Německo chce aby Google platil za citace ze zpravodajství, má na to nový zákon

Německý parlament (Bundestag) odsouhlasil nový zákon, který požaduje po (nejenom) vyhledávacích strojích placení licenčních poplatků za citace delší než „jednotlivá slova či krátké výtažky“.

Německo má nový zákon, který po Google a dalších vyhledávacích strojích vyžaduje placení licenčních poplatků za citace ze zpravodajství. Jak už to tak ale se zákony bývá, placení je požadováno za citace delší než „jednotlivá slova či krátké výtažky“, ale kdy citace (výtažek ze zpráv) nebude „krátká“, není v zákoně nijak určeno. Zmiňováno je i to, že se požadavek na placení licencí netýká obsahu staršího jednoho roku.

Navrhovaný zákon musí ještě projít horní komorou parlamentu (Bundesrat) a je dobré vědět, že aktuální verze je podstatně umírněnější než podoba, kterou protlačoval tamní vydavatelský a mediální průmysl. A také to,že v aktuální podobě pravděpodobně zákon nemůže vést k tomu, že by vyhledávací stroje (a Google) za cokoliv musely platit. Zákon se ale může dotknout dalších služeb, zejména „agregátorů“ zpravodajství.

New York Times zmiňuje, že zákon je kritizován, protože umožňuje Google uniknout bez placení za zobrazování citací ze zpráv a také upozorňuje, že se ještě může podařit zákon zablokovat právě v horní komoře. „Zákon není ani nutný ani rozumný. Brzdí inovaci a poškozuje ekonomiku a internetové uživatele v Německu,“ uvedl pro média Google.

Pro média je nový zákon možná skutečně ne příliš dobrým výsledkem mnoho měsíců trvajícího lobbingu – jasně totiž říká, že není určen k tomu, aby ochraňoval média z probíhajících změn trhu. Média se přitom opakovaně vyjadřují v tom smyslu, že je to Google, kdo ve svých službách, ať už je to vyhledávání nebo Zprávy Google, žije z toho, že používá citace z článků a dalšího obsahu.

Content

Snahy o získání dalších peněz ale nezahrnují pouze aktivity podobné této, o svůj díl se hlásí i poskytovatelé internetového připojení, kteří by od Google chtěli platit za přenosy dat, které uživatelé Google vyvolávají.

Zdroj: German Bill Limits Search Engines’ Free Access to News a Germany Passes New Internet Copyright Law After Watering It Down To Spare Google From Having To Pay

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 3. 2013 21:45
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »