Novinky.cz mají nový kabát

Zpravodajský portál Novinky.cz změnil v úterý 13. září kabát. Nový design má podle provozovatelů zlepšit komfort, orientaci a rychlost načítání dat. Na druhou stranu se od toho starého neliší až tak výrazně. Něco z výše jmenovaných cílů se Novinkám splnit podařilo, leccos ale za ideálem zaostává. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet dále...

Mnohým čtenářům důvěrně známý design Novinek.cz doznal v něčem znatelných změn, z jiného úhlu pohledu se naopak rozdíly dají sotva postřehnout. Z hlediska značky a integrity je oceněníhodné, že se Novinkám podařil takový redesign, že nepravidelný návštěvník nemusí ani postřehnout, že vůbec k nějaké změně došlo: základní atributy webu (logo, barevné ladění, celkový dojem) totiž zůstaly zachovány. I já sám, protože české zpravodajské portály navštěvuji jen zřídka, jsem v první chvíli žádnou změnu vůči oné matné představě, kterou jsem o Novinkách měl uloženu kdesi v paměti, nezaznamenal. Z obchodního hlediska je to nadmíru zdařilý krok, protože povědomá značka je zpravidla to nejcennější, co webové tituly mají – a v tomto případě je to krok o to zdařilejší, že při přímém srovnání s původním designem je vidět, že šlo o změny celkem podstatné. Zde tedy Novinky zaslouží hlubokou poklonu.

Hlavní změny

Jakkoli by si nepříliš hezké a poněkud zastaralé logo Novinek zasloužilo inovaci, lze pochopit, že integrita značky byla prvořadá, a má-li k takové změně dojít, určitě to bude vhodnější udělat jindy než v souvislosti s celkovou změnou designu webu. Také barevný posun je velmi mírný, sotva znatelný (základní tmavě červená ještě o něco ztemněla a utlumila svou agresivitu). Z těch na první pohled postřehnutelných změn je však nejmarkantnější radikální změna hlavního menu. Ze svislého sloupce tlačítek se stal prostý seznam, skupina graficky neupravených odkazů uspořádaných vedle sebe. To už za tak šťastný nápad nepovažuji. Toto řešení navigace má až příliš mnoho negativ. Je poměrně nenápadné a méně znalý čtenář může na webu tápat. Je méně přehledné, fádní a nudné. Je také málo variabilní: přibude-li nová položka nebo uživatel použije větší písmo, menu se přelomí a položky odskočí na nový řádek. A hlavně je skoro stejné, jako mají konkurenční weby (tedy majoritní české zpravodajské portály, iDnes nebo iHned), a způsobuje další splývání a zaměnitelnost titulu s konkurencí. Což je věc, po které žádný obchodník příliš netouží.

1904
Hlavní menu Novinek, iDnes, iHned. Kdo je kdo?

Druhá nejzásadnější změna je ve vyplnění prostoru stránek webu. Snad v zájmu původního záměru „zvýšit komfort a orientaci“ je vše vzdušné, prostorné, místem se nikde nešetří, všude je spousta prostoru. Bohužel až příliš. Na webu nikdy nelze posuzovat dojem z celé stránky, protože čtenář vidí obvykle jen tu její část, která se mu vejde do okna prohlížeče. Z tohoto hlediska působí stránky Novinek (včetně té úvodní) jako poměrně prázdné. V okně je po načtení stránky vidět (kromě spousty „vzduchu“) hlavní článek, případně jen jeho část, a několik aktuálních zpráv. Teprve až po posunutí stránky níže se začnou objevovat hutnější plochy, informačně nejbohatší někde kolem poloviny výšky stránky. To ovšem za předpokladu, že čtenář vůbec stránku až takhle nízko posune, či přesněji řečeno: zda ho vůbec napadne se někam dolů posouvat před tím, než ze stránky znuděně odejde.

Srovnáme-li to s některými zahraničními zpravodajskými portály (BBC, CNN nebo třeba WorldNews), zjistíme, že hledíme na weby naprosto nesrovnatelné. Vedle hutných, na pohled informačně nahuštěných portálů působí Novinky jako nudný účetní po boku mediální hvězdy.

1905
Srovnání titulních stran BBC, CNN, WorldNews … a Novinek

Ostatně špatně využívaný prostor je patrně největší bolest Novinek. Zatímco v samotném textu článku je jistá „vzdušnost“ ku prospěchu čtivosti textu, na jiných místech – a na úvodní stránce obzvlášť – může až škodit. Nemluvě o nešťastném uspořádání do fixní šířky (dnes již nedostatečných) 750 pixelů, přičemž samotný obsah je umístěn do ještě menší části z celkové šířky. Když už to je skutečně nezbytné, proč není obsah v okně aspoň vycentrován? Na větších monitorech čtenáři vidí jen úzký pruh obsahu krčící se kdesi u levého okraje displeje, v případě delších článků i s více než dvěma třetinami prázdného bílého prostoru vedle uzoučkého textu. Ten je ostatně zobrazen poměrně malým písmem, které starší či méně bystrozrací čtenáři už budou mít problém přečíst.

Další novinky

Jednou z největších technických inovací je způsob zobrazování fotogalerií přiřazených k článkům. Namísto otevírání fotografií ve stále nových oknech prohlížeče zde nyní najdeme lepší a modernější nástroj. Série obrázků se dynamicky zobrazují přímo u článku – vedle úvodní fotografie je zobrazen pás s náhledy všech obrázků ze série a po kliknutí na některý z nich se okamžitě aktualizuje hlavní obrázek, aniž by se znovu načítala celá stránka. Je to rychlé, přehledné a pohodlné. Listování seznamem obrázků sice nefunguje ve všech prohlížečích, ale dle tvrzení autorů Novinek se podobnými zádrhely budou zabývat a postupně je opravovat. Není důvodu jim nevěřit a jsem přesvědčen, že podobné chybky jistě brzy vyřeší.

Velkou změnu k lepšímu doznaly i komentáře k článkům. Jejich přehled je nyní přímo pod textem článku (ne kdesi v pravém sloupci jako dřív) a samotný výpis je podstatně přehlednější, lépe formátovaný a především hierarchicky strukturovaný. Už teď je diskuse, narozdíl od staré verze, téměř radost číst. Kdyby byl u jednotlivých příspěvků alespoň uveden čas, nebo bylo nějak zřejmé, zda je čtu chronologicky, či pozpátku (nebo ještě lépe: kdyby byla možnost přepnout způsob zobrazení příspěvků „od nejstarších“ a „od nejnovějších“), bylo by to jistě ještě lepší. Podivné je, že čas je uveden v přehledu komentářů a rovněž pokud je komentář „dnešní“; u starších už je jen datum, čas chybí. Zajímavá je i možnost hodnotit příspěvky diskutérů a označovat je jako „hodnotné“.

Typograf pláče

Krom toho, že s novým designem se nikterak nezlepšila míra gramatických chyb a jazyková kultura v článcích, ani forma jejich prezentace se to nesnaží nějak dohánět. Je smutné, že v profesionálním médiu (byť se jedná o médium webové) nepůsobí také profesionální typograf, který by dodal k designu stránek i odpovídající fazónu textů. Nebudu raději kritizovat nápad doplnit základní bezpatkové písmo (fádní Arial) patkovými titulky (ještě fádnější Times) – to, že se mi tahle kombinace na tomto webu nelíbí, je snad jen otázka osobního vkusu. Ale mnohá další typografická pravidla, s nimiž jsou Novinky na štíru, již nejsou nijak subjektivní a jejich používání má věky prověřený pozitivní efekt.

EBF6

Mluvím zde především o ostudné práci s vertikálními mezerami a rozestupy textu. To hlavní, co zde typografa „praští do nosu“ (a co laik pociťuje jen mimoděk jako „cosi divného“), je porušování bezpočtu zvyklostí pro proklady, rozestupy a vzájemné vztahy úseků textu. Proklad (tedy vzdálenost řádků) je v textech článků celkem velký, což je jistě ve prospěch čitelnosti textu. Ale v nadpisech je tak velký proklad ostudný a stane-li se (a stává se prakticky pravidelně), že je mezi řádky nadpisu větší mezera než mezi nadpisem a okolním textem, je to prostě ohavné. Stejně tak v seznamech (např. související články), kde je mezi položkami stejná až menší mezera než mezi řádky v položkách a čtenář se musí více soustředit na to, které řádky vlastně patří k sobě. Celořádkové mezery mezi odstavci v tělech článků jsou amatérským počinem, nezvládnutý styl rozhovorů je přímo katastrofální. Mezititulky (lze-li je tak ještě vůbec nazývat) jsou nalepeny na následující odstavec tak, že mezera za nimi je dokonce menší než mezera mezi řádky v odstavci! To by si v tištěném médiu nedovolil spáchat ani nejpodřadnější oblastní plátek.

Přesto…

Pokud autoři Novinek opraví všechny drobné chyby a rozdíly v chování různých prohlížečů, jak slibují, bude web Novinek technicky na velmi slušné úrovni, bezesporu nejméně o stupeň výše než jeho předchozí verze. Pokud by si ovšem – jakožto médium pracující především s textem – přizvali ke spolupráci i odborníky, kteří jsou pro práci s textem předurčeni a pro profesionální výsledek nezbytní (tedy dobré jazykové korektory a alespoň pro návrh šablon i dobrého typografa), dal by se nový vzhled Novinek označit za jeden z nejlepších redesignů poslední doby. Bez toho je to jen redesign snad zajímavý a mající jistý potenciál. Doufejme, že ho provozovatelé ještě využijí ku prospěchu svému i svých čtenářů.

Anketa

Líbí se vám nový kabát Novinek.cz?

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 7. 2009 17:11

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »