Hlavní navigace

Nekončící krize tisku, exodus manažerů Twitteru a umírající Windows Phone

31. 1. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Microsoft
Internet zabíjí kreativitu, Praha chce další portál, RIP Parse, Apple i Google jsou kreativní okolo neplacení daní. Co přinesl právě končící #TYDEN.

Bitcon nestačí, je tu Zcash. Ještě anonymnější alternativa k Bitcoinu. A možná jste se s Zcash setkali pod Zerocoin či Zerocash. Viz Zcash, an Untraceable Bitcoin Alternative, Launches in Alpha a taky GitHub a Electric-Coin-Company/zcash. A samozřejmě z.cash.

Rozhovor se Zygmuntem Baumanem rozhodně stojí za přečtení. Nenechte se mýlit titulkem (Zygmunt Bauman: “Social media are a trap”), není to jenom o sociálních médiích. Bauman je jeden z nejlepších sociologů a rozhovor se týká řady věcí: politiky, demokracie, lidstva. Co se sociálních médií týče, Bauman upozorňuje na to, že přeceňujeme jejich roli a v rozhovoru je řada podstatných postřehů. Hodně dobré čtení.

Zabíjí internet kreativitu? Poměrně dost zásadní otázka v Is The Internet Killing Creativity? Podložená úvahami na téma, že většina věcí na internetu vypadá stejně. Dotýká se také věčného rozporu mezi tím, co potřebuje obsah, a jak do toho zapadá design. Možná to tak nevypadá, ale je to další užitečné dlouhé čtení.

Wall Street Journal přiznává, že tištěný svět a zvyky nevyhovují dnešku. Ve WSJ overhauls how its news operations work najdete hodně zajímavé oznámení šéfredaktora Gerarda Bakera. Těžko to nějak shrnout, protože toho je hodně, ale pár věcí z toho plyne. Třeba to, že končící éra tisku se mění ve zprávy a informování v reálném čase. Ale přečtěte si to sami, jsou to hodně užitečné věci.

TELEgraficky

Suicide Squad Trailer ■ VŠE přejmenovala ISIS na InSIS ■ AppDirect kupuje Radialpoint ■ Student Agency má nový responzivní web ■ eBay se moc nedařiloBot Libre!Cyberthreat real-time map od Kaspersky ■ GliderRegex CrosswordKonec Twitteru ■ Soukromníci pořádají manifestaci 

WEBDESIGN, INTERNET

40 % lidí neví, že reklamy ve vyhledávání na Googlu jsou reklamy. Je to sice trochu starší (únor 2013) a bylo by hodně zajímavé mít nová čísla, ale je to určitým způsobem podstatné. Zejména s ohledem na paniku okolo blokátorů inzerce a vývoj mobilní reklamy. Viz 40% of consumers are unaware that Google Adwords are adverts.

Blogovat přes Medium? V Anywhere but Medium se říká, že to nemáte dělat a raději použít cokoliv jiného, co je opravdu blogem. Já bych dodal: otevřený nezávislý blog, či hlavně blogovací systém. Medium je módní, ale také je to platforma, kde objevování a šíření obsahu závisí na mechanismech, které tato platforma prosazuje. Dave Winer ve výše uvedeném tak trochu míchá věci, ale pointa je dobrá. Včetně toho, že Medium je sice hezké, ale jako startup to taky může náhle jednoho dne zabalit. A všechny ty (skvělé) texty půjdou do hrobu.

Praha chce portál pro informování v krizových situacích vlastně tak nějak nechápete. Na co další portál, když už mají minimálně jeden? A kde se tam zase vzala Erika – tedy teď přejmenovaná? A to opravdu stojí provozování Praha.eu jeden milion korun měsíčně?

Jak v roce 2016 funguje vyhledávání? SEObook.com v How Google Search Works in 2016 nabízí infografiku, nebo lépe řečeno takové trochu schéma, ukazující některé podstatné (staré i nové) aspekty toho, jak se na internetu vyhledává. A hlavně, jak dnes fungují vyhledávače. Jedna ze zásadních proměn je podle nich mimochodem ta, že dnes se vyhledávače snaží raději pochopit, co člověk potřebuje najít, než aby slepě hledaly podle zadaných slov. Otázkou je, jak by tohle dopadlo, kdyby to mělo řešit „vyhledávání“ na Seznam.cz.

A když už jsme u toho SEO, tak How hub pages and internal links are paying off for Mail Online. Něco o významu interních odkazů a souhrnných stránek (těch, co se jim říká hub pages), soustřeďujících určité téma.

Odkazy v patičce či napříč celým webem mají malou váhu. Říká to Google v souvislosti se SEO. Viz Google: Links In Footers Or Sitewides Are Not Given That Much Weight.

Absurdistán: Operátor O2 chce v Česku nabídnout blokování reklamy. Nejzábavnější je ta představa, že to bude služba za peníze pro zákazníky.

SOFTWARE

Universe Sandbox je vesmírný simulátor založený na fyzice:

Vyhledávač v katalogu Netflixu hledá bez územních omezení. Což může být velmi vhodné k odhalení toho, zda se určitý film někde prostě nenachází a kde se případně nachází. Bohužel to nic neřeší na tom, že teritoriální princip autorského práva je na hlavu padlý. Viz www.unogs.com a samozřejmě to „un“ ukazuje na „neoficiální“.

Užitečné věci ke Google Keep hledejte v 10 Creative Ways to Use Google Keep Every Day.

Padající Safari na iPhone i Macu má původ ve výpadku našeptávače od Applu. Moc nechápu, jak je to možné, ale je to tak. Padá-li vám Safari, tak si našeptávač vypněte v Nastavení. Viz Safari is crashing on iPhone and Mac because Apple’s search suggestions are down.

HARDWARE

Nádherný kousek. Viz The Aérotrain,

Windows Phone je mrtvý, píše the Verge ve Windows Phone is dead. Nelze se tomu divit, jen 4,5 milionu prodaných Lumií za poslední čtvrtletí je zásadní problém, pouze 1,1 % z počtu mobilů v tomto období prodaných. Celkem jde o 110 milionů telefonů s Windows Phone (od roku 2011) oproti 4,5 miliardě Androidů a iPhonů.

MARKETING A KOMUNIKACE

Snaha Googlu vylepšit si image dobrovolným „zaplacením daní“ se nepovedla. V Google tax row: cabinet minister joins call for web firm to pay more se dočtete, že Velké Británii to bylo málo a chce, aby Google platil daně i v budoucnu. Není divu, tenhle pokus o zlepšení image v rámci obvyklého „kreativního placení/neplacení daní někde jinde“ byl odsouzen k maléru hned na počátku. Co navíc, celé se to chystá prošetřit Evropská komise.

Indie a Egypt odmítají internet od Facebooku. Dřívější Internet.org, nyní Free Basics, měl pomoci dostat internet k lidem, kteří ho nemají. Skutečnost je ta, že nejde o internet, ale o proprietární uzavřenou síť Facebooku, plně pod jeho kontrolou a komerčně tvrdě těžící ze „zdarma“ poskytnuté služby. Viz India, Egypt say no thanks to free Internet from Facebook.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Amazon ochotně útočníkovi sdělí důvěrné informace. Taková ta klasická kombinace chytrého sociálního inženýrství a nesmyslných způsobů „ověření“, zda péče o zákazníky skutečně komunikuje s tím pravým člověkem. Problém je, že v tomto případě to byl někdo zcela cizí. A získal informace, které získat neměl. Viz Amazon’s customer service backdoor, kde navíc popisují i klasickou ignoranci na straně Amazonu, který postupně útočníkovi poskytuje další a další údaje.

Oracle zruší Javu jako plugin pro prohlížeč. Konečně nějaká dobrá zpráva, byť Oracle s tím přichází až dlouho poté, co podporu pro pluginy zrušil Chrome, Firefox i Microsoft Edge. Podle Konec jedné z největších bezpečnostních děr, Oracle opouští Java plugin nebo Moving to a Plugin-Free Web nastane konec v SDK 9. Celé je to ale málo platné, lidé mají v počítači prastarou Javu, stejně jako prastarý Flash, a pak se strašně diví, že jim něco napadlo počítač. Viz též Jak odstranit z vašeho počítače Javu, o které možná ani nevíte, že ji máte.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Sociální účty patřící ke Google Glass už nejsou. @Googleglass zrušeno, na Google+ je poněkud promazaná stránka, zmizel i profil na Instagramu. Pokud jste to ještě nezjistili, tak brýle od Googlu se mezi spotřebitele šířit neplánují, ale na cestě je (aspoň některé zdroje to tvrdí) Glass: Enterprise Edition. Viz Google Glass social media finally goes dead as Enterprise Edition rollout widens.

Good-bye to All That Twitter řeší pohled na krizi Twitteru z pohledu dvou lidí, kteří ho opustili a stále nevidí důvod, proč se vracet. Cituje řadu problematických věcí. Ale také řadu zbytečností, které tým Twitteru na uživatele zkouší. Hovoří taky o únavě z trolů, nesmyslných komentujících a vůbec všeho toho smetí, co se na vás z Twitteru valí. Tedy valí, pokud jste známí, což je dobré vědět. Pokud nikoho nezajímáte, je to zcela jiný Twitter.

Facebook nasadí Reactions, rozšíření Like/Líbí. Což znamená, že už nebudete (moci) dávat pouze palec nahoru, ale budete si moci vybrat ze škály reakcí. Viz Konec prostého Líbí na Facebooku je blízko. Rozšíří se na šest emotikonůFacebook Reactions, the new Like button, will roll out globally a Inside Facebook’s Decision to Blow Up the Like Button. Začněte se loučit s Líbí, přichází revoluce, čas protestů a řešení něčeho, co nic dobrého a užitečného nedělá. Formální a nic neříkající Líbí nahradí rozmělnění do více směrů.

Facebook Parse končí. Platformu pro vývoj na mobilech Facebook koupil v roce 2013 (za 85 milionů dolarů) a měla Facebooku otevřít cestu ke schopnosti konkurovat v cloudovém podnikání Googlu a Amazonu (a dnes už asi i Microsoftu). Viz Moving On na blogu Parse a Facebook to Shut Down Parse, Its Platform for Mobile Developers s více informacemi a souvislostmi.

MOBILNÍ APLIKACE

Stačí (nebo možná stačilo, vypadá to, že už ten web nefunguje) s iPhonem zajít na crashsafari.com (zkoušejte na vlastní nebezpečí) a telefon padne a restartuje se. Dělá to kupodivu prostě tak, že se zahltí adresní řádek. Android dopadne podobně špatně, navíc oba telefony pracují tak usilovně, že se hodně zahřívají. Špatně dopadne i Chrome či Safari na počítači. Viz Sketchy Website Causes iPhones To Crash and Reboot.

Twitter (Periscope) umožní live streaming z GoPro, ale moc nejásejte. Streaming půjde jenom skrz Periscope a navíc jenom pro dvojici nejlepších GoPro zařízení (Hero4 Black a Hero4 Silver). Navíc budete potřebovat iPhone (na Androidu zatím není podporováno, na iPadech také ne), skrz který GoPro bude napojeno na Periscope. V GoPro zůstane záznam v plné kvalitě, streaming bude samozřejmě poplatný všem omezením a nedostatkům, které Periscope přináší. Viz Twitter and GoPro Team Up for Periscope Live-Video Streaming.

The Angry Birds Movie – Official Theatrical Trailer:

Google Hangouts nebudou umět SMS a je vůbec otázka, co s nimi. Z Google Hangouts 7.0 for Android asks users to stop using it for SMS je dost jasné, že původní zvěsti o odstranění SMS z Hangoutů jsou pravdivé a SMS bude řešit Messenger (ten od Googlu, ehm, ne ten od Facebooku). Stýskat se mi nebude, z Hangouts se stal nepoužitelný zmatek.

Chrome pro iOS je výrazně rychlejší a o 70 % méně padá. Vtip v tom všem je, že přešli z UIWebView přímo na WebKit (WKWebView). Projeví se to i na zmenšení počtu neustálého nového nahrávání stránek. TheNextWeb ale upozorňuje, že se nepodařilo vyřešit to, že Chrome požírá baterii stále nebývalým tempem. A jinak viz A faster, more stable Chrome on iOS.

RIP Google My Tracks. Prý je potřeba se soustředit na více rozšířené mapovací projekty. Pokud jste tuhle aplikaci pro mapování vašeho běhání či ježdění na kole používali, tak do konce dubna máte čas si stáhnout data. Pak přestane zcela existovat. Viz Google shutters My Tracks outdoor activity-logging app a My Tracks no longer available after April 30, 2016, kde je i informace o tom, jak data získat.

STARTUPY A EKONOMIKA

Tištěné noviny stále vymírají a vymírat budou. Věnuje se tomu The sky is falling on print newspapers faster than you think, kde najdete zajímavou tabulku s údaji o prodejích desítek amerických novin – březen 2013 vs. září 2015. A je to neveselý pohled.

Apple se z neplacení daní v Evropě snaží vybruslit pomocí PR. Firma čerstvě tvrdí, že pomohla vytvořit více než milion pracovních míst. Viz Apple says it has helped create over a million European jobs, kde těch fantastických ekonomických výhod pro Evropu najdete ještě více. Zajímavé na tom je, že tomu dokonce říkají „App Economy“, tedy ekonomika založená na vytváření aplikací pro mobilní zařízení.

Twitter má další problém, opouštějí ho šéfové, klíčoví šéfové. V Executive exodus at troubled Twitter poukazují na odchod šéfa produktu (Kevin Weil), mediální šéfky (Katie Jacobs Stanton), šéfa inženýringu  (Alex Roetter) a šéfa HR oddělení (Skip Schipper). Staronový šéf Jack Dorsey to zjevně bere vážně, když oznámil propuštění 8 % stavu a velké změny. Odchází ještě Jason Toff, šéf Vine.

How Zano Raised Millions on Kickstarter and Left Most Backers with Nothing je detailní pohled na to, jak se Zano povedlo získat peníze (velké peníze) přes Kickstarter a jak to celé nedopadlo. A je to dlouhé a důkladné.

Slovenské Odvozautom.sk rozšiřuje služby do Česka jako www.svezeniautem.cz. Připomeňme, že služby na spolujízdu se v Česku momentálně dočkaly pohlcení Jízdomatu a dost nejisté budoucnosti. Viz BlaBlaCar je naplno v Česku. Pro vstup si koupil Jízdomat.

Facebook za jediné čtvrtletí vydělal více než jednu miliardu dolarů. Skutečně vydělal, nejde o obrat. Zajímavé na tom může být třeba to, že značná část příjmů je z mobilní inzerce. A taky to, že nově udává, že má 1,59 miliardy uživatelů a 90 % z nich ho používá z mobilu (823 milionů pouze z mobilu). Viz Facebook Climbs To 1.59 Billion Users And Crushes Q4 Estimates With $5.8B Revenue a Facebook Reports Fourth Quarter and Full Year 2015 Results.

SourceForge a Slashdot prodány, a dobrá zpráva to nejspíš není. Viz SourceForge and Slashdot Have Been Sold, kde zjistíte, že firma Slashdot Media (vlastní SourceForge a Slashdot) byla prodána firmě SourceForge Media, což je součást BIZXX LLC. Nový majitel má poněkud fantastické plány. A první, co se začalo dít, je propouštění zkušených lidí a nahrazení levnějšími a nezkušenými.

INFOGRAFIKA

Why Pinterest Matters to Your Business [Infographic] aneb Proč Pinterest má význam pro vaše podnikání. Byť i tady je potřeba dbát na to, že pozice Pinterestu v USA je jiná, než v Česku (kde ani netuším, kolik lidí ho vlastně používá). A také na pár dalších drobností: je to obrázková sociální síť, funguje hodně jinak než ostatní, má (i v Česku bude mít) výrazně více uživatelek než uživatelů. A pokud o Pinterestu moc netušíte, zkuste Vše, co jste chtěli vědět o Pinterestu.

The Massive Scale Of The Refugee Crisis, Visualized a zajímavá vizualizace na téma uprchlíků.

Nejnákladnější klíčová slova v Googlu? Viz 100 Most Expensive Keywords on Google.

BRAND24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).