O kolik spadne návštěvnost, když Google omezí odkazy ve vyhledávání?

Válka německých vydavatelů s Googlem pokračuje. Axel Springer zveřejnil, jaké dopady mělo, když Google omezil zobrazování odkazů na jeho weby ve vyhledávání.

Když Google v říjnu přestal ve výsledcích hledání ukazovat náhledy fotek a kousky textů (snippety) z článků na webech některých německých vydavatelů, bylo jasné, že se to projeví na jejich návštěvnosti. Axel Springer teď publikoval čísla, která ukazují, jak velký ten dopad byl.

V průběhu dvou týdnů klesla návštěvnost přicházející z vyhledávání Googlu o 40 %, traffic z Google News přitom spadl dokonce o 80 %, tvrdí vydavatel. Čtyři jeho postižené weby (welt.de, computerbild.de, sportbild.de a autobild.de) se propadly hluboko pod konkurenci.

„Axel Springer odhaduje, že hrozící finanční ztráta kvůli nižším příjmům by se u každé značky pohybovala v sedmimístných číslech za rok,“ říká firma.

Válka skupiny německých vydavatelů s Googlem zuří už delší dobu. Mediální firmy požadují licenční poplatky za úryvky jejich článků u odkazů ve výsledcích vyhledávání a v Google News. Vyhledávač jim ale platit odmítá s tím, že je nenutí, aby v jeho službách figurovaly. V říjnu začal u odkazů protestujících médií zobrazovat jen titulky. Po dvou týdnech vydavatelé kapitulovali a dali Googlu povolení ve výsledcích hledání bezplatně zveřejňovat úryvky článků i s náhledy fotek.

Vydavatel pokles samozřejmě považuje za jasný důkaz toho, jak Google zneužívá svou dominantní pozici na německém trhu vyhledávačů, kde má podle StatCounteru přibližně 92% podíl. 

„Jde zřejmě o nejúspěšnější neúspěch, který jsme kdy utrpěli. Ačkoli je to smutné, víme teď naprosto přesně, jak dalekosáhlé důsledky tato diskriminace má. A víme také, jaké jsou skutečné dopady postavení Googlu na trhu a jak Google trestá kohokoli, kdo se domáhá práv, garantovaných mu německým parlamentem,“ prohlásil šéf vydavatelství Mathias Döpfner.

Google čísla samozřejmě vidí úplně opačně. „Dokazuje to, že Google významně přispívá k hospodářskému úspěchu vydavatelů,“ cituje agentura Reuters německého mluvčího firmy.

EBF16

Vyhledávač podle něj německým zpravodajským serverům přivádí více než půl miliardy kliků měsíčně. A za reklamu firma vydavatelům v uplynulých třech letech vyplatila více než miliardu eur, dodal.

I když výroky obou stran musíme posuzovat ve světle probíhající PR bitvy, údaje jsou to každopádně zajímavé.

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 11. 2014 18:17

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »