Taktéž je třeba zmínit, že valná část echopů kašle na layout a předpokládá, že zákazník jde na zboží od vstupní stránky. Dost často se mi stává, že když jdu na zboží "od lesa" - tedy od googlu, tak sice vidím produkt, ale nevidím v jakém jsem oddělení, nemohu se pohnout jinam a mnohdy mi chyběl i košík :-) Prostě nejen sociální aspekty nakupování ale mnohdy i fatální chyby v návrhu.
Příliš stručný a horkou jehlou ušitý článek. Je hezké nastolit otázky bez odpovědí, ale působí to pak spíše jako upoutávka na služby pana Hladkého, než jako informativní článek.
Takže, pane Hladký, nedělejte nám tu na lupě to, co sám kritizujete (absence informací)
Předem děkuju
Další častou chybou je to, jak některé e-shopy dávají na odiv své schopnosti velkého bratra: "Víme, že jsi u nás byl před rokem a koupil sis přesně tento produkt!" Někteří zákazníci přitom mohou vyžadovat spíše diskrétnost a umějí ji ocenit. To, že si u někoho něco jednou za rok koupím, ještě neznamená, že mne musí každý týden bombardovat "výhodnými nabídkami" a na výzvu opt-out reagovat arogantně...
V podstatě nulový. Dozvěděli jsme se, že některé e-shopy jsou horší a jiné lepší. Všechny informace v článku jsou dojmy vycucané z prstu, chybí jakákoliv reálná data (jak moc Češi nakupují ve srovnání se světem, kolik e-shopů dělá dobře to, co auto zmiňuje).
Věta "Na takzvaně „user friendly“ e-shop již můžeme narazit stále častěji" je pak třešničkou na dortu. Jak se definuje „user friendly“? Jaké jsou podmínky pro získání této nálepky? Je nesmysl dělit weby na user-friendly půlku a ne-user-friendly půlku. Každý web má nějaké nedostatky v použitelnosti a vždy mít bude.
Navíc je zde hned několik rozporů s realitou:
popisky jsou důležité u eshopu, který se zaměřuje na produkty, které neprodává silná konkurence.
Jakmile jde o nějaký široce nabízený produkt jako elektro, rozhodující je hlavně cena. Náklady na popisky a kvalitní dokumentaci jsou vyhozené náklady, protože poptávající si to koupí jinde, i kdyby to mělo být o padesát korun levnější.
Druhý důležitý faktor je rychlost a spolehlivost dodání. Opět není v článku zmíněno, asi proto, že na tom SEO specialista nevydělá.
Naopak nějaké H1 a title mají dnes všechny systémy, ty nemá cenu vůbec zmiňovat.
Zajímavé je, že skutečně velké eshopy například nutí uživatele vyplňovat své údaje předtím, než se dozví konečnou cenu i s dopravným (Mall například). Evidentně to má také svůj přínos: "když už jsem si prošel tímhle martýriem, přece to kvůli těm dvěma stovkám nebudu podstupovat jinde znova".
Za jedinou použitelnou radu považuji Google Analytics a sledovat náklady na konverzi.
Nu pravda tam je, ale co se týče té nepřesnosti - někdy je fakt problém správně synchronizovat volnou dispozici mezi WEB hostingem a vnitřním IS. Jednak ne vždy je výkonnostně vhodné na každý URL load vyvolávat SQL lookup (IS běží na jiném konci republiky), taky je to prostě nepřesné z důvodu logiky prodeje dané firmy (např. rezervace, potvrzené rezervace, blokace apod), kdy prodlevy mezi zpracováním různých dokladů v IS by mohlo zboží mohlo jevit volné i když již se zpracovává přednostní rezervace pro VIP zákazníka...
A navíc, spousta shopů vlastně čerpá z dat svých dodavatelů - a ti neexportují vždy on-line, natož přesně...
Takže na jednu stranu jsou shopy, které lžou záměrně, a jsou shopy, které mají pouze nepřesné údaje. Jedině jak to zjistit, je vést statistiku nevykrytí a teprve v časové ose se objeví pravda...
Rekl bych, ze autor se shledl v nejakych americkych priruckach. Jak si treba predstavuje to "hovoreni se zakaznikem" nebo "silu psaneho textu"? Podle mne to jsou managerske plky az blaboly.
Nevim, jestli sam nekdy neco pres e-shop kupoval, spise se mi zda, ze ne. Nevidim treba zasadni rozdil mezi e-shopy u nas a v zahranici; samozrejme abstrahuji od neferoveho az podvodneho jednani nekterych tech nasich; coz je take duvod, proc bych na e-shopu nikdy neplatil dopredu.
Dobrý den,co se týče popisných textů, pak zastávám trochu jiný názor. Můžeme uvažovat o tom, že všichni uživatelé, kteří na internetu nakupují si nejprve najdou všechny dostupné informace o produktu v diskusích apod. A pak teprve hledají, kde jej koupí co nejlevněji. Nicméně, pokud na e-shopu předložím uživatelům všechny informace, které on potřebuje o produktu vědět a rovněž je podpořím marketingově co nejsilnějším textem, pak zvýším pravděpodobnost, že tohoto uživatele na e-shopu udržím a on u mne nakoupí. Pokud mu takové informace nedám, předkládám mu možnost, hledat tyto informace jinde, tedy motivuji jej k tomu, aby můj e-shop opustil. A to je pro mne nežádoucí.
Dobrý den. S tím naprosto souhlasím.Vytvořit dokonalý e-shop je zřejmě nemožné, podobně jako mít ve státě dokonalý právní systém. Možná se user friendly zažilo jako klišé. Jde však o to, neházet uživatelům při pohybu na e-shopu, či webu klacky pod nohy, pokud se mají stát mými zákazníky.
Dobrý den. Můj názor vychází z toho, že na e-shopu nestojí prodavač, který by zákazníka oslovil: "Mohu Vám pomoci?" Rovněž z toho, že s počítači valná většina uživatelů dosud verbálně nekomunikuje. Pokud si však e-shop chce zákazníka získat a ještě navíc udržet i nadále jako věrného. Musí s ním všemi dostupnými prostředky komunikovat. A to jde v současné době nejlépe textem. Nejde tedy o "managerské plky" ale o klientský servis a o přidanou hodnotu, které zatím málokdo využívá.
Ale není tohle zase jenom chyba obchodníka? Způsobená tím, že se snaží za každou cenu mít co nejširší sortiment a pak v e–shopu uvádí zboží, které samozřemě skladem nemá, ale ani netuší, jestli ho skladem má jeho dodavatel, a i kdyby měl, tak dodací lhůta pro koncového zákazníka přesáhne třeba 2 týdny?
Mně tohle prostě taky přijde neseriozní – a přímo to souvisí s další bolestí českých e–shopů – dodacími lhůtami. V době, kdy zboží z USA některým lidem přijde během 3-5 pracovních dnů, je směšně čekat na zboží z ČR 14 dní.
> Poštovné a balné je pro mě hned druhá nejdůležitější
To sice ano, ale některé obchody využívají e-shopové řešení ze zahraničí, a tam je poštovné (zvláště USA) silně závislé na lokalitě. Takže v tom software to nejde udělat jinak, než že uživatel vyplní předem alespoň "PSČ". No, a málokterý e-shop Vás bude žádat zvlášť o PSČ a zvlášť o zbytek adresy.
A stejně tak každý tuzemský e-shop, který chce prodávat dál, než do Aše a Jablunkova, musí požadovat adresu zákazníka ještě před výpočtem poštovného. To je logické.
Alfou a omegou vetsiny shopu je dobre zbozi + dobra cena. Pokud prodavate predrazene, neaktualni cetky, muzete vysedavat nad GA 16 hodin denne. Provozuji nebo se podilim na provozu 6ti shopu a ridim se spise pocitove, staci mi data ze statcounteru + interni data shopu. Myslim ze se ta analyza GA precenuje..
Na kvalitních fotkách si dáváme opravdu záležet.. (www.kramky.cz/dell), bohužel ale e-shop systém není náš (dodává ho jiná společnost) a nemáme možnost nikde uvádět aktuální stav skladových zásob. Což však opravdu není naše vina (tedy.. asi bychom mohli mít jiný e-shop systém, ale pak by se cena za provozování e-shop systému odrazila i na ceně samotných produktů atd. atd.). Je tedy otázkou, co typický zákazník raději uvítá: že zaplatí za produkt řádově desítky korun navíc - nebo že dostane odpověd emailem přijde za 5 dní?
A jak víte, že si ověřujete ten správný model? "Optional" je u některých výrobců zákeřná past.
Můžete si přečíst 100 recenzí na model ABC-123 a potom stejně zjistit, že od minulého měsíce model ABC-123 nese verzi 1.1 (a to není na krabici, ani v popisku, ale zjistíte to až po rozbalení na tišťáku, nebo v administraci). A ve verzi ABC-123 1.1 jsou nějaké fičury optional. A přítomny jsou u verze ABC-123D, která se ale zatím k nám nedováží.
To by mě zajímalo co to je za systém, kterej neumožňuje uvádět aktuální stav zásob :-) Já mám malinkej e–shop s pár produkty, beží mi to na platformě shopify.com protože jsem to nechtěl hostovat sám, stojí to nějakých 25 dolarů měsíčně a tyhle základní věci to samozřejmě umí.
Porad tomu nerozumim, a to myslim doopravdy. Co to jsou "vsechny dostupne prostredky"? Predpokladam, ze se nejedna jen o pasivni vystaveni textovych informaci. Cili ze by e-shop zakaznika spamoval, nebo by dokonce otravoval telefonem? Notabene to jeste povazoval za pridanou hodnotu? Na to je tady nastesti UOOU.
E-shop by mel byt predevsim seriozni, tj. fungovat tak, abych byl jako zakaznik spokojen. Tedy dodat zbozi v dane lhute a v pripade nespokojenosti a vraceni zbozi poslat penize zpet OKAMZITE. Zadne ¨"zkoumani opravnenosti" a vyuzivani lhut na doraz.
Musim se smat, kdyz si vzpomenu, jak se jakysi provozovatel e-shopu (?) asi pred pul rokem ci rokem snazil prosadit nazor, ze by na zakazniky mela byt vetsi prisnost, treba pri neprevzeti zasilky. "Musite se holt vice snazit, paner spravce" ;-).
Problém je, že to je „drobná nepříjemnost“ z VAŠEHO pohledu. Z pohledu zákazníka je to ale zásadní průser.
Nějak si nedovedu představit, že si objednám zboží, zaplatím za něj (umí to vaše řešení vlastně přijímat platbu kartou?) a druhej den mi někdo zavolá, že to zboží nemají. To by mě vytočilo úplně maximálně, protože to je silně neseriozní, a samozřejmě už bych u Vás nikdy nic nekoupil. Takže doporučuju nechat si to tam dodělat, nebo zvolit jinou platformu.
ad 1)
Z toho média udělala tragickou bublinu, která vyústila v to, že se přeformátovala stránka registrace v jiný formulář neškodného znění, s nímž algoritmus na pozadí však prakticky dělá pořád to samé:
Ukládá dodací adresu klienta a kontakt na něj.
Přeci za účelem vyřízení objednávky!
Jediné, v čem je rozdíl je to, že Vás pak eshop nepozná, když se vrátíte, protože nemáte login + heslo, abyste si mohl prohlédnout stav objednávky.
Kdo chce spamovat, udělá to s Vaším e-mailem kdykoli, ať už s nebo bez registrace.
No, je to prý postavené na ShopCentrik ale opravdu při zadávání zboží není možné uvést položku např. "počet ks skladem" nebo se spoléhat automaticky na to, že když se jeden kus prodá, tak se automaticky sníží dostupný stav. Pokud tomu nechcete věřit, mohu vám zaslat screenshot rozhraní pro zadávání nového zboží.
Je to sice nepříjemnost, ale z našeho pohledu pouze drobná. Pro nás je rozhraní, vypracované SEO daného portálu, NULOVA CENA. :)) a hlavně LAYOUT důležitý. A zákaznici většinou pochopí, že když si objednávají něco 7 let starého, že jaksi to "nemusí" být zrovna skladem.
Legrace je, že nikdo z těch SEO agentů neví, jak fulltext Google vlastně funguje, ale mouder chrlí spousty a firmy to žerou. Proč? Protože neexistuje důvěryhodný oponent! Such a black magic!
A osobně SEO agenty nesnáším, protože jsou "chytří" a otravují programátory, aniž by šlo o regulérní zakázku, kterou někdo zaplatí. Zkontaktují našeho zákazníka, způsobí rozruch, nasypou na nás špínu, naslibují mu hory doly, a ten vyvíjí tlak na nás, poskytovatele služby, že nám eshop nefunguje.
Takový SEO agent nemá co ztratit, protože prakticky nic nevytvoří, a ještě si za své kydy nechá dobře platit. Ale koledují si, protože prakticky mohou způsobit odliv příjmů jiné firmy! V právnické hantýrce se tomu říká nekalá soutěž, a jsou na to paragrafy.
Zvlášť jsem pozorný ve chvíli, když autor takového článku je spojený s konkurencí, že?
Slovy jednoho osvíceného zákazníka, který se nenechal zblbnout: "Jak mi můžou zaručit, abych byl vyhledatelný do páte pozice? To by museli mít jenom pět klientů...."
Dobrý den. Seriózní e-shop bude předpokládám užívat i seriózních metod komunikace s klientem.texty jsou sice pasivní to ano,ale pokud do nich vložíte takové informace, které uživatele opravdu zajímají pak je to něco navíc,co (jak často opakuji) málo kdo využívá. Lze nabídnout také odbornou pomoc přivýběru zboží, manuály ke stažení, online chat např. s technikem (záleží na druhu zboží). Spolehlive fungovani e-shopu z pohledu který říkáte rovněž považuji za velmi důležitou součást.A když nakombinujete dostatek informací a ještě takovouto míru spolehlivosti a bezpečnosti,pak je to přeci ideální,co zákazníkovi bude imponovat.
Mám stejný názor, respektive zkušenost.
Ovšem musím dodat, že první cesta(tzn. nejmenších cen) je zároveň cestou nejvíce zneužívanou a pokřivující trh.
"Garážník", většinou novic, otevře one man show - internetový eshop s nejnižšími cenami, protože používá "kupecké počty" - za tolik jsem nakoupil, za tolik prodám a rozdíl je můj.
Distributor, dovoczce, výrobce to prostě dovolí - cesta do pekel.
"Garážník" ani ne za půl roku najednou přijde na to, že existuje také nějaké DPH a jiné daně, a...a skončí.... Ovšem ceny jdou pevně vryty a zákazník je požaduje stále dál.
Distributor, dovozce, výrobce by měli určit ZÁVAZNÉ koncové ceny(s max. rozpětím 5%) a až pak se může ukázat jak je kdo schopný, jak dovede přilákat zákazníka, jak mu funguje reklama - až tady nastává čestný konkurenční boj.
Honba za nejnižšími cenami není nic ideálního, je to křivé zrcadlo.
Jinak už mě začínají být "SEO specialisté" takoé pro smých. Obchodníci s deštěm. Jak můžou každému potencionálnímu zákazníkovi zaručit pozici do "pátého místa"? Jojo, všichni budou s tím "správným SEO" na předních pozicích. A kdo bude na těch ostatních? Prázdná místa?... :-D
Tak ja sice nejsem z oboru, ale co nemam rad je, kdyz neco zkousim splasit, a nenajdu ZADNOU poradnou informaci o tom, co chci. Dam dva priklady - hledam televizi, a to primarne podle parametru, a u osmi z deseti eshopu zjistim akorat to, ze se televize lisi rozlisenim a znackou ... dekuju, ale to dokazu zjistit taky, me zajima, jaky je rozdil mezi tv stejny znacky rekneme 32L433ABC a 32L433AAC. Nedavno jsem vybiral hodinky, a to byl i na vetsim kseftu porod na vetsi cast vecera, nakonec jsem se vykaslal na funkce, stanovil limitni cenu, ktera me nebolela, a zvolil co nejobycejnejsi s akceptovatelnym designem dle fotky. Ale co by pomohlo by bylo, aby tam bylo neco vic nez preklad z webu vyrobce a ofiko fotky, ale aby tam byla dylka pasku, informace o moznostech jeho zkraceni (dodali zakaznici v debate), a vubec jsem mel aspon pocit, ze nekdo z eshopu ty hodinky nekdy aspon VIDEL. Tohle chapu pod pojmem "text" v tomhle kontextu - neni to o tom, ze me co chvili vyspamuji, co uzasnyho zase maji - ale ze na webu maji dostatecny a RELEVANTNI informace.
Jeste me napada jedna chyba eshopu prave s ohledem na email, ale kdyz ctu "newslettery," tak od vetsiny z tech eshopu, co mi chodi, jsou to naprosto nepersonifikovany maily, ktery pro MNE nemaji vyznam. Nevadi mi nabidka, pokud je pro me. Ale pokud mi eshop posle dvakrat tydne informaci, ze ma slevu na neco, co nejen ze nepotrebuju, ale ani jsem to nikdy nechtel, tak bych se obaval, ze ty maily moc ucel nesplnuji a vedl bych vaznou debatu s jejich PR - pokud bych jim sefoval.
Jak jsem psal výše - kdo vám zaručí pozici není SEO konzultant. Ale pobavilo mě, jak je vám někdo pro smých :) Vyjmenovaná slova po M se učí někdy ve čtvrté třídě ZŠ ;)
Mnohem víc, než prodejci, kteří jdou na hranu zisku ničí trh výrobci, kteří prodávají za různé ceny. Velkodoběrateli prodají o 15% llevněji, než maloodběrateli. A jak takový malý obchodník může konkurovat velkému, když už při nákupu tolik ztrácí? Právě jedině tím, že si sníží svoji marži...
Ano, omlouvám se za ty hrubice a překlepy, psal jsem příliš zbrkle, bohužel systém zde neumožňuje následnou korekturu textu.
K meritu: tady si dovolím poněkud nesouhlasit. V mém předchozím textu jsem toto opomenul, díky za tento věcný příspěvek.
To je dle mého názoru naopak správná diferenciace, přeci výrobce(dovozce, distributor) nebude prodávat za stejnou cenu tomu kdo nakoupí příkladně 5ks a stejně tomu kdo nakoupí 1000ks. To by pak popíralo samou podstatu obchodu.
Právě že se děje někdy opačný způsob, že výrobce(dovozce, distributor) prodává všem (přibližně) za stejnou cenu a nechá volnou ruku v tvorbě koncových cen - a to je právě to, co křiví trh.
Závazné koncové ceny nejsou řešením. Když distributor, dovozce apod. určí závazné koncové ceny, tak si e-shopy začnou konkurovat poštovným zdarma, dárky, bonusovými programy atd. a výsledkem je, že to jejich zisk nijak nezvýší, vše se ale jen ještě více znepřehlední pro zákazníka a zkomplikuje pro eshop. Je třeba se smířit s tím, že nejnižší cenu zboží na trhu určuje ten obchod, jehož součet nákupní ceny a vlastní marže dává nejnižší prodejní cenu (a nemusí to znamenat, že jeho marže nebo nákupní cena sami o sobě musí být nejnižší).
Já osobně si nemyslím,že je to od věci postihovat lidi co si nevyzvedávají zásilky, mám malý eshop na parfémy a ačkoliv klientům posílám mail, ještě jim telefonuji, tak klidně mně do telefonu řeknou,ano, vyzvednem si na poště a když to tam leží 10 dní a já dotyčnému volám,tak už mně nebere telefon. Takže vhodím100kč za poštovný,plus balení, telefon a čas, ano je to řekněme 5% populace,ale nevím, proč by to mělo dotyčným procházet, jen proto,že ví že se s nima nikdo nebude soudit kvůli 100kč za poštovný?
Včera mi volali ze shopu pat*o že jsem u nich před rokem cosi koupil a mají pro mne bonus 500,- Kč. Na odpověď, že jim tedy nadiktuju číslo účtu kam mají obnos zaslat mi však spammerka (operátorka) oznámila nutnost něco zakoupit... Po podnicích ka*a, ielekt*omobil, gi*ashop je to další na mém seznamu komu se vyhnout obloukem.
Dobrý den, děkuji za Vaše reakce. Článek nemá, ani podle původního záměru neměl nabízet řešení. Jen poukázat na to, co vzešlo z cca pětiset provedených analýz a čeho si všimli Ti, kdo na těchto analýzách pracovali. Všechny aspekty, na které v článku poukazuji, skládají dohromady úspěšnost e-shopu jako celku. Bude-li mít e-shop v pořádku „technické SEO“ a ještě bude vhodně komunikovat a pracovat s uživateli, pak má velkou šanci stát se úspěšným. V rozsahu, jaký je mu dán konkurencí, sortimentem a internetovým trhem. Vyjmenovat jednotlivé body a přidělovat jim menší, či větší důležitost samozřejmě lze. Nicméně všechny dohromady mají velký vliv na obchodní úspěšnost e-shopu.
Castecny souhlas. Je ovsem otazka, co to jsou dostatecne informace. Pro mne jde hlavne o diskusi k produktu ci k dodavateli, technicke parametry lze obvykle zjistit i jinak. Ovsem ne vzdy, treba u televize Samsung UE40C6500 se clovek z navodu na Internetu i z tisteneho dozvi, ze televize mam mit SCART, dokonce je vyobrazen. Ve skuetcnosti jej nema.
Dale: pokud vidim, ze produkt nabizi "jedinečnou zkušenost", ci "poskytuje fantasticky obraz", pripadne ma "elegantni design" nebo ze nabizene DVD-R je "vynikající pro zachycení svatebního dne", samozrejme okamzite odchazim.
První (levná) cesta nemusí skončit kolapsem jednoho člověka, který si nemůže dovolit spolupracovníky. Pokud např. eshop nabízí pouze to,co má skladem, výrazně tím eliminuje neproduktivní e-mailovou komunikaci a rušení objednávek ze strany nakupujících. Pak i levný eshop může fungovat.
Houby, tyo platí pouze pro omezený sotriment, kde cena dopravy závdí na vzdálenosti. Drtivá většina výrobků je však dopravena za setnou cenu po celé ČR.
Jakmile na mě v eshopu nejdříve vyskočí identifikační údaje a stále nevím cenu za dopravu, tak eshop okamžitě opouštím. Pouze vyjímečně jsem tedy nucen tam napsat nesmysly, abych se dostal o krok dále a zjistil cenu. Teprve pokud se mi to líbí, pak se vrátím a vyplním pravé údaje.
Presne to si taky myslim. Obzvlaste u vetsiho mnozstvi obdobnych polozek. Napr. zakladove desky, procesory, kocarky, postylky, tak tam fakt nechci pro kazdy typ hledat vsechny paramtery nekde jinde na netu. A pokud je tu e-shop, ktery mi dava aspon ty nejdulezitejsi paramtery pekne na jednom miste, tak ho proste pouzivam jako katalog. Pak je pro mne takovy e-shop automaticky prvnim mistem kam se jdu podivat na vyrobek a kde vyhledavam. A pokud neni rozdil v cene zavratny, tak vetsinou i u neho nakoupim, obzvlast pokud se jedna o drobnost.
Pokud neni magor, tak nekoupi. Nefunkcni web = nefunkcni firma => vysoka pravdepodobnost ze mi bud neprijde zaplacene zbozi, nebo (prakticky 100%) co uvadeji ze je skladem v realu nemaji, pripadne potize s reklamacemi ... nenakupuju u neproverenych prodejcu nebo na webech ktere vypadaji podivne (napr stejny web na 10ti domenach ...)
Od roku 2002 provozuji jeden český eshop a podílím se na několika dalších. Od této doby se priority koncových zákazníků určitě změnily. Z počátku nešlo lidem vůbec o design, skladovou dostupnost apod. Spíše si zjišťovali, zda je firma na trhu několik let (kvůli případným reklamacím). Stále tu vládla velká nedůvěra vůči internetovým obchodům, kterou ještě přiživovali obchodníci v kamenných obchodech, když pocítili značný odliv zákazníků. Samozřejmě kvůli vyšší ceně zboží v kamenném obchodě. Na začátku elektronického obchodování nebyly velké možnosti srovnávání zboží jako dnes. Takže uživatel musel opravdu "googlit", aby si zaslouženě našel nejnižší cenu. Dnes použije Zbozi.cz a nejnižší cenu zjistí během minuty. Tudíž dříve bylo hlavní klást důraz na vynikající SEO, protože návštěvníci přicházeli hlavně z fulltextu Seznamu a Googlu. Vůbec se neřešilo měření konverzi apod. :-) V té době to zatím nebylo k dispozici. Dnes opravdu u většiny lidí vyhrává nejnižší cena zboží + cena dopravy + rychlost dodání. A až jako další parametr je design stránek, fotografie zboží, texty, videa, možnosti platby a řešení případných reklamací. Netvrdím, že to platí u 100% populace, ale u velké většiny určitě ano.
Shrnutí:
Každý z provozovatelů eshopu se musí rozhodnout, jakou cestou se vydá. Buď bude měsíčně utrácet desítky tisíc za marketing a firemní image, ale nebude nejlevnější a bude patřit k těm dražším. Nebo využije jen placenou verzi služby Zbozi.cz a bude se snažit být nejlevnější na trhu.
Zkoušeli jsme obě dvě cesty. Výsledek je ten, že levný eshop umí vydělat pěkné peníze, ale pokud se o něj stará jen jeden člověk, tak brzy skončí s fyzickým nebo psychickým vyčerpáním. Více lidí levný eshop neuživí - tzv. one man show. :-) Není to totiž jen o prodávání, ale pak i o následném řešení technických problému se zbožím, řešení reklamací, odstoupení od kupních smluv, zodpovídání desítek emailů a telefonátů denně.
Člověk, který se vydá druhou cestou, si může díky větším ziskům na zboží dovolit i spolupracovníky, takže v tom není sám a nemusí se bát onemocnět nebo si vzít alespoň jeden týden dovolené za rok, aniž by mu začaly chodit emaily, že nevyřizuje objednávky a neodpovídá na dotazy. Navíc mu stačí prodat méně zboží a vydělá v celkovém součtu stejně nebo více, než ten, který jde cestou nejlevnější ceny.
Je na každém z nás, kterou cestu si vybere :-)