Šmíračkou roku je Barbie. Anticenu Velky bratr má i Babišovo ministerstvo

Jedenáctý ročník soutěže rozšířil svůj záběr o hračkářský byznys. I tam totiž proniká internet.

Upozorňovat na údajné nepřijatelné zásahy do soukromí občanů ze strany soukromých firem i veřejné správy. To je cíl tradiční ankety Big Brother Awards pořádané sdružením Iure Remedium. 

Zatímco loni bodovala televize od Samsungu, letos se na špičku firemních slídilů dostala hračkářská firma Mattel, respektive její on-line Barbie. Ta si se svou majitelkou povídá. Jinými slovy – nahrává hlas, systém ho zpracuje, zpracuje i obsah povídání, a dokáže odpovědět a udržovat konverzaci na dané téma. 

Z pohledu kategorie úřední slídil, se nic nemění, a pravděpodobně ani letos nebude. Stejně jako loni vítězí ministerstvo financí za novely zákonů o činnosti zdravotních pojišťoven, podle kterých by pojišťovny měly ministerstvu financí předávat údaje ze svých informačních systémů.

Ani ministerstvo vnitra nezůstalo ušetřeno. „Kdybych teď řekl, že bych chtěl, aby každý uživatel internetu byl identifikován, tak se na mě vrhnou všichni. Ale podle mě nastala doba k debatě, jak se tímto směrem posunout,“ zní osudový citát ministra Milana Chovance. Na ocenění Výrok roku tak stačily dvě věty po úniku zpráv z premiérova e-mailu.  

Dlouhodobým slídilem se stala podle organizátorů Policie ČR za provoz automatické kontroly vozidel. Podle IuRe ji policie provozuje na zhruba 250 místech. Policie má za pomoci kamer plošně zaznamenávat průjezdy všech vozidel. V databázích jsou pak uchovávány údaje o automaticky rozpoznané SPZ vozidla, místu a datu průjezdu, ale i fotografie vozidla s řidičem.

EBF6

„Sporné je už samotné oprávnění policie vytvářet podobné databáze a uchovávat v nich až rok údaje bez vazby na nějaký jasně daný účel, které podle našeho názoru v zákoně obsaženo není. Pochyby vyvolávají i nastavená pravidla pro uchovávání záznamů,“ tvrdí šéf pořádajícího sdružení Jan Vobořil.

Pozitivní cenu za ochranu soukromí si vysloužil rakouský právník a aktivista Max Schrems, který podle IuRe svým bojem proti Facebooku významně přispěl k pádu dohody o předávání osobních údajů mezi EU a USA.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 2. 2016 13:42

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »