Netflix chystá velké rozšíření do jižní a východní Evropy, naději má i Česko

Dočkáme se v příštím roce příchodu bájné videopůjčovny i v České republice? Šance zatím nikdy nebyla tak vysoká.

Videostreamovací služba Netflix plánuje na rok 2015 „značné rozšíření“ na nové trhy, informovala agentura Bloomberg. Podle obchodního ředitele Davida Wellse firma plánuje „něco podobného jako v letošním roce, možná dokonce o něco většího“.

Letos na podzim Netflix dorazil do šesti evropských zemích – Francie, Německa, Belgie, Lucemburska, Rakouska a Švýcarska. Šlo dosud o jeho největší expanzi mimo rodné USA.

Dostane se v roce 2015 i na Českou republiku? Náznaky, které dávají naději, tady jsou.

Kde vládne broadband

Dosavadní evropská expanze Netflixu postupovala podle docela jasné logiky: v lednu 2012 přišly na řadu nejdřív Velká Británie a Irsko – tedy anglicky mluvící státy (odpadá potřeba lokalizace) a Británie jako třetí největší evropský trh co se počtu broadbandových zákazníků týče (podle odhadu OECD tam bylo ke konci loňského roku přes fixní linky připojeno přes 22 milionů domácností).

V říjnu stejného roku udělal Netlix cimrmanovský úkrok stranou a doputoval do Dánska, Švédska, Finska a Norska – do zemí s jednou z největších evropských penetrací pevným vysokorychlostním připojením. Ve srovnání s Británií jde ovšem o daleko menší trhy (největší Švédsko má podle OECD přes 3 miliony přípojek).

V září 2013 se online videopůjčovny dočkalo Nizozemí a Netlix si připsal dalších potenciálních 6 milionů domácností, které si jeho služby mohly předplatit.

Letos na podzim Netflix pokračoval expanzí do Německa a Francie. Z hlediska broadbandu jde o dva největší evropské trhy (rychlý internet má skoro 29 milionů domácností v Německu a skoro 25 milionů ve Francii). Zároveň došlo i na další německy či francouzsky mluvící země - Belgii, Lucembursko, Rakousko a Švýcarsko.

Kdo je na řadě?

Počet broadbandových přípojek samozřejmě pro Netflix nebude jediným kritériem pro expanzi, pro hrubou orientaci ale tato čísla dostačují. A pokud se teď podíváte do tabulky OECD, je asi jasné, které státy by teď logicky měly přijít na řadu. Itálie má potenciál necelých 14 milionů domácností s broadbandem a Španělsko jich nabízí něco přes 12 milionů. 


Zdroj: OECD

Data o počtu pevných broadbandových přípojek v evropských zemích (prosinec 2013) 

V případě Španělska navíc také odpadá problém s lokalizací – Netflix od roku 2011 působí ve více než 40 zemích Latinské Ameriky. Na seznam si tedy můžeme směle připsat i Portugalsko (cca 2,5 milionu broadbandových domácností).

Prostou vylučovací metodou pak dojdeme k tomu, že další na řadě by mohly být Polsko (cca 6 milionů domácností), Maďarsko (přibližně 2,2 milionu) a Česko (1,8 milionu – podle OECD). Řecko, které teoreticky může nabídnout 2,9 milionu připojených domácností, v současné ekonomické situaci zřejmě není žhavým kandidátem – i když, kdo ví.

Zaplněný trh

Česko tedy má na účast v další rozšiřovací vlně docela slušnou šanci. Plány na expanzi do jižní a východní Evropy koneckonců podle Wall Street Journalu letos v září zmínil i šéf Netflixu Reed Hastings.

Pokud k nám Netflix na konci roku 2015 opravdu dorazí, přijde už každopádně na daleko zaplněnější trh, než před několika lety. Své pozice na trhu upevňují Voyo, TopFun, Filmy Google Play, iTunes, O2, Alza.czInVio a další online videopůjčovny (a na samostatný streaming se chystá třeba i HBO).

Podle šéfa sekce nových projektů CET 21 Petra Horáka se kupříkladu Voyo případného vstupu mezinárodních hráčů typu Netflix na český trh neobává:

EBF16

„Když nemají lokální obsah a nemají tu (v České republice – poznámka redakce) člověka, který vyjedná podmínky s operátory a retailem, nemám z nich obavy. Nástup velkých značek vlastně spíš vítám. Jen ať je tady víc hráčů, protože nám to pomůže vzdělávat trh. Vím, že nástup Netflixu pomohl třeba službě Viasat, kterou provozuje MTG ve Švédsku. Lidé se najednou začali o VoD zajímat, začali obě služby porovnávat a Viasat šel nahoru,“ uvedl pro nedávno publikovanou studii Sdružení pro internetový rozvoj o monetizaci internetového obsahu

A je tu ještě jeden problém: čeští uživatelé sice většinou tvrdí, že jsou za placený obsah na internetu ochotní platit, v praxi ale nakonec platební kartu vytáhne jen menšina. Voyo, tuzemský pionýr v placeném videobsahu, tak zatím nesehnal více než necelých 30 tisíc abonentů. Jsou takové řády uživatelů pro Netflix zajímavé?

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 11. 2014 8:48

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »