Nominujte své oblíbence v Křišťálové Lupě 2011

Ode dneška může veřejnost posílat své nominace do šestého ročníku ankety Křišťálová Lupa 2011. I v tomto ročníku došlo k určitým úpravám kategorií. Důvodem není vás mást, ale naopak lépe reflektovat současné dění na českém Internetu.

Anketa Křišťálová Lupa letošním ročníkem vstupuje do druhé půlky první dekády. Loňský ročník Křišťálové Lupy byl velmi úspěšný – hlasoval v něm rekordní počet hlasujících (93 tisíc) a v médiích měl velmi silnou odezvu. Cíl Křišťálové Lupy je i v šestém ročníku stále stejný: Najít a ocenit nejoblíbenější internetové projekty v Česku, upozornit na úspěšná či inovativní řešení a zaměřit pozornost na události, které mají vliv na celé internetové prostředí v Česku.

Letošní ročník přináší opět drobné změny, a to jak ve výběru kategorií, tak i v nominacích. Stejně jako v předcházejících ročnících je i letos primární hlas čtenářů a odborné veřejnosti. Ode dneška můžete nominovat své nejoblíbenější weby či projekty, a to ve všech kategoriích. Z vašich nominací postoupí ti s největším počtem nominačních hlasů do závěrečného hlasování. Nominace před finálním hlasováním prohlíží expertní panel, který má pravomoc některé nominované vyřadit či přeřadit do jiné kategorie, pokud nesplňují podmínky pro účast v navržené kategorii. Expertní panel má rovněž možnost přidat některé projekty do hlasování coby „divokou kartu“ a upozornit tak na projekty, které jsou zajímavé či inovativní a nominující je „přehlédli“.

Letos poprvé můžete navrhnout expertnímu panelu vlastní projekt přímo, pomocí formuláře Návrh nominace, v němž bude moci kdokoliv (především provozovatelé nějakého projektu) vyplnit fakta a důvody (od návštěvnosti přes sílu komunity až po kreativní a byznysový potenciál), proč by jeho projekt měl Expertní panel nominovat do ostrého hlasování. Expertní panel tyto návrhy dostane k posouzení a vezme je v úvahu při vytváření sestavy pro finální hlasování. Provozovatelé nominovaných projektů díky Křišťálové Lupě získají prostor pro prezentaci, cennou zpětnou vazbu od lidí „z oboru“, a koneckonců je pro ně věcí nemalé prestiže, mohou-li se nakonec pochlubit vítěznou trofejí.

O nominovaných budou opět rozhodovat čtenáři, s výjimkou kategorií Projekt roku, Osobnost roku a Anticena, kde vybere konečné vítěze, jak je již zvykem, odborná porota. Letos k trojici kategorií pro odbornou porotu přibyla i nová kategorie Inspirace roku. Tato kategorie je určená pro neotřelé projekty, originální nápady či pronikavé start-upy bez ohledu na jejich masovou oblibu či uživatelský zásah, zkrátka nové inspirující věci, které zasluhují pozornost. Kategorie nahradí loňskou kategorii Nápad roku, o které rozhodovala veřejnost. Rozhodování tak bude vlastně přesunuto do rukou insiderů, lidí, kteří sledují novinky na trhu a mohou na ně ostatní upozornit ještě dřív, než získají vlastní masu uživatelů. Tato kategorie by tedy měla napomoci právě k prosazení málo známých webů, o nichž zatím masa čtenářů neví.

O čem se tedy bude hlasovat?

Některé novinky ve vlastní organizaci jsme si už představili. Hlavní změny se ale odehrávají opět v seznamu kategorií. Pojďme si tedy shrnout, v jakých kategoriích můžete nominovat své oblíbené weby:

Kategorie pro hlasování veřejnosti:

  • All Star – projekty a služby s největším uživatelským zásahem, tj. nejsilnější značky působící na českém internetu

  • Internetové obchodování – projekty, které jsou založeny na zprostředkování transakčních operací, např. e-shopy, cenové srovnávače, katalogy zboží, transakční weby, platební nástroje, slevové servery

  • Nástroje a služby – nástroje a služby provozované prostřednictvím internetu, např. databáze, katalogy, komunikační služby, publikační platformy

  • Zpravodajství– mediální projekty všeobecného zpravodajství

  • Zájmové weby – tématicky či žánrově definované projekty určené pro specifickou cílovou skupinu uživatelů – odborná média, specializované magazíny, lifestylová média, bulvární média, komunitní projekty

  • Online hry – herní projekty provozované prostřednictvím internetové sítě

  • Mobilní služba – služba či aplikace podporující přístup z mobilních zařízení či speciálně upravená pro použití z mobilních zařízení, bez ohledu na platformu či typ zařízení. Kategorie není určena pro weby provozované mobilními operátory.

  • Facebook stránka – libovolná stránka, profil, aplikace či aktivita na platformě Facebooku

  • One (wo)man show – libovolný projekt či aktivita zajišťovaná prostřednictvím internetu v režii jednoho člověka – např. blog, zpravodajství, účet na Twitteru či Facebooku, e-commerce

Kategorie pro hlasování odborné poroty

  • Inspirace roku – inovativní, originální, inspirativní řešení, novinka či start-up

  • Osobnost roku – osobnost, která výrazným způsobem ovlivnila prostředí českého internetu

  • Anticena – projekt, událost či aktivita problematického charakteru

  • Projekt roku – výrazný počin vymykající se každodennímu dění na českém internetu

Oproti předchozímu ročníku došlo k poměrně výrazným změnám. Například kategorie Sociální sítě a Publikační platformy dnes už nedávají takový smysl, přežily se. V těchto kategoriích je navíc situace na trhu stabilní a hlasování tak ztrácí význam. Podobný osud potkal i kategorii Vyhledávačů, která se zúžila jen na souboj vyhledávání Googlu a Seznamu. Mnohé z loňských kategorií letos přechází do nové, zastřešující kategorie „Nástroje a služby“.

Letošní kategorie nejdou ani tak po „typu webu“, ale snaží se postihnout spíš jejich smysl a organizaci. A tak v kategoriích nacházíme „One (wo)man show“, tedy zajímavé weby provozované jediným člověkem, ať už je to zajímavý blog, Twitterový kanál či informační databáze o nějaké zajímavé oblasti. Novinkou jsou i „Zájmové weby“, kam spadají odborná média, určená pro určitou skupinu zájemců, stejně jako třeba diskusní fóra nejrůznějších zájmových spolků.

V předchozích ročnících se často stávalo, že mamutí české servery „vyluxovaly“ svou kategorii a pravidelně vítězily s obrovským náskokem, zatímco „to zajímavé“ probíhalo na nemedailových místech. Navíc je vítězství jedné obří značky v kategorii několik let po sobě demotivující, jak pro veřejnost, tak pro ostatní účastníky. Letos pro takové servery bez ohledu na jejich zaměření vznikla kategorie „All Star“, která stáhne z ostatních kategorií největší hráče českého internetu, a nechá je bojovat proti sobě.

Kategorie „Mobilní služba“ se dočkala zúžení záběru a byly z ní vyloučeny „weby mobilních operátorů“. Měla by tedy obsahovat jen to, co říká: webové aplikace pro mobilní zařízení, což je oblast, která si zaslouží propagaci a popularizaci. Tuto kategorii jsme stejně jako loni připravili ve spolupráci s generálním partnerem Nokia. O nahrazení „Nápad roku“ kategorií Inspirace roku a jejím přesunutí do hlasování odborné poroty jsme se již bavili.

Beze změn zůstaly kategorie Zpravodajství a Internetové obchodování, které jsou už dlouhodobě zaběhlé. Letos by s jejich výsledky mohlo zamíchat možné přeřazení silných hráčů do All Star – nechme se překvapit.

Dvě nové kategorie jsme si nechali nakonec: „Facebook stránka“ je kategorie s lehce nepřesným názvem, protože nejde jen o stránky na Facebooku, ale i o další aktivity na této sociální síti. Spadají do ní aplikace, profily, třeba i úspěšné marketingové kampaně – zkrátka zajímavé projekty, které jako platformu používají Facebook. No a poslední novinkou je kategorie „Online her“, tedy her, které jsou provozovány prostřednictvím internetu. Do této kategorie spadá široká škála her a hříček, od online strategií po fotbalové managery a od flashových hříček po MMO hry. Zkrátka jakákoli herně-zábavní aktivita, která se odehrává v prohlížeči nebo která používá jako zásadní prvek online komunikaci.

Od kdy do kdy?

Nominace budou probíhat od 25. července do 4. září 2011, vlastní hlasování proběhne od 19. září do 25. října 2011 a výsledky budou vyhlášeny na slavnostním vyhlášení, které proběhne 23. listopadu 2011.

I letos je průběh ankety ve vašich rukou. Výsledky záleží na tom, koho navrhnete a komu dáte svůj hlas!

Content

Takže hlasujte na kristalova.lupa.cz a pokud provozujete webové stránky, můžete využít i nabídku ikonek, kterými podpoříte hlasování.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 7. 2011 19:27
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»