Nové záložky v Gmailu jsou jenom další zbytečné tříštění pozornosti

Čerstvý redesign Gmailu doplňuje do schránky záložky s automatickým tříděním došlé pošty. Má šetřit čas a řešit přehlcení informacemi. Ve skutečnosti působí přesně opačně.

Google se snaží řešit přehlcení informacemi a uživatelům Gmailu chce šetřit čas. V novém redesignu, který představil minulý týden, přichází se záložkami, do kterých třídí došlou poštu podle několika kritérií. Vedle klasické doručené pošty (záložka s názvem primární) tak získáte několik dalších doručených pošt – sociální sítě, promo akce, aktualizace a fóra.

Můžete si samozřejmě vybrat, které z nich chcete používat, ale nemůžete nijak přímo ovlivnit, které zprávy budou padat do kterých složek. A po chvíli užívání zjistíte, že místo hlídání jedné došlé pošty (inboxu) se musíte dívat na čtyři další. Google vám to sice bude usnadňovat vizuální indikací počtu nových zpráv, ale bohužel chybí indikace počtu nepřečtených zpráv. Což je jedno z nejpodstatnějších opomenutí.

Jak také po pár dnech zjistíte, automatická detekce hodně chybuje, takže v „aktualizacích“ budete běžně mít zprávy, které se měly objevit v primární došlé poště. Google vám sice umožní si zprávy mezi záložkami přesouvat, ale to je opět práce navíc. A je otázka, jestli se na základě toho skutečně dokáže něco naučit (soudě podle doprovodného vysvětlení, jediným kritériem je adresa odesílatele). Vy sami je totiž opravdu ovlivnit nemůžete, žádné „nastavení“ nemají a filtry se na ně nevztahují. Stejně tak jako je jednou provždy dáno, jaké záložky máte. Právě těch pět, které Google nadělil.

Vodorovné záložky v Gmailu jsou pro někoho, kdo intenzivně používá štítky, navíc zbytečné – na štítky se totiž převést nedají a tak nakonec skončíte u kontrolování štítků v levém sloupci a vodorovných záložek nad poštou. Jakkoliv by bylo logické mít možnost si vybrané štítky „převést“ na záložky, nedostanete ji.

Po čase narazíte na další nepříjemnosti – pokud se v některé záložce objeví nová zpráva, vaše Doručená pošta to počtem nepřečtených zpráv neukazuje. Opět nezbývá než kontrolovat nové záložky. A pokud v záložce ponecháte nepřečtené maily? Záložka samotná to neukazuje, Doručená počta také ne.

Ještě paradoxnější situace nastává v okamžiku, kdy z Doručené pošty přepnete na jinou složku – třeba „S hvězdičkou“, „Spam“ či kterýkoliv z vašich štítků. Záložky nepochopitelně zmizí. A zapomeňte tedy na to, že byste se dozvěděli, že vám došla nějaká nová pošta. Mizející záložky samozřejmě znamenají i to, že nemůžete kategorizovat zprávy do záložek odjinud, než ze základní pohledu.

MIF16

Co znamenají záložky v Gmailu realisticky? Že vedle obvyklé kontroly Doručené pošty a Spamu musíte ručně kontrolovat další čtyři místa. Přičemž tato čtyři místa vám neumožňují vidět počty nepřečtených zpráv, takže je skutečně musíte otevřít a zprávy kontrolovat důkladněji, než je ve skutečnosti nutné. A raději ani nezkoušejte řešit ještě problematičtější situaci, když si zapnete prioritní poštu. 

Google v poslední době nemá příliš štěstí na design. V řadě případů se vzdálil tomu, co na něm bylo vždy nejvíce oceňováno: jednoduchost, přehlednost, efektivnost. Záložky v Gmailu jsou jenom další ukázkou určité bezradnosti. A pokud v Googlu skutečně začnou přemýšlet, nebude mít tento experiment dlouhého trvání.

32 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 7. 2013 15:13

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »