepšovacími filtry).
Kvalita lepsi ve smyslu stejneho prubehu signalu asi tezko, ale je fakt, ze lze takto castecne napravit neschopnost zvukare, kteremu nekdo nejdrive provedl lobotomii a pak vypreparoval usni organy (80% soucasne produkce ozvucuje nejspis podobne postizeny jedinec).
..."Taky bude fungovat kamarádovi a za chvilku si přesně ten stejný soubor budu moci stáhnout z Gnutelly. Bez omezení, bez nároků, anonymně a zadarmo."... A jakou skladbu prodavanou s DMR takto nenaleznu??? -imho ta exkluzivita je jen BLÁBOL
Ale to predpokladate, ze vetsina lidi vi, co je adresar. O cemz dost pochybuju.
Zaroven musite doufat, ze bude hodne seederu a nektere veci na bittorrentu vubec nejsou - naopak na iTunes jsou i hodne stare a alternativni veci a vsechno jde dokonce stahnout stejne snadno, stejnou rychlosti atd.
Jen se neboj, pokud vis neco vice o DRM, potom bys vedel, ze postupem casu tohle nepujde (treba monitor se bude digitalne prokazovat pocitaci, jinak nepusti plne rozliseni a pod.). Jen nejakej patek potrva, nez se podobny cripple-hw rozsiri :(
Doporučuji zkusit pár programů na převod do mp3 (Exactaudiocopy.de + LAME codec je to nejlepší), hlavně si zjistit jak vše správně nastavit... najít si vše co je spojené se získáním kvalitní mp3. Ještě lepší je si najít téma bezztrátová komprese hudby, třeba FLAC apod.
Lituji vás, že jedním pokusem jste mp3 takhle urazil ;-), chyba byla ve vás ne v mp3, shame on you.
To je obecny omyl - ty ochrany se postupne presouvaji do HW, cims se stavaji cim dal tim vetsim oriskem. Ano, nakonec je nekdo prolomi - ALE - pro bezneho uzivatele muze byt uprava daneho zarizeni prakticky nemozna. Neco malo cesky je na http://www.cdr.cz/a/14961... A realita je este o chlup horsi. Nicmene, jeste nejakej patek to bude trvat :)
To neni muj problem za kolik to kdo prodava, muj problem je, ze za podstatne min mam zaplatit totez. Je to jako kdyby vam nekdo prodal auto ve stavu stavebnice bez navodu za stejnou cenu jako smontovane. Jen blazen by si kupoval to rozebrane.
Naklady na doruceni skladby po netu navic plati alespon z 1/2 zakaznik, v nekterych pripadech (Skype, pokusy s torrenty, ...) se snazni distributor prenest na zakazniky naklady zcela.
Neni nic jednodussiho, nez ze se lide vrati k analogove ceste. Ke ztrate na kvalite dojde jen jednou, pak uz to bude opet digitalni format. A na tu jednu analogovou cestu si ten nekdo muze poridit velmi kvalitni HW.
Mimochodem, jak znamo, pri prodeji hraje roli kazdy dolar, tak to dopadne stejne jako vzdy, orig "znackove" pristoje s ochranami a tytez pristroje na trznici bez nich. Nebo se snad jeste vubec prodavaj DVD prehravace jine, nez multiregion ?
1. Nejsme v Rakousku.
2. Našli u něj v PC akorát pár programů od MS, nic víc, a za to dostal pokutu několik tisíc euro. O hudbu ani filmy tam nešlo, ale možná píšeme každý o někom jiném, to je jedno, v každém případě platí bod č.1.
Tady je zatím kopírování a stahování hudby a filmů pro osobní potřebu zcela legální.
Tak to ja si CD klidne prekonvertuju do MP3 nebo lepe OGGu, ktery nema tak vyrazne artefakty. Neustale prehazovani CD me nebavi, a ve stozich krabicek se spatne orientuje. WMA s DRM me nezajima, na Linuxu to nemam cim prehrat, ve formatu MP3 bych byl obcas ochoten neco i koupit.
... a nebo aspon bez vydavatelskych zroutu. Viz Jarek Nohavica a jeho Prazska palena (http://www.nohavica.cz/praha2006/prazska_palena.htm) ... vydelava na koncertech a jednu pisnicku dava zdarma v MP3. A DVD+CD z koncertu prodava za 350kc. Srovnejte napr. s CD a DVD Daniel Landa - Boure (http://www.kupcd.cz/) CD za 260 a DVD za 310 (to je jenom priklad).
Za nejakej ten patek taky exkluzivne o moznost ten soubor prehrat prijdete (s pravdepodobnosti 99,9999%). Provozovatel krachne/zmeni technologii/..., Vy zmenite OS/HW/... a vase exkluzivni DRM si muzete exkluzivne strcit nekam.
exklusivita je možná přidaná hodnota pro vás, ale pro mně to zase znamená, že po zakoupení nahrávky v wma musím, ještě shánět plugin nebo návod abych si mohl nahrávku vůbec poslechnout a to nemusím mít Linux, i na Windows to znamená problém pokud nechcete používat nemotorné přehrávače jako jsou MS media player nebo Winamp...
nebo pokud někde najdu návod a potřebný sw, tak si soubory převedu do "normálního" formátu mp3 nebo ogg, ale s každým převodem jde kvalita dolů
Vzdyt ma pravdu, pokud skladba na CD stoji dejme tomu 30Kc a v teto cene jsou zahrnuty veskere naklady na vyrobu, distribuci, rabat prodejce atd, pak tataz skladba sirena po internetu musi stat maximalne desetinu teto castky.
To je právě to, nač narážím. Většina slušných firem, přijímajících telefonní objednávky, tak činí na *bezplatných* linkách, čímž bere náklady na sebe. Stejnětak spousta kamenných obchodů nabízí dopravu zboží zdarma nebo za mírný poplatek. Zásilkové služby zase od určité částky výše mívají poštovné zdarma. Podle stejného principu by tedy měla být multimédia prodávána přes vyhrazené připojení, které nepodléhá zpoplatnění dat - nebo by jejich cena alespoň měla být adekvátně nižší. Nicméně neděje se tak... čímž je nakupování multimédií přes internet výrazně znevýhodněno.
To, že zakoupená data nedostanu fyzicky do ruky, bych ještě překousl (za předpokladu, že by to snížilo cenu). To, že s ním následně nemůžu nakládat podle svého uvážení, bych eventuelně taky dokázal spolknout (za předpokladu, že by to snížilo cenu). Nicméně to, že cena takto zakoupeného zboží je i přes zmíněná omezení stále srovnatelná s fyzickým zakoupením média, mi ale už připadá jako lumpárna. A to, že musím ještě platit peníze navíc, aby se ke mně ta data vůbec dostala, to už je od prodejce vůbec chucpe.
Když už jsem u té psychologie a hezky vysvětlené exkluzivity, tak třeba já se na DMR dívám trochu jinak. Hudbu se poslední roky právě kvůli ochranám kupovat bojím. Přece jen dát 400 - 700 za CD, které si pak nebudu moci ani přehrát, je natolik nepřijatelné, že i když bych si ho rád koupil, radši si to stáhnu z internetu. Tam sice taky není garance kvality a funkčnosti, ale je to se dá vyřešit případným smazáním souboru (i když zatím to bylo všechno v pořádku).
Proto by si všichni účastníci trhu měli uvědomit, komu má systém prodeje vyhovovat: jestli hlavně interpretům, nahrávacím společnostem nebo uživatelům.
Už pár let to takhle dělám. Originál CD do počítače ani náhodou, rootkity jsou svinstvo. Upravil jsem si jezevčíka, kterého jsem koupil v Peny marketu za 700 Kč tak, že jsem si z něj vytáhl diodový výstup. Analogový signál nahraju do PC, při čemž použiji 32 bitové vzorkování s frekvencí 192.000 (Adobe Audition), získaný signál vyčistím od analogového šumu, což je směšně jednoduchá záležitost, výsledek převzorkuji zpět na CD formát. Získám řadu wav souborů, bez identifikačních dat a ochran, takže DRM a podobné nesmysly nemusím řešit. Z originálu přendám booklet a původní placka putuje do sklepa. Skener a tiskárna se postarají o kvalitní potisk zkopírované placky. Takto získaná kopie hraje bez problémů ve všem, co podporuje CD formát, přehrávače ji nedokážou identifikovat, takže nehrozí možnost postihu za prohřešek proti AZ a rovněž klonování takovéto placky je bezproblémové. Navíc mi použitý soft umožňuje i velmi kvalitní přepis analogových medií (Pásky, kazety, vinyly).