Nova si pořídila umírající ICQ

A Centrum Holdings se zbavilo problematického dítěte. Proč si Nova pořizuje ICQ, a budou Centru jeho uživatelé chybět?

Nova vyfoukla Centru ICQ (Lupa.cz) je vcelku trefné oznámení o tom, že Centrum Holdings přišlo o zastoupení ICQ. Skomírající službu získalo CET 21 (neboli TV NOVA). Na Finance.cz se dočtete jinou verzi v podobě Vlastník TV Nova expanduje: CET 21 převezme ICQ u nás a na Slovensku. Jedno je jasné, NOVA opět zabodovala, pořídila si službu, kterou si měla pořídit zhruba před třemi lety a o žádnou „expanzi“ se nejedná.

Co říká k ukončení spolupráce Centrum Holdings a CET 21?

Včera jsme společně s ICQ informovali mediální agentury, že společnost Centrum Holdings přestane od 13. března 2012 přeprodávat reklamní prostor ICQ (ICQ klient, ICQ Zones) v ČR,“ bylo odpovědí na zaslané otázky (Co je za poklesem návštěvnosti „českého“ ICQ, zda mohlo Centrum Holdings dělat něco lépe, aby vlastník nehledal jiného poskytovatele, a kolik mělo „české“ ICQ uživatelů). S konkrétními odpověďmi na tyto tři položené otázky Centrum Holdings odkazuje na ICQ, s tím, že není oprávněno se k těmto otázkám vyjadřovat.

Otázku „co bude ztráta zhruba 350 tisíc měsíčních uživatelů znamenat pro celková čísla“ Centrum Holdings komentuje takto: „Připravujeme kroky (investice do vlastních produktů a služeb), aby se na se to celkové návštěvnosti projevilo minimálně.

Otázky zaslané CET 21 (Co si od převzetí ICQ NOVA slibuje, jaké má plány, zda je smysluplné přebírat službu, která ztratila za dva roky dvě třetiny uživatelů a jaký je odhad výše „reklamních“ příjmů z „českého“ ICQ), zůstaly bez odpovědi.

ICQ chtěné a nechtěné

Podle dostupných informací to bylo Centrum Holdings, kdo ukončil spolupráci na Slovensku (tam končí ICQ k poslednímu lednu) a ICQ ukončilo spolupráci v Česku (končí k 12. březnu). Mluvit v tomto případě o „vyfouknutí“ Novou (CET 21) je možná ne zcela správné. Byť to, že ICQ skončilo právě u Novy, může být trochu překvapením. Pro Centrum Holdings ICQ navíc nikdy nebylo výrazným přispěvatelem do rozpočtu a z hlediska inzerentů spíše vládly rozpaky a „vlažný nezájem“.

ICQ je dlouhodobě u uživatelů na ústupu užívání – Česko byla navíc jedna z mála zemí, kde bylo intenzivně používáno. Vývoj posledních let ale přinesl pro ICQ nepříjemného konkurenta – Facebook a jeho chat znamenaly konec potřebě samostatného klienta pro chat. Aktuální ruský vlastník tak může mít důvody k nespokojenosti a můžete (podle úhlu pohledu) také uvažovat o tom, že Centrum Holdings možná mělo ICQ pro započítání do návštěvnosti.

Realisticky je ale nutné dodat, že důvod do ICQ jakkoliv investovat (čas, peníze, reklamu, lidské zdroje) pominul před několika lety, tedy právě v době, kdy Facebook převálcoval české sociální sítě a zlikvidoval hlavní důvody, proč by někdo měl používat ICQ. Pro Centrum Holdings navíc jakékoliv výrazné investice do ICQ působí problematicky, investovat je lepší do vlastních služeb a vlastního obsahu. Nikoliv do služby odsouzené k postupnému zániku, měnící vlastníky a nenabízející žádné záruky. Navíc i služby, kde vždy bude existovat více uživatelů používajících klienta, než těch chodících na webové stránky.

Samotné ICQ je dlouhodobě více a více komplikované monstrum, kterému změny vlastníků (hlavně vlivem rozdílných pohledů na povahu služby) často škodily. Včetně snahy do „své sítě“ nepustit nikoho dalšího – typický příklad uzavřeného systému, který na svoji uzavřenost nakonec zemře. Celosvětově ICQ za poslední roky ztratilo skoro polovinu návštěvnosti (viz například Google Trends) a počet odhadovaných návštěvníků ICQ.com je pouze 8.1 milionu.

ICQ v Česku

Pro ČR Google odhaduje 510 tisíc měsíčních návštěvníků  a trend je silně sestupný (od dubna loňského roku). Na návštěvnost v USA (zde) je snad lepší se ani nedívat – podle Compete má pouze 180 tisíc měsíčních návštěvníků.

ICQ se do Čech dostalo ještě v době Atlasu (zhruba září 2006), od kterého se dostalo k Centrum.cz (pozdější Centrum Holdings). V roce 2008 mělo teoreticky v Česku 2.1 milionu „aktivních“ uživatelů (viz Orey Gilliam: ICQ již nevidí krádeže účtu jako velký problém), zatímco v roce 2006 se odhadoval počet uživatelů na 1.1 milionu. Kolik „aktivních“ uživatelů v Česku má dnes? To se můžeme pouze dohadovat, firma tyto informace nesděluje. Soudě podle poklesu za poslední roky je možné uvažovat zhruba o 30–40 % z počtu v roce 2008, tedy okolo půl milionu. Hodně bude také záležet na tom, jak je možné definovat „aktivního“ uživatele.

Návštěvnost webu samozřejmě znamená málo – kolik má ICQ uživatelů se nedozvíme, ICQ mělo vždy tradičně odmítavý vztah k jakýmkoliv číslům. Jak se ale Centrum Holding dařilo s  ICQ? Částečně o tom vypovídá návštěvnost českého ICQ (je měřena Netmonitorem, takže jde o uznávaná čísla). Pro Centrum Holdings je zde jeden (mírně) nepříjemný vedlejší efekt. Do návštěvnosti se přestane ICQ započítávat. Takže někdy v dubnu či květnu poznáme, jak se právě „české“ ICQ podílelo – stačí vzít oněch aktuálních 350 tisíc měsíčních návštěvníků (prosinec 2011) jako základ.

EBF16

Jedno je ale nutné k tomuto grafu dodat – může totiž vypadat, jako kdyby snad Centrum Holdings o ICQ nepečovalo dostatečně. Centrum Holdings samozřejmě o ICQ mohlo pečovat lépe.

Ve skutečnosti je ale tenhle graf prostě jenom ukázkou nevyhnutelného. A také ukázkou toho, že CET 21 (NOVA) měla ICQ mít před dvěma až třemi roky. V roce 2012 jde o poněkud opožděný krok.

57 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 4. 2012 16:02

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »