Nejslibnější projekty ve StarCube? Mentorům se líbí Spoteee nebo CaverSoft

Tříměsíční podnikatelský akcelerátor StarCube se blíží do poločasu. Zeptali jsme se několika mentorů na jejich dojmy: co potřebují zúčastněné týmy nejvíce zlepšit, které projekty je zatím nejvíce zaujaly, a vůbec na to, jak působí StarCube jako program?

Michal Bláha

Zúčastněným projektům nejvíce chybí ověření trhu a ověření konceptu; také vztah se zákazníky. Líbí se mi vkladej.cz, protože je to jednoduchá, užitečná, fungující služba. Zajímavý je i Spoteee (potenciálem vzhledem ke stavu trhu). Těžko se mi hodnotí projekty z oboru biotechnologií, ale CaverSoft by mohl být bomba. Bude velmi zajímavé vidět posun projektů za několik dalších týdnů, a to včetně těch projektů, které jsem nejmenoval.

Juraj Michálek 

Oproti minulým behom je rozhodne vidieť posun. StarCube postupne upravuje formát, tak aby startupy posunulo čo najviac. Niektoré zo startupov sú už na veľmi pokročilej úrovni, čo sa týka napríklad projektového riadenia alebo vývoja produktu.

Zlepšiť sa projekty potrebujú určite ešte v marketingu a predaji. Startupy vychádzajúce z IT prostredia majú silné technologické znalosti a často aj hotový produkt. Nie sú si však isté, ako produkt zabaliť a predávať. Každopádne aj tu je vidieť posun oproti predchádzajúcim behom StarCube — tímy sa začínajú rýchlejšie orientovať aj v tejto problematike.

Na projektoch je vidieť, že do StarCube prešli silným výberom: ak už na kvalite projektov, alebo na odhodlaní členov startupu na dodaní produktov. Na Spoteee ma oslovila ich tímová spolupráca. CaverSoft ma oslovil prepracovanosťou ich produktu. Gamifi.cc ma oslovilo zvládnutým projektovým riadením a ich inovatívnym riešením pre HR.

Aj tím za StarCube je veľmi dobre zohraný a nebojí sa inovovať a vylepšovať samotný program pre startupy. StarCube posúva dopredu aj projekty, ktoré pochádzajú z vedeckej sféry. Výskum v ČR je silný, každopádne prechod do komerčnej sféry zatiaľ nie je úplne bežný. Dobré nasmerovanie vedeckého projektu sa môže stať dobrým základom pre silnú firmu.

Jakub Nešetřil

Na hodnocení je ještě příliš brzy — zúčastnil jsem se v druhém týdnu programu. Nicméně většina projektů potřebuje lépe pochopit svého zákazníka (skrz kontakt s ním) a některé týmy ani netuší, zda je jimi vybraný trh dost velký na to, aby je uživil, respektive zda je na něm uživí jejich business model.

Nejvíce mě zaujaly CaverSoftTagBust. Celkově mi přišlo, že StarCube je veden velmi strukturovaně a na startupy jsou v něm kladeny přísnější nároky než v jiných českých akcelerátorech. To je podle mě velmi potřebná a vítaná změna.

Nikola Rafaj

Strašně nerad zobecňuji, zvlášť u projektů, které jsou v různé fázi (někdo je na začátku, někdo má za sebou dva a půl roku provozu). U několika projektů jsem viděl:

  • Snahu o dokonalý produkt dřív, než jej uvidí první uživatelé. Raději vidím přístup hned vytisknout screenshoty a ceník a jít to prodat zákazníkovi, než půl roku ladit aplikaci.
  • Finanční plán — v nejjednodušší formě: budeme mít za půl roku co jíst?
  • Více odvahy do marketingu — nejít jen klasickou cestou (zaklínadlo PPC), ale zkusit se odlišit.

Setkal jsem se se šesti projekty z jedenácti, a nejvíce mě oslovily: 

  • Spoteee — natočená videa k běhátkům; nejvíce mě oslovil zažraný team a desítky možností, kam případně projekt pivotovat
  • Vkladej.cz — sice maličký projekt, jednoduchý nástroj na inzerci, ale funguje přes dva roky a živí několik lidí

Oproti jiným akcelerátorům je ve StarCube více oborů v jednom programu — internet, chemie, medicína — a propracovaný program JIC pro firmy v jakékoliv fázi — StarCube pro začátek, poté inkubátor.

Doplním ještě jeden postřeh: u všech projektů, které jsem viděl, se jednalo o „dlouhé peníze“ — tvrdá práce po několik let, a potom se možná dostaví úspěch. To jen noticka k nyní častému obrazu, že startup = rychlokvaška.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 10. 2012 13:53

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »