NetClub: Malé e-shopy nevymizí, střední třída ale v budoucnu skončí

Proč české internetové firmy patří mezi ty, které jsou kupovány, místo toho aby byly těmi, které kupují? A jaká je budoucnost českých e-shopů? V listopadovém NetClubu o vývoji e-commerce v Česku mluvili dva zástupci Allegro Group CZ.

Listopadový Netclub přivítal rovnou dva hosty – Václava Lišku, zakladatele a výkonného ředitele obchodního portálu Aukro.cz a Jana Svobodu, ředitele NetDirectu, který dnes ve skupině Allegro Group zastává pozici Head of e-shop platforms. Přinášíme vám výběr otázek, které jim kladl moderátor setkání Petr Koubský.

NetDirect nedávno koupil od společnosti Ataxo affiliate systém Trixam. Jaké s ním máte plány?

Jan Svoboda (JS): Tento affiliate systém má samozřejmě význam pro naše klienty. Poskytne jim další marketingové formy, které se svojí efektivitou mohou rovnat nebo i předčít klasické PPC kampaně. Díky tomu, že některé servery ze skupiny Allegro tento systém už používají, víme, že efektivita a konverzní poměr dosahují výborných parametrů.

Václav Liška (VL): Aukro, potažmo i Allegro v Polsku využívá Trixam dlouhodobě. Tento produkt nabízíme provozovatelům webů už několik let. Rozdíl je jen v tom, že nyní máme vývoj produktu pod větší kontrolou.

JS: Trixam se stal součástí NetDirectu, ale funguje jako samostatné oddělení.

Allegro realizuje jednu akvizici za druhou. Jak se vám daří spojovat další a další firmy do jednoho funkčního celku?

VL: Myslím si, že se nám to celkem daří. Máme výhodu v tom, že se nesnažíme naše aktiva násilně unifikovat. Necháváme jim poměrně velký prostor pro vlastní vývoj. Netlačíme například na to, aby se lidé stěhovali do Prahy. Vyhovuje nám, že Heureka sídlí v Jablonci, kde má své kořeny, Aukro ve Zlíně a NetDirect v Ostravě.

Dává to smysl i v kontextu nadnárodní skupiny Naspers, která vlastní Allegro. Naspers funguje na jednotlivých trzích, pod různými značkami a provozuje různé služby v různých segmentech a netlačí násilnou formou na unifikaci těchto služeb. 

Zleva: Petr Koubský, Jan Svoboda (NetDirect), Václav Liška (Aukro.cz).
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Zleva: Petr Koubský, Jan Svoboda (NetDirect), Václav Liška (Aukro.cz).

Budou tedy například Heureka a Mall.cz fungovat dlouhodobě pod svými značkami?

Určitě.

Aukro i NetDirect jsou součástí skupiny, která patří Polákům a ti jsou zase součástí skupiny, která patří Jihoafričanům. Proč české internetové firmy patří mezi ty, které jsou kupovány, místo toho aby byly těmi, které kupují?

JS: Například NetDirect nebyl schopný na českém trhu vygenerovat dostatečný kapitál pro takovou mezinárodní expanzi, která nás dnes čeká pod křídly Naspers. Existují ale české internetové firmy, které expandují. Například tuzemský internetový obchod Parfums.cz je dnes jedničkou nejen v Česku, ale i v Polsku a na Slovensku. Expanduje do Německa, Rakouska, Rumunska či na Ukrajinu. Je to tedy nejen o kapitálu, ale i o povaze zakladatelů a majitelů.

Čím se liší dnešní e-shopy od těch, které začínaly před deseti lety?

JS: Rozdíl je především v integraci jednotlivých systémů. Dnes nelze provozovat internetový obchod střední velikosti bez absolutně dokonalé integrace s ERP systémem, logistickým systémem či bez napojení na dodavatele. Před deseti lety toto, alespoň v českých končinách, nikdo neuměl. Dnes jsme ale na tom, ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy mnohem lépe.

VL: Český trh je extrémně konkurenční, pokud jde o počet e-shopů. To vede k tomu, že český zákazník je velmi náročný. Klade to velké nároky na provozovatele e-shopů. V Česku máme okolo třiceti tisíc e-shopů na deset milionů obyvatel. Tolik e-shopů není ani v Polsku, ani v ostatních okolních zemích, kde Allegro působí.

Jak si stojí e-shopová řešení NetDirectu v porovnání s těmi, která jsou dostupná v zahraničí?

JS: V posledním roce jsem se zajímal hlavně o Polsko, Rusko, Ukrajinu, Kazachstán, Rumunsko a Bulharsko. Udělali jsme velice důkladné marketingové průzkumy, porovnávali jsme konkurenční řešení a zjistili jsme, že si nestojíme vůbec špatně. Pro nás teď bude v příštím roce klíčový polský trh. 

Jan Svoboda (NetDirect)
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jan Svoboda (NetDirect)

Allegro na polském trhu vlastní výrobce e-shopů iStore, v Rusku zase podobnou firmu s názvem InSales. V příštím roce engine NetDirectu nahradí engine iStore, na kterém je nyní na tři tisíce klientů.

Když srovnáme engine NetDirectu a iStore, tak ten náš je pokročilejší. NetDirect musel svádět v rámci skupiny dost tvrdý boj o to, který engine bude v rámci skupiny ten vítězný.  

ERP systémy se v poslední době hodně vyvíjejí a mění. Směřují k odlehčeným cloudovým řešením, do kterých se nemusí tolik investovat. Jste na to připraveni?

JS: Integrace některých těchto systémů je aktuálně v procesu. Náš nový engine, který interně označujeme jako EMS 10, je připraven fungovat v cloudu Microsoftu.

Jak se NetDirect přizpůsobuje trendu rostoucích přístupů na Internet prostřednictvím mobilních zařízení?

JS: V našem novém enginu je už připravena mobilní šablona a responsivní design. V ostrém provozu se responsivní design objeví v našem řešení Fastcentrik do jednoho měsíce a bude součástí bazického enginu.

Aukro v současné době nabízí několik mobilních aplikací…

Pro nás je nutností, abychom byli dostupní na všech platformách. Do konce roku bychom rádi představili aplikaci pro iPad. Máme aplikaci pro iOS, Android, Windows 8 a Symbian.

Lidé mobilní technologie při nakupování na Aukru využívají. Nákupy přes mobil nám tvoří okolo tří procent celkového obratu. Nezapočítáváme ale uživatele, kteří chodí na Aukro z iPadu a ty, kteří sice používají mobil, ale chodí na stránku www.aukro.cz. Pokud bychom započítali i tyto zákazníky, tak se dostaneme někam na 7 procent, což je v rámci skupiny velmi vysoké číslo.

Kolik má vlastně NetDirect klientů?

JS: V současné době máme aktivních 1500 klientů.

Jedním ze specifik aukčních platforem je ochrana proti všelijakým nepoctivým praktikám. Občas probleskne tiskem zpráva, že se na Aukru objevil podvodník, který okradl lidi o peníze a nic jim neposlal. Jak proti tomu bojujete?

VL: Podvody jsou mediálně vděčné téma. Hodně se o tom mluví, z čehož nemáme příliš velkou radost, protože víme, že počet transakcí, které jsou z nějakého podobného důvodu „problémové“, je mizivý. Na Aukru funguje program pro ochranu kupujících. Kdykoli nastane nějaký problém a zákazník je podveden, tak do výše 20 tisíc korun částku, o kterou přišel, uhradíme. Zároveň velmi úzce spolupracujeme s Policií ČR. Pořádáme pro policisty workshopy a vyměňujeme si informace. Velmi často to přispěje k tomu, že pachatel je dopaden.

Václav Liška (Aukro.cz)
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Václav Liška (Aukro.cz)

Jak se stavíte k tzv. přihazovacím robotům?

VL: Je to něco, proti čemu bojujeme. Na druhou stranu toto je problém aukcí a aukční portál na Aukru ustupuje formátu „za pevné ceny“.

Jakou část byznysu v současné době tedy představují aukce na Aukru?

VL: Méně než čtyřicet procent obratu a tento podíl neustále klesá.  

Lze tedy říci, že popularita tohoto typu obchodování se v Česku vytrácí?

VL: Například v Polsku už klesl podíl aukcí na našem portálu na deset procent obratu. K podobnému poklesu s největší pravděpodobností dojde i v případě Aukra, i když je možné, že se zastavíme na vyšším čísle. Aukce ale určitě úplně nevymizí, pro určitý druh zboží zůstanou i v budoucnu zajímavým formátem.

Jak vypadá technické zázemí Aukra, které musí obsloužit dva a půl milionu tuzemských uživatelů?

VL: Máme společnou platformu pro všechny země, ve kterých aukční portály Allegra běží. Čili těch zákazníků, které musí platforma obsloužit, je podstatně více. Jen v Polsku jich máme deset milionů. Veškerý vývoj naší platformy je centrální a je umístěn v polské Poznani.

Když si tedy kupuji něco na Aukru, tak to zpracovávají počítače v Poznani?

VL: Je to tak.

Servery NetDirectu běží také v Polsku?

JS: NetDirect hostuje v ostravském datacentru K2 atmitec, kde má umístěno 80 vlastních serverů. V příštím roce ale chceme začít paralelně hostovat v Polsku, aby naše řešení mohlo fungovat i v případě nějakého výpadu v ostravském datacentru. Podobně má Allegro servery v Poznani, ale online backup běží v německém Frankfurtu.

Nepotýká se NetDirect, tím, že sídlí v Ostravě, s nedostatkem vývojářů?

JS: V Ostravě operuje několik nadnárodních společností, které softweráře roky absorbovaly a byly pro nás ještě nedávno obrovským konkurentem na trhu práce. Situace se ale v poslední době zásadně změnila. Lidé z těchto firem odcházejí kvůli dopadům krize. Navíc programátoři chtějí vidět výsledek své práce. Nechtějí být jen kolečkem v hodinovém strojku. 

Zleva: Jan Svoboda (NetDirect), Václav Liška (Aukro.cz).
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Zleva: Jan Svoboda (NetDirect), Václav Liška (Aukro.cz).

U velkých nadnárodních firem se také zpřísnila pravidla a programátoři jsou hlídáni jako dělníci někde ve fabrice u pásu. Míří na ně kamery a nesmí pod obrovskými sankcemi mluvit o tom, na čem pracují. Mnoho lidí kvůli tomu z těchto firem odchází a je jich tolik, že je NetDirect nedokáže absorbovat.

V současné době se bavíme i o zapojení polských programátorů. Allegro má v Poznani obrovské softwarové kapacity, které chceme využít pro přizpůsobení našich nových produktů lokálním specifikům.

Jaká vidíte budoucnost e-shopů, které provozují jednotlivci, například jako „vedlejšák“ po práci?

EBF16

JS: V příštích několika letech bude v oblasti tuzemských e-shopů mizet „střední třída“. Zůstanou tedy ti opravdu velcí, přičemž spousta těch středních má šanci se ještě přehoupnout mezi ty velké nebo se z nich stanou malé e-shopy. Se ziskem jaký budou generovat, nebudou schopni poskytovat takovou zákaznickou péči a nebudou mít dostatek finančních prostředků na investice do marketingu.

Malé e-shopy ale nevymizí. Dnes není problém si otevřít za tři stovky až dva tisíce korun e-shop, napojit jej na data dodavatele, přeposílat mu všechny objednávky a těšit se každý měsíc na provize. A takových e-shopů bude i v budoucnu spousta.

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 11. 2012 2:16

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »