Nový Facebook: převrat v profilech, sociální aplikace a další krok k sémantickému webu

Mark Zuckerberg včera v San Francisku na konferenci f8 představil novinky, na nichž Facebook pracoval poslední rok. Konec drobným změnám: superdetailní profily, aplikace se už zbytečně neptají, zda mohou něco publikovat a bohatší popis vztahů. Budete to nenávidět!

Během „příštích několika týdnů“ zpřístup­ní Facebook uživatelům novou podobu profilu. Facebook Timeline těží z toho, co o nás Facebook již ví, a překládá to v přehlednější podobě.

Základní grafickou metaforou je časová osa znázorňující celý život. Čím víc se blížíme současnosti, tím jsou údaje na ní detailnější. Směrem do minulosti se podobně jako v paměti postupně vytrácejí a zůstávají jen ty nejdůležitější. 



Mark Zuckerberg představuje svůj nový profil.

Není zatím jisté, zda nové profily nahradí proud statusů a dalších novinek a stanou se těžištěm celé služby a místem, kde uživatelé stráví nejvíc času. Určitě budou muset nějaký investovat do toho, aby nový profil přizpůsobili svým představám, skryli ošklivé fotografie a zvětšili ty důležité a krásné. 

Timeline vypadá graficky velmi dobře, na stolním počítači i na mobilu. Vděčí za to také tomu, že se na jejím vývoji podílel guru mnoha designérů a informačních architektů Nicholas Felton (Feltron Annual Reports) a Sam Lessin. Feltona Facebook získal letos v dubnu koupí jeho společnost Daytum, Lessina pro změnu akvizicí Drop.io.



Pokud používáte Flipboard (nebo nějakou jinou podobnou “novinovou” aplikaci na iPadu), asi se neubráníte dojmu, že se Facebook ve stylu zobrazování informací více než inspiroval.

Otázkou je, kolik času budete potřebovat k tomu, aby váš nový profil skutečně vypadal “dobře” – čím déle vám to bude trvat, tím víc se Facebooku nový design vyplatí. Potřebuje uži­vatele ještě více zaujmout a zapojit do hry. A potřebuje, aby na Facebooku trávili ještě více času. Plán je to tedy takřka dokonalý – kdo by si nedal záležet, aby ho takový velmi osobní životopis nereprezentoval co nejlépe?

Timeline se skládá se z základních informací o vás, ze statusů v modernější podobě a ve spodní části pokračuje výstupem z aplikací, které si na svůj profil přidáte.



Sociální aplikace zpět na profilech

Pokud si pamatujete Facebook v počátcích, byl charakteristický tím, že aplikace bylo možné umístit přímo na profil. S postupem času se stěhovaly do podoby widgetů oddělených do záložek, až tuto možnost Facebook zrušil zcela.



V nové podobě profilu se aplikace vrací. Zda možnosti aplikací dojdou tak daleko, že by například hráči Farmville mohli na svém profilu ukazovat svoji farmu? Prozatím těžko říct, ale možné to je. Daleko zajímavější by ale bylo, kdyby aplikace na profilu mohly být interaktivní – a právě v případě her by pak mohly být použity pro hraní v reálném čase s více hráči.

Skutečnost je taková, že to zatím spíš vypadá na podstatně omezenější zahrnutí aplikací do nového profilu – aplikace hlavně budou pravděpodobně schopné vytvářet především záznamy (statusy) do profilu.

Sociální aplikace a nový Open Graph

Na první konferenci f8 před čtyřmi lety se Facebook poprvé prezentoval jako platforma, pro niž mohou nezávislí vývojáři tvořit vlastní aplikace. Tehdy měl 24 milionů uživatelů. Na druhé f8 o rok později už ho používalo 100 milionů lidí a Facebook poprvé vystrčil růžky a pokusil se kolonizovat web pomocí funkce Facebook Conect. Podařilo se mu to ale až pomocí Social Plugins a především tlačítka „Like“, které představil na stejné konferenci loni (v roce 2009 se f8 nekonala). Nejde samozřejmě jen o samotné tlačítko, ale hlavně o to, jak je propojeno s profilem a News Feedem. Zuckerberg loni řekl, že je přesvědčen, že takový popis vztahů mezi lidmi a různými objekty postupně nahradí současnou strukturu weby, která je tvořena odkazy mezi jednotlivými stránkami. Letos oznámil, že chce zajít ještě dál. 

K podstatným jménům („Uživateli X se líbí kniha Y“) přidává celou škálu nových sloves, jimiž je možné vyjadřovat vztahy mezi lidmi a objekty („Uživatel X přečetl knihu Y“, „Uživatel Z vylezl na horu Ž“). Je to tedy další velký krok směrem k mýtickému sémantickému webu popisujícímu daleko věrněji než dnes komplikovanou skutečnost.  

Facebook se chystá všechny aplikace převést na využívání Open Graph možností, což je vcelku dobrá zpráva – za předpokladu, že Facebook se více otevře směrem ven. Špatná zpráva je, že se k tomu nejspíš nechystá. Ovládnout svět aplikací na webu a mobilu je nejlepší způsob, jak k sobě ještě více připoutat poskytovatele obsahu a služeb.

Sociální aplikace jsou dobrý tah v rámci nového designu Facebooku. Ve stávající podobě je sice sociální aplikace možné vytvářet, ale Facebook pro ně neposkytuje prakticky žádné skutečné sociální možnosti. Pokud lze novou Facebook Timeline chápat jako změnu zaměření Facebooku (od “newsfeedu” jde o přechod k většímu významu profilu uživatele), tak je to dobře vymyšlená strategie.



Spolu s další změnou, tedy umožnění toho aby na vašem profilu (opět) byly aplikace (viz F8: Aplikace opět budou moci řádit ve vašem profilu) se tvůrcům webových (ale i mobilních) aplikací a služeb otevírají nové možnosti. Takové,  které mohou být prospěšné uživateli a hlavně jeho přátelům. A samozřejmě prospěšné i tvůrcům nové vlny škodlivých aplikací, virů, malware, phishingu a všech dalších nepravostí.

Open Graph v původní podobě dozná řadu změn – dokumentaci k beta verzi můžete najít v Open Graph Beta a najdete tam už nyní řadu důležitých informací. V beta dokumentaci najdete i příklady nových Social Plugins, tedy obdoby toho co je nyní běžně používáno na webech v podobě Like/Líbí a řady dalších prvků.

Facebook si ještě více zaváže poskytovatele obsahu

Vedle dvou zásadních změn byly na F8 představeny i některé další novinky – je na nich vidět strategie Facebooku v jedné zásadní oblasti, tedy těsnějšímu připoutání poskytovatelů obsahu na Internetu. Pro ty je Facebook už delší dobu významným zdrojem návštěvnosti. A nové sociální aplikace umožní vazbu mezi nimi a Facebook nejenom prohloubit, ale udělat ještě více nenahraditelnou.

Facebook ohlásil úzkou spolupráci s Yahoo - Yahoo News se stane „kurátorem“ zpravodajského obsahu pro Facebook – Yahoo Pulse prostřednictvím ještě detailnější integrace Open Graph prováže Facebook a své zpravodajské aktivity – uživatelé Yahoo lépe uvidí, co jejich přátele zajímá ve zpravodajství (a na Yahoo vůbec, protože u pouhého zpravodajství určitě nezůstane). Spojujícím prvkem bude Facebar – součást stránek Yahoo s fotografiemi vašich přátel, který po rozkliknutí umožní zjistit, co vaši přátelé čtou.



V rámci spolupráce dojde i k integraci obdobné funkčnosti k televiznímu obsahu (viz www.intonow.com), budete tak moci objevovat nový obsah podle toho, jak je oblíbený vašimi přáteli a sledovat žebříčky nejvíce sledovaných TV pořadů. Uvedené změny se na Yahoo neobjeví hned, ale až během několika příštích měsíců.

UX16

Yahoo již dříve integrovalo Facebook – v podobě možnosti přihlášení přes účet na Facebooku i možnosti, které nabízel Facebook Connect. Nová podoba integrace by měla umožnit více. Hlavně ale bude moci, skrz Facebook aplikaci, získat cestu k profilům uživatelů na Facebooku. Více o aktivitách Yahoo v tomto směru viz Yahoo! Connects With Facebook: Adds Your Friends as Social Editors of Yahoo! News (tisková zpráva), news.yahoo.com/ac­tivity-learn-more a Hear about the news from a trusted source… your friends!

Netflix míří také na Facebook se svým televizním a filmovým obsahem, podobně jako Yahoo. Na F8 byla předváděna možnost sledovat totéž co vaši přátelé, aniž byste opustili Facebook. CEO Netflixu, Reed Hastings, ale upozornil, že tato funkčnost nebude dostupná v USA – důvodem jsou zákony na ochranu soukromí. Paradoxně (a skoro poprvé v historii Facebooku) se něčeho tak velkého dočkají jako první uživatelé v zahraničí – Hasting hovořil o 44 zemích, kde tuto funkčnost chtějí „okamžitě“ nabídnout. Česká republika mezi nimi asi nicméně nebude, jsme klasicky na seznamu „nepodporovaných“. Podrobnosti viz Watch this now: Netflix & Facebook.


15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 10. 2011 11:08
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »