Nejčtenější články a témata na Lupě v roce 2010

Co vás v loňském roce nejvíce zajímalo a co se nejvíce četlo? Asi nepřekvapí, že kralovaly články o Facebooku, ale také o hackování vysavače.

Top10 Lupa 2010

Je zajímavé, jak moc se nejčtenější články liší od toho, co průzkumy označují za témata, která na Lupě naši čtenáři očekávají. Proč tomu tak je, si nechme na závěr článku, nyní se podívejme na hitparádu nejčtenějších článků.

Rozpor roku: proč nepoužívám Facebook a jak s ním začít

Hned první dva nejčtenější články se věnovaly fenoménu Facebooku. Nejvyšší počet, přes 40 000 čtenářů, nasbíral “odpíračský” článek Proč nepoužívám Facebook, naopak začátečníkům věnovaný Facebook pro začátečníky čtenářů nasbíral “mírně” pod čtyřicet tisíc, přesněji řečeno 36 000 čtenářů. Zatímco dobrá pozice toho prvního tolik nepřekvapí, vzhledem k tomu, jak se řada čtenářů Lupy od Facebooku distancuje, druhé místo začátečnického článku určitým překvapením být může.

Fenomén roku: iPad

Recenzi tabletu firmy Apple jsme původně neměli v úmyslu dělat, přece jen recenze hardware nejsou naše téma, takže jsme nejdříve přinesli shrnutí všeho podstatného od Dana Dočekala pod názvem iPad a vše, co jste o něm chtěli vědět. Čtenost článku přesáhla 31 000 čtenářů. Jenže iPad je zařízení, které do jisté míry mění i Internet, obsah i obchodování na něm, takže nám přišlo důležité se mu podívat důkladně na zoubek. S charismatem sobě vlastním to udělal František Fuka a recenze s názvem Apple iPad, dobrej nápad, měla 16 000 čtenářů a do Top10 se tedy těsně nedostala.

Slovo roku: korupce

Korupce v České republice dosáhla takové míry, že už se na ni naráží všude. Můžeme se dohadovat, zda je to jen virtuální, novináři vytvořené téma, ale v době, kdy se ideovým šéfem vládní strany stane člověk důvodně podezřelý z nevyšetřené korupce, těžko překvapí pozornost, jíž se dostalo článku Jana Netušila Korupce v Česku: špatná pověst IT firem a zavedený systém uplácení. 24 000 čtenářů je na korupci hezký výkon.

Geek odpočívá: Hackujeme vysavače

Nemusí jít nutně o lehčí téma. S Internetem Věcí se budeme setkávat stále častěji a i když vysavače s operačním systémem do tohoto ranku striktně vzato nespadají, i v nich už se setkáváme s Linuxem a možností je doplnit o Internet a patřičně ohackovat. Strastiplnosti hackování domácího vysavače si s námi prošlo 24 000 čtenářů a my přemýšlíme, co bychom mohli hackovat příště – co takhle nové ledničky od LG s Internetem? 

Telefonujeme draho a to se nám nezdá

Mobilní telefonování v Česku je podezřele drahé. Místní regulátor se nás snaží podivnými porovnáními přesvědčovat, že to není pravda, jenže naše peněženky nesouhlasí a situace na účtě je nápadně odlišná od toho, jak ji vydávají za skutečnost operátoři i regulátor. Lze se bránit proti nadvládě velkých operátorů, článek Jiřího Hlavenky, si přečetlo 22 000 návštěvníků a kdyby se TarifGate rozjela hlouběji v roce, mohla by zbytek žebříčku zabírat ona. Takhle své příznivce ještě sbírá.

Průšvih roku: Aquila versus Kazma

I negativní reklama je reklama, mohou si říkat Karlovarské minerální vody spolu s OgilvyInterac­tive. Tahle dvojice měla za partnery další dvojici, Kazmu a Meldíka, kteří spustili “reality show” protestující proti postupu, v němž Ogilvy/KVM vyřadily jejich soutěžní příspěvek ze soutěže o hromadu peněz. Hromadu peněz nakonec dostala charita, Kazma s Meldíkem hromady fanoušků a jméno Ogilvy i produktu Aquila proletělo nejednou diskusí a článkem. Na Lupě článek Vyřadily je prý podvodné hlasy, protestují v přímém přenosu, dosáhl 21 000 čtenářů.

Porno a warez skrývá nebezpečí

Porno a warez jsou nejčastější skrýší pro škodlivý software, nejrůznější botnety, mallware, trojany a vše, co do téhle partičky patří. Zdroje takovéhoto ohrožení jsme rekapitulovali ve článku Máte rádi porno a warez? Patříte k ohrožené většině. Celkem 21 000 čtenářů.

Protipirátská ochrana Ubisoftu

Chránit svůj software proti pirátům velmi často znamená komplikovat život legálním uživatelům, kteří mají o to méně chuti být těmi legálními uživateli. I to jsou paradoxy “boje proti pirátství”. Přesvědčil se o tom i vydavatel her Ubisoft, jehož ochrana proti pirátům přinesla problémy především jemu samotnému. Což zaujalo 18000 čtenářů ve článku Martina Malého Protipirátská ochrana se obrátila proti Ubisoftu.

Trend roku: Slevové servery

Slevovým serverům jsme se věnovali pořádně a průběžně celý rok od té doby, co se u nás začaly významněji objevovat. Náš dubnový článek Trend: hromadný nákup se slevou, celou tu slevománii odstartoval, či spíše zachytil, však také měl více než 17 000 čtenářů.

A co mimo první desítku

Tak a to je z první desítky všechno. Z té druhé stojí za pozornost zostřený dozor nad soukromím, anonymností, velkou pozornost jste vy i my věnovali protipirátským tažením jako jsou připravované ACTA zákony a tomu, jak se utahují a zmenšují hranice našeho osobního digitálního soukromí na Internetu nejrůznějšími zákony a pokusy o zákony. Zajímaly vás témata kolem elektronických knih, i těm jsme se významně věnovali zejména v druhé půlce roku, kdy u nás finišovaly přípravy na spuštění prodejů eknih. Poněkud stranou zájmu naopak, k naší lítosti, zůstávaly více “technologicky” zaměřená témata z našich technologických čtvrtků, jako IPv6, nicméně vzhledem k jeho důležitosti s ním chceme pokračovat i v průběhu letošního roku.

A proč se tahle témata vládnou čtenosti na Lupě, ačkoliv jsme přinesli řadu původních zpráv na téma, kdo koho kupuje, jako první? Nedalo by se čekat, že právě takové články potáhnou návštěvnost? Nedalo. Jejich čtenářská skupina je příliš malá, pro ně mají svou cenu, ale pro většinu uživatelů je docela jedno, kdo je majitelem jaké firmy, důležité pro něj je, jak se k němu firma chová a ne vždy za změnou chování spatřuje i strukturální a majetkové změny. Proto se lépe chytají obecná témata, který věnuje pozornost větší množství lidí: být či nebýt (na Facebooku), drahé telefonování v Česku, korupce, to se dotýká nás všech, ať už podnikáte na Internetu, nebo zda je Internet jen vaše hobby.

MIF16

Výzvou je pak pro nás neustálé tématické rozšiřování pojmu “Internet”. Z výčtu nejčtenějších článků je vidět, že dnes se pod něj schovají nejenom samotné technologie, ale na druhém konci “viditelného” spektra také služby jako slevové servery a dokonce i vysavače. Také vidíme, že někdejší zajímavá témata jako fúze ISP a články o internetových připojeních a nových tarifech pozbývají na důležitosti a přitažlivosti, prostě proto, že připojení se stává komoditou, máme jej často “dostatečně rychlé” a tématem není, zda vám běží přípojka 10 Mb/s nebo dokonce 16 Mb/s – většinou je to zkrátka dost.

A jaké články se četly jinde? Podívejte se na žebříčky nejčtenějších článků na Zdrojáku a na Rootovi.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 1. 2011 12:58

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »