Nejen o nových kabátech

Zdá se mi, že za první dva měsíce roku 2005 se toho na českém webu událo mnohem více než za celý loňský rok. Tento můj pocit je samozřejmě dosti ovlivněn nekompromisní Ebbinghausovou křivkou (křivka pamatování a zapomínání), nicméně již leden s únorem naznačily, co by se mohlo letos dít.

Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Zdá se mi, že za první dva měsíce roku 2005 se toho na českém webu událo mnohem více než za celý loňský rok. Tento můj pocit je samozřejmě dosti ovlivněn nekompromisní Ebbinghausovou křivkou (křivka pamatování a zapomínání), nicméně již leden s únorem naznačily, co by se mohlo letos dít.

Mezi oblasti, o kterých se bude letos hojně hovořit, budou freemaily, online nakupování a nové tváře existujících webů.

Image je na nic…

Po více méně poklidném roce 2004 se zdá, že designéři a weboví architekti vystřelili na trati za novými kabáty rychleji než to nejrychlejší Ferrari. Změnily se homepage velkých hráčů, namátkou – Seznamu (mírná změna s výrazným dopadem), Atlasu (kdepak se to nechali inspirovat?), iDnesu (krok stranou nemusí znamenat nutně krok špatný) a některých dalších. Mezi další weby s novou tváří lze zařadit například webové stránky města Prahy, nového Roota či povedený Oříšek. Není žádným tajemstvím, že na nový design se chystá také Lupa, možná se letos dočkáme nového designu i u několika významných zpravodajských serverů. Při pohledu na ně je patrné, že minimálně facelifting potřebují jako prase drbání.

To, že webdesign bude nadále hrát (nejen) v tomto roce velmi silnou úlohu, dokládá i vznik specializovaného webu, který se soustřeďuje na zajímavé a moderní weby.

… následuj freemail …

Ačkoliv boj mezi portály na poli freemailů začal již loni, až teprve letos máme (a budeme mít) tu čest pocítit výsledky jejich snažení. Zajímavé je sledovat, jak k úkolu přistupují jednotliví aktéři. Zatímco Seznam tu a tam něco přilepí ke svému (hojně užívanému) produktu a nezapomene k tomu udělat okázalé „Haló“ (lhostejno, že pokaždé tvrdí něco jiného), Centrum spíše potichu a jen za mírně pootevřenými vrátky pracuje na zcela novém produktu, a to (zatím) bez okázalých akcí. Atlas jde zlatou střední, skoro potajmu vylepšil svůj freemail a pustil ho bez řečí do světa. Zlí jazykové ještě dodávají, že ho vypustil nejen bez řečí, ale též bez řádného otestování.

Vraťme se ještě v této souvislosti ke způsobu vývoje Gigamailu na Centrum.cz. Autoři zvolili v Čechách nepříliš standardní postup, tedy že zapojili do vývoje i „cizí“ lidi. Tím nejen že mohou získat cenné připomínky ještě před ostrým spuštěním, ale zároveň částečně zavřít ústa rýpalům, kteří mají tendenci se ozývat v tu nejnevhodnější dobu – tedy při oficiálním spuštění.

EBF16

… a pak si něco kup!

Obraty českých e-shopů neustále rostou, přesto se o e-shopech po boomu na přelomu století moc nemluví. To má zřejmě za následek to, že (dle výsledků omnibusového šetření) pouze 16 procent osob starších 15 let alespoň jednou něco nakoupilo online, ale pouze čtyři procenta uživatelů lze pokládat za pravidelné online zákazníky. To je poměrně málo, zejména v porovnání s tím, jak často se nakupuje offline. Zřejmě z toho důvodu sdružení BMI vyhlásilo online nakupování jako hlavní náplň Března – měsíce Internetu. Toto téma bude mít jistě přesah i do dalších měsíců a pevně doufám, že se tím podaří vnést do této oblasti trochu světla a snad i rozruchu. Poslední dobou je to jen samá šeď, šeď, nuda, nuda. Také proto považuji za významný počin stránku BezpecnyNakup.cz. Zde mohou zájemci nalézt kromě marketingových informací typu „Pojďte pane, budeme si hrát“ také ukázkový e-shop. Tento opravdu virtuální obchod byl zjednodušen, jak to jen šlo, aby ukázal těm, kteří ještě nic na Internetu nekoupili, jak se to dělá. Bohužel, dle mého soudu, byl zjednodušen natolik, že už příliš neodpovídá realitě.

Těch událostí jistě bude ještě celá řada – například ve veřejné správě lze očekávat boom nových webů a internetových služeb. Zajímavé bude také sledovat pokračující diskuse o efektivních investicích veřejných prostředků do webových či obecněji internetových služeb. Doufám jen, že nejen nové projekty státní správy, ale i ostatní budou stavěny hlavně pro uživatele, nikoliv s cílem utratit (veřejné) peníze či ukojit něčí ego.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 3. 2005 10:09

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »