Hlavní navigace

Nutí vás někdo používat Google?

Jan Handl 15. 10. 2015

Je v módě kritizovat technologické giganty za to, že monopolizují a ovládají internet a ohýbají pravidla ve svůj prospěch. Google z tohoto nevyjímaje.

Ano, můžeme reptat a nadávat, že Google zvýhodňuje některé stránky ve svém vyhledávání a jiné naopak penalizuje. Můžeme sýčkovat, že Google ovládá velmi velkou část peněz, které protékají reklamním systémem. Přesněji řečeno jeho reklamním systémem, který umožňuje klientům inzerovat a také na reklamě vydělávat. Můžeme se bát zneužití našich dat, a to přesto, že je Googlu a i ostatním velkým i malým hráčům dobrovolně cpeme.

Je v módě vyjadřovat se k podmínkám Googlu a kritizovat je. Je ale třeba dodat druhou půlku pohádky o Googlu. Tato půlka je velmi logická a jednoduchá. Google je soukromá firma, která podniká za účelem zisku. Stanovuje svá pravidla hry, a my uživatelé je můžeme, a nemusíme akceptovat. Nikdo nás k ničemu nenutí, nikdo nám nenařizuje, co musíme používat. Je to na nás, a možná právě proto nám Google tak vadí. Používáme ho (jako vyhledávač i další jeho služby), a potom pokrytecky nadáváme a myslíme si, že tím to ve svém svědomí vyřídíme.

Jsem ten poslední, kdo by se zastával technologických gigantů a nadržoval jim v boji proti informační nezávislosti. Když už bychom ale uznali, že něco takového dělají, že si chtějí celosvětovou sít a její uživatele přivlastnit a zneužít, musíme také sportovně dodat, že to dělají za naší vydatné pomoci a podpory.

Jak už bylo řečeno, Google nás nikdo využívat nenutí. Vlastně: jestli to někdo dělá, tak to jsme my sami. Proč? Je to totiž jednoduché a pohodlné. Google totiž fakt umí hledat, a i když na něj nadáváme, svým příchodem dal pojmu “vyhledávač” ten pravý význam a smysl. Má skvělý freemail, slušné mapy, služby pro ukládání dat a mnoho dalšího. A to všechno používat nemusíme. Jsou tu jiné možnosti.

Můžeme nadávat, nebo se vrhnout do hledání vhodných alternativ pro všechny ty služby, které spokojeně používáme a módně a hlasitě na ně nadáváme. Nadáváme na vyhledávač, který nám tvoří velmi podstatný zdroj návštěvnosti našich webů. Na službu, která nám na těchto webech zobrazuje reklamu a ze které pak plynou peníze.

Nedávno jsem slyšel obvyklou filipiku – Google šmíruje, zneužívá uživatelská data k reklamní masáži, s výsledky vyhledávání manipuluje a ještě si dovolí k nim nabalit reklamu. Chtělo se mi odpovědět – no a co? Nutí vás někdo Google používat? Ne? A přesto to děláte? Tak si nestěžujte a buďte rádi, že za to všechno nemusíte platit.

A co dodat k nářkům, že se Google pokouší zcela ovládnout internet, porazit konkurenci a vůbec to všechno zválcovat? Upřímně, jde o podnikání a teď mě nenapadá žádný obor, ve kterém by se velcí hráči nepokoušeli být ještě větší a silnější, ve kterém by se nesnažili stanovovat pravidla hry, lobovat ve svůj prospěch a totálně ovládat trh. 

Jde totiž o peníze, vážení, vždy a všude…

Našli jste v článku chybu?

15. 10. 2015 8:28

x (neregistrovaný)

Presne tak, jestlize jedinou alternativou je vratit se na stromy, nepovazuju to za alternativu.

V nasi obci je treba jedina online metoda, jak se zapojit do verejneho zivota pridat se do Facebookove skupiny. Stejne tak s partou kamaradu jsme driv davali fotky naz akci web, dneska je ma kazdy na svem FB, atd. Za takovych okolnosti rict, ze danou sluzbu pouzivam dobrovolne, je dost sporne. U FB zatim odolavam, ale mira spolecenske izolace je pro me dost na hrane. Google ucet musim mit kvuli praci…

15. 10. 2015 16:13

Tomáš (neregistrovaný)

ano, síce mě nikdo google nenutí používat, stejně jako facebook, ale jeho všudepřítomnost mi moc na výběr nedává. Nebýt na facebook občas znamená, že jsem vyloučen z kolektivu, nepoužívat okrajově některé google služby znamená, že se občas ani nedostanu na konferenci atd. Nestěžuji si, ale názor "nepoužívej, když nechceš" lze aplikovat jen na daleko menší celky než je google.

Je to stejné jako v ekonomii volným trhem, možnost volby funguje dokud nějaká reálná volba existuje, pak nastupuje monop…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu