Hlavní navigace

O e-shopech převážně nevážně, aneb co se nevešlo do hodnocení WebTop100

Eduard Hlava

Během hodnocení projektů přihlášených do WebTop100 jsem měl tu čest a mohl jsem se podívat na výkvět internetových obchodů v Čechách. Tedy přesněji řečeno na finalisty v této soutěži v kategorii E-shopy. Kromě individuálních připomínek k jednotlivým e-shopům sice vzniklo také souhrnné hodnocení, ale to zde nebudu opakovat a vykrádat sám sebe. Rád bych se k tomu ale ještě jednou vrátil a podíval se na naše zlaté české e-shopy z trochu jiného (možná překvapivého) úhlu pohledu.

Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Pokud jste ještě neviděli výsledky WebTop100 nebo nečetli závěrečné hodnocení či ho třeba ani číst nechcete, tak poskytnu krátké shrnutí: Všechny hodnocené e-shopy jsou na velmi vysoké úrovni. V žádném bych se nebál nakoupit, všechny fungovaly bez problémů. Konec shrnutí.

Obecně úroveň českých e-shopů roste a skoro to vypadá, že si to někdy uživatelé, návštěvníci a nakupující vlastně ani nezaslouží. Provozovatelé pro ně dělají první poslední a jim se to přesto nelíbí, brblají a stěžují si. Případně o tom ještě píší přidrzlé články. Trochu se bojím, že už v úrovni e-shopů skoro není kam jít dál. Vše je dokonalé, standardizované a funkční. A tím i trochu nudné.

Na e-shopech mi totiž začíná vadit jakási umělohmotnost. Opět nebudu jmenovat, ale čím významnější a dokonalejší e-shop to je, tím více je z něj cítit umělá hmota, prefabrikát. Mohou za to zřejmě všechna ta pravidla přístupnosti, best practices, výsledky eye-trackingu a neustálá user-friendlizace uživatelských rozhraní. Ale kde je nějaký fun? Co nějaké vzrušení? Když jsem procházel všechny e-shopy zařazené na short-list WebTop100, zastesklo se mi po starých (dobrých) časech, kdy se dělaly e-shopy na koleni. Vrcholem bylo, když se produkty načítaly z databáze a objednávky už se neposílaly e-mailem, ale ukládaly do accessovské databáze. Provozovatel měl pár objednávek týdně a každou vyřizoval s otcovskou (či mateřskou) péčí. S klientem navazoval přátelské styky a o každém věděl spoustu zajímavých informací, leckdy i osobních. Bez použití sofistikovaného CRM systému. Občas to nahlásilo nějakou chybu a nakupující vlastně nikdy neměl jistotu, že je jeho objednávka odeslána, ale s tím se počítalo. O grafice v porovnání s dneškem se nedalo hovořit a o rádcích nakupování, hlídacích psech vývoje cen či o funkcích typu „tyto produkty by také kupovali ti, kteří koupili tento“ už vůbec ne.

Na tomto místě bych si vypůjčil srovnání dnešního moderního hobby marketu a starého dobrého železářství. V hobby marketu je vše téměř dokonalé a nalinkované tak, aby se tam zákazník cítil jako doma. Je tam čisto, u pokladen nestojíte frontu a seženete tam prakticky vše. Od hřebíčku přes semena až po cement nebo malý traktůrek. Navíc k destilované vodě a balíku dlaždic si u pokladny můžete zakoupit zmrzlinu. Máte-li problém, můžete se obrátit na informace, tam vám rádi poradí. Pravda, prodavači jsou často importováni z východu, takže si většinou musíte pomoci sami, ale jinak je to tam fajn a nejedna rodina tam je schopna strávit celé slunečné odpoledne.

A naopak, vzpomínáte si na taková ta malá a zašlá železářství? Pultový obchod s jedním prodavačem, který měl černé ruce od šmíru, za uchem napůl vykouřenou cigaretu a pod pultem horkou novinku – elektronický voltmetr, dovoz z Rumunska.

Rozdíl v nakupování v hobby marketu a v tehdejším že­lezářství je markantní. Zatímco v hobby marketu vás kromě předvánočního klauna, který vám bude nutit leták na novou sekačku, nic nepřekvapí, v klasickém „old-style“ železářství jste byli překvapováni prakticky s každým novým nákupem. Když už ne tím, že mají na skladě něco, co jste vůbec nečekali, tak rozhodně nějakým zajímavým příběhem od prodavače, který vám loni nechal pod pultem smaltovaný dřez a dneska vypráví, jak těžce se mu v NDR sháněly pákové baterie (sehnal jednu, ale tu si už zamluvil řezník od vedle, který mu za ně slíbil dvě kila šunky a krabici francouzské paštiky). Ale vraťme se zpět do světa e-shopů. Na předchozím příkladu jsem chtěl ukázat to, co mi dnes na internetovém nakupování maličko chybí. Chybí mi zážitek. Chybí mi něco, co by mě k  e-shopu připoutalo a i když bych nic nechtěl koupit, přesto bych se tam rád zastavil. Co mi ale nabízí většina e-shopů? Služby? Většinou všude stejné. Dodací lhůty? Když ne dnes, tak tedy zítra. A bude-li to pozítří, už to nechci. Ceny? Všichni jsou samozřejmě nejlevnější. Sortiment? Všude je největší výběr. Jasně, běžná věc.

Ale nikdo nemá toho zažloutlého chlapíka v ušmudlaném plášti, který vám tak moc dobře rozumí, má vždy nějakou prima historku a navíc kontakty u řezníka a zelináře. Potřebujete hrst hřebíků? Minule jste u nás utratil dost za umyvadlo, tak tady máte ty čtyři hřebíčky zdarma. Že jste to vy. A přijďte zas, pane. Takovýto zážitek se pak moc hezky vypráví známým. Co má ale chudák moderní člověk nakupující na Internetu vyprávět dnes? Zadal jsem adresu obchodu do prohlížeče, na tři kliknutí jsem si vybral produkt, umístil do košíku, zaplatil online a odpoledne mi to přivezli až domů. A přitom jsem učinil v součtu asi tak půl metru pohybu rukou s myší. Mocný zážitek, že?

Většina e-shopů je z tohoto pohledu tedy dost fádní. A to je možná také jeden z důvodů, proč lidé přicházejí na chuť internetovým aukcím. Jednak mohou sehnat něco levněji (nebo naopak prodat něco jiného dráž). Ale hlavně! Přece to vzrušení, když končí aukce, to se nedá srovnat s žádným nakupováním v tom nejlepším e-shopu. Nebo se mýlím? Má snad být největším zážitkem při nakupování online dohadování o tom, že něco nedodali nebo to dodali rozbité? Já bych preferoval tedy trochu jiný typ zážitku, prosím.

A aby to bylo ještě jasnější, tak si na závěr dovolím parafrázovat jednoho kudrnatého porotce z letošní Superstar:

Vy všichni, jó, vy co tu stojíte a čekáte na vyřazení, vy co jste se dostali až do finále, pro mě už teď jste všichni hvězdy večera. Provozujete e-shop jako skuteční profíci. Dokážete se zlepšovat kolo od kola. Jste prostě nej. Ale abyste stanuli na té příčce nejvyšší, musíte ze sebe vydat ne 100, ani ne 120, ale nejmíň 150 procent. Přátelé, nechci jen tak normálně nakupovat. Já se chci při tom i bavit, chci být unesen, chci jásat nadšením. Dopřejte to hlavně těm lidem, co k vám chodí. Pokud to dokážete, budou vám odesílat objednávky jako smyslů zbavení!

Našli jste v článku chybu?

24. 10. 2009 13:30

Ondřej Bouda (neregistrovaný)
Ale tady přece nejde o to, že by se nakupování samo o sobě mělo stát zábavou. Jde o to, že by to nemusela být otravná povinnost...

21. 10. 2009 14:40

Jindra (neregistrovaný)
Tak při čtení jsem se nestačil divit, ale i trochu bavit. Zastávám naprosto stejný názor jako uživatel hm, tedy že na zábavu a vzrušení je milion jiných věcí a ne každodenní povinnosti. Nebo se lidi už neumí zabavit jinak, že to požadují po obchodu?

Navíc by mě zajímalo, jak dlouho by přežil krámek, kde by sice majitel byl od rána do večera na ICQ, Skypu a Facebooku, všem by všechno slíbil, všechno podrobně vysvětlil, ale pak by půlku věcí nedodal, potažmo je nikdy neměl, občas i po zaplacení b…

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu