Hlavní navigace

Nové záložky v Gmailu jsou jenom další zbytečné tříštění pozornosti

Daniel Dočekal 4. 6. 2013

Čerstvý redesign Gmailu doplňuje do schránky záložky s automatickým tříděním došlé pošty. Má šetřit čas a řešit přehlcení informacemi. Ve skutečnosti působí přesně opačně.

Google se snaží řešit přehlcení informacemi a uživatelům Gmailu chce šetřit čas. V novém redesignu, který představil minulý týden, přichází se záložkami, do kterých třídí došlou poštu podle několika kritérií. Vedle klasické doručené pošty (záložka s názvem primární) tak získáte několik dalších doručených pošt – sociální sítě, promo akce, aktualizace a fóra.

Můžete si samozřejmě vybrat, které z nich chcete používat, ale nemůžete nijak přímo ovlivnit, které zprávy budou padat do kterých složek. A po chvíli užívání zjistíte, že místo hlídání jedné došlé pošty (inboxu) se musíte dívat na čtyři další. Google vám to sice bude usnadňovat vizuální indikací počtu nových zpráv, ale bohužel chybí indikace počtu nepřečtených zpráv. Což je jedno z nejpodstatnějších opomenutí.

Jak také po pár dnech zjistíte, automatická detekce hodně chybuje, takže v „aktualizacích“ budete běžně mít zprávy, které se měly objevit v primární došlé poště. Google vám sice umožní si zprávy mezi záložkami přesouvat, ale to je opět práce navíc. A je otázka, jestli se na základě toho skutečně dokáže něco naučit (soudě podle doprovodného vysvětlení, jediným kritériem je adresa odesílatele). Vy sami je totiž opravdu ovlivnit nemůžete, žádné „nastavení“ nemají a filtry se na ně nevztahují. Stejně tak jako je jednou provždy dáno, jaké záložky máte. Právě těch pět, které Google nadělil.

Vodorovné záložky v Gmailu jsou pro někoho, kdo intenzivně používá štítky, navíc zbytečné – na štítky se totiž převést nedají a tak nakonec skončíte u kontrolování štítků v levém sloupci a vodorovných záložek nad poštou. Jakkoliv by bylo logické mít možnost si vybrané štítky „převést“ na záložky, nedostanete ji.

Po čase narazíte na další nepříjemnosti – pokud se v některé záložce objeví nová zpráva, vaše Doručená pošta to počtem nepřečtených zpráv neukazuje. Opět nezbývá než kontrolovat nové záložky. A pokud v záložce ponecháte nepřečtené maily? Záložka samotná to neukazuje, Doručená počta také ne.

Ještě paradoxnější situace nastává v okamžiku, kdy z Doručené pošty přepnete na jinou složku – třeba „S hvězdičkou“, „Spam“ či kterýkoliv z vašich štítků. Záložky nepochopitelně zmizí. A zapomeňte tedy na to, že byste se dozvěděli, že vám došla nějaká nová pošta. Mizející záložky samozřejmě znamenají i to, že nemůžete kategorizovat zprávy do záložek odjinud, než ze základní pohledu.

Co znamenají záložky v Gmailu realisticky? Že vedle obvyklé kontroly Doručené pošty a Spamu musíte ručně kontrolovat další čtyři místa. Přičemž tato čtyři místa vám neumožňují vidět počty nepřečtených zpráv, takže je skutečně musíte otevřít a zprávy kontrolovat důkladněji, než je ve skutečnosti nutné. A raději ani nezkoušejte řešit ještě problematičtější situaci, když si zapnete prioritní poštu. 

Google v poslední době nemá příliš štěstí na design. V řadě případů se vzdálil tomu, co na něm bylo vždy nejvíce oceňováno: jednoduchost, přehlednost, efektivnost. Záložky v Gmailu jsou jenom další ukázkou určité bezradnosti. A pokud v Googlu skutečně začnou přemýšlet, nebude mít tento experiment dlouhého trvání.

Našli jste v článku chybu?

4. 6. 2013 10:25

Bože, to jsou zase "ohejbáky na rovnáky na ohejbáky "...

To vypadá už jak za socialismu, a že návrháři u Googlu musí vykazovat činnost a vymýšlí zlepšovák s kurvítkem, aby příště mohli přijít s dalším zlepšovákem, kterým odstraní ono kurvítko, ale dají tam zase jiné kurvítko, aby bylo do příště co odstraňovat a vylepšovat...

4. 6. 2013 8:58

Ony ty záložky docela fungují, ale bohužel vyžadují, aby člověk používal GMail tím "správným" způsobem, tj. mít standardně prázdný inbox, přečtené okamžitě archivovat, rozpracované záležitosti označit hvězdičkou.

Kdo používá GMail jako klasického klienta, tj. plný inbox, žádná archivace, orientace podle přečtených vs. nepřečtených, má se záložkami ovšem smůlu.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky