Hlavní navigace

New York Times a další chtějí dát svůj obsah Facebooku. Revoluce nebo past?

David Slížek 24. 3. 2015

Může jít o jeden z největších převratů v médiích. Nebo také o začátek jejich konce. Facebook je blízko dohody, že u některých převezme a bude zobrazovat jejich obsah.

Na první pohled to vypadá jako skvělá nabídka: dejte nám své články a my je budeme uživatelům zobrazovat lépe, rychleji a bez nutnosti odcházet na stránku mimo sociální síť. Nebudete se muset o nic starat a my se s vámi podělíme o výnosy z reklamy, láká Facebook vydavatele.

S několika velkými tituly se po několika měsících vyjednávání blíží k dohodě, píše New York Times. Pokud to klapne, stane se už za pár měsíců prvním pokusným králíkem právě The New York Times a dále BuzzFeed či National Geographic. Ve hře jsou prý ale i další vydavatelé.

Hostování obsahu na Facebooku má především výrazně zkrátit dobu, než se články uživatelům načtou. Zatímco dnes se sdílený odkaz na článek otevírá obvykle ve webovém prohlížeči, což trvá nejméně několik vteřin, otevírání přímo na Facebooku by tuto dobu mělo výrazně zkrátit – a to hlavně na mobilních zařízeních.

Uživatelé jsou dnes extrémně netrpěliví, takže zkrácení doby načítání článku i o zlomky vteřiny může vydavateli přinést velkou konkurenční výhodu, láká Facebook s tím, že dokáže stránky dobře optimalizovat.

All your reklama are belong to us

Případná dohoda médií o hostování jejich článků na Facebooku ale obsahuje také několik velkých háčků. Vydavatel by se tak vlastně vzdal kontroly nad svým obsahem.

A také pravděpodobně nad velkým zdrojem příjmů – prodejem reklam. Ačkoli dohody nejsou zatím uzavřeny, jednou z diskutovaných variant je podle New York Times to, že by u textů byla výhradně inzerce Facebooku, případně jen omezené množství bannerů vydavatele (například jen jeden).

A s tím souvisí další problém: vydavatelé by přesunem obsahu na Facebook přišli také o data, která dnes na svých webech získávají o čtenářích a která pak mohou využívat například k programatickému prodeji reklamního prostoru a přesnému cílení inzerce. Místo nich by tato data získal Facebook. Je otázkou, zda by se o ně s vydavateli chtěl dělit.

Na prahu revoluce?

Je to velká věc. A pokud se Facebooku podaří přesvědčit alespoň několik velkých hráčů, může to ovlivnit celou branži. Rychlejší načítání článků zapojených médií může ostatní vydavatele připravit o návštěvnost, což ve výsledku bude znamenat větší tlak na to, aby se s Facebookem také dohodli.

Facebook také může upravit své algoritmy tak, aby se hostované články uživatelům v Newsfeedu zobrazovaly častěji – obdobně jako čas od času podle libosti mění prioritu různých typů obsahu. 

Precedenty tady jsou: nedávná změna například zvýhodnila videa vkládaná přímo na Facebook oproti těm, které uživatelé sdílejí třeba z YouTube. Má to i další dopad: kvůli prioritizaci videa už vydavatelé podle NYT zaznamenali poklesy v návštěvnosti svých článků z Facebooku.

Shrnuto a podtrženo: zatímco pro Facebook znamená hostování obsahu samá pozitiva, pro vydavatele může jít o nebezpečnou past s velmi lákavou návnadou. Někteří také na návrh reagují s velkou nedůvěrou – NYT zmiňuje například britský Guardian. Facebook prý oslovil také například Huffington Post nebo Quartz, ale zástupci médií se k vyjednávání odmítli vyjádřit.

Je ovšem také možné, že jsme svědky začátku jedné z největších revolucí v médiích. Revoluce, v jejímž průběhu se převrátí stávající mediální model, podle kterého vydavatel zcela ovládá svůj obsah. Možná v budoucnu bude normální, že na jeho vlastnictví tolik nelpí, více jej „rozdává“ a inkasuje peníze od partnerů, kteří jej umí dobře distribuovat. Z dnešního pohledu to ovšem vypadá jako noční můra a jasná cesta do pekel. 

Našli jste v článku chybu?

24. 3. 2015 11:17

wim (neregistrovaný)

Dobrý den, říká se tomu RSS od roku 1999 :)

25. 3. 2015 7:50

Rob (neregistrovaný)

To je zas naivita...
Jak vite, jak mazani skutecne probiha? Jesli mazani funguje tak, ze se v databazi maze fyzicky, nebo ze se jen prida priznak k datum "smazano" (tj. mazani statusem)?
To si uzivatel muze tisickrat myslet, ze co smazal, skutecne smazal - ale v databazi to muze byt ulozene i nadale (nemluve o tom, ze kdyz se to hodi, tak se bokem jeste ukladaji veskere zmeny dat v databazi, takze se muzete podivat na kompletni historii zaznamu).
A co myslite, hodi se FB ta data mit? I kdyby jen…


Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat