Vážený pane Hlavenko,
jmenuji se Zdeněk Bárta a v GfK mám na starosti divizi, která zastřešuje výzkum, o kterém uvádíte několik nepřesností, které bych rád uvedl na správnou míru. Určitě se v této chvíli ale nechci a nebudu vyjadřovat k Vámi uvedeným číslům, ani k reakci pana Slámy.
Nicméně bych se rád vyjádřil k bodům, které špatně uvádíte o výzkumu GfK:
1) Hráči, kteří se zabývají výlučně či z větší části velkoobchodem: tyto partnery NIKDY za retail nepovažujeme a do našich výstupů jdou POUZE jejich maloobchodní prodeje. Jejich velkoobchodní prodej do našich výstupů tedy zahrnut není.
2) Trh technického zboží (elektro zboží + IT + TC) sledujeme ve všech důležitých distribučních kanálech. Vzhledem k tomu, že pro IT segment je distribuční kanál Systemhousů neustále důležitou součástí, sledujeme prodej i přes tento distribuční kanál. U nás Autocont NENÍ veden jako ukázka retailového prodejce, ale jako příklad Systemhousu. V našich výstupech jsme vždy schopni tyto 2 části (B2C a B2B) oddělit.
3) Dlouhodobě s námi spolupracuje (a data o reálných prodejích GfK poskytuje na pravidelné měsíční/týdenní bázi) převážná část klíčových hráčů na našem trhu, což dohromady se všemi dalšími nezávislými obchody tvoří vzorek kolem 2 000 prodejen z obou částí trhu (tedy jak toho kamenného, tak internetového). Dovolím si tvrdit, že toto číslo je dostatečnou zárukou toho, že na základě naší metodiky a extrapolace (tedy dopočítání zbytku trhu) jsou naše výsledky velmi blízké realitě českého trhu a určitě si za našimi výsledky, i díky tomu, pevně stojíme. Tím bych samozřejmě rád vyvrátil Vaši připomínku, že nám maloobchodníci žádné informace o jejich reálných prodejích neposkytují. (Určitě existují výjimky, které data neposkytují a které bychom samozřejmě rádi v panelu měli, nicméně i tyto hráče jsme schopni v našich výsledcích dopočítat na základě všech dalších zdrojů informací a sofistikovaných statistických metod, které máme k dispozici - samozřejmě v rámci určitých možností).
4) Ještě jednou zpět k přesnosti našich dat: vzhledem k tomu, že většina výrobců technického zboží na českém trhu jsou našimi klienty, tak právě jejich dlouhodobá zpětná kontrola našich reportů (na základě jejich vlastních informací o zboží, které do trhu dodali) je tou největší zárukou, že informace, které posléze o trhu poskytujeme, mají relevantní základ a jsou v souladu s realitou.
Určitě jsem naprosto otevřený jakékoliv hlubší diskuzi o podstatě a metodice našeho výzkumu. Velmi rád bych Vás tedy požádal, zda byste mě příště mohl kontaktovat dříve, než do médií poskytnete o metodice GfK informace, které nejsou pravdivé či jsou velmi zavádějící. Vyjadřovat se posléze k tomu takovouto cestou určitě nepatří mezi preferované způsoby, alespoň ne z mé strany. Určitě mě můžete kdykoliv kontaktovat na emailu zdenek.barta@gfk.com. Velmi rád se Vám budu věnovat.
Závěrem bych dodal ještě poslední věc, na kterou jste v minulosti správně upozornil: v jedné z našich starších prezentací se objevil jako příklad internetového hráče www.123shops.cz což byla samozřejmě chyba a jednalo se o překlep (místo www.123shop.cz). Určitě ani příklad www.internetshops.cz nebyl uveden zcela ideálně pro ty, kteří k tomu nemají dostatečný slovní komentář z naší strany. Jednalo se spíše o historický příklad internetových stránek.
Souhlasím, s tím že by neměla lupa zveřejňovat nějaké tendenční názory, jako v tomto případě, a vůbec i jiné názory tohoto autora. PROSTĚ mu dát padáka. A slova, že si už na "malé nepřesnosti" tohoto autora čtenáři zvykli, tak já si zvykat NECHCI, nechodím sem na lupu, abych četl všechny diskuze a ještě si googloval nějaké statistiky případně, u jiných článku tohoto NEAUTORA, to by mně nebavilo, a nechci tím ztrácet čas. Já jako uživatel a potenciální "zhlížitel" reklamy zde, nemám zapotřebí si sortovat autory tady, a číst jen články od nějkých "více" serióznějších. To sem radši přestanu chodit, protože tento web není schopen si "zprůměrovat" svoje autory. Chodím sem z důvodu že hledám seriózní a pokud možno objektivní názory, postoje, úvahy, zamyšlení, trendy. Navíc se lupa prezentuje jako seriózní web. A nesmaže třeba příspěvky, těch "diskutérů" pod tímto článkem, kteří si hájí "svého" všeználka - Hlavenku, a hned ůplně mimo téma, blekotají něco o spamu, to už jim asi došli argumenty, ještě by se mohli zde v diskuzi přímo domnluvit a poslat na DATART nějakej LOIC. Ať si ten pan Hlavenka založí nějakej bloq ve stylu myego.cz -- Radka Hulána.
V IT jsem se pohyboval jen chvíli a to jen jako webmaster, trochu SEO jsem též dělal, ale myslím že to neznamená, že můj názor je nebo není více či méně relevantní.
Tenhle článek není o nakupování na netu, je to dikuze o tom, jestli má dostat autor vyhazov.
Elektro kromě baterií, žárovek, atd. nakupuji výhradně na netu.
Martin Halíř
Bohužel, musím souhlasit s některými zdejšími diskutujícími.
Už z nadpisu jsem se na tento článek velmi těšil - názor člověka znalého oboru se vždy cení a vidět věc z jiného úhlu pohledu se čtenáři také ne vždy poštěstí.
Avšak to, od čeho jsem očekával vlastní pohled na danou problematiku, se nakonec zvrhlo, snad prominete, převážně v kritizování "Hlavenka udělal špatně toto", "Hlavenka chybně uvažoval támhleto"..
Článek tedy obsahově velmi zajímavý a informativní, avšak jistou skvrnu na něm dělá ono přílišné opravování chyb konkurence místo jednoduchého prezentování informací.
PS.: Váš článek obsahuje mimojiné 12 krát slovo Hlavenka.
Datart spamuje, ano, Alza je pry podle pana Slamy anarchisticka spolecnost, ale nikdy me neopruzovali spamem, zatimco Datart je v tomto na opacnem polu. Nepochopim to. A vubec, cely Datart a jeho internetova koncepce je pro me schiza. Jine ceny na kramech a jine na netu. Navic ten shop vypada na prvni pohled fajn, ale chcete-li jej pouzivat v realu, tak je na h....
Jo, ten občas brutální rozdíl v cenách jsem taky moc nepochopil. Když si člověk ještě zadá vyzvednutí na prodejně, tak pak musí ještě jako blbec čekat několik dnů než mu tam zboží dorazí (i když je normálně na prodejně dostupné okamžitě, to ale jen za vyšší cenu) a pak se na něj při výdeji ještě prodavači koukají nevraživě.
Ještě štěstí, že ty ceny tam nejsou nic moc, takže jsem tam naposledy nakupoval tak před 2 roky.
Myslel jsem, že Lupa je díky svému úzkému záběru zejména médium pro inteligentní lidi, ale koukám, že je mezi nimi stále spousta zamindrákovaných, kteří mají pocit si na cokoliv stěžovat. Mně osobně se tento článek líbil, stejně jako jsem si se zájmem přečetl Jurův článek. Citované vyjádření Honzy Samka z Alzy bylo ve stejném duchu jako reakce Pavla Slámy = nad věcí, což očividně spousta čtenářů nepochopila a je škoda, že ti zamindrákovaní musí cpát balast do této diskuse s řadou zajímavých příspěvků jen proto, že cítí nutkavou potřebu informovat veřejnost o své neschopnosti odhlásit si newsletter (pro vás mám uklidnění - lidí, co se přihlásí do newsletteru, zapomenou na to a pak prudí, protože si dole neumí kliknout na link, existuje bohužel velká spousta nejen v řadách zákazníků Datartu, tak z toho nemějte komplexy).
PS: nemám a nikdy jsem neměl nic společného s Datartem, jen jsem tam kdysi koupil pračku (na prodejně v akci) a mražák (na eshopu), protože jejich cena byla citelně nižší než kdekoliv jinde na internetu. Jinak ale nakupuji téměř výhradně na internetu a newslettery Datartu či kohokoliv jiného čtu jen, když mám náladu. V opačném případě je mažu (v krajním odhlásím), aniž by mi to hnulo žlučí, protože vím, že jsem si je asi kdysi přihlásil.
Jiz hezkych par let stara je strategie velici firme tvrdit ze je nejlepsi/nejvetsi/neoblibenejsi/nejuspesnejsi a dolozit to. Klicova ovsem je informace, v jake kategorii. Pokud se sikovne stanovi kategorie, tak to neni problem dosahnout.
Autor clanku to predvedl primo mistrne, kdyz vyloucil telko a IT vyrobky z pocitani a sikovne tim predstihl napriklad Alzu. Pokud vim tak je Datart prodava.
Rada do budoucna: v prodeji primarnich clanku, lidove receno baterii budou "kamenne" prodeje ve vedeni jeste dlouho.
V paticce kazdeho spamu z Datartu je psano "Nepřejete-li si od nás nadále dostávat informace e-mailem, informujte nás, prosím, na adrese newsletter@datart.cz".
Napsal jsem tam nekolikrat, bez vysledku, naposledy dnes prisel opet dalsi spam. Ted jsem vam onen spam preposlal na vasi adresu, kterou zde zminujete, doufam, ze s tim neco udelate.
Nechapu tyto zkurv.ene spammery - to si opravdu myslite, ze si u vas nekdo neco koupi, kdyz spamujete? Vzdyt vas za to kazdy nesnasi, proc by vam delal jeste ksefty...
Proc se musi vas spam /newsletter/ odhlasovat tak debil.nim zpusobem, ze jsem obtezovan jeste tim, abych vam psal mail? Ze je to kvuli tomu, aby to bylo slozite, aby to nikdo neodhlasoval? Protoze u kazde slusne sluzby je primo link na odhlaseni, po kliknuti jen vypise, ze ma adresa byla ze spamlistu odstranena a uz nic nechodi. Chapu, Datart neni slusna firma a netiketa vam nic nerika.
Jo presne jak rikas - webshop nahov.no. Navic kdyz si objednas vec k osobnimu odberu, tak to trva TŘI dny, nez si to muzes vyzvednout, prestoze to ti pitomci maji na prodejne skladem. Nedaji ti to. Existuje moznost drivejsiho osobniho odberu, ale za penalizaci, proste ti to jeste zdrazi, prestoze jim chces usetrit praci s balenim/posilanim. Proste idioti. Zkusenost s rychlovarnou konvici Bosch 2 mesice stara, Datart v Olympii Olomouc.
Je povinností akciové společnosti zveřejňovat svou účetní uzávěrku? ANO
Deklaroval veřejně představitel Alza a. s. rozhodnutí tuto zákonnou povinnost ignorovat (jak je citováno)? ANO
Tak nevím, proč se této firmy zastáváte.
O této firmě viz článek:
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010121204
Pod to se můžu jen podepsat, nedávno jsem si taky objednával z e-shopu, ověřil si, že je na dané prodejně skladem, zaplatil kartou a chystal se to do hodiny vyzvednout. Absolutně mě nenapadlo, že když je něco SKLADEM, tak budu muset 3 dny(!!!) čekat, abych si to milostivě mohl vyzvednout. Datart never more :-(
Vazeny pane Polachu, je videt, ze jste spam od Datartu jeste nedostal, jinak byste tu neblekotal nesmysly o neschopnosti odhlasit si jejich newsletter kliknutim. ZADNY LINK NA ODHLASENI TAM NENI !!!
Je tam pouze tento text:
Nepřejete-li si od nás nadále dostávat informace e-mailem, informujte nás, prosím, na adrese newsletter@datart.cz
Zadny link. Tak tu neblejte nesmysly. Ten link tam neni umyslne, samozrejme - kdyby byl, tak to vsichni okamzite odhlasi. Takto jsou nuceni napsat mail, ktery Datartu "bohuzel nedosel" a proto vas nemohli ze spamlistu vymazat. To vidim ja jako duvod absence odhlasovaciho linku v tom spamu.
Jasně, Hlavenka jako vždy použil svou award-winning strategii manipulace s fakty, polopravd, osobních hypotéz, a osobních (ne)sympatií. Jeho články jsou sice čtivé, ale měly by být uveřejňovány někde v "Sorry" a ne tam, kde si hrají (bohužel jen) na seriozní žurnalistiku.
'Se divím, že to Slámovi stálo za reakci, když to musí být každému jasné. A už vůbec nechápu ty emoce a vyjadřování se negativně o konkurenci. Každý slušný ředitel by měl vědět, že o Bohu a konkurenci jen dobře.
Jeden za 18 druhý za (20-2).
Lupa je oborové médium a dává příležitost pro výměnu názorů lidí z oboru. Jiří Hlavenka má za sebou v eshopech dlouhou historii, Pavel Sláma především v kamenném prodeji a také eshopech, názory obou jsou od nás relevantní. Ano, tam, kde chybí data (a tady chybí, respektive jsou sporná), nelze než stavět na osobních pohledech lidí, kteří do toho vidí. Jak vidno, oba "z toho" vidí něco jiného. Dopad na vaše podnikání a na vás si musíte promítnout sám, to už je vysoce individiuální.
Pane Hlavenko, Vy už nic raději prosím nepište a dělejete raději něco, co umíte. Můžete třeba psát o politice, tam je jedno co nápíšete.... A jsem rád, že Vám to pan Sláma natřel. Já si vždy vážím lidí co umí uznat chybu, je mi líto, ale Vy to neumíte. Vlastně všichni co se tím živí spousty let, jsou pitomci a Vy vše víte nejlépe...
jsem především velmi rád, že článek vyvolal odezvu a polemiku ze strany špičkových profesionálů z branže, mezi které i vy sám samozřejmě patříte. Přínosnosti diskuse by nicméně příště prospělo, kdybyste více vyvracel fakta a méně napadal oponenta. Pokud chcete oponentovi vynadat, učiňte tak v soukromém e-mailu, ve veřejné diskusi to není profesionální.
Nyní však k věci, zkusím to uspořádat přehledně:
1) Průzkum GfK, který k dispozici mám, obsahuje řadu chyb (namátkou mezi významnými hráči uvádí ty, kteří se zabývají výlučně či z větší části velkoobchodem a vydává je za retail) a zásadní část trhu mu chybí. GfK provádí sběr dat tak, že je žádá od prodejců. Jenomže větší část soutěžitelů na trhu žádné údaje neposkytuje - ani GfK, ani nikomu jinému. Z čeho je tedy usuzováno, že GfK má "80% přesnost údajů"? Jakkoli velmi oceňuji nevděčnou práci, kterou GfK na českém trhu dělá, musím konstatovat, že se k větší části čísel nedostanou, protože ti, kteří je mají jako jediní (tj. maloprodejci), jim je neposkytnou.
2. Tržby s DPH a bez. V článku jsem publikoval pouze údaje bez DPH. Studii GfK, která je s DPH, jsem vůbec necitoval. Tedy opět poněkud nechápu argument.
3. Označení Alzy za anarchistické sdružení s dovolením ponechám bez komentáře. Možná jsou dnes jiné časy - na těch mých jsme si konkurentů vážili, neoznačovali je za lumpy a anarchisty, ale o to více jsme se snažili je porazit.
4. Tržby Mallu mám z veřejně dostupných i privátních zdrojů přímo z dané společnosti. Je samozřejmě možné, že Mall lže. Ale to už může o svých tržbách v tomto článku lhát každý, ne?
5. Mironet jsem v článku, dokonce v žebříčku zmínil, dokonce s tržbami. Proč je mě vytýkáno, že ze žebříčku vypadl, když tam je? Nechápu.
6. AutoCont je velmi dobrý příklad jako zdroje omylů. AutoCont je firma, která už dávno není retailem, ale téměř výlučně dodává firmám a institucím. Ovšem i GfK jej stále vesele vede mezi retailem. To je ale samozřejmě kámen úrazu: pokud nejste schopen oddělit retail od B2B, ke správným číslům se nikdy nedoberete.
7. V článku jsem uvedl, že existuje velké množství dalších neuvedených hráčů, jak v kameni, tak v Internetu. Děkuji vám, že jste je jmenovitě uvedl - proč jste ale neuvedl jejich obraty v retailu, rozdělené na Internet a kamennou část? Tím by polemika získala na ceně. Možná by nebylo špatné uvést, jak velké tržby má Datart ve svém e-shopu; rozhodně by to pro čtenáře bylo přínosnější než psát cosi o rozšafnosti autora a ekonomické sci-fi.
8. Uvádíte, že celkový objem relevantního trhu je něco přes 30 miliard korun. Asi bychom měli nad tímto číslem posedět, rozsekat jej nad kousky a shodnout se, co tam patří či nepatří, ale v zásadě s tímto objemem trhu lze souhlasit.
Trvám ovšem na tom, že z těchto 30 miliard v LETOŠNÍM roce bude už větší část patřit internetovému prodejnímu kanálu a jsem schopen to podpořit ještě pečlivějšími a podrobnějšími čísly, i když to v podstatě vyplývá z mé uveřejněné tabulky - pokud si kdokoli vezme do ruky kalkulačku, přijde na to rovněž.
Tedy, abych zopakoval své tvrzení: v elektru již zvítězil Internet nad kamenem.
s úctou
Jiří Hlavenka
Nebude to například tak, že to zboží ve skladu kamenné prodejny je určené jen a pouze pro zákazníky kamenné prodejny?
Skladovat zboží ve skladu kamenné prodejny ve městě je dražší než v distribučním centru někde v poli. Šetřílek nakupující přes internet si zkrátka musí počkat na doručení zboží z distribučního centra buďto k němu domů, nebo k vyzvednutí na kamenné prodejně.
Ta možnost vyzvednutí zboží objednaného přes internet na kamenné prodejně je alternativa k doručení zboží domů a ne alternativa k nákupu v kamenné prodejně za internetovou cenu.
Vážený pane Slámo,
bohužel se musím připojit k některým k předchozím názorům diskutujícím a vyjádřit mé obavy a využití solidního média pro konkurenční boj a špinění všech okolo. Připomněl jste mi toho malého kluka, kterému maminka vezme lízátko a on se začne vztekat a kopat kolem sebe.A to berte prosím s velkou nadsázkou, protože si Vás jako profesionála v oboru velmi vážím.
Některé články pana Hlavenky jsou opravdu mnohdy vycucány z prstu a často se nezakládají na pravdě, ale na to už si čtenáři Lupy zvykli a už se mnohdy ani nesnaží o polemiku a tyto články berou spíše jako osobní názory člověka, který určitě má vzhledem ke své profesní kariéře k tématu co říci.
Myslím, že je dobře, že jste se ozval a reagoval na skutečnosti, které rozporujete, ale nemyslím si, že je pro Vás a obraz Vaší firmy dobré, že jej Lupa.cz otiskla veřejně. V případě, že jste s daným článkem nesouhlasil a zdálo se Vám, že mohl poškodit Vaší firmu, bylo by na místě probrat článek od pana Hlavenky s panem Hlavenkou nebo redakcí Lupa.cz a v případě, že by se ukázal Váš rozpor jako oprávněný, bylo by dobré, aby tuto opravu a případně omluvu zveřejnil přímo pan Hlavenka.
Přeji mnoho úspěchů.
Článek mě zaujal především fundovaností a osobní angažovaností autora. Je vidět, že pan Sláma svou prací žije a trhu jednoznačně rozumí. Přivítal bych více článků a názorů od skutečných insiderů.
Je sice někdy i poučné, ale často jen zábavné číst názory investorů, zástupců velkých značek nebo vizionářů, ale pravda je v praxi. A nejlepší by bylo jako citrón mačkat lidi z praxe.
Děkuji vám za článek, který ukazuje jak moc se mohou námi konzumované informace na internetu odchylovat na jednu či druhou stranu od reality.
Na druhou stranu, méně emocí by v tomto případě neškodilo, vztek z článku přímo čiší a snižuje tak zbytečně jeho úroveň, alespoň pro mne.