Nejmobil vs. TV Prima: pachatel neznámý

Může televizní reportáž zničit prosperující e-shop? Tomáš Votruba, majitel dvou z nich, tvrdí, že ano a hodlá žalovat televizi Prima za zničené podnikání. Původní chybu, při které byl poškozen neurčený počet jeho zákazníků, však přiznává. Otázka, zda Prima manipulovala s některými fakty, však zůstává stále nevyřešena.

Možná si ještě vzpomínáte na nedávnou kauzu kolem serveru Nejmobil.cz společnosti UnitedStores.cz. Majitel a hlavní jednatel společnosti, Tomáš Votruba, v reakci na druhou reportáž Primy zastavil činnost e-shopů Nejmobil.cz a Nejfoto.cz, s tím, že bude žalovat TV Prima za poškození pověsti firmy, jejíž činnost musela být pozastavena a aktiva údajně prodána hluboko pod cenou. Tomáš Votruba se ostatně sám aktivně účastnil diskuse pod nedávnou zprávičkou, ve které jsme o této kauze poprvé informovali.

Prima celý problém ve svých dvou reportážích nafoukla a tím způsobila mé společnosti a mé osobě tak velkou újmu, že jsme museli ukončit činnost internetových obchodů NejMobil.cz a NejFoto.cz, hrubě pod cenou prodat aktiva firmy jiné společnosti a mimo to Prima poškodila mé jméno v ČR, komentuje celou situaci Tomáš Votruba v prohlášení, které poslal také na adresu redakce.

Co se vlastně v reportážích odehrálo?

Pro shrnutí situace: 21. února TV Prima odvysílala reportáž, v níž vystupovalo několik nespokojených zákazníků Nejmobilu, kterým zmíněný obchod dlužil peníze za zboží vrácené v zákonné lhůtě a za zboží, které bylo zaplaceno kvůli chybnému dodacímu mechanismu dvakrát (předem a ještě dobírkou). Pokud se zákazníci obrátili na call centrum jmenované společnosti a dožadovali se vrácení peněz nebo duplicitní částky, ujistila je operátorka o brzkém vyřešení situace, ale k tomu v řadě případů nedošlo. Celý problém byl podle Tomáše Votruby způsoben pouze stěhováním společnosti a měl být tedy pouze krátkodobý.

Tomáš Votruba v reportáži přiznal chybu na straně společnosti a slíbil brzkou nápravu. Krajní rozhořčení z jeho strany se však týká druhé reportáže, která byla odvysílána 27. března a ve které se tvrdilo, že společnost své závazky vůči zákazníkům doposud nesplnila. Druhá reportáž vyzněla v tom duchu, že jsme doposud nic nesplnili, takže jsme v kontextu první reportáže působili jako úplní podvodníci. Přitom v mezidobí mezi oběma záznamy probíhala mezi mnou a reportérem Jiřím Fröhlichem komunikace, ze které jasně vyplynulo, že dlužné peníze byly zákazníkům uhrazeny, což jme mohli panu Fröhlichovi také dokázat. Podle našeho názoru však TV Prima potřebovala bulvární reportáž, a tak definitivně a hrubě poškodila mou osobu i související podnikání odvysíláním lživé reportáže v hlavním vysílacím čase, vyjádřil se k celé kauze ve svém oficiálním prohlášení Tomáš Votruba.

Dvojí pohled na tutéž věc

Televize samotná si pochopitelně za svými produkty stojí. Reportáže jsou zpracovány v souladu se zásadami objektivity a vyváženosti. Žádná žaloba také zatím nebyla naší společnosti doručena a nemůžeme se tedy nemůžeme k jejímu předmětu vyjádřit, prohlašuje tiskový mluvčí Primy Ladislav Pavlík. Tomáš Votruba naopak ve svém tiskovém prohlášení říká, že po odvysílání druhé reportáže do Primy volali samotní zákazníci a uváděli věci na pravou míru, konkrétně mělo jít hlavně o to, že opravdu dostali své peníze zpět. Pan Fröhlich se mi sám omlouval po telefonu, bohužel vedení zpravodajství Primy potřebovalo bulvární reportáž, a to definitivně a hrubě poškodilo mou osobu i obchod, 1. dubna totiž přišlo pět zaměstnanců UnitedStores.cz kvůli televizi Prima o práci a já jsem musel z vlastní kapsy zajistit jejich vyrovnání, dodává Tomáš Votruba.

NejMobil

Návštěvníky webu nejmobil.cz nyní vítá pouze omluva s informací o tom, že e-shop je mimo provoz

Zdroj z televize Prima, který si nepřeje být jmenován, proti takovémuto výkladu faktů namítá: Rád bych jen upozornil, že jedno je tvrzení pana Votruby, tedy, že samotní zákazníci volali do Primy s tím, že peníze společnost uhradila a něco jiného faktické vyznění situace. My jsme pouze konstatovali, že je nám líto, že nám nikdo důkazy, o nichž se zmiňuje pan Votruba, ve skutečnosti nepředložil. Ono ostatně podle nás nebylo před odvysíláním druhé reportáže jaké důkazy předložit. Peníze totiž tehdy dostal jen jeden člověk z reportáže (pan Motl), dalším dvěma i po odvysílání reportáže stále dlužil. Tito zákazníci skutečně do naší televize volali, ale pouze proto aby potvrdili, že stále ještě peníze nemají.

Kdo dá rozhřešení?

Přestože argumentace majitele Nejmobil.cz nepůsobí ve světle informací z Primy úplně přesvědčivě, pravda může být stejně tak dobře na obou stranách. Problém je totiž v tom, že způsob, jakým televize interně nakládá s fakty, nemůžeme dost dobře ověřit, obzvláště když nám samotný autor reportáží Jiří Fröhlich poskytl k celé věci pouze neformální vyjádření. Samotné reportáže sice formálně splňují požadavky na žurnalistickou objektivitu, informaci mají potvrzenou z více zdrojů, zde se konkrétně jedná o tři nespokojené zákazníky, a nechávají promlouvat obě strany. Otázkou ovšem zůstává objektivita úhlu pohledu.

K prohlášení Tomáše Votruby se nám vyjádřil také hlavní protagonista reportáže, pan Martin Motl, který říká: V den, kdy běžela reportáž, mi psal zástupce Nejmobilu pan Jan Borcovan, že peníze posílají a že se jim vrací na účet, který jsem uvedl. Mám jim poslat jiný účet, aby byly peníze ihned odeslány. Tak jsem jim psal, že účet je platný (ověřeno telefonicky bankou), a pro jistotu poslal ještě jiné číslo účtu. Za chvíli dorazila SMS: ´Peníze máte na tom druhém účtu, informujte mne, až tam fyzicky budou´. Za chvíli mi volal pan Frohlich, aby se ujistil, jestli opravdu mám peníze. Doma jsem se podíval na Internet a peníze na tam stále nebyly. Potvrdil jsem to Frohlichovi, a ten pak večer odvysílal reportáž. Ještě ten večer bylo na stránkách Nejmobilu nepěkné vyjádření od Votruby na adresu Primy. Druhý den jsem otevřel účet a peníze tam byly.

CIF16

O prvotním pochybení UnitedStores nemůže být pochyb, přesto ovšem není jisté, jestli i přes na první pohled přesvědčivou argumentaci nemohla pochybit i Prima: co když například šlo o skryté vyřizování konkurenčních účtů prostřednictvím manipulace média s celoplošným dosahem? Může mít Tomáš Votruba pravdu a měl by v případě žaloby, kterou vyhrožuje, šanci na úspěch? Komentář právníka očekáváme v nejbližších dnech a doplníme jej k tomuto článku, jakmile jej budeme mít k dispozici.

A jaký je váš názor – je chyba na straně UnitedStores, TV Prima, nebo obou? Měli jste někdy podobnou zkušenost s některým e-shopem, či dokonce přímo s Nejmobil.cz?

Anketa

Kdo udělal chybu?

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 8. 2008 22:12

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »