Hlavní navigace

Nové účty za telefon - kouzla a čáry?

Tomáš Pětivoký

V uplynulých několika dnech řada z nás obdržela účty za telefon (resp. Internet) počítané podle nového tarifu a do redakce dorazilo několik rozpačitých emailů, protože přestože většina lidí intenzitu používání vytáčeného připojení oproti předchozímu měsíci nezvýšila, výše hovorného narostla celkem citelně.

Reklamní anestetikum Českého Telecomu nás již několik týdnů udržuje v blažené iluzi, že při připojení k Internetu již platíme pouhých 23 haléřů za minutu. Proto musel řadu uživatelů přinejmenším překvapit telefonní účet, počítaný podle nového tarifu. Ten sice na první pohled vypadá levněji, ale nenechte se mýlit – oddělení plíživého zdražování v rámci Českého Telecomu je negeneruje náhodně, nýbrž ze statistik chování zákazníků, které jsou běžnému smrtelníkovi skryty. Při jejich dosazení je rázem lecjaká změna jasnější

Aby uživatel dosáhl mimo špičku průměrné ceny alespoň 28 haléřů za minutu, musela by být průměrná délka jednoho připojení k Internetu delší než 100 minut. Této hranice ovšem reálně dosahuje pouhých pět procent (!) z nich. Dle ceníku Českého Telecomu pro rok 2002 platí zákazník v prvních deseti minutách spojení přibližně dvakrát vyšší cenu, než je cena za připojení po desáté minutě. Je však třeba si uvědomit, že více než 40 procent volání mimo špičku trvá méně než deset minut a v silném pásmu je to dokonce plných 75 procent. Z toho je zřejmé, že na účtu uživatele se tarif účtovaný do desáté minuty podepíše podstatně citelněji než tarif účtovaný po desáté minutě.

K tomu je nutné připočíst, že zákazník, který se připojí například jen 30 sekund za účelem stažení elektronické pošty, platí poplatek odpovídající prvním dvěma minutám spojení. V rámci nejpoužívanějšího tarifu HOME STANDARD je tak uživatel za podobnou maličkost klasifikován 2,20 Kč. Statistiky říkají, že mimo špičku trvá méně než zmíněné dvě minuty 40 procent veškerých hovorů. Český Telecom se navíc nadále drží svého nevýhodného (nikoli však pro Český Telecom) účtování po celých minutách, namísto konkrétnějšího způsobu po sekundách. Proto se váš oficiálně prosurfovaný čas může snadno lišit do vašich domácích statistik.

Podtrženo, sečteno, průměrný zákazník programu HOME STANDARD zaplatí za minutu připojení 33 haléřů, což se o 43 procent rozchází s reklamním tvrzením.

Zajímavé je i srovnání tarifů Internet 2001 a Internet 2002 z hlediska průměrného koncového uživatele. Ačkoli se může na první pohled zdát tarif Internet 2002 pro zákazníka HOME STANDARD výhodnější díky lepší sazbě v prvních minutách připojení, vyšší minutová cena za delší připojení mu naopak působí finanční úskalí. Zatímco například připojení v délce 17 minut stálo minulý rok 5,20 Kč, letos již zákazník zaplatí 7,25 Kč. A jsem si jist, že v Českém Telecomu velmi dobře vědí, že 16–17 minut byl u původního tarifu Internet 2001 nejčastější interval u delších připojení.

Uživatelé používající Internet častěji mohou dosáhnout jistých zvýhodnění pomocí různých cenových programů. Ty však nejsou – jak už to tak u Českého Telecomu bývá – nikterak významná. Výjimkou z tohoto pravidla může být tarif pro zákazníky, kteří se v průměru připojují denně na více než půl hodiny mimo špičku. Jmenuje se i-SURF a za 360 korun nabízí celkem 25 hodin off-peak. S využitím tohoto tarifu lze v určitých případech dosíci úspory přesahující 100 korun měsíčně. Optimální program pro každého uživatelé je možné s poměrně slušnou přesností určit kupříkladu na stránkách tarif.spocitej.cz, kde stačí pouze vyplnit data vycházející z posledního telefonního účtu.

Cena, kterou platíme za Internet, je tedy podstatně vyšší, než se nám mohlo zdát z reklamy Českého Telecomu. Navíc pro většinu zákazníků došlo v porovnání s loňským rokem ke zdražení používané služby, což Českému Telecomu poměrně hladce prošlo především kvůli problematičnosti srovnání jednotlivých tarifů bez znalosti skutečného chování uživatelů. Nezbývá nám než očekávat, že v budoucnu budou úpravy cen hovorného poněkud přívětivěji nakloněny našim peněženkám.

Poznámka: Výpočty vycházejí ze statistik chování všech uživatelů v síti jednoho z největších providerů v České republice.

Anketa

Váš účet za Internet byl tento měsíc...

Našli jste v článku chybu?
9. 4. 2002 9:31
Hekerle Vitezslav (neregistrovaný)
Proboha proc nadavate na Telekom? Jsou to s***e, to nepochybne, jenze oni maji monopol proto, ze jim ho dala nase mila vlada, aby ho mohla vhodne prodat, ne? Ja bych rval spis na ty, co jim dali/prodlouzili monopol! To ze se Telekom chova jak se chova je monopolem - kdyby nebyl, T by si to nemohl dovolit!
2. 4. 2002 13:43
Dan Lukes (neregistrovaný)
Takove chovani neni vyhrazeno zdaleka jen monopolum. Blahe pameti udelala IPB botu pri uctovani poplatku za jejich IPB Homebanking - a jelikoz ma kontakt na vice nez 8 spolecnosti, ktere jej vyuzivali, a tato chyba se objevila naprosto u vsech, bylo zrejme, ze nejde jen o ojedinely omyl. Az do posledni chvile tvrdili, ze chyba neni plosna a tedy penize vrati jen tomu, kdo poda reklamaci - prezkum "vlastni" a to, ze by snad chybne zinkasovaen penize vratili i tomu, kdo se sam neozve nap…