Neproniknutelná úřední past

V soutěži o největší byrokratický nesmysl se stala vítězem povinnost nosit na úřad údaje, které jsou aktualizovány online. Ani v komerční sféře to někdy není lepší.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Představte si firmu, která poskytuje služby B2B charakteru. Stará, etablovaná, se stálým spektrem klientů. Firma se svými klienty typicky komunikuje prostřednictvím osobního kontaktu a také telefonicky. Protože však doba je dnes už někde jinde, nelze se vyhnout moderním komunikačním prostředkům. E-mail je pro loosery, a tak si, krizi navzdory, nechali vytvořit rovnou komplexní komunikační portál.

Portál je to pěkný. Je zde vše, co klienti potřebují. Dokumenty, data, záznamy posledních úkolů, výkazy realizované práce.  Kde je tedy zakopán pes? V maličkosti. Stojí totiž nadlidské úsilí dostat se dovnitř.

Portál je určen výhradně stávajícím klientům – a to ještě ne všem. Ke vstupu do něj musíte vlastnit přihlašovací údaje; pro jistotu to je PKI certifikát a samozřejmě jeho heslo. Certifikáty se generují v „samoobsluze“, která je součástí portálu. A ta je přístupná pouze přihlášeným uživatelům. Stojí za zmínku, že „běžný“ uživatel nemůže vygenerovat certifikát nikomu jinému než sám sobě.

Portál povoluje registraci. Jejím provedením vznikne tzv. neověřený uživatel (jméno/heslo). Jak správně tušíte, ten nemůže vytvořit vůbec žádný certifikát a jeho přístup k funkcím je v podstatě nulový.

EBF16

Abych to zkrátil. Chcete-li se stát uživatelem portálu a jste již klientem firmy, kterému bylo odsouhlaseno, že uživatelem bude, musíte dodržet následující postup.

  1. Zaregistrovat se jako neověřený uživatel (kontrola e-mailu, captcha, kontrola IČ dle databáze klientů)
  2. Požádat firmu o ověření uživatelského účtu (proti formuláři vyžadujícímu osobní návštěvu)
  3. Vygenerovat certifikát v samoobsluze
  4. Zrušit uživatelský login a převést se na certifikát
  5. Vyžádat si potvrzení aktivace účtu (proti formuláři)

Chápu, že bezpečnost musí být, ale tolik redundantních kroků nemá ani leckteré internetové bankovnictví. A říkám si, že komerční sféra v hustotě byrokracie tu státní někdy, když ne předbíhá, tak alespoň sleduje z nevelké vzdálenosti.  Zpřístupnění jejího portálu je tak neproniknutelnou pastí…

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 11. 2010 22:03

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »