Hlavní navigace

Německé noviny chtějí část příjmů Google News, vydavatelé jsou nepoučitelní

Daniel Dočekal 23. 6. 2014

Válka novinových vydavatelů s Googlem vstupuje do nové fáze, německé noviny chtějí 11 % z příjmů Googlu vztahujících se k jejich obsahu.

Dlouholetá nevraživost mezi Googlem a novinovými vydavateli se převážně týká Zpráv Google (Google News) a poměrně zásadního rozporu mezi tím, jak tuto službu chápou vydavatelé a jak Google. 

Pro noviny představují Zprávy Google (a Google samotný) parazita, který je připravuje o příjmy. Pro Google jde naopak o nástroj, který novinám příjmy přináší, protože jim umožňuje získat návštěvníky.

Tento rozpor se už několikrát stal předmětem soudních sporů, vyhrožování a místy i dost zvláštního chování některých vydavatelů. Čerstvý vývoj je neméně zajímavý, protože skupina představující zhruba polovinu největších německých novinových vydavatelů požaduje v arbitrážním procesu, aby jim Google odváděl 11 % z celosvětových příjmů, které mají souvislost s jejich obsahem. A to dokonce zpětně od září 2013 (zprávy o aktivitě vydavatelů najdete zdezde – v němčině).

Vše je postavené na změnách autorského zákona, který v Německu vstoupil v platnost právě minulý rok. V něm je vyhledávacím strojům dána možnost volného užití pouze jednotlivých slov či velmi malých citací z textu. Němečtí vydavatelé ale hlad po penězích ukazují již řadu let, viz Německo chce po Google platby za „výstřižky“ z webových novin ve vyhledávači.

Být, či nebýt v Googlu

Paradoxní na požadavku 11 % příjmů ze Zpráv Google je, že samotná služba pro Google žádné přímé příjmy nevytváří – prostě proto, že v ní nenajdete žádnou reklamu. Jediné místo, kde by bylo možné nějaké příjmy řešit, je umístění odkazů na určité články ve výsledcích vyhledávání – tam je inzerce zobrazována a vytváří (ne nepodstatnou) část příjmů Google. Důležité je také to, že pokud se komukoliv z vydavatelů nelíbí zahrnutí jeho titulů ve  Zprávách Google, má velmi jednoduchou alternativu: nemusí tam být.

Stejně jako se vydavatelé mohou svobodně rozhodnout, zda budou ve Zprávách Google, mohou se obdobně rozhodnout, co se indexování v Googlu a následného zobrazování ve výsledcích vyhledávání týče. Byť tady je situace vzhledem k monopolnímu postavení Googlu na trhu s vyhledáváním trochu jiná.  

Nedělejme si iluze, většina vydavatelů novin investuje nemálo prostředků do velmi silné optimalizace pro vyhledávače. Stačí se podívat například na rozsáhle „spamovací“ SEO farmy, kterými Aktuálně.cz míří na až stovky jmen celebrit. A stejným či jiným způsobem to dělají ostatní – chtějí se dostat mezi první zobrazené výsledky vyhledávání.

Absurdní chování vydavatelů

V roce 2006 v Belgii proběhl soudní spor, ve kterém tamní vydavatelé novin žalovali Google a žádali, aby je nezahrnoval do Zpráv Google. V zásadě zcela zbytečný soud, protože na to stačilo použit jednoduchý mechanismus umožňující ovládat co a jak bude do služby zahrnuto.

Výsledkem soudu byla výhra vydavatelů a odstranění jejich novin ze Zpráv Google. Což vzápětí vyústilo v to, co bylo předem jasné – velký propad návštěvnosti. Vydavatelé nakonec změnili názor a žádali o znovuzahrnutí svých serverů do Zpráv Google. Celá kauza tak nakonec vedla hlavně k tomu, že se naučili správně používat mechanismy, které jim umožňují ovládat, jakým způsobem budou zahrnuti.

EBF16

Pět let se táhnoucí spor nakonec Google „žehlil“ (viz například Google urovnal spor s vydavateli v Belgii) třeba i tím, že novinám slíbil poměrně vysoké peníze v podobě založení programů na podporu publikování (včetně například teoretických 50 či 60 milionů Euro pro francouzské noviny v loňském roce či starší Francie chce po Google platit za odkazy na obsah z Google News). Což, ať se na to díváte, jak chcete, je moderní forma úplatků. A také ukázka toho, jak hodně mimo mohou novinoví vydavatelé být, když dojde na Internet.

V Česku zatím vydavatelé nemají tak bohatou historii podobných kroků, ale dá se říci, že na něčem podobném také usilovně pracují. Viz SPIR: pokud spor o Google Image Search nevyřeší Evropa, půjdeme k soudu z května tohoto roku. 

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme