Hlavní navigace

O kolik spadne návštěvnost, když Google omezí odkazy ve vyhledávání?

David Slížek

Válka německých vydavatelů s Googlem pokračuje. Axel Springer zveřejnil, jaké dopady mělo, když Google omezil zobrazování odkazů na jeho weby ve vyhledávání.

Když Google v říjnu přestal ve výsledcích hledání ukazovat náhledy fotek a kousky textů (snippety) z článků na webech některých německých vydavatelů, bylo jasné, že se to projeví na jejich návštěvnosti. Axel Springer teď publikoval čísla, která ukazují, jak velký ten dopad byl.

V průběhu dvou týdnů klesla návštěvnost přicházející z vyhledávání Googlu o 40 %, traffic z Google News přitom spadl dokonce o 80 %, tvrdí vydavatel. Čtyři jeho postižené weby (welt.de, computerbild.de, sportbild.de a autobild.de) se propadly hluboko pod konkurenci.

„Axel Springer odhaduje, že hrozící finanční ztráta kvůli nižším příjmům by se u každé značky pohybovala v sedmimístných číslech za rok,“ říká firma.

Válka skupiny německých vydavatelů s Googlem zuří už delší dobu. Mediální firmy požadují licenční poplatky za úryvky jejich článků u odkazů ve výsledcích vyhledávání a v Google News. Vyhledávač jim ale platit odmítá s tím, že je nenutí, aby v jeho službách figurovaly. V říjnu začal u odkazů protestujících médií zobrazovat jen titulky. Po dvou týdnech vydavatelé kapitulovali a dali Googlu povolení ve výsledcích hledání bezplatně zveřejňovat úryvky článků i s náhledy fotek.

Vydavatel pokles samozřejmě považuje za jasný důkaz toho, jak Google zneužívá svou dominantní pozici na německém trhu vyhledávačů, kde má podle StatCounteru přibližně 92% podíl. 

„Jde zřejmě o nejúspěšnější neúspěch, který jsme kdy utrpěli. Ačkoli je to smutné, víme teď naprosto přesně, jak dalekosáhlé důsledky tato diskriminace má. A víme také, jaké jsou skutečné dopady postavení Googlu na trhu a jak Google trestá kohokoli, kdo se domáhá práv, garantovaných mu německým parlamentem,“ prohlásil šéf vydavatelství Mathias Döpfner.

Google čísla samozřejmě vidí úplně opačně. „Dokazuje to, že Google významně přispívá k hospodářskému úspěchu vydavatelů,“ cituje agentura Reuters německého mluvčího firmy.

START17

Vyhledávač podle něj německým zpravodajským serverům přivádí více než půl miliardy kliků měsíčně. A za reklamu firma vydavatelům v uplynulých třech letech vyplatila více než miliardu eur, dodal.

I když výroky obou stran musíme posuzovat ve světle probíhající PR bitvy, údaje jsou to každopádně zajímavé.

Našli jste v článku chybu?
6. 11. 2014 9:57
xxx (neregistrovaný)

To je dokonalé:

- Zlý Google, nesmíš používat kousky našich textů bez svolení! - OK. - Zlý Google, zneužíváš dominantní postavení tím, že nechceš používat kousky našich textů!

To je tak, když tahle vydavatelská sebranka neřekne, co chce, na rovinu: Google má peníze, chceme ho zdanit a kus si urvat. Holt když to zabalím do pohádky o copyrightu, tak hrozí, že to druhá strana vezme doslova...

6. 11. 2014 10:29
Snow (neregistrovaný)

njn němečtí vydavatelé zřejmě nepochopili že je pro obě strany výhodné tak jak to je. Google přivede návštěvníky na web, kde na tom vydělá jak google tak pochopitelně vydavatelé a sou všichni spokojeni, jenže vydavatelům je to asi málo a chtěj google nesmyslně oškubat. Je jasné že kdyby jim šlo o pouhé nezobrazování odkazů v google použijou robot.txt s User-agent: Googlebot Disallow: /

ale prostě to zkoušeli a google dal jednu výchovnou a oni ještě brečej. Přeci je to logické, po googlu chtěli …