Ušetřete

Nový chodníček v bažině: Open Directory

Několik možností, jak získat věhlas v oblasti Internetu, nabízí ve svém článku Ondřej Bojar - většina z nich však vyžaduje určitou práci. Autoři serveru Open Directory Project však dokázali dát dohromady katalog Internetu s milionem odkazů, aniž by se o ně sami museli příliš přičinit - a ještě jsou slavní.

reklama

Existuje několik možností, jak se stát věhlasnou postavou Internetu. Můžete jako Marek Antoš založit vlastní server o něčem zajímavém a dva roky na něm usilovně pracovat. Můžete se jako já připojit do týmu někoho, kdo už tyhle dva roky usilovně pracoval a určité jméno má. Ovšem i tady ten tým jistě od vás bude požadovat nějakou práci… Třetí možnost objevili Rich Skrenta a Chris Tolles, zakladatelé serveru, jenž nyní nese jméno Open Directory Project. Podle oblíbeného receptu Internetových reformátorů spojujícího čtvrtinu nespokojenosti se současným stavem síťových služeb, čtvrtinu nudy a dvě čtvrtiny alkoholu postavili téměř bez práce neobyčejný Internetový adresář.

Na co další Internetový adresář?

Serverů mapujících a zpřístupňujících obsah webu je tolik, až to donutilo uživatele vytvořit nemenší kvantum seznamů těchto seznamů. Dokonce existuje Internetový časopis Search Engine Watch rozsahu většího než je Lupa, věnovaný výhradně novinkám ve světě hledání informací.

Současná doba poskytuje nešťastníkům, kteří se rozhodli rozšiřovat své obzory a nebo dokonce hledat odpovědi na konkrétní otázky prostřednictvím Internetu, dva základní prostředky, nazvěme je prohledávače a seznamy. Oba prostředky (i přes přehršel odlišných implementací) mají ale své vady.

Mezi nejčastější nevýhody organizovaných seznamů patří malá organizovanost a malý záběr… Správci seznamu dají sice možnost svým čtenářům přidat chybějící odkaz, pokud jim ale jen trošičku záleží na kvalitě, budou jej nejprve chtít osobně prověřit a posoudit jeho kvalitu. Co nevidět bude jakkoli velký tým správců adresáře zahlcen nezpracovanými nebo kazícími se odkazy – něco na síti přestane fungovat, přestěhuje se nebo to opravdu zestárne a špatná URL je na světě. Malou organizovaností seznamů rozumím fakt, že seznamů Internetu je moc. Musíte používat různé, abyste měli větší šanci něco v některém nalézt. (Nebo musíte používat prohledávání více seznamů najednou.)

Určitou dobu jsem dokonce odmítal hierarchicky organizované seznamy jako takové a soustředil se na volbu klíčových slov do nejznámějších fulltextových prohledávačů. Prohledávače částečně pomohou – informace v nich jsou aktuálnější a databáze prohledávaných stránek nesrovnatelně větší, ale…

Hlavní nevýhody prohledávačů typu AltaVista jsou: balast, tj. naprosto nesouvisející stránky ve výsledcích hledání, a navýsost nejistá kvalita stránek (naleznete referát žáka základní školy místo souhrnu, jehož původcem je vysokoškolský profesor). V neposlední řadě v jejich efektivním použití brání neznalost klíčových slov – nevíte, jakým termínem se přesně zeptat, aby se hledaná stránka jasně oddělila od nezajímavých. Jako ukázkový příklad mohu uvést svoji snahu najít adresář klíčových slov. (Internet je veliký, někdo to už určitě vymyslel a shromažďuje a hierarchicky třídí základní klíčová slova. Zkuste ale hledat „keyword“ nebo „search“ – vždyť dnes už neexistuje server, který na své stránce nenabízel možnost prohledávání.)

V čem je Open Directory Project tak unikátní?

Není unikátní v počtu odkazů, zná jich za svých osmnáct měsíců existence „jen“ něco přes milión, což je proti vyhlášeným prohledávačům opravdu jen hromádka. Unikátní je počet redaktorů, 20 000 osob. Unikátní je totiž přístup: Rich Skrenta a Chris Tolles se nechali inspirovat úspěchem otevřených projektů, jako je operační systém Linux, server Apache a další silné elektronické prostředky, a rozhodli se, že nechají celý vznik databáze odkazů na jejích uživatelích.

Registrovaným redaktorem ODP se může stát kdokoli. Stačí, když v nějaké (typicky velmi konkrétní) kategorii navrhne dva významné chybějící odkazy. Celkem bez problémů tím prokáže svoji znalost tématu a zařadí se mezi správce této kategorie. Pokud u svých kolegů získá postupem času respekt a uznání za kvalitní třídění a uklízení kategorie, může postoupit do vyšších kategorií.

Výhodou, kterou vám přinese dvacet tisíc redaktorů, je rychlost, s jakou budou vaše návrhy chybějících odkazů zpracovány a kvalita výběru stránek, které jsou denně přísným zrakem redaktorů prověřovány. ODP je totiž hrdé na skutečnost, že neuvádí všechny stránky. Cílem tohoto adresáře je zpřístupnit co nejkvalitnější zdroje informací. Dá se to vykládat i tak, že pro server je určité ocenění, je-li uveden v ODP. Je to něco jako známka kvality.

Open Directory je na oplátku poctěno tím, že jej jako základ používají Netscape Search a AOL Search (jež koupili vlastnická práva na ODP) a rovněž konkurující si Lycos, HotBot nebo AT&T WorldNet.

Pokud máte tedy trošku strach z toho, že se všichni v bažinách informací na Internetu utopíme, můžete se zkusit projít po chodníčku otevřeného adresáře a můžete i vlastní rukou přispět k dostavění další odbočky. Vždyť odkazů v české části je tam skutečně málo.

Ondřej Bojar
http://www.cu­ni.cz/~obo

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

       
1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 6. 2007 17:24

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem