Hlavní navigace

Nielsen: Za pokles sledovanosti televize mohou mobilní zařízení

Daniel Dočekal

Lidé sledující televizní vysílání na mobilních zařízení prý mohou za pokles sledovanosti a ratingu podzimních televizních premiér.

V Americe řeší problém, který samozřejmě máme i my tady v Česku. Patří to tak nějak do celkového proměňujícího se mediálního prostředí, ve kterém na jedné straně narazíte na stále se snižující zájem o tisk, na druhé straně ale na to, že dnešní mladí lidé si nekupují domů televizory – vystačí si s počítači. A protože USA jsou přeci jenom poněkud popředu v dostupnosti televizních seriálů i filmů „na internetu“, nastává poměrně zásadní potíž.

Nielseni, tamní společnost řešící sledovanost a rating televizí, vysvětlují výrazný propad ratingu a sledovanosti podzimních televizních premiér tím, že se lidé na nové věci dívají na telefonech a tabletech. Což Nielseni zjevně nedokáží měřit. Nejsou v tom sami, ani v Česku stále nedokážeme správně spojit sledovanost (a sledování) televizí v původním prostředí a na Internetu.

Pro trh je to problém samozřejmě hlavně kvůli penězům. Nielseni určováním ratingu a velikosti audience určují, na jak velkou část inzertního koláče si televize mohou sáhnout. Diváci „unikající“ jinam než do klasicky měřeného (v Česku můžeme říci „peoplemetrového“) prostředí jsou problém. Přímo úměrný tomu, jak hodně jich něco takového dělá.

Jak měřit internet

Nielseni se na tuto změnu pokusili reagovat tím, že v letošním roce začali měřit i sledování televizí na dalších zařízeních. Až do okamžiku, než přišlo podzimní období, ve kterém televize v USA tradičně uvádějí na trhu nové seriály, vše vypadalo bezproblémově. Jenže podzimní televizní sezóna v USA přinesla propad sledovanosti a Nielseni hledají vysvětlení – to našli v tom, že lidé sledují seriály a vysílání na mobilních zařízeních.

Jenže, jak nakonec uvedl globální prezident společnosti Steve Hasker, i když agentura měří mobilní zařízení, tato data nakonec do ratingu nezahrnuje. A ještě je před ní dlouhá cesta, při které se musí dohodnout s dalšími hráči na tom, co z naměřeného má být zahrnuto (a dodám, že hlavně převedeno) do tradičních ratingů.

Aby bylo jasno, stejný problém pálí Českou republiku. Velmi dobrým příkladem toho je aféra, která se rozpoutala nedávným prohlášením Googlu, že YouTube sleduje více lidí, než televize (viz Google manipuloval s daty, tvrdí agentury o studii k YouTube v ČR) a o pár dní později informace, že Česká televize vyvinula metodu pro srovnání sledovanosti v TV a na webu

FIN17_soulejova2

A je tu nakonec i SPIR, který se snaží (viz například SPIR porovnává výkon televize a internetu) o totéž a jde mu o zavedení obdoby klasického GRP (Gross Rating Point).

Zdroj: Devices to blame for TV ratings tumble, Nielsen says

Našli jste v článku chybu?
13. 10. 2014 12:57
ph (neregistrovaný)

Jasnější a barevnější barvy v reklamách neřeším. Ale může mne trefit šlak, když ve 22.30 začne řvát ta zelená svině z Alzy a probudí celý barák! Zákonem upravili hlasitost reklam na stejnou hladinu jako mají ostatní pořady na televizích. Tak proč ten zákon zase ti zmetci obcházejí? Já bych jim za to dával likvidační pokute. Ne že je nechám vydělat milion za reklamu a dám jim pokutu směšných 1000 korun!

13. 10. 2014 12:15

Pokles začal dřív než v konzumním sektoru nastoupily tablety a smartphony.

Internet za to zajisté může , ale společenský posun kdy středobodem rodiny není blikající bedna. Kdy už symbolem majetnosti není televizní přijímač. Tenhle posun začal dříve než možná začal dříve.