Hlavní navigace

Nokia vyzkoumala, že uživatelé jsou velmi závislí na mobilních aplikacích

Patrick Zandl 7. 2. 2011

Celosvětová poptávka po mobilních aplikacích nezadržitelně roste. Stojí za tím stále větší závislost lidí na mobilních technologiích. Podle mezinárodního výzkumu, který si nechala zpracovat společnost Nokia, je 55 % dotázaných uživatelů chytrých telefonů přesvědčeno o tom, že aplikace v jejich telefonech obohacují jejich život doma (33 %), na cestách (19 %) i v práci (13 %).

Celosvětová poptávka po mobilních aplikacích nezadržitelně roste. Stojí za tím stále větší závislost lidí na mobilních technologiích. Podle mezinárodního výzkumu, který si nechala zpracovat společnost Nokia, je 55 % dotázaných uživatelů chytrých telefonů přesvědčeno o tom, že aplikace v jejich telefonech obohacují jejich život doma (33 %), na cestách (19 %) i v práci (13 %).

Nokia si pro spolupráci na svém výzkumu vybrala profesora Trevora Pinche – předního sociologa a profesora v oblasti vědy a techniky z Cornell University. Jeho úkolem bylo analyzovat více než 5 200 uživatelů chytrých telefonů z deseti zemí. Cílem bylo získat představu o tom, jak způsob, jakým využíváme naše chytré telefony, reflektuje to, kým jsme.

Výzkum ukázal, že uživatelům ani tak nezáleží na počtu aplikací, které mají v telefonu nainstalovány, jako spíš na tom, aby nalezly ty, které jsou pro ně nejvíce užitečné. Více než 70 % uživatelů ve svých chytrých telefonech mělo okolo 30 nejrůznějších aplikací, přičemž 20 % z nich uvedlo, že jakmile se dozvědí o nějaké lepší aplikaci, tak si ji nainstalují a všechny obdobné aplikace z telefonu smažou.

 „Aplikace začínají odrážet způsob, jakým sami žijeme,“ říká Pinch. „Náš vztah vůči nim se proměnil od příležitostného využívání ve skutečnou závislost. To je způsobeno tím, že naše soukromá „sbírka“ aplikací reprezentuje naše jedinečné potřeby, osobnost i zájmy. Ze souboru zvolených aplikací, způsobu jejich využití, jejich možností a z osobnostních charakteristik se tak můžeme mnohé dozvědět i o daném člověku a vzorcích jeho chování.“

 

Nejsou to přitom pouze naše osobnostní a povahové rysy, které ovlivňují náš výběr aplikací. Svou roli hrají i národnostní charakteristiky. Například Brazilci projevili svou oblibu v nejrůznějších oslavách v tom, že 42 % z nich si stahuje aplikace související s hudbou, včetně vyzváněcích tónů, aplikací pro rozpoznání hudebních skladeb, a  hudebních magazínů. Němci si zase libují v prakticky zaměřených aplikacích jako jsou budíky a v Německu nejpopulárnější baterka (29 %). Indové zase preferují aplikace zaměřené na business jako je email nebo aplikace pro evidenci výdajů.

„Co je ale na těchto datech skutečně zajímavé, je to, že můžeme pozorovat různé návyky při využívání mobilních aplikacích ve zcela novém kontextu,“ uvedl Pinch. „Dvě pětiny (43 %) respondentů aplikace ve svém mobilním telefonu využije několikrát za den, pokaždé však v jiném kontextu. Půvab mobilních zařízení přitom spočívá právě v jejich všestrannosti. Například businessman přijde domů z práce a půjčí svůj telefon dětem na hraní.“

To, že nějakou aplikaci v telefonu máme, a to, jestli ji používáme, jsou dvě naprosto odlišné otázky. Třetina (30 %) uživatelů chytrých telefonů uvedla, že pravidelně využívá naprostou většinu aplikací ve svých telefonech, ale rozhodně ne všechny. Nejnáruživější uživatelé mobilních telefonů jsou přitom v Indii, kde jich 14 % uvádí, že využívá naprosto všechny aplikace ve svém telefonu. Oproti tomu Britové jsou vůči svým aplikacím nejvíce lhostejní a celých 23 % z nich uvádí, že sotva využijí aspoň některou z nich. „Právě mobilní aplikace jsou oním nástrojem, pomocí kterého přivádíme naše telefony k životu a umožňujeme jim, aby se staly jakousi obdobou naší vlastní kouzelné hůlky. Naše aplikace a způsob, jakým je využíváme, podobně jako třeba sbírka starých desek, mohou odhalit srdce a duši člověka, kterým ve skutečnosti jsme. Jsou to ony, které mohou vyprávět náš životní příběh,“ řekl George Linardos, viceprezident divize Media ve společnost Nokia.

Zajímavosti z provedeného výzkumu:

  • Hry (38 %), sociální sítě (35 %) a hudební aplikace (29 %) tvoří tři nejčastěji stahované kategorie aplikací. Ty nejužívanější jsou však sociální sítě (31 %), hry (29 %) a nástroje (25 %).
  • Obyvatelé Jihoafrické republiky patří mezi ty vůbec nejzávislejší na sociálních sítích v mobilních telefonech. Pravidelně je využívá 45 % z nich, přičemž Brazilci a Indové se s 5 % ztrátou dělí o druhé místo.
  • Obyvatelé Singapuru se drží v čele tabulky mobilních hráčů. Celých 49 % z nich hraje nebo si stahuje do svého mobilního telefonu hry.
  • Číňané zase s velkým přehledem vedou v kategorii uživatelů mobilních telefonů dychtících po čerstvých zprávách a informacích. Ty pravidelně využívá 30 % z nich.
  • Téměř třetina (28 %) prakticky založených Italů by si s sebou na dovolenou do zahraničí vzala raději než tištěného turistického průvodce obdobnou mobilní aplikaci.

 Pokud chcete zjistit, co o vás mohou prozradit aplikace, které využíváte ve svém mobilním telefonu, pak zavítejte na stránku AppIType a zjistěte, jaký aplikační archetyp jste. 

Zdroj: Průzkum Nokia. 

Našli jste v článku chybu?

7. 2. 2011 20:57

Příště by pánové z nokie mohli vyzkoumat, že nejvíce na Internetu táhne porno. Jak šokující zjištění... :-))

7. 2. 2011 19:45

Y (neregistrovaný)

Wow, nokia. Ani vam to dlho netrvalo.

Vitalia.cz: I život bez cukru může být sladký

I život bez cukru může být sladký

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon