Hlavní navigace

NYT: Apple a Google utrácejí více za patentové spory než za vývoj nových produktů

10. 10. 2012
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Trh s novými myšlenkami je zamořen tím, že se softwarové patenty používají jako ničivé zbraně, píše ve velmi zajímavém článku americký deník The New York Times (NYT). Zmiňuje v něm mimo jiné čísla z analýzy Stanford Univerzity: v nákupech patentů a vedení patentových sporů utopily firmy jen v odvětví mobilních telefonů v posledních dvou letech 20 miliard dolarů. Tedy částku, za kterou by se dalo pořídit osm misí na Mars.

Trh s novými myšlenkami je zamořen tím, že se softwarové patenty používají jako ničivé zbraně, píše ve velmi zajímavém článku americký deník The New York Times (NYT). Zmiňuje v něm mimo jiné čísla z analýzy Stanford Univerzity: v nákupech patentů a vedení patentových sporů utopily firmy jen v odvětví mobilních telefonů v posledních dvou letech 20 miliard dolarů. Tedy částku, za kterou by se dalo pořídit osm misí na Mars.

A v loňském roce firmy Apple a Google poprvé za vedení patentových sporů a nákupy patentů utratily více peněz, než kolik daly na výzkum a vývoj nových produktů, pokračuje NYT.

Autoři článku vysledovali počátek patentových válek někam k roku 2006, kdy Apple chystal k uvedení na trh první iPhone. Po špatné zkušenosti, kdy firma musela zaplatit za porušení patentu jiné společnosti 100 milionů dolarů, se prý tehdy Steve Jobs rozhodl podobnou chybu neopakovat: „U iPhonu si patentujeme úplně všechno,“ řekl tehdy svým podřízeným. 

BRAND24

Patentová lavina, kterou spustil, by možná přišla i bez něj. Její dopad – spojený se špatným nastavením patentového systému v USA, jehož pravidla nevyhovují digitálnímu světu – dnes každopádně zužuje náš výběr produktů a zvyšuje jejich ceny.

Pokud vládnete angličtinou, stojí za to přečíst si celý článek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).