Neidealizujme si online nákupy

Budu-li chtít generalizovat, řeknu, že z Internetu a odborných periodik se člověk dozví, jak jsou e-shopy fajn a jaký mají obrovský náskok v poskytovaných službách před kamennými konkurenty. V tradičnějších médiích, zejména v televizi, se o internetových nákupech potenciální zákazník mnoho dobrého nedozví. Maximálně o černém prodeji léků nebo o úhledně zabalených cihlách. Jenže pravda je, jak už to tak často bývá, někde uprostřed.

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Často se setkávám s tím, že mezi řadovými „konzumními“ uživateli Internetu se rozšířil mylný dojem, že všechny internetové obchody jsou fajn. Velký výběr, nízké ceny, doručení až do domu, pohodlný nákup z domova, řada možností platby. To jsou proklamované výhody e-shopů a já s nimi po několika letech pravidelného nakupování přes Internet mohu jedině souhlasit.

S rozmachem Internetu se na něj však dostávají i „taky obchodníci“, kteří ještě před pár lety provozovali pochybné hokynářství někde na rohu, kterému se zákazníci po několika nedobrých zkušenostech začali vyhýbat pořádně velkým obloukem. Zkušenější uživatel se vyhne „e-shopům“ s nápisem „Untitled“ v záhlaví, kde se objednává po telefonu a katalog je ve skutečnosti excelovskou tabulkou.

Jenže takové pokusy o internetové obchodování jsou již minulostí. Základní a dobře vypadající e-shop dnes dá dohromady po večerech kdejaký student, kterému zájemce o obchodování přes Internet vyplatí mrzký honorář, a může tak začít naplňovat svou vizi o milionech vydělaných přes „ten Internet“.

Nic proti, každý má právo zkusit své štěstí. Jen na to nesmí doplácet zákazníci. Při návštěvě kamenné prodejny máte podstatně větší šanci neskočit na lep. Vidíte na vlastní oči, v jakých podmínkách obchodník působí, jaké je jeho jednání a na spoustu věcí se můžete osobně přeptat.

Čím dál častěji se setkávám s tím, že některé méně seriózní e-shopy si na kvalitu jenom hrají. Vidím katalog plný stovek výrobků, ze kterého si určitě vyberu, a každým dnem jsou do něj přidávány novinky. Jaké je však překvapení, když zjistím, že většinu zboží nakonec není obchodník schopen sehnat. Čekáte tři týdny a pak se dočkáte už jen omluvy, že zboží momentálně nemá dodavatel na skladě a pravděpodobně už se ani nebude vyrábět. Ještě větší překvapení je, že takové již nesehnatelné zboží je v nabídce třeba ještě za měsíc.

Najdou se i e-shopy, které si z vás snad dělají legraci – několikrát vám svatosvatě slíbí, že zboží je už na cestě, nebo že se právě vyplňují papíry pro dopravce. Očekávaný balíček však nikde a vy si jen můžete nadávat, že jste z důvodu vlastní pohodlnosti zaplatili předem … Někteří internetoví obchodníci mají ve zvyku dosti klamat s dodací lhůtou. Buď tento údaj neaktualizují, nebo přeceňují své schopnosti a nebo prostě lžou. V jednom nejmenovaném obchodě s hudbou a filmy, kde jsem dříve pravidelně nakupoval, měla prakticky každá objednávka nějaké „nenadálé“ komplikace, takže deklarovaný termín skoro nikdy neplatil, a jen málokterou objednávku se podařilo vyřídit celou a napoprvé. Potřebujete se na něco zeptat? Bezva, u každého zboží je diskuze. A hle, příspěvky staré několik měsíců jsou bez odpovědi. Nebo na nemalou část i zcela triviálních otázek se dozvíte, že prodejce tuto informaci nemá k dispozici. Tato odpověď je tak častá, že si jeden může myslet, že je vkládána už automaticky. Nemyslím teď opravdu nějaké vysoce specializované informace, ale tak základní věci, jako jsou třeba rozměry poličky na DVDčka.

CIF16

Samostatnou kapitolou jsou reklamace. Osobně naštěstí nějakou extra negativní zkušenost nemám. Jen jednou se mi stala taková kuriózní věc, že jsem reklamoval mobil, který se odmítal rozběhnout. Reklamace nebyla uznána, ale mobil jsem dostal nový. Shodou okolností byl pak tento prodejce kvůli reklamacím popotahován v Občanském judu, a jak jsem to tak sledoval, tak jsem dopadl velmi, velmi dobře. Podívám-li se však do vyhledávače a poptám-li se svých známých, najdu negativních a nepříjemných zkušeností s reklamacemi dost a dost, přestože e-shop má na svém webu krásné řeči o bleskurychlém řešení reklamací ke spokojenosti zákazníka.

Určitě nechci všechny e-shopy házet do jednoho pytle a rozhodně nebylo smyslem předešlých řádků odrazovat potenciální zákazníky od nákupu přes Internet. Sám mám s on-line nákupy spíše pozitivní zkušenosti. Nevytvářejme ale pro ty méně zkušené uživatele dojem, že není nic lepšího než internetové nakupování a že mezi provozovateli e-shopů nejsou méně seriózní jedinci. Nakupování po Internetu má své nesporné výhody, ale na nepoctivce můžete narazit v e-shopu stejně jako v kamenném obchodě.

Anketa

Jaké jsou vaše zkušenosti s nákupem v českých e-shopech?

194 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 2. 2011 15:42

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnotit všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »