Nová konkurence pro slevové servery? Nákup jak na hracím automatu

V Česku začala fungovat služba prodávající zlevněné zboží pomocí holandské aukce. Má klon webu Drop ‘Til You Shop šanci se uchytit? Zatím budí rozpaky.

Češi slyší na slevy. Tento známý fakt potvrdil před několika lety raketový nárůst počtu slevových serverů. V dobách největší slávy kolem roku 2011 jich fungovaly více než dvě stovky, dnes se jejich počet pohybuje okolo padesáti. I přesto se těm zbývajícím stále daří udržet si přízeň zákazníků. Byť už na nich lidé nenakupují tak často, ale zato utratí na jeden nákup více než dříve.

Těžit z tuzemské obliby slev a konkurovat tak zaběhnutému konceptu slevových serverů chce nedávno spuštěný server Cenopády.cz. Jeho zakladatelé se inspirovali v zahraničí, kde prodej zboží a služeb prostřednictvím holandské aukce již nějakou dobu úspěšně funguje.

Český web jako by z oka vypadl serveru Drop ‘Til You Shop, za kterým stojí australský startup Peeractive. Ten loni v listopadu získal na rozjezd služby od skupiny investorů 1,25 milionů dolarů. O měsíc později se Drop ‘Til You Shop otevřel americké internetové veřejnosti.

Sleva, hra a impulzivní nákup

Drop ‘Til You Shop stejně jako Cenopády.cz sází nejen na lákání zákazníků na slevy, ale kombinuje ho s určitým prvkem hry, impulzivního nakupování a psychologického tlaku. Princip je jednoduchý.

Na úvodní stránce neustále rotují tři nabídky zboží. Jejich cena velmi rychle klesá. Zákazník má možnost počítadlo kdykoli zastavit a zboží za vydraženou cenu koupit. Musí přitom brát v potaz, že pokud cena zboží klesne pod určitou hodnotu, zmizí z homepage a je nahrazena jinou nabídkou. Navíc může být přeplacen někým, kdo stopne počítadlo dříve a nabídne za zboží více.

Vzhledem k těmto okolnostem se dá předpokládat, že mnoho zákazníků podlehne vidině „dobré“ koupě a vydá se cestou impulzivního nákupu. Vše probíhá velmi rychle a zákazník tak nemá prostor si nákup nejen dostatečně promyslet, ale také zjistit, zdali je zboží po slevě opravdu cenově výhodné a nedá se například jinou cestou získat levněji.  

Konkrétně na Cenopádech je ale možné kliknutím na odkaz Dnešní nabídka získat přehled o zboží, které se v daný den draží, což dává zákazníkům více času na ověření cen produktů jinde na Internetu.

Když sleva ve skutečnosti není slevou

Zakladatelé projektu Cenopády.cz si právě kvůli tomu, že nabízeli zboží, které i po maximální slevě bylo dražší, než v některých tuzemských e-shopech, vysloužili kritiku. Čtenáři Lupy na diskusním fóru upozornili na několik takových případů. V nabídce byl například stojan na víno ve tvaru kola, jehož cena začínala na 430 Kč a postupně padala až k hranici 280 Kč.  Přitom ho bylo možné pořídit v e-shopu kovovydesign.cz za 249 Kč. Dalším z případů byla kamera nabízená od 7499 Kč s poklesem ceny až na 3250 Kč. Tu bylo přitom možné sehnat na některých e-shopech za cenu 2999 Kč.

Provozovatel webu Cenopády.cz Radek Zábranský v diskusním fóru na Lupě uvedl, že rozhodně není jeho záměrem klamat zákazníky. Slíbil, že předmětné nabídky budou staženy a do budoucna se podobných situací bude snažit vyvarovat.

„Za upozornění na stojan na víno děkujeme, jeho umístění s touto minimální cenou skutečně nebylo naším záměrem a už vůbec není naším záměrem snažit se jakýmkoliv způsobem klamat zákazníky. Tento produkt (a případně další, které jsou na tom podobně) ještě během dneška z nabídky stáhneme a budeme se v co největší míře snažit podobných situací do budoucna vyvarovat,“ uvedl koncem července Zábranský.

Další ze zakladatelů serveru Martin Slezák mluví v souvislosti s popisovanými nabídkami o začátečnické chybě. Zároveň ale dodává, že není v jejich možnostech prověřovat celý Internet. Upozornil také na to, že u některých provozovatelů e-shopů bývá častou praxí, že mají jeden internetový obchod se standardními cenami a druhý s vyššími cenami pro slevové servery.

„Při prověřování cen jsem se setkal s různými taktikami. Někteří vykukové si například na e-shop umístí produkt s výrazně podhodnocenou cenou a domáhají se u internetových obchodů, které garantují nejnižší cenu na Internetu, dodání zboží za tuto cenu. Nicméně takto podhodnocené zboží se objevuje na Heuréce, a to i přesto, že by ho onen vykuk za takovou cenu ve skutečnosti nikdy nebyl schopný dodat,“ říká Martin Slezák.

Na druhou stranu zmiňovaná kamera byla k dispozici levnější cenu nejen v několika e-shopech, ale také od několika prodejců na Aukru. Zde je dobré připomenout, že podobná spotřební elektronika, kterou lze za pár šupů dovést z Číny, se zhusta prodává na Aukru s výraznou přirážkou.

Z Číny za pár šupů

Pro příklad nemusíme chodit daleko. Včera se na Cenopády.cz dražila sluchátka na zip. Vyvolávací cena byla stanovena na 399 Kč a postupně klesala až ke 200 Kč (k tomu je nutné připočíst náklady na dopravu 69 Kč). Aktualizace 14.8.2014, 10:20: Podle Zábranského cena sluchátek klesala i pod 200 Kč. Nejlevnější nákup evidují za 129,47 Kč. S poštovným tedy nejlevnější nákup vychází na 198,47 Kč.

Na webu take-it-shop.cz, který byl v této aukci dodavatelem zboží, se sluchátka prodávají opravdu za 399 Kč.

Jenže na Aukru jsou k mání za 180 Kč i včetně poštovného.

A na aukčním portálu eBay si je můžete objednat přímo z Číny. Tamní prodejci vám je ochotně pošlou za necelých 70 Kč včetně poštovného. (Nedostanete sice dvouletou záruku, ale upřímně, kdo by ji u věci za 70 Kč řešil.)

Aktuálně se na Cenopády.cz kromě podobné elektroniky draží převážně oblečení, bižuterie či například samolepky na stěnu.

V propagačním videu sice server ukazuje například herní konzoli PlayStation Vita, ale je zřejmé, že se v oblasti spotřební a počítačové elektroniky, kde se marže pohybují v řádech jednotek procent, se nedá od internetových prodejců očekávat zlevnění zboží o desítky procent. Maximálně v případě, že se jedná o „ležák“ nebo vyběhlý model, kterého se potřebují za každou cenu zbavit, aby uvolnili místo ve skladu.

Naopak u oblečení, kde se operuje s mnohem vyššími maržemi, jsou slevy v řádech desítek procent o poznání reálnější.

„Chtěli jsme podpořit zajímavý nápad a v budoucnu ho využívat jako prodejní kanál navíc. Je jasné, že na něm nebudeme mít velkou marži, ale na druhou stranu se už o nic nemusíme starat a sem tam budeme mít zásilku navíc,“ říká Ondřej Macků, obchodní ředitel společnosti ChlapskaZasilka.cz, která je jedním z dodavatelů Cenopády.cz.

Přibudou i služby

Dodavatelů zboží je podle Slezáka v současné době zhruba dvacet. Aktuálně jich je ale na webu k dohledání pouze jedenáct. „V dohledné době nás čeká zásadní proměna. Přibudou další dodavatelé a do měsíce bychom rádi zveřejnili první nabídky služeb,“ nastiňuje plány Slezák.

Startup, který obhospodařují tři zakladatelé a jeden obchodní zástupce, chce nyní zapracovat i na zvýšení návštěvnosti. Ta v současné době podle Slezáka dosahuje v průměru jednoho tisíce reálných uživatelů denně. „Připravujeme mailingové a facebookové kampaně, které mají za cíl přivést na Cenopády.cz více uživatelů,“ říká Slezák a zároveň přiznává, že zatím evidují jednotky objednávek denně.

Lidé, kteří za projektem stojí, se ho snaží nabízet nejen jako další prodejní kanál, ale také jako marketingový nástroj, což by mělo firmy přesvědčit, aby daly na své zboží vyšší slevu. Kromě slevy přitom ale musí provovozovatelé e-shopů počítat i s provizí pro provozovatele Cenopády.cz. Někteří internetoví prodejci však mají o konceptu pochybnosti.

MIF16

„Přiznám se, že chvilku jsem uvažoval, že bychom náš připravovaný sortiment, který si sami vyrábíme, na CP (Cenopády.cz pozn. red.) zveřejnili, ale nakonec jsem si položil otázku, jestli to vůbec má cenu. A odpověď je jednoduchá. Ne nemá. Proč bychom měli něco nabízet pod cenou, když to bude jen náš produkt a nikdo jiný ho mít nebude. Proč bych měl mít zisk z prodaného produktu jen třeba 200,–, když ho můžu mít 4× větší. Stejně, i kdyby se naše produkty nabízely na CP, tak zákazník, který to koupí, bude z 90 % tvrdit, že to koupil právě na CP a nebude ani vědět, že je to z našeho e-shopu. Takže se k nám ani nepodívá a když už by tedy zavítal do našeho e-shopu, tak stejně nic nekoupí, protože se mu to bude zdát drahé a raději půjde checkovat další nabídky na CP,“ uvedl Tom Trli, který provozuje e-shop veraalshop.cz, s tím, že Cenopády.cz jsou vhodné spíše jen na prodej „ležáků“.

Jenže není ležák jako ležák. A právě v tom tkví podstata případného úspěchu. Pokud se Zábranskému a spol. nepodaří získat pro svůj projekt zajímavé dodavatele, jsou Cenopády.cz odsouzené k nezdaru. Navíc jim příliš nepřidává, že si důvěru zákazníků – a to i těch potenciálních – pošramotili už v samotném počátku, když nabízeli předražené zboží.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 8. 2014 14:47

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »