Hlavní navigace

Nielsen: Sociální média už 20 let rostou a mění, jak se díváme na televizi i jak nakupujeme

Daniel Dočekal 11. 12. 2012

Sociální sítě stárnou, zrají a proměňují se. Jsme stále více mobilní, byť mobilnímu internetu vládnou aplikace. Sociální sítě jsou významné všude, byť se jednotlivé části světa dost liší. Trávíme na nich závratné množství času a ovlivňují řadu věcí.

Social Media Report 2012 je aktuální verze zprávy analytické společnosti Nielsen všímající si stavu, vývoje a čísel okolo sociálních médií. Nielseni na samém počátku konstatují, že sociální média stárnou a již nejsou ve svých počátcích – připomínají, že první sociální síť se objevila prakticky před dvěma desetiletími, ale i přesto sociální média stále rapidně rostou a jsou globálním fenoménem.

V úvodu upozorňuji na to, že hlavními faktory růstu jsou mobilní technologie, tablety a chytré telefony. Ale také na to, že se stále objevují nová sociální média, která nejenom rostou, ale daří se jim – konkrétně se zmiňují o průlomovém příkladu Pinterestu.

Podle Nielsenů se v poslední době mění způsob používání sociálních médií uživateli – začíná se například projevovat vliv tzv. „sociální televize“ a sociální média výrazně proměňují to, jak vlastně dnes televizní vysílání sledujeme. Dalším zajímavý faktorem je to, jakým způsobem sociální média proměňují péči o zákazníky do podoby sociální péče – v USA to znamená, že prakticky polovina spotřebitelů přímo komunikuje se značkami a službami, ať už potřebuje uživatelskou  podporu, nebo prostě jenom vyjadřuje své názory a zkušenosti.

Výsledkem je to, že se objevuje fenomén „social word-of-mouth“ neboli sociální šeptandy, hyper-informovaného spotřebitele a nových možnosti v zapojení spotřebitelů.

Charakteristiky současného Internetu

K Internetu se připojuje stále více lidí a připojují se na stále delší dobu. Jakkoliv Nielsen řeší pouze čísla týkající se USA, obdobné trendy najdete i v jiných zemích. Mobilní web narostl o 82 % (na 95 milionů uživatelů) a využití mobilních aplikací vzrostlo o 85 %. Počet internetových uživatelů z klasických počítačů oproti tomu o 4 % klesl, na 204 milionů uživatelů.

V mobilních aplikacích strávili američtí uživatelé letos v červenci 129,4 miliardy minut (120% růst oproti červenci 2011), na mobilním webu 28,1 miliard minut (22% růst) a na počítačích 362,7 miliard minut (pouze 4% růst). Celkově tak online v USA uživatelé tráví 520,1 miliardy minut (21% růst).

Co je ale podstatné, na sociálních sítích tráví více času než kdekoliv jinde – 20 % času na počítači a 30 % času na mobilních telefonech. Jenom na Facebooku tráví uživatel 17 % počítačového času.

Sociální sítě jsou mobilní

Poměrně zásadní a podstatné je zjištění, že sociální sítě jsou hlavně mobilní – používání sociálních sítí prostřednictvím aplikací tvoří dnes více než třetinu celkového času, který lidé na sociálních sítích tráví. 

V 61 procentech sice používají sociální sítě na počítači, ale v 34 % jde o mobilní aplikace a v 5 % jde o mobilní web. Meziročně se nejvíce změnilo využití v aplikacích – z 23,28 minut (červenec 2011) na 40,88 minut (červenec 2012). U mobilního Internetu je změna malá, z 4,48 na 5,78 minut, u počítačů větší – z 59,98 na 74,08 minut.

Největší sociální sítě

V USA je stále největší sociální sítí Facebook – se 152 miliony uživatelů vede s velkým náskokem, byť meziročně o 4 % poklesl. Přehled dalších najdete v následující tabulce (vzniklá z údajů ve zprávě, některé hodnoty v ní nejsou uvedeny).

  Počet uživatel (1000) Mobilní uživatelé (1000) Mobilní web (1000)
Facebook 152 226 (-4 %) 78 388 (88 %) 74 274 (85 %)
Blogger 58 518 (-3 %)   19 979 (100 %)
Twitter 37 033 (+13 %) 22 620 (134 %) 42 366 (140 %)
Wordpress 30 945 (+ 10%)   11 995 (96 %)
Linkedin 28 113 (+0 %)   9 671 (114 %)
Pinterest 27 223 (+1 047 %) 4 946 (1 698 %) 14 316 (4 225 %)
Google+ 26 201 (+80 %) 9 718 (86 %)  
Tumblr 25 634 (+55 %)   8 512 (162 %)
Myspace 19 680 (-13 %)   3 501 (57%)
Wikia 12 594 (+20 %)   5 325 (–)
Foursquare není  uvedeno 10 388 (118 %)  
Reddit není uvedeno   4 275 (153 %)

Zvláštní pozornost věnuje zpráva službě Pinterest, která meziročně vykazuje největší růst – k červenci 2012 se jí podařilo získat 27 milionů uživatelů na počítači, 14 milionů přes mobilní Internet a skoro 5 milionů v aplikaci – ve všech případech stále platí, že zásadně převládají ženy.

Mění se způsoby připojení uživatelů

Jakkoliv mezi rokem 2011 a 2012 došlo k minimální změně u využívání počítačů (97 % v roce 2011 vs. 94 % v roce 2012), v případě mobilních telefonů a tabletů jsou změny již markantnější. Zpráva upozorňuje, že skoro třetina uživatelů ve věku 18 až 24 let se připojuje na sociální sítě na záchodě. A přes polovina lidí ve věku 25 až 34 let – více než jakákoliv jiná věková skupina – se k nim připojuje ze zaměstnání.

Internet a sociální sítě navíc hrají významnou roli při sledování televize – zmíněná „sociální televize“ znamená, že před obrazovkou používáme tablety i mobilní telefony. Zajímavé je, že zpráva jako klíčový faktor „sociální televize“ zmiňuje Twitter.

  Telefon Tablet
Pro vyhledání informací o sledovaném pořadu 23 % 35 %
Pro nalezení kuponů či slev týkající se sledované inzerce 12 % 24 %
Pro vyhledání produktu ze sledované inzerce 15 % 26 %
Pro návštěvu sociálních sítích při sledování televize 38 % 44 %
Pro nakupování 22 % 45 %

Skoro čtvrtina lidí ve věku 18 až 34 let na sociálních sítích komentuje, co se jim v televizních pořadech líbí či nelíbí. Lidé ve věku 35 až 44 také nejvíce diskutují televizní záležitosti se svými přáteli.

Zajímavé jsou informace o tom, jak se jednotlivé kontinenty liší v tom, z jakých zařízení se uživatelé na sociální sítě připojují. V Asii/Pacifiku, Středním východě a Africe je častější používání televizorů s připojením k internetu. V Asii/Pacifiku jsou výrazně rozšířenější přístupy z mobilních telefonů a tabletů, zatímco Evropa v tomto pohledu nijak nevyniká. Liší se i míra toho, jak v jiných částech světa lidé používají sociální média při sledování televize – v Evropě je to například jenom v 38 procentech případů – nejvíce je to na Středním východě a v Africe (63 %).

Sociální péče o zákazníky 

Necelá polovina (47 %) uživatelů sociálních médiích využívá „sociální péči“ o zákazníky – připomeňme, že jde o služby zákazníkům prostřednictvím sociálních médií. Zpráva upozorňuje, že dnes zákazník rozhoduje o tom, kdy (a jak) se bude vyjadřovat o službách či značkách, na co se bude ptát, co bude chtít řešit – dochází tak k setření rozdílů mezi marketingem a službami zákazníkům.

Uživatelé se značkami komunikují v 9 % denně, 21 % týdně a v 70 % aspoň jednou za měsíc – důležité je i to, že jedna třetina preferuje sociální péči před klasickým telefonním kontaktem.

Sociální péče se přitom nejčastěji odehrává na firemní facebookové stránce (29 %) nebo přímo na osobním profilu uživatele (28 %), kde uživatel komentuje značku. V 15 % probíhá komunikace na firemním blogu, ve 14 % na Twitteru (formou bez zmínky o společnosti), 13 % také na Twitteru se zmínkou (@mention) o společnosti. V 12 % na firemním kanálu na YouTube, v 11% na osobním kanálu uživatele na YouTube a v 11 % na blogu, který společnosti nepatří.

Uživatelé sociálních médií přitom ve většina případů (70 %) naslouchají zkušenostem dalších, v 65 % se dovídají informace o značkách, produktech či službách. V 53 % chválí značky, v 50 % vyjadřují obavy či si stěžují na značku či služby.

Zpráva si všímá i toho, jak mohou sociální sítě ovlivňovat nákupní chování. Nejčastěji v nich uživatelé hledají rady při nákupu domácí elektroniky a zábavy, názory zákazníků ale jsou schopné ovlivnit také při pořizování zájezdů a letenek (cestování), domácích spotřebičů, potravin a nápojů, oděvů a výběru restaurací.

Našli jste v článku chybu?

12. 12. 2012 19:00

Jijirka (neregistrovaný)

Jistě že - vysr...t se. Kvůli tomu tam také obvykle jdu.

Nechápu co s tou "Ksichtoknihou" všichni máte? Měl jsem ji už za 5 minut plné zuby...

11. 12. 2012 17:53

Jirka (neregistrovaný)

Znáš lepší způsob jak využít čas na záchodě? :-)

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET