Nutí vás někdo používat Google?

Je v módě kritizovat technologické giganty za to, že monopolizují a ovládají internet a ohýbají pravidla ve svůj prospěch. Google z tohoto nevyjímaje.

Ano, můžeme reptat a nadávat, že Google zvýhodňuje některé stránky ve svém vyhledávání a jiné naopak penalizuje. Můžeme sýčkovat, že Google ovládá velmi velkou část peněz, které protékají reklamním systémem. Přesněji řečeno jeho reklamním systémem, který umožňuje klientům inzerovat a také na reklamě vydělávat. Můžeme se bát zneužití našich dat, a to přesto, že je Googlu a i ostatním velkým i malým hráčům dobrovolně cpeme.

Je v módě vyjadřovat se k podmínkám Googlu a kritizovat je. Je ale třeba dodat druhou půlku pohádky o Googlu. Tato půlka je velmi logická a jednoduchá. Google je soukromá firma, která podniká za účelem zisku. Stanovuje svá pravidla hry, a my uživatelé je můžeme, a nemusíme akceptovat. Nikdo nás k ničemu nenutí, nikdo nám nenařizuje, co musíme používat. Je to na nás, a možná právě proto nám Google tak vadí. Používáme ho (jako vyhledávač i další jeho služby), a potom pokrytecky nadáváme a myslíme si, že tím to ve svém svědomí vyřídíme.

Jsem ten poslední, kdo by se zastával technologických gigantů a nadržoval jim v boji proti informační nezávislosti. Když už bychom ale uznali, že něco takového dělají, že si chtějí celosvětovou sít a její uživatele přivlastnit a zneužít, musíme také sportovně dodat, že to dělají za naší vydatné pomoci a podpory.

Jak už bylo řečeno, Google nás nikdo využívat nenutí. Vlastně: jestli to někdo dělá, tak to jsme my sami. Proč? Je to totiž jednoduché a pohodlné. Google totiž fakt umí hledat, a i když na něj nadáváme, svým příchodem dal pojmu “vyhledávač” ten pravý význam a smysl. Má skvělý freemail, slušné mapy, služby pro ukládání dat a mnoho dalšího. A to všechno používat nemusíme. Jsou tu jiné možnosti.

Můžeme nadávat, nebo se vrhnout do hledání vhodných alternativ pro všechny ty služby, které spokojeně používáme a módně a hlasitě na ně nadáváme. Nadáváme na vyhledávač, který nám tvoří velmi podstatný zdroj návštěvnosti našich webů. Na službu, která nám na těchto webech zobrazuje reklamu a ze které pak plynou peníze.

Nedávno jsem slyšel obvyklou filipiku – Google šmíruje, zneužívá uživatelská data k reklamní masáži, s výsledky vyhledávání manipuluje a ještě si dovolí k nim nabalit reklamu. Chtělo se mi odpovědět – no a co? Nutí vás někdo Google používat? Ne? A přesto to děláte? Tak si nestěžujte a buďte rádi, že za to všechno nemusíte platit.

UX16

A co dodat k nářkům, že se Google pokouší zcela ovládnout internet, porazit konkurenci a vůbec to všechno zválcovat? Upřímně, jde o podnikání a teď mě nenapadá žádný obor, ve kterém by se velcí hráči nepokoušeli být ještě větší a silnější, ve kterém by se nesnažili stanovovat pravidla hry, lobovat ve svůj prospěch a totálně ovládat trh. 

Jde totiž o peníze, vážení, vždy a všude…

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 10. 2015 8:54
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »