Nejlepší aplikace s otevřenými daty: edesky.cz, hristepraha.cz a WCkompas

Zajímavý nápad a dostupná data – k vytvoření užitečných aplikací často nepotřebujete o moc víc. Druhý ročník soutěže pořádané Fondem Otakara Motejla zná své vítěze.

Přehled dokumentů na úředních deskách českých radnic, mapa dětských hřišť v Praze nebo vyhledávání nejbližšího WC – to jsou projekty, které obsadily nejvyšší místa v letošním druhém ročníku soutěže Společně otevíráme data.

Nejlepším z 24 přihlášených projektů (18 bylo letos nových) porota zvolila aplikaci edesky.cz, která se snaží na jedno místo shromažďovat údaje z úředních desek městských úřadů. Oznámení výběrových řízení, vyhlášek, prodejů městského majetku či dražeb lze jednoduše prohledávat a seznámit se i s podrobnosti či přílohami – pokud je ovšem město zveřejňuje. Zdrojem údajů jsou totiž weby jednotlivých radnic a ne každá informace zveřejňuje online a umožňuje data využívat. Zatím je tak v aplikaci možné najít hlavně desky krajských a okresních měst, autor Marek Aufart ale plánuje záběr rozšířit i na menší obce a přidat notifikace na konkrétní úřední vyhlášení.

edesky.cz

Která dětská hřiště v Praze stojí za návštěvu? Přehled osmi desítek nejhezčích míst z asi tisícovky, kterou spravují pražské radnice, nabízí aplikace hristepraha.cz, která obsadila druhé místo. Autoři, Jakub Kuthan, Václav PekárekMartin Vašák z FIS VŠE, sbírali na radnicích a v terénu informace skoro dva roky. Výsledkem je interaktivní mapa, která zobrazuje polohu hřišť, informace o vybavení, fotografie a instrukce o dopravě na místo. Aplikace má i mobilní verzi

hristepraha.cz

Mapa veřejných záchodků v Česku může na první pohled vypadat jako dobrý vtip – ovšem pokud nejste například zdravotně postižený nebo netrpíte střevním onemocněním jako je třeba Crohnova choroba. Právě ve spolupráci se sdružením Pacienti IBD aplikace WCkompas vznikla a v soutěži obsadila třetí místo. Online mapa umí na základě aktuální polohy odečtené např. z GPS smartphonu odnavigovat uživatele k nejbližšímu WC. Vyhledávat přitom lze podle několika parametrů – například podle toho, zda je WC placené či zda je bezbariérové. Mapa obsahuje asi 450 záchodků a uživatelé mohou jednoduše přidávat nová místa. 

WCkompas.cz

Dalším oceněným projektem je server Justinian.cz, který získal cenu Fondu Otakara Motejla pro nejlepší studentskou aplikaci. Projekt Karla Klímy, Michala Auerspergera, Daniela Remiše a Yana Zaytseva z MFF UK je nástrojem pro vyhledávání a prohlížení zákonů, judikátů a jiných právních dokumentů v souvislostech – umí například vyhledat rozsudky týkající se konkrétního zákona apod.

Content

Justinian.cz

Zajímavé projekty ale najdete i na dalších místech: 

  • Cykloplánovač - který umí na základě různých kritérií plánovat trasy pro cyklisty ve vybraných městech v ČR
  • Daty.cz - aplikace pro sledování změn u českých firem, která sbírá informace z více než desítky otevřených zdrojů a spojuje je na základě IČO
  • Road Safety – mapa míst, kde řidiči často bourají s lesní zvěří
  • iKatastr.cz – aplikace pro nahlížení do katastru nemovitostí prostřednictvím mapy
  • Slepé mapy – chcete prověřit své zeměpisné znalosti? můžete – prostřednictvím tradičních slepých map
  • Datový atlas ČR – aplikace, která vizualizuje vybraná data ze sčítání lidí, domů a bytů z roku 2011 a další informace, například o firmách (z rejstříku ARES)
  • Koupaliště EU – mobilní aplikace pro Android (aplikace pro iOS je ve stadiu prototypu), která zobrazuje informace o kvalitě vody v koupalištích po celé Evropské unii – vychází z dat Evropské agentury pro životní prostředí

Druhý ročník soutěže Společně otevíráme data pořádal Fond Otakara Motejla. Mediálním partnerem je i společnost Internet Info, která je vydavatelem Lupy.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 12. 2014 22:09
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»