Hlavní navigace

Nekonečný příběh - Tiscali na konci své české cesty?

22. 8. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Aktualizováno: Aktualizováno (22. 8. 2008 11:00)
Italský telekomunikační a internetový operátor Tiscali se v Česku více než svými službami proslavil nekonečným odkládáním prodeje české divize. Ve srovnání s ostatními evropskými pobočkami vydržela ta česká obdivuhodně dlouho, nenastal již však skutečně čas zavřít krám?

Na konferenci konference-internet.cz, která se konala koncem července, oznámil Jan Václav Čep pro řadu z účastníků zajímavou novinku. Ta spočíval v tom, že čerstvě narozená mediální skupina DIGNITY (jejíž klíčovou součástí jsou například Peníze.cz), koupila zpravodajský portál Tiscali.cz i se všemi podřízenými službami a weby.

Na první pohled by to tedy jednoznačně vypadalo tak, že se italská centrála Tiscali konečně rozhoupala k tomu se problematické české divize zbavit. Jenže on je tu jeden háček, v návaznosti na náš zvýšený zájem o prodej Tiscali.cz se z ničeho nic ozvalo zastoupení české pobočky s tím, že v Česku (opět) ještě nekončí. Zde se nutně vnucuje otázka, co vlastně v Česku může ještě podnikat společnost, která právě prodala poslední ze svých významnějších aktivit, na nichž bylo možné provozovat nějaký zajímavý obchodní model. Ale kdo ví, třeba je všechno úplně jinak.

Jedna taková malá historie

Jen pro rekapitulaci, italské telekomunikační a internetový operátor Tiscali vznikl v roce 1998 v reakci na deregulaci italského telekomunikačního trhu, svůj název převzal od 2000 let staré vesnice, ležící kdesi v Sardínii. Svoje největší ekonomické úspěchy prožívá v době takzvaného dot-com boomu. Po celé devadesátá léta nedělá prakticky nic jiného, než že skupuje lokální telekomunikační operátory a poskytovatele dialupového připojení k Internetu. Akvizicí nizozemské společnosti World Online se konečně v roce 2000 dostává i na náš trh.

Vazby Tiscali na Českou republiku mají však mnohem hlubší kořeny, které při zpětném pohledu trochu osvětlují i tehdejší suverénní vstup tohoto subjektu na místní trh. Jednu z těchto vazeb představuje zakladatel Tiscali, kterým je Renato Soru. To není nikdo jiný, než zakladatel společnosti Czech On Line, jenž se po odprodeji společnosti vrátil do Itálie, možná právě jen proto, aby zde založil Tiscali. Společnost se v Itálii poměrně záhy stala jedničkou v oblasti vytáčeného připojení k Internetu. Technologické inovace, jako Fax over IP a první VoIP telefonie zdarma následně pomohly společnosti prosadit se obdobným způsobem také v ostatních evropských zemích. V roce 2002, kdy začíná éra vytáčeného Internetu zdarma, je již v Česku poměrně známou a etablovanou společností, která na sebe výrazněji upozorní v souvislosti s takzvanou Regulační smrští v roce 2005. Tato iniciativa ČTU a svérázný výklad situace ze strany tehdejšího Českého Telecomu byla pro společnosti jako Tiscali a Czech On Line předzvěstí konce zlatých časů.

portal tiscali

Portál Tiscali.cz provozovaný společností DIGNITY


Znamení nadcházejících změn

O necelý rok dříve se objevují první spekulace o možném prodeji české pobočky. ta sice zatím nevykazuje větší problémy, ale mateřská společnost potřebuje z něčeho splácet emise dluhopisů a mezi prioritní trhy podle oficiálního prohlášení patří pouze Itálie a Velká Británie. Na pořadu dne je tedy prodej pěti zatím nejproblematič­tějších poboček a důkladnější monitoring hospodaření těch zbývajících. Mezi ně se ve finále zařadí i česká pobočka. Těsně před Vánocemi 2005 se česká pobočka Tiscali nechává slyšet, že ona prodána nebude.

Další kolo spekulací se ovšem začíná roztáčet již na podzim 2006, kdy přichází plán další redukce. V obchodním plánu mateřské společnosti pro léta 2007 – 2010 se již skutečně s provozem divizí mimo Velkou Británii a domovskou Itálii nepočítá. To, o čem se spekuluje, je spíše výše exit value z ČR, Nizozemí a Německa a možnosti jejich maximalizace. Mezinárodní tisková zpráva vydaná mateřskou společností hovoří v celku jednoznačně: Výsledky poboček v České republice a v Německu, vzhledem k cílům strategického plánu skupiny Tiscali, byly konsistentní s rozhodnutím tyto trhy opustit.

Česká pobočka oproti tomu tvrdí něco, co sice takovýto výklad nevylučuje, ale který přesto implikuje spíše opačný dojem: Situace, v níž se Tiscali Telekomunikace ČR nachází, je stále stejná jako v několika posledních letech. Během této doby mnohé telekomunikační společnosti projevily zájem o koupi společnosti, avšak jejich podmínky nikdy nebyly mateřskou společností Tiscali S.p.A akceptovány, stojí v oficiálním prohlášení, které Lupě zaslala tehdejší tisková mluvčí Tiscali, Michaela Tichá.

tiscali it

Anglická homepage Tiscali S.p.A.


K zásadnějším změnám, které dávají daleko více jednoznačné signály, dochází až počátkem května 2007, tehdy přichází zásadní zpráva: české Tiscali opouští jeho dosavadní šéf Naveed Gill, který stál od začátku v jeho čele. Jde o klíčovou figuru ve snaze udržet českou pobočku při životě. Insideři hovoří o Gillovi jako o muži, který považuje divizi za své dítě, které mu doslova vyrostlo pod rukama v éře největšího rozmachu dial-upového připojení. Krátce po odchodu této osobnosti nová tisková mluvčí společnosti pro Lupu prohlašuje: Pobočky v ostatních evropských zemích mají být postupně během následujících až třech letech připravovány k odprodeji – a to včetně české pobočky. Žádná dohoda ovšem zatím uzavřena nebyla a je také možné, že v budoucnu dojde k přehodnocení této strategie. v relativně krátkém mezidobí byly zároveň uzavřeny dohody o exitu Tiscali v ostatních zbývajících zemích a paralelně dochází k posilování aktivit v Itálii.

Žhavá současnost

8. 2007 se již začínají hýbat ledy i v Česku, bez předchozího varování totiž přichází zpráva o převzetí více jak 400 tuzemských firemních zákazníků ČD Telematikou. Tiscali se tedy zbavuje nejlukrativnější klientely pro internetové připojení a dává tím okolnímu světu jasný signál. Zajímavé je, že oproti zahraničním transakcím nebyla cena oznámena. Na první pohled tedy zjevná předzvěst konce, přesto vedení pobočky opět v duchu starých tradic vydává prohlášení, které je ve zdánlivém rozporu se záměrem mateřské společnosti: Určitě to není konec TISCALI Telekomunikace Česká republika s.r.o. v Čechách. Nadále jsme významným poskytovatelem připojení k internetu a hlasových služeb. Naší hlavní prioritou jsou zákazníci v oblasti domácností a malých firem, tj. tam, kde TISCALI vyrostlo a cítí se v tomto segmentu nejlépe. Nadále poskytujeme Internet pomocí ADSL a dialup, hlasové služby a e-mailové a webhostingové účty. Také portál www.tiscali.cz je naším nosným produktem a chtěli bychom ho nadále rozvíjet a budovat naši uživatelskou základnu, říká tehdejší tisková mluvčí v oficiálním prohlášení. Údajný nosný produkt ve formě internetového portálu s postupně klesající návštěvností (dlouhodobě úspěšná je pouze herní sekce) je však, jak již víme, zhruba od července vlastnictví společnosti DIGNITY. Kde je tedy pravda?

Ostatně, nezůstalo pouze u firemních zákazníků, jak přiznává nejnovější tisková mluvčí společnosti, objevila se zde dokonce snaha zbavit se i méně lukrativních koncových zákazníků: Počátkem tohoto roku byla v rámci naší spolupráce se společností Telecom Austria ČR nabídnuta části zákazníkům možnost změny v poskytování služby ADSL. Někteří z oslovených této nabídky využili. Podotýkám, že šlo o nabídku pouze části zákazníkům a společnost TISCALI stále poskytuje připojení ADSL na českém trhu, prohlašuje Ivana Kališová z TISCALI Telekomunikace Česká republika s.r.o.

BRAND24

Podivné chování domnělé české pobočky nám ale možná osvětlí jiné odhalení z úst paní Kališové: Pokud se ptáte v souvislosti se strategií italské společnosti Tiscali S.p.A., musím vám sdělit, že ta prodala svou českou pobočku již v červenci loňského roku, tvrdí Kališová. A skutečně, podle obchodního rejstříku došlo k převodu na nového vlastníka 22. října 2007. Tím je jakási DWDM Technologies Limited, která má sídlo na Kypru. Tiscali také přesídlila, sice ne zrovna na Kypr, ale jen o několik bloků dál v rámci Holešovic, z původní Dělnické se přestěhovala do ulice Papírenská. Kališová však zároveň rychle dodává: Nová skutečnost a ani nedávný prodej portálu tiscali.cz, neznamená odchod nebo ukončení činnosti společnosti TISCALI Telekomunikace Česká republika. TISCALI Telekomunikace ČR i nadále patří mezi přední alternativní poskytovatele pevných hlasových služeb CS/CPS a internetového připojení ADSL na českém trhu. Bez zajímavosti není ani fakt, že výše jmenovaná společnost DWDM Technologies Limited 28. května 2008 snížila základní jmění společnosti z 297 498 000 Kč na 800 000 Kč, ale třeba takové věci již k image „předního alternativního operátora“ prostě patří.

Nám rozhodně zatím význam této tajemné formulace trochu uniká. Na straně druhé, Tiscali za éru své České historie dokázalo mnohokrát překvapit, tak se to třeba ještě někdy dozvíme.

Může být TISCALI Telekomunikace Česká republika s.r.o. jen mrtvou schránkou?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).