Hlavní navigace

Neidealizujme si online nákupy

Jiří Macich ml.

Budu-li chtít generalizovat, řeknu, že z Internetu a odborných periodik se člověk dozví, jak jsou e-shopy fajn a jaký mají obrovský náskok v poskytovaných službách před kamennými konkurenty. V tradičnějších médiích, zejména v televizi, se o internetových nákupech potenciální zákazník mnoho dobrého nedozví. Maximálně o černém prodeji léků nebo o úhledně zabalených cihlách. Jenže pravda je, jak už to tak často bývá, někde uprostřed.

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Často se setkávám s tím, že mezi řadovými „konzumními“ uživateli Internetu se rozšířil mylný dojem, že všechny internetové obchody jsou fajn. Velký výběr, nízké ceny, doručení až do domu, pohodlný nákup z domova, řada možností platby. To jsou proklamované výhody e-shopů a já s nimi po několika letech pravidelného nakupování přes Internet mohu jedině souhlasit.

S rozmachem Internetu se na něj však dostávají i „taky obchodníci“, kteří ještě před pár lety provozovali pochybné hokynářství někde na rohu, kterému se zákazníci po několika nedobrých zkušenostech začali vyhýbat pořádně velkým obloukem. Zkušenější uživatel se vyhne „e-shopům“ s nápisem „Untitled“ v záhlaví, kde se objednává po telefonu a katalog je ve skutečnosti excelovskou tabulkou.

Jenže takové pokusy o internetové obchodování jsou již minulostí. Základní a dobře vypadající e-shop dnes dá dohromady po večerech kdejaký student, kterému zájemce o obchodování přes Internet vyplatí mrzký honorář, a může tak začít naplňovat svou vizi o milionech vydělaných přes „ten Internet“.

Nic proti, každý má právo zkusit své štěstí. Jen na to nesmí doplácet zákazníci. Při návštěvě kamenné prodejny máte podstatně větší šanci neskočit na lep. Vidíte na vlastní oči, v jakých podmínkách obchodník působí, jaké je jeho jednání a na spoustu věcí se můžete osobně přeptat.

Čím dál častěji se setkávám s tím, že některé méně seriózní e-shopy si na kvalitu jenom hrají. Vidím katalog plný stovek výrobků, ze kterého si určitě vyberu, a každým dnem jsou do něj přidávány novinky. Jaké je však překvapení, když zjistím, že většinu zboží nakonec není obchodník schopen sehnat. Čekáte tři týdny a pak se dočkáte už jen omluvy, že zboží momentálně nemá dodavatel na skladě a pravděpodobně už se ani nebude vyrábět. Ještě větší překvapení je, že takové již nesehnatelné zboží je v nabídce třeba ještě za měsíc.

Najdou se i e-shopy, které si z vás snad dělají legraci – několikrát vám svatosvatě slíbí, že zboží je už na cestě, nebo že se právě vyplňují papíry pro dopravce. Očekávaný balíček však nikde a vy si jen můžete nadávat, že jste z důvodu vlastní pohodlnosti zaplatili předem … Někteří internetoví obchodníci mají ve zvyku dosti klamat s dodací lhůtou. Buď tento údaj neaktualizují, nebo přeceňují své schopnosti a nebo prostě lžou. V jednom nejmenovaném obchodě s hudbou a filmy, kde jsem dříve pravidelně nakupoval, měla prakticky každá objednávka nějaké „nenadálé“ komplikace, takže deklarovaný termín skoro nikdy neplatil, a jen málokterou objednávku se podařilo vyřídit celou a napoprvé. Potřebujete se na něco zeptat? Bezva, u každého zboží je diskuze. A hle, příspěvky staré několik měsíců jsou bez odpovědi. Nebo na nemalou část i zcela triviálních otázek se dozvíte, že prodejce tuto informaci nemá k dispozici. Tato odpověď je tak častá, že si jeden může myslet, že je vkládána už automaticky. Nemyslím teď opravdu nějaké vysoce specializované informace, ale tak základní věci, jako jsou třeba rozměry poličky na DVDčka.

Samostatnou kapitolou jsou reklamace. Osobně naštěstí nějakou extra negativní zkušenost nemám. Jen jednou se mi stala taková kuriózní věc, že jsem reklamoval mobil, který se odmítal rozběhnout. Reklamace nebyla uznána, ale mobil jsem dostal nový. Shodou okolností byl pak tento prodejce kvůli reklamacím popotahován v Občanském judu, a jak jsem to tak sledoval, tak jsem dopadl velmi, velmi dobře. Podívám-li se však do vyhledávače a poptám-li se svých známých, najdu negativních a nepříjemných zkušeností s reklamacemi dost a dost, přestože e-shop má na svém webu krásné řeči o bleskurychlém řešení reklamací ke spokojenosti zákazníka.

Určitě nechci všechny e-shopy házet do jednoho pytle a rozhodně nebylo smyslem předešlých řádků odrazovat potenciální zákazníky od nákupu přes Internet. Sám mám s on-line nákupy spíše pozitivní zkušenosti. Nevytvářejme ale pro ty méně zkušené uživatele dojem, že není nic lepšího než internetové nakupování a že mezi provozovateli e-shopů nejsou méně seriózní jedinci. Nakupování po Internetu má své nesporné výhody, ale na nepoctivce můžete narazit v e-shopu stejně jako v kamenném obchodě.

Anketa

Jaké jsou vaše zkušenosti s nákupem v českých e-shopech?

Našli jste v článku chybu?

14. 2. 2011 15:42

blanka (neregistrovaný)

Já třeba platila až při předání,zboží mám,ale ne originál,je vidět,že je to krám a nemůžu se domoct žádným způsobem o záruční a dodací list,který nebyl v krabici:(A teď babo raď co mám dělat,až se mi ten krám úplně rozbije.Je to stroj na cvičení a stál 1790kč

15. 1. 2008 17:11

uživatel si přál zůstat v anonymitě
kdepak... oni o fom informuji, mrkni na odkaz Nakupni rad:
http://www.mobilky.cz/getpage.php?cat=rad

a cituji:
Námi nabízené výrobky jsou prodávány v tzv. „zvláštním režimu“ podle ust. § 90 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Pro spotřebitele to znamená, že nemá nárok na odpočet daně z přidané hodnoty, jelikož kupuje hmotný movitý majetek použitý, který je vhodný k dalšímu použití v nezměněném stavu.


znovu zopakuji kou…



Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat