Hlavní navigace

Nova přichází na Internet: nejdřív zprávy, později zábava

5. 5. 2008
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 125456
Internet přestává být pro televizi Nova jen podpůrným nástrojem pro propagaci vysílání. Léta nejsledovanější tuzemská komerční stanice dnes spustí zpravodajsko-zábavní server tn.cz s původním obsahem vyráběným přímo pro web. Cíl Novy dostat se do roka mezi tři největší hráče na tuzemském Internetu nechává tyto zatím chladnými.

Již v loňském roce jsme oznámili, že významné posílení v oblasti Internetu bude naším nejdůležitějším úkolem v roce 2008. Spuštěním vlastního zpravodajského portálu tn.cz v pondělí 5. května tento cíl částečně naplníme, předeslal generální ředitel Novy Petr Dvořák.

Na Internetu dosud Nova udělala jen dva menší krůčky. Na podzim 2006 spustila s Národní broadbandovou knihovnou svou verzi online videopůjčovny Kinománia, kde za poplatek nabízí hlavně díly svých už odvysílaných seriálů (momentálně to jsou Pojišťovna štěstí, Ulice, Ordinace v růžové zahradě, Místo v životě a starší Drákulův švagr a Autodílna na kraji města), filmy, na jejichž vzniku se podílela (třeba Obsluhoval jsem anglického krále) a zdarma pak studentské filmy, s jejichž tvůrci spolupracuje a které propaguje i televizním a veřejnými promítáním.

Logo NetClub
Máte otázky k portálu tn.cz? Přijďte je položit 28. května jeho šéfredaktorovi Zdeňku Šámalovi, který bude hostem 5. NetClubu. Registrovat svoji účast na diskusi s omezeným počtem míst můžete už nyní.

O rok později, loni na podzim, Nova představila nový zpravodajský dům s digitálními technologiemi, který za šest set milionů korun zbudovala v areálu svého sídla na pražském Barrandově. Jeho vybavení nám umožňuje zpracovávat informace nejen pro televizní vysílání, ale umísťovat i řadu těchto informací na Internet, uvedl ředitel sekce zpravodajství a publicistiky Martin Ondráček. Prvním velkým krokem v novém prostředí je právě spuštění portálu tn.cz. Pustili jsme se do oblasti, v níž jsme na televizním poli nejsilnější, vysvětlil ředitel Dvořák v rozhovoru pro Lidové noviny, proč padla volba nejprve na zpravodajství. To ale má být jen první krok. Později se chce Nova na webu víc pustit i do práce s komunitami a také do svého hlavního „oboru“ – zábavního obsahu.

Růst na Internetu: o stovky procent

Podle šéfů Novy je logické, že televize spouští internetový portál, i když jím může zčásti kanibalizovat své televizní vysílání. Konkrétně Nova, stejně jako další evropské stanice jejího amerického majitele CME, narážejí na to, že televizní trh jim už neposkytuje možnost růst tak rychle jako dosud. Mimo jiné proto, že zájem diváků o velké, celoplošné stanice dlouhodobě klesá s tím, jak se rozšiřuje mediální nabídka zábavy v řadě jiných distribučních forem a obecně neustále přibývá možností, jak trávit volný čas.

Internet naopak představuje oblast, kde mohou televize růst velmi rychle (a navíc přitom využít svých už existujících výrobních kapacit, které naopak vznikající internetové televize musejí budovat od základů). Čím dál víc totiž na Internetu přibývá videa, zábavního a zpravodajského, a na něm chce Nova svůj portál postavit především. Internet dnes začíná být mnohem pohyblivější médium, i díky širokopásmovému připojení, a objevují se na něm prvky standardně používané v televizích, všímá si ředitel Novy a shrnuje: Internet je pro nás druhá noha, o kterou se chceme dnes lehce opřít, ale později ji používat jako plnohodnotnou, odrazovou.

Dokazují to i čerstvě zveřejněné plány celé CME. Ta očekává, že letos z aktivit v oblasti nových médií utrží o 231 % víc než loni, zatímco příjmy z televizního vysílání mají růst „jen“ o třicet procent. V absolutních hodnotách mají být ale tržby z televize pořád o dva řády výš než z nových médií – CME z ní plánuje dostat 1,088 miliardy dolarů, z Internetu pak 12 milionů.

Rychle, stručně, jasně…

Zatímco Internet a noviny jsou bratranec a sestřenice, Internet a televize jsou bratr a sestra, podotýká ke způsobu, jak oba typy médií pracují s informací, šéfredaktor internetového zpravodajství Novy Zdeněk Šámal. Ten své někdejší zkušenosti ze slovenské zpravodajské televize TA3 využil později při budování první tuzemské digitální stanice, veřejnoprávní zpravodajské ČT24. Oficiálně od ledna 2008 přešel z České televize do Novy.

Z Kavčích hor na Barrandov přivedl ještě trojici mladých reportérů a jednu produkční. V šedesátičlenné redakci jsou lidé, kteří dříve působili třeba v iDNES či MF DNES (například bývalý šéf její pražské přílohy Oldřich Tichý), několik klíčových lidí přešlo od provozovatele portálu Centrum – kromě ředitele celé internetové sekce Daniela Grunta, který býval marketingovým a produktovým ředitelem portálu, to je někdejší manažer magazínů životního stylu pro muže Jiří Sládek či výrazný autor z Bleskově.cz Miroslav Hlavička alias Scalex.

Výsledek bude Nova svým divákům poprvé prezentovat dnes v 19.40 v Tele­vizních novinách. Večerní zprávy Novy, které jsou už léta vůbec nejsledovanějším pořadem v zemi, nesou název, jenž se na obrazovce tehdejší Československé televize objevil už ke konci padesátých let. Značka, kterou lidi s různým zažívají už několik desetiletí, tak vstupuje do nového prostředí.

Vzhledem k původnímu významu slov „televizní“ a „noviny“ nechce Nova na Internetu prosazovat plný název relace, ale jen jeho počáteční písmena. Kromě toho, že je to doména dvoupísmenná, tedy snadno zapamatovatelná, to mělo i další důvody. Zajímavé názvy související se zprávami jsou rozebrané. A názvů obsahujících číslovku 24 (jako symbol celodenního provozu – pozn. red.) je v médiích už moc, podotýká Zdeněk Šámal.

Konkrétní podobu webu odhalí Nova na tiskové konferenci až dnes odpoledne, generální ředitel Novy Petr Dvořák ji jen letmo ukázal na nedávném Fóru Hospodářských novin.

tn.cz

Zdroj: www.ihned.cz

Několik dní před dnešním spuštěním propagovalo nový portál na televizní obrazovce Novy několik klipů vytvořených z atraktivních zpráv poslední doby, klipy byly vystaveny také na www.tn.cz, kde začalo odpočítávání.

tn.cz - tomusitevidet

Kampaň zve na Internet větou To musíte vidět! a podobu zpráv přibližuje sloganem Rychle. Stručně. Jasně. Propagace na Internetu bude podle Daniela Grunta hodně pracovat s metodami virálního marketingu, využije komunity či diskusní fóra.

Nova zatím sdělila, že server tn.cz má být úzce propojený s televizí, bude vycházet z toho, co vyrábí zpravodajství, publicistika a sport televize Nova, ale nebude jen převzatým internetovým vysíláním zpravodajského kanálu. Jeho autoři mluví o původním, samostatném a exkluzivním zpravodajství. Naše videa a zprávy, které budeme pro web připravovat, budou něčím absolutně jiným, než zná český televizní divák nebo český internetový uživatel. Našim cílem je šetřit lidem čas. A my jim ho ušetříme způsobem, jakým jim budeme zprávy na www.tn.cz předkládat. Stručně, rychle a především prostřednictvím videa. Krátké video dodá mnohem víc informací než sáhodlouhý článek, je přesvědčen Zdeněk Šámal.

…modře a červeně

Když šéfové Novy mluví o serveru tn.cz, zmiňují se o základním členění na tzv. „modré“ a tzv. „červené“ zprávy. To se obráží i v barevném ladění jednotlivých částí webu. Modrá v tomto případě podkresluje prostor pro serióznější informace a všeobecné zpravodajství, červená pak značí zábavu a lehčí zvěsti ze společnosti.

Portál má zahrnovat také sportovní rubriku, které bude těžit ze spolupráce s placeným kabelovým kanálem Novy Galaxie Sport. Na přímé sportovní přenosy má Nova údajně technologické zázemí připravené, podle Daniela Grunta je využije v případě, že to bude spojeno s rozumným obchodním modelem: Půjdeme do toho jen tehdy, když se nám to v počtu návštěvníků nebo finančně vyplatí.

Součástí webu budou i magazínové materiály zaměřené na životní styl, hodně také na ženy, dále témata jako zdraví, moderní technologie, auta, hry, cestování či hobby. Spuštěny mají být také blogy některých tváří Novy, třeba moderátorky Televizních novin Markéty Fialové či „sporťáka“ Martina Pouvy.

Zpravodajská videa budou součástí více než poloviny z celkového množství zpráv, které bude Nova na Internetu publikovat. Jejich stopáž má být zpravidla od 20 vteřin do jedné minuty. Třikrát za den pak redakce připraví jedenapůlminutový moderovaný souhrn zpráv nazvaný 90 sekund, a v půl desáté večer zprávy, které ponesou název RedNews. Budou jimi provázet dívky, které se v průběhu relace postupně celé svléknou.

Po vzoru stanic CME v Rumunsku i jinde chce Nova dát na webu prostor i klipům, které jí budou posílat uživatelé, a těm nejzdařilejším dílkům dát prostor na televizní obrazovce.

Server nova.cz/zprávy bude postupně dožívat, ale značka nova.cz nezmizí. Máme s ní velké plány. Ještě v letošním roce dozná podstatných změn, naznačil bez dalších podrobností Daniel Grunt.

Cíl: do roka mezi třemi nejsilnějšími

Chceme donutit lidi, aby se na náš server připojovali ne jednou denně, ale průběžně, přibližuje cíle Novy její šéf Petr Dvořák. Věřím, že do roka se dostaneme mezi tři nejsilnější hráče online trhu, podotkl k očekávanému počtu návštěvníků a průměrnému času, který na tn.cz stráví.

Šéfové tří momentálně nejnavštěvova­nějších zpravodajských serverů – Novinky.cz, iDnes.cz a Centrum s Aktuálně.cz – jsou ale v klidu. Ani jeden ze jmenovaných serverů se podle oficiálních vyjádření na příchod nového konkurenta nepřipravuje změnou obsahu, inzertních podmínek či posílením redakce. Myslíme si, že pro to není důvod. Soustředíme se na vlastní projekty a cíle, které se nemění podle toho, kdo zrovna zkouší vstoupit do na web, uvedl David Hác, ještě nedávno šéf firmy FunPower provozující videoserver N-Joy.cz, nyní čerstvý vedoucí videotýmu NetCentra. To samo chystá kromě ICQ TV jiný „unikátní video projekt“, který spustí „stoprocentně letos“ a jehož těžištěm bude profesionálně vyráběné zábavní video. Je zde již hodně zavedených značek, každý nový zpravodajský web to bude mít velice těžké, dodal k plánům Novy David Hác.

Je tu dost těsno, každý nový hráč to měl v minulosti těžké a nezmění se to ani teď, shoduje se s Hácem ředitel iDNES.cz Jaroslav Kábele. Spoluzakladatel a staronový šéfredaktor serveru Novinky.cz Vladimír Dušánek naopak prostor pro nový portál vidí: Určitě tu je, Internet je nekonečný. Návštěvnost tn.cz do konce letošního roku odhaduje na 200 až 250 tisíc uživatelů. Jaroslav Kábele zájem publika o nového konkurenta hádat nechtěl: Netipuji ani sportovní soutěže. Ale věřím, že úrovně iDNES.cz nedosáhne ani zdaleka.

BRAND24

Co dál: komunity, více zábavy a trochu i mobily

Zpravodajství je podle Petra Dvořáka jen první krok Novy na Internetu. Následovat má práce se skupinami příznivců a inovace v šíření zábavného obsahu. Budeme se zabývat tím, co se od televize očekává: kolem našich úspěšných televizních projektů začneme na Internetu stavět komunity, popsal Dvořák v Lidových novinách další plány. Nemusí být věnované jen konkrétnímu jednomu programu. Jestliže vysíláme X-Factor, komunita může být o hudbě jako takové. Jestliže máme Rady ptáka Loskutáka, komunita se může věnovat nejen receptům, které Dalibor Gondík zrovna říká na obrazovce, ale zaměřit se na hobby a kutilství obecně. No a pak nás zajímá hlavní heslo, kterým žije celá Nova, a to je zábava. V tomto případě v takové podobě, která propojí televizní a počítačovou obrazovku a která bude přitahovat pokud možno masy lidí. Budeme-li mít výrobní televizní kapacity volné, budeme vytvářet obsah speciálně pro Internet. (…) Budou to tzv. webisodes, jaké dělá řada zahraničních portálů, seriály s krátkými, jen několikaminutovými díly, přiblížil Dvořák.

Takové by Nova mohla distribuovat i dalším způsobem: Současně je můžeme posílat do mobilů. I to je cesta, kterou se budeme chtít také vydat. Ne že bychom na tom stavěli celý obchodní model, ale jako příjemný doplněk a „noha ve dveřích“ je to pro nás důležité.

Budete i vy pravidelnou návštěvností přispívat k úspěchu webového projektu Novy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je od prosince 2004 redaktorem Lidových novin, od dubna 2005 v nich píše pravidelnou páteční stránku o médiích.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).