NIX.CZ má novou konkurenci, majitel SuperHostingu spustil peeringové centrum

S myšlenkou vybudovat komerční peeringové centrum si Zdeněk Cendra pohrává už několik let. Jeho postupy ale s sebou nesou některé kontroverze. Má Peering.cz šanci uspět?

Zakladatel a majitel hostingové firmy SuperNetwork, která prodává na tuzemském trhu služby pod značkou SuperHosting, začal oficiálně budovat komerční peeringové centrum. Pouští se tak do konkurenčního boje s neutrálním peeringovým uzlem NIX.cz, který funguje jako zájmové sdružení právnických osob a jeho cílem není tvořit zisk. Podle Zdeňka Cendry je konkurence dvou plnohodnotných internetových uzlů prospěšná pro celý internetový trh a přispěje k rozvoji rychlosti připojení koncových uživatelů.

Idea komerčního peeringového centra není pro Cendru zdaleka nová. Projekt Peering.cz už běží v podstatě několik let. Vznikal postupně jako určitá „pobočná aktivita“ propojovacích aktivit SuperHostingu.

Sám Cendra přiznává, že s myšlenkou na vybudování komerčního peeringového centra si začal pohrávat už koncem roku 2008. Poté projekt na čas kvůli jiným prioritám upozadil, ale loni na podzim se mu podle vlastních slov začal opět intenzivněji věnovat. Začátkem letošního roku vznikla firma Peering.cz, ve které má Cendra jednapadesátiprocentní podíl. Minoritního společníka mu ve společnosti dělá zaměstnanec SuperHostingu Jiří Procházka.

Technicky Peering.cz funguje od března letošního roku, nejdříve jako interní projekt. Zhruba od června jsme připojili první sítě. Od začátku srpna jsme začali oslovovat první zákazníky, říká Cendra.

Podle údajů na webu Peering.cz je do tohoto uzlu zapojeno 11 subjektů/sítí (v databázi peeringdb.com najdete u uzlu Peering.cz ještě o čtyři subjekty méně). Cendra však upozorňuje, že seznam na firemním webu neodpovídá realitě.

Celkem máme 14 klientů, z toho tři jsou ze zahraničí. Několik klientů si dočasně nepřeje prezentaci na webu Peering.cz, tj. veřejný seznam na našem webu není nyní kompletní, vysvětluje Cendra.

Do konce roku až třicet sítí

Komerční peeringový uzel propojuje například sítě společností Master Internet, Kaora, Riomedia, Wia či Cendrův SuperHosting. V seznamu ale najdete také německou firmu Core-Backbone či Google cache – respektive YouTube cache. K Peering.cz by se měla brzy připojit jedna nejmenovaná balkánská síť či britská M247.com. Aktuálně je podle Cendry po podpisu smluvní dokumentace 8 sítí, které do peeringového uzlu přidají další prefixy. Koncem roku by se tak počet propojených sítí měl dostat na dvacet až třicet.

Je to reálné i vzhledem k tomu, že se firma snaží přes Peering.cz propojovat i sítě, které jsou dosud propojeny přímo se SuperHostingem. Některým firmám zase údajně nabízí připojení do peeringového uzlu zdarma. Cendra odhaduje, že na tuzemském trhu je pro komerční peeringový uzel možné najít maximálně 120 zákazníků.

Etablovaný neutrální peeringový uzel NIX.cz má v současné době 87 členů a propojuje celkem 108 sítí. Cendra se ale podle svých slov nechce s NIX.cz porovnávat co do počtu připojených sítí. Důležitější je podle něj to, k jak velkému množství obsahu se zapojení ISP dostanou.

Jste-li ISP (poskytovatel internetu) a připojíte-li se dnes do Peering.cz, dostanete 80 % obsahu, který v ČR vzniká a který je zároveň v Peering.cz připojen na route-servery (po připojení k route-serverům ihned získáváte prefixy dané sítě). V širším kontextu – jste-li ISP – není dnes již technický důvod využívat naše konkurenty – v Peering.cz dostanete majoritu trhu, tvrdí Cendra.

Když však porovnáme datové toky, zjistíme, že Peering.cz pracuje pochopitelně s podstatně nižšími hodnotami než NIX.cz. Ve špičce zatím dosáhl maximální hodnoty 25 Gb/s. Cendra ale věří, že už v průběhu září dojde k podstatnému nárůstu až na 45 Gb/s. NIX.cz přitom ve špičce už pokořil hranici 253 Gb/s.

Peering.cz ale prý dokáže zvládnout podstatně více. Nyní jsme schopni ihned odbavit 400 Gb/s, na které máme peering centrum připraveno a otestováno, tvrdí Cendra. Datový tok bude růst i kvůli tomu, že Peering.cz hodlá pro doručování obsahu preferovat i SuperHosting. V současné době generuje SuperHosting jen asi 16 procent provozu Peering.cz, přitom samotný SuperHosting dosahuje v letních měsících datového toku až 120 Gb/s. Podílí se na něm hlavně Nova a Ulož.to, které hostují svá data právě u SuperHostingu.

Lákat zákazníky chce Peering.cz nejen na nižší ceny, ale také na kvalitu, prefixy či exkluzivitu sítí, které nejsou v NIXu. Pro některé sítě je větším argumentem úspora nákladů, pro ostatní je důležitým argumentem, že mají dvě cesty do všech ostatních sítí, domnívá se Cendra.

Chybí velcí hráči

Nicméně je potřeba si uvědomit, že nižší cena je u Peering.cz vykoupena také menším množstvím propojených sítí. Jednoduše obsluhuje menší část trhu než NIX.cz. Cendra si ale stojí za tím, že podstatné jsou datové toky a nikoliv počet sítí. Podle něj neznamená, že když nějaká firma vstoupí do NIXu, tak s ní budou automaticky peerovat všichni jeho členové. Premisa, že někde je sto procent trhu a proto je to lepší, je proto špatná, říká Cendra.

Problém může mít Peering.cz velkými poskytovateli obsahu. Ti totiž logicky vyžadují propojení s velkými ISP. Uvědomuje si to i sám Cendra. Pro poskytovatele obsahu jsme nyní o něco méně atraktivní, nežli pro ISP, každopádně máme připojené klíčové hráče: Google, Master Internet, SuperHosting a Kaoru.

Dokud ale nebudou v Peering.cz velcí tuzemští poskytovatelé internetového připojení, nemůže počítat s tím, že by s ním zahájil spolupráci například Seznam.cz

Seznam.cz momentálně nemá důvod být zapojen do sítě Peering.cz, protože naše peeringové potřeby uspokojuje neutrální uzel NIXu, jehož jsme členy. Jsme ze své povahy poskytovatelé obsahu a smysl pro nás tedy má peerovat s poskytovateli připojení (ISP). Projekt Peering.cz v tuto chvíli nemá signifikantní pokrytí velkými ISP typu UPC a O2.  Nicméně projekt Peering.cz sledujeme, jeho koncepce a plánované výhody nám byly představeny. Ale zatím pro nás nedává projekt smysl, vysvětluje Marek Leš, manažer datových center Seznamu.  

Podle lidí obeznámených se situací na trhu, nemají velcí internetoví provideři zatím důvod, aby začali Peering.cz využívat. V současné době zapojení do tohoto centra neplánujeme. Naše požadavky máme obslouženy v rámci propojení v NIXu nebo přímým propojením s největšími zdroji obsahu, potvrzuje Blanka Vokounová z Telefóniky.

Co udělá konkurence s trhem?

NIX.cz nového hráče na trhu vítá a nezdá se, že by bral vznik Peering.cz za nějakou zásadní změnu, na kterou by bylo nutné okamžitě reagovat, například úpravou ceníku.

Konkurence pro trh určitě prospěšná je. NIX.CZ již na konkurenčním trhu působí; v rámci tuzemského i evropského trhu je konkurence relativně široká, připomíná Martin Semrád, ředitel sdružení NIX.cz.

Že by rozjezd Peering.cz vedl k tlaku na cenu, si nemyslí ani Michal Krsek, nezávislý konzultant v oblasti propojování sítí a video over IP delivery, který nezastupuje žádný ze subjektů na českém ISP trhu (v letech 2002 až 2005 byl členem představenstva NIX.CZ – pozn. redakce).

V daném kontextu nemám za to, že dojde k nějakému dalšímu tlaku na cenu. Cenová konkurence na trhu propojování již delší dobu funguje a zároveň propojovací centrum NIX.CZ stanovuje ceník nákladovým způsobem. Jinými slovy – členové NIX.CZ si sami stanovují, kolik budou za služby platit. Pokud se členové NIX.CZ shodnou, že jim stačí levnější úroveň služeb, mohou cenu snížit bez ohledu na existenci dalších propojovacích center, vysvětluje Krsek

Je dobré si připomenout, že Peering.cz není prvním pokusem tuzemské hostingové firmy vytvořit komerční peeringové centrum. Před lety se o něco podobného pokoušel brněnský Master Internet, když přišel s projektem peeringového uzlu CBIX.cz. V dobách největší slávy k němu bylo připojeno celkem sedm sítí. Poslední z nich se ale přitom přidala začátkem roku 2010. Právě některé z nich by se mohly nově objevit v Peering.cz.

Nezdá se ani, že by se měl NIX.cz obávat případného odlivu svých členů či zákazníků, ani toho, že by jeho členové používali komerční peeringový uzel na úkor neutrálního NIXu.

Není to tak, že bychom Peering.cz používali na úkor NIX.cz. V NIXu dále jsme a neplánujeme ho opustit. Jde nám především o co nejkvalitnější připojení pro naše klienty a připojení k dalšímu peeringovému uzlu je pro nás způsob jak dostat část obsahu kvalitněji do naší sítě. Provoz nebudeme nijak ovlivňovat, nebudeme preferovat ani jeden peeringový uzel. Tam, kde budeme mít k obsahu lepší cestu, tam ho budeme brát, uvedl Petr Kaiser, výkonný ředitel společnosti ISP Alliance. Ta je jednou z firem připojených jak do Peering.cz, tak do NIXu.

Nestandardní postupy

Na druhou stranu vstup Peering.cz na trh může motivovat NIX.cz ke zintenzivnění úsilí v oblasti inovací.

Obecně řečeno je každá konkurence potřebná. Nemusí nutně vést ke snížení cen, ale může například urychlit inovaci. Přiznejme si, že NIX.CZ se v posledních šesti až sedmi letech soustředil na vylepšování technických kapacit (zařízení, propojovací linky, nové POPy), zatímco další své role poněkud zanedbal. Nicméně tyto další role jsou klíčové k odlišení mezi komerčním propojovacím centrem (například Peering.cz) a nekomerčním propojovacím centrem (například NIX.CZ), upozorňuje Krsek.

Výhodou Peering.cz je fakt, že se jedná o komerční službu. Dokáže proto mnohem pružněji reagovat na potřeby zákazníků. Naproti tomu NIX.cz jako nekomerční subjekt funguje na principu konsensu, což může leckdy představovat dlouhodobý a frustrující proces. Podle Krska se ale komerční a nekomerční subjekty mohou navzájem doplňovat. V různých zemích komerční a nekomerční propojovací uzly koexistují či dokonce spolupracují.  

Jenže v tomto konkrétním případě se vzájemná spolupráce nezdá příliš reálná. Představitelům NIX.cz totiž přijde nestandardní, že Peering.cz má stejného vlastníka jako SuperNetwork a jeho slovenská dceřinka.

Společnost Peering.cz má stejného většinového vlastníka jako další společnosti, které působí na českém trhu. Jedná se například o společnost DataCamp s.r.o. (registrováno na Slovensku) či SuperNetwork s.r.o. působící pod značkou SuperHosting. Určitou nestandardnost vidíme v tom, že jedna ze zmiňovaných společností byla členem NIX.CZ a druhá jím ještě v současné době je. Každopádně jednatel všech zmíněných společností je pan Zdeněk Cendra, popisuje Martin Semrád.

Nejde ale jen o personální propojení firem, ale také o některé kontroverzní praktiky, které v minulosti SuperHosting používal.

Pokud je provozovatelem společnost, která je propojena s jednou z propojených sítí, je to vždy výrazný handicap. Zároveň je v komunitě ISP považována společnost personálně propojená s Peering.cz za kontroverzní jak organizačně, tak technicky. To bude představovat limit pro rozvoj projektu Peering.cz, odhaduje Michal Krsek.

Naráží například na situaci, která gradovala před více než třemi lety, kdy někteří členové NIXu dokonce chtěli iniciovat vyloučení SuperHostingu ze sdružení (firma odešla sama, když převedla členství na slovenskou dceru, podle Cendry to ale nemělo s tímto případem nic společného). SuperNetwork si tehdy vynucoval na některých menších ISP přímý peering. Když se zdráhali, tak jim naznačil, že by jim mohl přestat routovat data přes NIX.cz a místo toho je pouštět pouze přes zahraniční linky, což by pro ně znamenalo vyšší náklady.

Je pravda, že v té době mohlo některým firmám připadat naše jednání blížící se nějaké hraně, rozhodně jsme ale na nikoho nijak zásadně netlačili, připouští Cendra.

UX16

Zdali Peering.cz uspěje, ukáže až čas. Cíle jeho provozovatele nejsou nízké. Reálně by chtěl dosáhnout čtyřicetiprocentního podílu na trhu, co se týče datového toku. Dnes atakuje hranici čtrnácti procent.

Význam Peering.cz by se mohl radikálně zvýšit, pokud by se dostal do rukou majitele, který je akceptovaný většinou trhu (ať již převodem na jiného majitele nebo změnou chování majitele současného). Potom by Peering.cz mohl hrát zajímavou roli last-resort zálohy NIX.CZ, domnívá se Michal Krsek.

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 9. 2013 14:21
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »