Nova a pirátství: úmyslná dezinformace, nebo diletantismus?

Vede televize Nova dezinformační kampaň s nepravdivým poselstvím, že i stahování filmů pro osobní potřebu je nelegální? „Nepřesnosti“ ve vysílání nám nevysvětlila. Sama tak otevírá prostor pro různé spekulace.

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Ve vysílání televize Nova se často objevují nepřesné formulace, které vyvolávají dojem, že český autorský zákon nemá institut volného užití díla (fair use), na jehož základě stahování filmů nebo hudby pro osobní a nekomerční potřeby není nelegální.

Situace je o to vážnější, že se tak děje v hlavní zpravodajské relaci. Televizní noviny jsou přitom nejsledovanějším zpravodajstvím na českém televizním trhu. Požádali jsme Novu o vysvětlení několika konkrétních případů, kde podle nás došlo k matení diváků. Impulsem k tomu byla reportáž ze dne 29. května 2012 o obvinění provozovatelů serveru Kinotip.cz.

Reportér Ladislav Hruška v ní použil obraty „nelegální stahování filmů“ nebo „stahování filmů načerno“. Odbytá práce? Špatná volba slov? Možná. Nova nám reakci přislíbila. Termín pro její dodání jsme několikrát posunuli. Po třech týdnech už bylo takřka jasné, že se jí nedočkáme, ale dali jsme Nově možnost vyjádřit se kdykoliv později.  Dosud tak neučinila.

Nechceme reportéra Ladislava Hrušku mediálně lynčovat za dvě věty, které dost možná vznikly prostě špatnou volbou slov. Jenže není prvním, kdo se na Nově něčeho podobného dopustil, a právě proto jsme chtěli vědět, jak se k tématu postaví redakce zpravodajství. Stačilo si nasypat popel na hlavu, omluvit se za nepřesnosti a nebylo by víceméně co dál řešit.

Stíhání za „takzvané domácí stahování“

Nova ale mlčí. A nekomentovala ani další podobný případ. Redaktor David Vaníčekreportáži věnující se šíření pirátských kopií českého filmu Kajinek uvedl: „Je to první tak rozsáhlý případ, kdy policie stíhá větší počet lidí za takzvané domácí stahování.“ Reportáž zakončil slovy, že diváci místo lístku do kina mohou zaplatit u soudu.

Proč Nova podobné nepravdivé informace šíří? Chtěla snad jako mediální partner daného filmu postrašit diváky, aby si na jeho stažení z internetu nechali zajít chuť? O tom můžeme jen spekulovat. Jako partner filmu byla ale Nova při vysílání této reportáže každopádně ve střetu zájmů.

Česká protipirátská unie se distancuje

Možná si vzpomenete i na horké téma ze sociálních sítí z počátku loňského roku, kde se probíralo, že si Česká protipirátská unie zaplatila kampaň v podobě jedné dějové linie seriálu Ulice. V původním seriálu televize Nova se totiž objevil příběh, kdy chlapci stahovali filmy z Internetu. Nova tuto dějovou linii otevřeně prezentovala jako svůj příspěvek k boji proti počítačovému pirátství.

Seriálový příběh vyvrcholil dramatickou scénou se zabavováním notebooku. Pro ten si přišel zástupce České protipirátské unie za víceméně pasivní asistence uniformovaného policisty. Některé dialogy z inkriminované scény (v epizodě 1939 v čase 9:38 až 11:18) mohly u diváků vytvářet dojem, že už samotné stahování filmů je trestné. Česká protipirátská unie tehdy dlouho neváhala s rezolutním distancováním se od seriálu.

Content

Nova si prý vyžádala jednorázovou konzultaci, ale poskytnuté informace nepoužila, takže děj seriálu podle České protipirátské unie vůbec nezachycoval reálný postup proti počítačovým pirátům. Osoba představující jejího zástupce tak měla být skutečně jen hercem, byť o tom někteří diskutéři ze sociálních sítí kvůli poněkud ochotnickému výkonu pochybovali.

Ani tento případ Nova nevysvětlila. Můžeme tak jen spekulovat o tom, zda nevede cílenou dezinformační kampaň, protože jako producent řady českých filmů a provozovatel placené video-on-demand služby má přímý zájem na tom, aby si lidé na Internetu nestahovali filmy zdarma, přestože jim to zákon umožňuje.

Anketa

Vede podle vás televize Nova cílenou dezinformační kampaň?

95 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 7. 2012 14:39
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »