Hlavní navigace

Netmonitor: weby o počasí mají žně

 Autor: 21971
Martin Vyleťal 29. 3. 2012

Netmonitor tento týden zveřejnil oficiální čísla návštěvnosti za únor. Podívejme se, jaké jsou zajímavé poznatky z publikovaných čísel. Kdo ztrácí, kdo roste?

Kdo do nového roku vkročil, co se týče návštěvnosti, úspěšně a kdo se naopak musel vyrovnat s odlivem zájmu uživatelů? Podívali jsme se na oficiální čísla Netmonitoru za leden a únor u serverů s denní návštěvností nad 10 000 uživatelů.

Nejdříve obecně k celkovým číslům za český Internet. Měsíčně na něj zavítalo v lednu a únoru okolo osmi milionů uživatelů. V lednu byla hranice osmi milionů reálných uživatelů o několik desítek tisíc překonána, zatímco v únoru počet uživatelů poklesl meziměsíčně o jedno procento na 7,98 milionů. Na měsíčním poklesu se mohla projevit skutečnost, že únor byl o dva dny kratší než leden. Ve skutečnosti došlo ale k poklesu i v počtu denních uživatelů.

Neotřesitelný Seznam

Hegemonem českého Internetu je stále Seznam a na této skutečnosti nic nemění ani lednová a únorová data Netmonitoru. Svou neotřesitelnou pozici dokázal Seznam za poslední tři roky ještě upevnit. Když například v roce 2009 na něj zavítalo 70 procent uživatelů, v prvních dvou měsících letošního roku to bylo 78 procent uživatelů.

Jestliže v únoru zaznamenal Seznam 6,2 milionů reálných uživatelů, druhá MAFRA se musela spokojit s 3,9 miliony reálných uživatelů. Mafru následují Centrum Holdings (3,7 mil.) a společnosti, zabývající se mediálním zastupováním: AdActive, který v únoru přeskočil konkurenční ImpressionMedia o pouhých 90 reálných uživatelů, a  Goldbach audience s necelými 3,5 miliony reálných uživatelů. Centrum se tak po lednovém propadu za AdActive a ImpressionMedia vrátilo na třetí místo.

Počet reálných uživatelů
Seznam MAFRA Centrum Holdings AdActive ImpressionMedia
prosinec 2011 6 196 604 3 932 603 3 434 982 3 314 504 3 482 951
leden 2012 6 294 422 4 066 621 3 714 511 3 762 929 3 739 953
únor 2012 6 216 489 3 934 094 3 707 872 3 505 808 3 505 718

Zpravodajské weby

Zajímavá je situace na poli zpravodajských serverů, kterým dominují Novinky.cz a iDNES.cz. Od loňského září, kdy iDNES.cz, co do počtu reálných uživatelů, spadl pod Novinky.cz, se mu nepodařilo tento trend zvrátit.

Pokud porovnáme oba servery pouze v kategorii zpravodajství, je rozdíl mezi iDNES.cz a Novinkami o poznání markantnější. iDNES nedosahuje ani poloviny měsíčních reálných uživatelů Novinek. U denních reálných uživatelů překonaly Novinky druhý iDNES.cz v únoru téměř čtyřikrát.

Jak si stojí Novinky a iDNES.cz v kategorii zpravodajství (porovnání pouze v rubrice zpravodajství), je zřejmé z následující­ho grafu:

Výsledky v kategorii zpravodajství.

Výsledky v kategorii zpravodajství.

To, že někteří provozovatelé dělají s návštěvností triky tak, aby vypadala lépe než ve skutečnosti, je známý fakt, o kterém jsme na Lupě psali už v minulosti. Zajímavá je v této souvislosti zpráva, kterou na začátku března zveřejnil Týden.cz. V článku s názvem „Čtenost deníku TÝDEN.CZ raketově roste. Děkujeme“ informuje své čtenáře, že „Internetové stránky on-line deníku TÝDEN.CZ v lednu navštívilo 600 903 reálných uživatelů, to je bezmála o 100 tisíc více než v lednu 2011.“

Ve skutečnosti návštěvnost samotného webu Týden.cz vzrostla v období od ledna 2011 do ledna 2012 jen o 43 tisíc reálných uživatelů. Na zbytku se podílely weby, které běží pod doménou druhého řádu. Jedná se o Instinkt, PcTuning a Profit, který se začal do návštěvnosti webu Týden.cz započítávat právě v lednu letošního roku a vylepšil tak návštěvnost Týdne o 22,5 tisíce reálných uživatelů

Kategorie zpravodajství v únoru zaznamenala obecně pokles návštěvnosti. Jedním z webů s největším poklesem počtu reálných uživatelů byl zpravodajský web TV Nova tn.cz, který se v únoru propadl o 23 procent. Přitom v lednu zaznamenal naopak nárůst o více než 19 procent. Tn.cz v únoru sice měla méně měsíčních reálných uživatelů než v prosinci, i přes tento pokles dokázala ve srovnání s prosincem zvýšit počet denních reálných uživatelů z 55 na 57,5 tisíce.

Nedaří se příliš ani vyhledávači Vybereme.cz, který stejně jako tn.cz provozuje CET 21. V prosinci se propadl o necelých 15 %, v lednu o dalších 20,5 procenta a únoru jen korigoval symbolickým nárůstem 3 procenta reálných uživatelů.

Weby televizí zaznamenaly v únoru jako jedny z mála webů výrazný nárůst počtu reálných uživatelů. Nova.cz + 13,25 %, Barrandov.tv + 20,45 %, Prima Cool + 14,83 %.

E-komerce

V únoru, už druhý měsíc po sobě klesl Seznamu počet reálných uživatelů na serveru Zboží.cz. V lednu v meziměsíčním srovnání o více než 10 procent, v únoru pak o dalších téměř 8 procent.  Návštěvnost se tak vrátila na předříjnovou úroveň. U Zboží.cz není tento pokles na začátku roku neobvyklý, protože koriguje podstatný nárůst v závěru roku, který zřejmě souvisí vyhledáváním nejvýhodnější nabídky pro nákup vánočních dárků.

Podobný pokles potkal v prvních dvou měsících letošního roku i další weby z kategorie e-komerce. Cenový srovnávač Heuréka zaznamenal v lednu pokles počtu reálných uživatelů o více než 13 procent, v únoru pak o dalších 6 procent.

Směrem dolů se vydala také návštěvnost aukčního serveru Aukro.cz, když v lednu klesla o 5 procent a vrátila se po dvou předcházejících měsících pod hranici dvou milionů reálných uživatelů. V únoru pak následoval další výraznější pokles, tentokrát o 10 procent.

Naopak inzertní servery jako Bazos.cz, sbazar.cz či hyperinzerce.cz si v lednu, co se týče počtu reálných uživatelů, polepšily. Zřejmě to souvisí s povánočním prodejem nevhodných dárků. V únoru všem uvedeným webům návštěvnost opět spadla, ale například hyperinzerce.cz si i přes měsíční pokles počtu reálných uživatelů o tři procenta dokázala udržet růst, co se týče denní návštěvnosti. Ta se v lednu zvýšila o 1,6 procenta na 48 048 reálných uživatelů.

Mezi rekordmany patří v kategorii e-komerce inzertní server spěcháto.cz. V lednu přidal více než 27 procent reálných uživatelů, v únoru ale dokázal přilákat v meziměsíčním srovnání skoro dvojnásobný počet uživatelů. V únoru serveru vzrostl počet reálných uživatelů o 97 procent a překonal tak hranici 539 tisíc reálných uživatelů. Za neobvykle vysokým nárůstem, který nápadně vybočuje z čísel, jež dosáhly ostatní weby z kategorie e-komerce, stojí nepochybně masivní internetová a televizní reklamní kampaň.

Počasí táhne

Už od prosince se daří webům zaměřeným na informace o počasí. Podstatný nárůst počtu reálných uživatelů zaznamenal například Meteopress.cz (prosinec + 34 %, leden + 38 %, únor + 14 %). Polepšilo si také Počasí.cz (prosinec + 11 %, leden + 21 %, únor + 19 %).

Reální uživatelé 12/2011 Reální uživatelé 1/2012 Reální uživatelé 2/2012
Počasí.cz 584 309 706 731 838 212
Meteopress.cz 122 860 169 262 192 754

Sociální sítě

Tuzemské sociální sítě čelí dlouhodobě odlivu části uživatelů na Facebook a nově i na Google+. Není proto příliš překvapivé, že počet reálných uživatelů webů Líbímseti.cz či Lidé.cz má za poslední rok sestupnou tendenci.

Zajímavý je ale vývoj návštěvnosti webu Spolužáci.cz, který se v únoru přiblížil počtem reálných uživatelů webu Lidé.cz. Rozdíl mezi oběma weby ze stáje Seznamu byl v únoru pouhých 40 tisíc reálných uživatelů.

Skokani měsíce

Největším skokanem měsíce byl podle Netmonitoru již zmiňovaný web spěcháto.cz, který v únoru přidal 97 % reálných uživatelů. O více jak třetinu si polepšila kulturní rubrika na Novinkách. O 32 % stoupl počet uživatelů webu Doma.cz, provozovaného CET 21.

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?