Nový operátor COOP Mobil: Vodafone sám sobě virtuálem

Na provozování nového virtuála COOP Mobil se podílí tři subjekty: skupina COOP, firma MATERNA Communications a Vodafone. Nicméně vlastníkem COOP Mobil s.r.o. je pouze Vodafone [doplněno].

Minulý pátek, 1. listopadu 2013, vstoupil na náš mobilní trh další virtuální operátor: COOP Mobil. Jeho příchod již počátkem září avizoval ten, jeho značku ponese: tedy skupina COOP, prezentující se jako „tradiční a ryze český prodejce potravin“. A již tehdy bylo deklarováno, že na vzniku nového virtuála budou spolupracovat tři subjekty: kromě samotné skupiny COOP i telekomunikační společnost MATERNA Telecommunications, a konečně český Vodafone.

Role jednotlivých subjektů se dala dopředu odhadnout: skupina COOP poskytne značku, postará se o marketing i prodej, a možná i nějak prováže telekomunikační služby s nákupem ve svých prodejnách, skrze systém slev či bonusů. U společnosti MATERNA Communications se dalo dopředu očekávat, že se postará o technickou stránku věci, neboli o provoz samotného virtuála (nad rámec toho, co zajistí hostující operátor). Zkušenosti s rolí MVNO či MVNE již má – přinejmenším z Německa. No a Vodafone? V jeho síti přeci bude nový virtuál hostovat.

Pokud se ale podíváme do Obchodního rejstříku, najdeme zde zajímavou věc: vlastníkem nového virtuála, formálně s.r.o. jménem COOP Mobil (která je dle Všeobecných podmínek poskytovatele služby), není ani skupina COOP, ani společnost Materna. Stejně tak není jejím vlastníkem ani žádný společný podnik mezi více subjekty – ale rovnou samotný Vodafone.

Svým způsobem tak Vodafone vlastně jen srovnal krok s ostatními operátory s vlastní sítí, kteří již také mají nějaké vlastní želízko v ohni virtuálního trhu: Telefónica má vedle značkového přeprodejce (BLESKmobil) společný podnik (joint venture) s Tesco Stores (Tesco Mobile). T-Mobile má jako značkového přeprodejce MOBIL.CZ, a vedle něj i Kaktus (který je možná spíše jen další značkou T-Mobile, než skutečným virtuálem). No a teď se tedy činí i Vodafone.

Jenže nový COOP Mobil očividně není pouhým značkovým přeprodejcem, který by využíval značku skupiny COOP (a její marketing a odbyt atd.), zatímco veškeré fungování zajišťuje hostující operátor (Vodafone). Má vlastní právní subjektivitu (provozuje jej již zmiňovaný COOP Mobil, s.r.o.), což je stejné jako třeba u Tesco Mobile: toho provozuje Tesco Mobile ČR s.r.o., který je společně a rovným dílem vlastněný Telefónikou a Tesco Stores. Zde, u COOP Mobilu, je ale jediným vlastníkem Vodafone. Takže nejde ani o společný podnik, neboli joint venture, ale jen o jakýsi „vlastní podnik“ („single venture“).

Navíc je zde ještě třetí subjekt (společnost MATERNA Communications), o jehož konkrétní roli je zatím dostupná jen stručná informace na webu nového virtuála:

MATERNA provozuje MVNO platformu zajišťující fungování COOP Mobil v rámci mobilní telekomunikační sítě. Je odborným garantem a provozovatelem zákaznického centra COOP Mobil.

Ať už je ale rozsah této MVNO platformy jakýkoli, ať jde jen o zákaznické centrum nebo o něco více, vytváří to poněkud kuriózní situaci: Vodafone (jako stoprocentní vlastník COOP Mobilu) fakticky velkoobchodně nakupuje služby sám od sebe, a část služeb si přitom nechává poskytovat ještě od jiného subjektu.

Stejně jako v případě značkových přeprodejců, společných podniků či dalších značek je pak ale otázkou, nakolik je takový virtuál skutečnou konkurencí pro operátora s vlastní sítí.

Ale možná, že v konkrétním případě vlastnictví COOP Mobil, s.r.o. jde jen o nějaké náhradní či dočasné řešení: třeba měla skupina COOP nějaký problém se založením vlastního s.r.o., a tak to za něj udělal Vodafone – a třeba časem dojde ke změně vlastníka. Nebo k „přistoupení“, kdy se počet vlastníků COOP Mobil s.r.o. teprve rozroste.

Ostatně, tak tomu bylo i v případě Tesco Mobile: příslušné s.r.o. založilo v prosinci 2012 pouze Tesco Stores, a do 27.3.2013 bylo také jeho jediným vlastníkem. Teprve pak „přistoupila“ Telefónica a stala se (spolu)vlastníkem ideální poloviny Tesco Mobile s.r.o. Ale stalo se tak ještě před startem nového virtuála Tesco Mobile (koncem května 2013). Zde, v případě COOP Mobilu, se bavíme o situaci již po jeho startu (k 1.11.2013).

No, uvidíme. Příležitostí k vyjasnění bude dnešní tisková konference, na které se nový COOP Mobil hodlá představit novinářům.

S čím COOP Mobil přichází?

Pojďme nyní již k tomu, co nový COOP mobil nabízí. A hlavně: čím se odlišuje od většiny ostatních virtuálů? Podle mého názoru jde zejména o následující body:

  • podle očekávání využívá synergie s prodejem v „kamenných“ prodejnách skupiny COOP: pokud někdo v daném týdnu nakoupí nejméně za 100 Kč, získá 20% slevu na volání a SMSky v následujícím týdnu.
  • nabízí „skupinový“ mobilní tarif, který lze využít na jedné až třech SIM kartách: má určitý objem volání a SMS, o který se tyto tři SIM karty dělí
  • nabízí jednorázové datové balíčky (300 MB nebo 1 GB) s platností (možností čerpání) 3 měsíce, ale jen k tarifům

Samotnou nabídku nového COOP Mobil-u lze charakterizovat následovně:

  • nabízí jak předplacené služby (jedna varianta), tak tarify (dvě varianty, z toho ona jedna „skupinová“)
  • minuta hovoru do všech sítí  v ČR přijde shodně na 2,50 Kč, s tarifikací 1+1. Při aplikaci 20% slevy za nákup v předchozím týdnu jde o rovné 2 Kč
  • SMSky do všech mobilních sítí v ČR přijdou na 1,50 Kč (se slevou 20% jde o 1,20 Kč)
  • volání a SMSky v rámci vlastní sítě (COOP Mobil-u) jsou levnější jen u tarifů, zatímco u předplacenky stojí stejně jako do ostatních sítí
  • kredit u předplacenky má platnost pouze 3 měsíce (ale dalším dobitím jej lze obnovit), minimální dobití je 150 Kč
  • mobilní data nejsou součástí tarifů ani předplacenky, ale přikupují se jako balíčky: buďto jako „denní“ balíček (25 MB na 24 hodin), nebo jako automaticky obnovovaný měsíční balíček (300 MB), nebo jako jednorázový balíček na 3 měsíce (300 MB nebo 1 GB).
  • jednorázové datové balíčky, stejně jako obnovovaný měsíční balíček, lze pořídit jen k tarifům (a nikoli k předplacené kartě)
  • k předplacené kartě lze přikoupit pouze denní balíček
  • denní balíček je automaticky zapnut („přednastaven“) u všech předplacených karet a tarifů, skutečně se aktivuje prvním požadavkem na data
  • k dennímu balíčku (25 MB/24 hodin) lze přikoupit, a to i opakovaně, dodatečná data za stejnou cenu (20 Kč), zatímco k obnovovanému měsíčnímu balíčku (300 MB/měsíc) lze přikoupit menší data (100 MB za 60 Kč). Bez přikoupení klesá rychlost přenosu (po vyčerpání balíčku) na 20 kbit/s
  • po vyčerpání jednorázového datového balíčku (300 MB/3 měsíce, 1 GB/3 měsíce) jsou další datové přenosy zastaveny

Konkrétní ceny ukazují následující tabulky:

Předplacená karta

Start

Měsíční poplatek

Volné minuty

Volné SMS

Volání do sítě COOP Mobil

2,50 Kč

Volání do ostatních mobilních sítí ČR

2,50 Kč

Volání do pevné sítě ČR **

2,50 Kč

SMS do sítě COOP Mobil

1,50 Kč

SMS do ostatních mobilních sítí ČR

1,50 Kč

Připojení na den – 25MB / 24hod

20,00 Kč

Dodatečný objem dat k dennímu připojení – 25MB

20,00 Kč

Paušální tarify

Standard

Rodina

Měsíční poplatek za tarif

199 Kč

659 Kč

Volné minuty

60

200

Volné SMS

60

200

Volání do sítě COOP Mobil

1,20 Kč

Volání do ostatních mobilních sítí ČR

2,50 Kč

Volání do pevné sítě ČR

2,50 Kč

SMS do sítě COOP Mobil

1,00 Kč

SMS do ostatních mobilních sítí ČR

1,50 Kč

Hlasová schránka *98

2,50 Kč

Připojení na den – 25MB / 24hod

20,00 Kč

Dodatečný objem dat k dennímu připojení – 25MB

20,00 Kč

Připojení na měsíc – 300MB / měs.

159,00 Kč

Dodatečný objem dat k paušálnímu Připojení na měsíc – 100MB

60,00 Kč

Jednorázový balíček Připojení 300MB

159,00 Kč

Jednorázový balíček Připojení 1GB

399,00 Kč

Celkově si dovolím vyjádřit názor, že tato nabídka není nijak revoluční. Třeba předplacenka je cenou hovoru o něco výhodnější než například u BLESKmobil či MOBIL.CZ, kde si sice také účtují 2,50 Kč za minutu, ale s tarifikací 60+1. Zde jde o 1+1, což podle známých statistik představuje rozdíl o cca 17% (tj, jako kdyby si BLESKmobil a MOBIL.CZ účtovali 2,925 Kč za minutu při tarifikaci 1+1). Na druhou stranu je zde nevýhodou krátká platnost kreditu, jen 3 měsíce. Spolu s minimálním dobitím ve výši 150 Kč si to vlastně vynucuje „minimální konzumaci“ ve výši 50 Kč (v průměru) za měsíc. Mimochodem, když na trh nastupoval BLESKmobil, také měl platnost kreditu jen 3 měsíce – a pak to změnil na 6 měsíců. Udělá to i COOP mobil u své předplacenky?

Pokud jde o tarify, zde je stejných 2,50 Kč za minutu zhruba na stejné úrovni jako 2,20 Kč u nedávno spuštěného Mobilu od ČEZu, s jeho tarifikací 60+1 (po přepočtu na 1+1 jde o 2,574 Kč). Ale je to stále mnohem více, než u jiného virtuála „pod“ Vodafone: FAYN si u svého nejvyššího tarifu (TOP, za 179 Kč měsíčně) účtuje rovnou 1 Kč za minutu, byť s tarifikací 60+60 (což po přepočtu na 1+1 dává 1,31 Kč za minutu).

Pokud jde o data, zde by mohly být zajímavé hlavně jednorázové datové balíčky, „rozložené“ do 3 měsíců. Jenže jejich využití je omezeno tím, že je lze přikoupit jen k tarifům, a nikoli k předplacence (fakticky nulovému tarifu). Takže pro někoho, kdo hledá jenom data a nechce vůbec volat, to ztrácí na zajímavosti.

Jak funguje Bonus program?

Předností COOP Mobil-u by měla být jeho provázanost s nákupy v prodejnách skupiny COOP. Pozor ale na to, že zřejmě nejde o všechny takovéto prodejny, ale jen ty, které se rozhodly do bonusového programu zapojit.

V čem tato provázanost spočívá, jsme si již naznačili: když zákazník v jednom kalendářním týdnu nakoupí (jednorázově) nejméně za 100 Kč, má další týden volání a SMS o 20% levnější. Netýká se to tedy datových služeb, ale ani SMS do pevných sítí a do zahraničí, či volání na speciální čísla či volání do zahraničí, roamingu atd. Jak to ale konkrétně funguje?

Princip je takový, že zákazník musí v daném týdny zaregistrovat účtenku ze svého nákupu v prodejně, zapojené do bonusového programu. Může tak učinit dvěma různými způsoby: prvním a jednodušším je ten, že přímo na pokladně předloží svou „kartu COOP Mobil“ – což není nic jiného, než plastový nosič, ze kterého si vylomil SIM kartu. Složitější možností je dodatečné zaregistrování účtenky, třeba pro zákazníka, který při nákupu s sebou neměl příslušnou kartu: ještě v daném týdnu může svou účtenku zaregistrovat pomocí SMS, odesílané zdarma. V obou případech přitom platí, že výhody nelze sčítat. Musí se jednat o jeden nákup v hodnotě nejméně 100 Kč. Další nákupy v témže týdnu pak už na slevě nic nemění.

Na co by ale zákazník měl dávat pozor, a co mi přijde jako hodně přísný požadavek, je následující ustanovení Podmínek bonusového programu:

Zákazník je povinen uschovat registrovanou účtenku po dobu 3 měsíců od její registrace do Bonus programu. COOP Mobil je oprávněn v případě potřeby požadovat předložení účtenky k namátkové kontrole. V takovém případě je zákazník povinen do 7 dnů zaslat požadovanou účtenku/účtenky na adresu COOP Mobil – zákaznické centrum, Škroupova 441, 500 02 Hradec Králové 2. V případě, že zákazník v požadovaném termínu účtenku/y nepředloží, bude z účasti v Bonus programu pro porušení podmínek vyloučen.

Znamená to, že i když někdo použije kartu COOP Mobil přímo na pokladně, měl by si stejně vzít účtenku a uchovávat ji ještě po 3 měsíce po nákupu? A následně ji na své náklady zaslat provozovateli? A k čemu to provozovateli bude, pokud jde o případ, když zákazník předložil svou kartu přímo na prodejně  – to COOP Mobil nevěří svým vlastním systémům, a chce, aby mu zákazník dokládal jejich správnou funkčnost?  

Když už jsme u nelogičností až absurdit, nedá mi to nezmínit další zajímavé pasáže ze Všeobecných podmínek. Tak například: operátoři si do svých smluvních podmínek standardně dávají ustanovení, podle kterého mohou snižovat rychlost po vyčerpání sjednaného datového objemu (v rámci FUP). COOP Mobil to pochopitelně ve svých podmínkách má také. Ale pokud je mi známo, jako jediný ještě předtím ukládá svým účastníkům povinnost „krotit se“ v konzumaci dat a objemové limity nepřečerpávat:

účastník je povinen (…) u datových služeb nepřekročit případný dohodnutý limit provozu.

Jinou zajímavou formulací ze Všeobecných podmínek je vyhrazení si možnosti přerušit poskytování služeb, pokud Účastník

užívá služeb způsobem, který může negativně ovlivnit provoz sítě či jakékoliv její části nebo kvalitu služeb poskytovaných jiným zákazníkům

Domyšleno do důsledku, v souvislosti s probíhajícími diskusemi o síťové neutralitě: dají se vůbec služby mobilních sítí využívat tak, aby to nemohlo negativně ovlivnit (jako opak „může negativně ovlivnit“) provoz či kvalitu? Uvědomme si, že na rádiovém rozhraní v mobilních sítích se pracuje se sdílenými‚ a nikoli s vyhrazenými zdroji. Takže cokoli, co právě používá jeden účastník, už není k dispozici pro jiné účastníky.

No, celkově se obávám, že ve Vodafone (coby vlastníkovi COOP Mobil, s.r.o.) jeho právníci moc nedali na snahy regulátora zjednodušit a zpřehlednit smluvní podmínky – ale naopak ještě přitvrdili. Jen pro srovnání: aktuálně platné Všeobecné podmínky samotného Vodafone mají něco přes 20 normostran (cca 37 tisíc znaků), zatímco Všeobecné podmínky nového COOP Mobil mají přes 36 normostran (přes 65 tisíc znaků).

Smlouvy, zpoplatněný přenos čísla a paušální náhrada nákladů za neoprávněnou reklamaci

Na závěr ještě několik konkrétních údajů a skutečností. Třeba u předplacených služeb se smlouva s COOP Mobilem uzavírá na 6 měsíců, a každým dobitím prodlužuje o dalších 6 měsíců. Faktický význam to asi má pro platnost a možnost obnovy kreditu: jestliže ten platí 3 měsíce, měl by se dalším dobitím, v době do 6 měsíců, ještě dát obnovit. Pak by mělo nastoupit jiné ustanovení Všeobecných podmínek, které podle ale mého názoru není zcela v pořádku: že při ukončení smlouvy se zůstatek kreditu považuje za spotřebovaný.

V případě tarifů se smlouva uzavírá na dobu určitou, s výpovědní lhůtou 2 měsíce, která začíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi.

U svých tarifů COOP Mobil požaduje volací jistinu: jde o 400 Kč u nižšího tarifu (Standard) a 1000 Kč u vyššího „skupinového“ tarifu Rodina. Po 4 měsíci ji vrací, resp. započítává do fakturace, má-li zákazník dobrou platební morálku. Kromě toho u každé jednotlivé SIM karty nastavuje volací limit ve výši 1500 Kč na jednu kartu a měsíc, a úhrnný limit 3000 Kč na jedno vyúčtování (na jednom účtu může být více SIM karet). Případné zvýšení limitů je podle Všeobecných podmínek možné, ale může být podmíněno složením další jistiny (zálohy).

Další spornou věcí je (asi nejen podle mého názoru) položka ceníku, podle které COOP Mobil stanovuje „náhradu nákladů na neoprávněnou reklamaci“ na paušálních 300 Kč. Účtuje si ale i za jiné věci: například přenos čísla ke COOP Mobil je zpoplatněn částkou 270 Kč. Tištěné vyúčtování přijde na 30 Kč, a písemná upomínka na 100 Kč.


Doplněno 16:30

Na dnešní tiskové konferenci se vyjasnila otázka vlastnictví s.r.o. COOP Mobil: prý kvůli jednoduchosti a rychlosti požádali ostatní partneři o jeho založení právě společnost Vodafone. V průběhu několika měsíců (blíže neupřesněno) se ostatní dva subjekty (skupina COOP a MATERNA Communications) chtějí stát spoluvlastníky COOP Mobil s.r.o. Ten by pak byl (trojstranným) společným podnikem, neboli joint venture.

Zazněl také údaj o počtu prodejen skupiny COOP, které jsou zapojeny do bonusového programu a samotného prodeje mobilních služeb: mělo by se jednat o 2200 prodejen z cca 2800.

Jiným zajímavým údajem je cíl, který si nový virtuál klade: do 2 let chce získat 100 000 zákazníků (aktivních SIM karet).

Content

Méně příjemným zjištěním je skutečnost, že bonusový program (aktuálně je to sleva 20% na volání a SMS v následujícím týdnu, viz článek) se nevztahuje na minuty a SMS zahrnuté přímo v tarifu (jde o 60 minut + 60 SMS, resp. 200 minut+200 zpráv). Začíná se uplatňovat až u minut a zpráv, provoláváných až po jejich vyčerpání.

Rozsah i charakter bonusů by se ale měl dále rozvíjet, jak směrem k vyšším slevám při vyšších útratách za nákupy, tak i směrem k bonusům za nákup určitých produktů a k regionálním bonusům (tj. bonusům různým pro různé regiony/lokality). Ideální představou provozovatele je prý to, aby věrní a pravidelní zákazníci díky bonusům telefonovali zcela zdarma.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 5. 2014 23:58
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »