Hlavní navigace

Největší mediální experiment odstartoval: Facebook začal hostovat články médií

Autor: Facebook
David Slížek

Do experimentu, ve kterém média dávají své texty Facebooku, aby je lépe zobrazil v mobilech, se zapojilo devět vydavatelů. Funkce se jmenuje Instant Articles.

Po měsících spekulací je to tady: Facebook oficiálně oznámil spuštění Instant Articles, nového formátu pro vydavatele. Princip je jednoduchý: média předají Facebooku své články, aby je upravil a publikoval ve své aplikaci ve formátu, který je optimalizovaný pro čtení v mobilních zařízeních.

Výměnou za to dostanou výnosy z reklamy, data o čtenosti a interaktivní design, který se bude uživatelům načítat rychleji, než kdyby z odkazu proklikli na jejich web. Experiment má ovšem svá rizika: čtenáři zůstanou ve facebookové aplikaci a nebudou už přicházet na web vydavatele.

Vydavatelé tak do určité míry ztrácejí kontrolu nad svým obsahem, přesto devět z nich - The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel a Bild – nabídce neodolalo. Pokud se novinka osvědčí, chce Facebook nabídku rozšířit i na další média.


Autor: Facebook

Desetkrát rychleji

Instant Articles zatím budou fungovat jen v mobilní aplikaci pro iPhone, verze pro Android je prý na cestě (na desktopu a dalších platformách se budou články zobrazovat jako doteď – jako klasické odkazy na weby vydavatelů). Články v novém formátu se budou zobrazovat na facebookových stránkách zapojených médií a všechny se mají soustředit i na jedné souhrnné stránce. Dnes mají vydavatelé vydat první kousky.

Facebook je láká na zásadní výhodu: články hostované přímo Facebookem se mají načítat až desetkrát rychleji. Situace, kdy čtenář klikne v NewsFeedu na odkaz a pak vzdá čekání na zobrazení textu, by se tak měly stát minulostí. V okamžiku, kdy algoritmus vybere Instant Article k zařazení do uživatelova NewsFeedu, přednahraje si text a fotografie do paměti. Jakmile na něj pak uživatel klikne, zobrazí se mu téměř okamžitě, popisuje své zkušenosti například TechCrunch.

Díky této metodě mohou Instant Articles sázet na rychlost a zároveň médiím nabídnout nástroje pro interaktivní zobrazení jejich obsahu – Facebook slibuje fotografie ve vysokém rozlišení, které uživatel bude posouvat nahýbáním telefonu, videa, která se budou spouštět automaticky, když na ně čtenář nascrolluje, interaktivní mapy, zvukové nahrávky nebo třeba možnost lajkovat jednotlivé části článků.


Autor: Facebook

Články prostě mají vypadat jako by se zobrazovaly na webu, včetně toho, že do nich bude možné vkládat tweety nebo třeba videa z YouTube. A jejich design má odrážet design jednotlivých médií – fonty, grafiku atd. Přepis článků do formátu Instant Articles přitom Facebook zařizuje sám – naprogramoval rozhraní pro automatické parsování obsahu z RSS a HTML na stránce.

Podstatným lákadlem pro vydavatele jsou samozřejmě peníze. Facebook jim umožňuje u hostovaných článků zobrazovat a prodávat vlastní reklamy a ponechávat si celý výtěžek. Nebo mohou využít jeho reklamní síť Audience Network a přenechat Facebooku 30 % z výdělku. Vydavatelé také mají dostat kompletní data o čtenosti článků – ať už prostřednictvím ComScore, Google Analytics nebo dalších nástrojů.


Autor: Facebook

Kdo věří Facebooku

Facebook prostě udělal co nejvíc, aby vydavatele nalákal a přistoupil na všechny jejich podmínky. Spolupráce není exkluzivní a vydavatelé také mají volnost v tom, kolik článků v podobě Instant Articles publikují. Přesto je to pro média potenciálně riskantní pokus. Spolupráce je totiž založená na prosté důvěře v to, že Facebook v budoucnu nezneužije moc, kterou mu média předáváním svého obsahu nad sebou dávají.

Facebook dnes slibuje, že nebude hostované články zvýhodňovat ve svém algoritmu a že je tedy nebude uživatelům zobrazovat častěji. Nejsou ale záruky, že pravidla v budoucnu – až na svou stranu získá kritické množství vydavatelů – nezmění.


Autor: Facebook

Vše děláme jen proto, aby se články lépe a rychleji zobrazovaly uživatelům, tvrdí také Facebook. Ve skutečnosti se ale spíš snaží uživatele co nejdéle udržet ve své aplikaci a zbavit je dalšího důvodu, proč by měli odcházet pryč, na web někoho jiného. Je to další krok k tomu, aby jednou platilo Internet = Facebook.

A jak nás učí historie, závislost na jednom velkém hráči se může vydavatelům vrátit jako bumerang. 

Našli jste v článku chybu?
13. 5. 2015 10:28
Matouš (neregistrovaný)

Jako provozovatel webů si myslím, že jde o další dobře vymyšlenou krádeš Facebooku. Krade uživatele, krade ve výsledku peníze a teď bude ještě obsah. Má to jako vždy dobře vymyšlené a, jak píšete, Facebook je nechvalně znám měněním pravidel za účelem monetizace.

Je to nechutný pozorovat z mého pohledu. Z pohledu čtenáře to asi tak hrozné není, ale ten nemusí vidět důsledky.

14. 5. 2015 11:58
Ivan Nový (neregistrovaný)

Ne, ne, to nechápete Vy, časem sdílení bude fb tak regulováno, že to sdílení nikdo neuvidí, a za to, aby článek byl sdílen, tedy objevoval se přátelům, bude muset platit vydavatel, jako se dnes platí za proklik. Vy sice něco sdílíte přátelům, ale fb rozhoduje, kdo to sdílení uvidí. Sdílení tak přebere monetizační funkci reklamy. K čemu ale pak takové noviny, aby to vydavatelé byli schopni zaplatit, budou se muset zaměřit na propagandu a za tu si nechat platit od těch co si ji objednají. Možnost …