Nová Lupa je tady. Konečně. Zkusme ji.

Je to tu najednou jiné, než když jste tu byli naposledy? Ano, Lupa má nový vzhled. A taky nové funkce. Co byste si ještě přáli?

Pamatujete si, kdy byla představena naposledy nová Lupa? Já vám to řeknu. Tiskovou zprávu o tom firma vydala 5.12.2005. Pět let, během nichž internet prošel bouřlivým rozvojem z postbublinálního období, přes Web2.0 přes recesi a krizi až do dnešního období pozvolné resuscitace, prožila Lupa v jednom hávu. Bylo na čase jej změnit. Po pravdě řečeno, na čase bylo již před delší dobou. Jenže všechno chtělo … nu, svůj vývoj.

Jak vypadala Lupa.cz před změnou koncem roku 2005  

Takhle vypadala Lupa do konce roku 2005 – tedy o jeden „vzhled“ zpět. 

Novou Lupu jsme se snažili navrhnout tak, aby měla modernější kabátek – ale ne příliš extravagantní. Chceme se dále prosazovat spíše kvalitním obsahem, než vzhledem, z něhož přechází zrak a vyhrává designerské soutěže. Sami jsme … jak to říct, moderně-konzervativní? Tak nějak. Chtěli jsme dostat moderní vznitřnosti, které nám umožní rozvíjet funkce, které se osvědčily a naopak pohřbít to, co už na hřbitov patří. Například poradna věnovaná ISDN. A chtěli jsme mít prostor pro nové obsahové formáty a pro ty, které ve skutečnosti používáme. Například Zprávičky. Těch produkujeme každý den velké množství, jiné servery by neváhaly vydávat je za články a přitom u nás se během dne ztratí do Archivu. Nevýhoda pro čtenáře? Když nemá postřeh, zajímavou věc přehlédne.

Zpřehlednění obsahu je jedním z nejdůležitějších úkolů, který nás na Lupě čeká. Tušíme, jak na to, ale musíme to vyzkoušet a zprovoznit. To nám mají umožnit nové vnitřnosti Lupy. Proč? Na Lupě vychází týdně desítka článků, stovka zpráviček, máme nezávislé informační kanály na Twitteru i Facebooku. Pokud vás zajímá jen dění v oblasti ekomerce nebo síťových protokolů, snadno se stane, že přehlédnete zrovna ten článek, který vás zajímal. A pak jste zklamáni, protože „o tom Lupa nepsala“. Psala, jenže důležitých témat na internetu je dnes mnohem širší pole, než před deseti lety. Od legislativních záležitostí jako ACTA smlouva nebo datové schránky, které stále častěji a zásadně zasahují do provozu na internetu, přes nové technologie (od televize po telefonování přes internet), až po marketing a obchod přes internet. To všechno se Lupa snaží obsáhnout, aby lidé, kteří to potřebují, zůstali v obraze a to jak o trhu místním, tak globálním.

Nová Lupa nemá být průlom. Snažili jsme se ji měnit co nejméně. Zůstává staré barevné rozvržení, zůstává i stará struktura. Mírně jsme upravili logo, aby se dalo lépe používat s novým vzhledem, ale přitom navazovalo na to staré. Největší viditelná změna přišla u zpráviček. Na titulní stránce jsou jen s nadpisem, vypustili jsme perex, aby se nám jich vešlo více. Znamená to, že budeme muset vytvářet lepší a přehlednější nadpisy a budeme se to chvíli učit, také to znamená, že více zpráviček přehlédnete najednou.

Po redakční stránce se zatím nic nemění. Články budou dále vycházet tak, jak jste zvyklí, jen nám dá podstatně méně práce zadávat je do systému a připravit k publikaci. Lépe se nám bude pracovat nejenom s textem, ale i s fotkami, obrázky. Budeme mít prostor připravovat i jiné typy materiálů, než jste dosud byli zvyklí. A to je dobře. Bude příležitost experimentovat a přitom ponechat to, co funguje dobře.

Co jsme překopali výrazně a co si předělání zasloužilo, je Měření rychlosti internetového připojení, speed meter. Předělali jsme ho na zcela novou technologii a nově se snažíme i monitorovat, kde co jak rychle běží a do budoucna se budeme snažit pomoci vám najít dobrého ISP v lokalitě, v níž se nacházíte. Nejenom kabelového, ale třeba i WiFi hotspot. Budeme monitorovat a používat data o tom, jak rychle běhají sítě mobilních operátorů k tomu, abychom vám mohli přinést lepší přehled. Nebo si ho, na základě našich dat a grafů budete moci postupně udělat sami. I když, i tady je před námi ještě dost cesty, zatím se hodně věcí učíme a budeme učit spolu s vámi. Už jen geografické rozpoznání lokality, kde se nacházíte a jakého ISP právě používáte, není tak jednoduché, jak to před rokem vypadalo v zadání. Speedmetr aka Měření rychlosti rozhodně vyzkoušejte a napište nám, co by se na něm mělo zlepšit a co byste od něj očekávali. Stejně tak se podívejte na Připojení – databázi možností připojení. I tam je před námi kus práce a vy můžete být její inspirací.

A co za funkce ještě chystáme? Kromě plné podpory IPv6, která by už měla fungovat, také mobilní verzi, přihlašování přes OpenID/MojeID, Facebook a další a další drobnosti. Dočasně z titulní stránky zmizely Blogy, které předěláváme rovněž. Nový design dostane později i Fórum.

Pokud byste měli nějaké přání, nyní je ta pravá chvíle jej vyslovit do komentářů pod článkem. 

CIF16

Pokud vás zajímá, jak jsme Lupu stavěli, řadu článků o tom najdete na našem redakčním blogu, zde se dozvíte i detaily toho, proč a co se změnilo.

Nová Lupa má přinést hlavně nové možnosti. Moderní redakční systém, modulární vzhled, menší časové nároky na údržbu, to všechno nám má pomoci dělat Lupu lepší. To, co vidíte dneska, není výsledek, spíše začátek. Příště už se snad nestane, že se Lupa za pět let nezmění.

158 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 12. 2010 22:58

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»