O2 nabízí: mobilní Internet na 24 hodin

Telefónica O2 CR přichází s nabídkou mobilního Internetu na 24 hodin, s objemem 500 MB v rámci FUP. Zákazník si může pořídit balíček několika takovýchto 24hodinových kvant (1,5, 10 nebo 30) a během 2 měsíců je kdykoli využít pro mobilní připojení přes UMTS/HSDPA, EDGE či GPRS. Vše je dostupné pro tarifní zákazníky i zákazníky předplacených služeb. Telefónica také informovala o rozšiřování své sítě.

Když jsem dostal pozvánku na včerejší tiskovou konferenci Telefóniky O2 CR na téma novinek v nabídce mobilních datových služeb, ihned se mi vybavily nedávné mediální zvěsti o zdražování mobilního Internetu od O2, a jim těsně předcházející rozhovor nového generálního ředitele TO2 CR Luise Antonia Malvida pro Hospodářské noviny. Na otázku ohledně cen tuzemského Internetu v mobilu tehdy řekl:

Pracujeme na nových nabídkách a nových tarifech. Dnes nabízíme neomezený tarif typu „all you can eat“, ale to se změní. Začneme nabízet limitovanou kapacitu za méně peněz a velkou kapacitu za velké peníze. Je třeba odpovědět na potřeby trhu.

Včera ale žádná změna stávající nabídky ohlášena nebyla. Co bylo představeno, jsou novinky v 3G pokrytí, a pak hlavně zcela nová nabídka, prezentovaná jako O2 Předplacený mobilní Internet.

Internet na 24 hodin

Princip nově nabízené služby je jednoduchý: když se poprvé „mobilně“ připojíte, začne vám běžet 24hodinové časové okno, během kterého můžete komunikovat (i připojovat se a odpojovat), jak chcete. Za 24 hodin se časové okno „uzavře“ a vše se vrací do výchozího stavu: pokud se nově připojíte, otevře se vám nové 24hodinové okno atd.

Je to tedy stejný princip, jaký používá například Vodafone u své služby Internet do mobilu na den: zde se také poprvé připojíte, a od toho okamžiku máte připojení k dispozici na 24 hodin.

Jinak je ale mezi oběma službami naopak zásadní rozdíl: Vodafone Internet do mobilu na den je určen pro mobily, čemuž odpovídá i jeho objemový limit (v rámci aplikované FUP): 5 MB na celých 24 hodin. Naopak nový O2 Předplacený mobilní Internet je službou pro „mobilní připojení“, tedy zejména pro různé notebooky, netbooky a podobná zařízení – a vzhledem k tomu má vyšší objemový limit na celých 24 hodin: 500 MB. Počítáno stejně pro všechny druhy provozu (tedy bez různých barevných zón), a se zpomalením na 32 kbit/s po dosažení tohoto 24hodinového objemového limitu.

Novou službu O2 Předplacený mobilní Internet bychom tedy měli srovnávat spíše se službou Předplacený 3G mobilní Internet od U:fona, která má stejné určení („mobilní připojení“), a která má objemový limit dokonce 1 GB. Jenže ta zase není „na 24 hodin“ (od okamžiku prvního připojení), ale „na kalendářní den“ (od 00 do 24 hodin).

Kolik to stojí?

Srovnání s předplacenou službou U:Fona je ale zajímavé i z dalších pohledů. Například cenových: u U:fona přijde jeden kalendářní den na 29 Kč (včetně DPH). V případě O2 je cena za 24 hodin  závislá na tom, kolik takovýchto časových kvant si předplatíte, formou balíčku:

Obsah balíčku Cena balíčku Na 1×24 hodin vychází
1× 24 hodin 50 Kč 50 Kč
5× 24 hodin 200 Kč 40 Kč
10× 24 hodin 350 Kč 35 Kč
30× 24 hodin 900 Kč 30 Kč

Jiným zajímavým rozdílem oproti U:fonovi je „trvanlivost“ balíčku: u U:fona vlastně o žádný balíček nejde, ale kde o klasický kredit: ten můžete čerpat ještě 6 měsíců od poslední aktivity, kterou je buď dobití, nebo využití služby. Jinými slovy: mezi dvěma připojeními (na celé kalendářní dny) by nemělo uplynout 6 měsíců, jinak by  kredit (bez dobití) propadl.

V případě O2 je situace diametrálně odlišná: zde si musíte nejprve balíček nejprve koupit, a pak máte na jeho čerpání pouhé 2 měsíce.  V případě nejmenšího balíčku s jedním 24hodinovým kvantem je to asi dostatečné, ale u balíčku s 30 kvanty (za 900 Kč) mi to přijde jako příliš krátká doba. V zásadě to znamená, že připojovat se zde musíte každý druhý den, abyste vůbec stihli balíček vyčerpat. Není už potom výhodnější klasické měsíční připojení (O2 Mobilní Internet Standard) za 500 Kč měsíčně? I když: za 2×500 Kč měsíčně získáte možnost přenést až 2×2GB, zatímco v rámci balíčku 30×24 hodin to je 30×0,5 GB. Ale zase s jiným rozložením v čase.

Jak se objednává a platí?

Pokud jde o způsob účtování, pak zde je možné konstatovat, že nový O2 Předplacený mobilní Internet je službou, která je dostupná jak tarifním zákazníkům, platícím na „post-paid“ principu, tak i zákazníkům platícím „dopředu“ (na „prepaid“ principu).

Rozlišujme tedy „předplacený“ charakter služby, obsažený již v jejím názvu,  od způsobu jejího zpoplatnění, které může být realizována jak na „post-paid“,  tak i na „prepaid“ bázi: v obou případech si zákazník zakoupí balíček, obsahující příslušný počet 24hodinových časových kvant. A za něj zaplatí buď dopředu resp. ihned (platí-li na „pre-paid“ principu, tj. cena se mu strhne z jeho kreditu), nebo následně (fakturou, je-li tarifním zákazníkem, tj. platícím  na post-paid principu). Následně může čerpat 24hodinová kvanta připojení, obsažená v zakoupeném balíčku. Ty, které nevyčerpá do 2 měsíců, propadají bez náhrady.

V tuto chvíli vás asi také napadá otázka, proč to Telefónica dělá takto komplikovaně. Proč vlastně dělá jakýsi „kredit v kreditu“ a nutí svého zákazníka dopředu pečlivě plánovat, kolikrát se během příštích dvou měsíců připojí, a podle toho vybírat mezi jednotlivými balíčky a ty dopředu kupovat? Proč to raději neudělá jednoduše a přímočaře, jako Vodafone či U:fon: u nich má časové kvantum pevnou cenu, a tu si operátor naúčtuje až v okamžiku, kdy je služba skutečně využita (když se zákazník poprvé připojí)?

Odpověď je asi třeba hledat ve zlatém pravidle světa spojů. To říká, že není až tak důležité, kolik toho zákazník skutečně zkonzumuje (provolá, přenese atd.), ale kolik se mu toho naúčtuje. Právě popsaný princip balíčků na 2 měsíce mi osobně přijde jako učebnicový příklad naplnění tohoto pravidla. Kdo ze  zákazníků dokáže dopředu spolehlivě odhadnout své potřeby a propočítat jednotlivé varianty tak, aby mezi nimi dokázal vybrat tu (pro něj) optimální? Asi jen málokdo, pokud vůbec někdo. A všechna neoptimální rozhodnutí zákazníka „jdou za operátorem“ a zvyšují jeho faktický výnos ze služby.

Mimochodem: jiným příkladem naplnění onoho zlatého pravidla může být způsob tarifikace hlasových hovorů: nikoli podle skutečně provolaného času (tj. po sekundách), ale zaokrouhleně na půlminuty či celé minuty (samozřejmě směrem nahoru).  A to nám ještě operátoři tvrdí, jak je to pro nás zákazníky výhodné. Teď si na to Vodafone dokonce pořídil flashovou animaci, aby názorně předvedl, jak je jeho tarifikace 60+1 férovější než 60+30 či 60+60. Bohužel tato „férovost“ platí až od 1 minuty hovoru.

Vodafone ferová tarifikace

Jen karta, nebo i modem?

Zpět ale k Telefónice a její nové službě O2 Předplacený mobilní Internet: ta bude řádně spuštěna od 1.6.2010. Již od včerejška ji ale Telefónica nabízí „v pilotním provozu“. Což zřejmě znamená, že ji lze zakoupit jen v některých jejích značkových prodejnách. Následně by ale měla být dostupná snad všude.

Pod „zakoupením“  nové služby si můžeme představit dvě varianty, v jaké bude služba „fyzicky“ nabízena:

O2 Předplacený Internet
  • jako O2 Mobilní Internet sada, za 995 Kč, obsahující USB modem (aktuálně Huawei E1750), předplacenou SIM kartu (O2 Mobilní internet karta), a k tomu jako návdavek ještě 5 týdnů mobilního připojení (nikoli 5×7×24 hodin, ale 5 týdnů v kuse).
  • jako O2 Mobilní internet karta (předplacená SIM karta), za 95 Kč (včetně 50 Kč kreditu na SIM kartě)

Vedle toho by ale mělo být možné aktivovat novou službu O2 Předplacený Internet i na již používané SIM kartě, včetně takové, za kterou zákazník platí na paušálním (post-paid) principu. Nebo může zákazník se zakoupenou (předplacenou) SIM kartou (O2 Mobilní internet kartou) přejít na paušální způsob zpoplatnění.

O2pripojse.cz

Pro (samo)obsluhu zákazníků pak bude (resp. je) spuštěn portál na adrese O2pripojse.cz. Na něm si zákazníci budou moci sami objednávat další balíčky (ať již placené z kreditu či na fakturu) apod. Tento portál bude ale dostupný pouze tomu, kdo se připojuje „mobilně“ přes O2: v ostatních případech bude požadavek přesměrován na domovskou stránku Telefóniky O2 CR.

K dispozici (a na USB modemu) by také měla být nová utilita pro snadnější mobilní připojení (O2 Průvodce připojením).

O2 Průvodce připojením

Jak pokračuje rozvoj sítě?

Telefónica včera na své tiskové konferenci prezentovala i novinky ve svém pokrytí. Ukázala mj. celkovou mapu (viz obrázek)

pokrytí celé ČR

S dovětkem, že technologií UMTS/HSDPA dnes Telefónica pokrývá 28 % populace České republiky, a technologií EDGE pak 44 % území České republiky.

Dále bylo oznámeno dokončené (3G) pokrytí Jihlavy, viz mapa:

Jihlava

Pokrytí dalších měst pak bylo zahájeno: Kladno, Rokycany, Žďár nad Sázavou a Frýdek-Místek. Rozsah jejich pokrytí ukazují následující mapy.

Kladno
Rokycany
Zdar
FM

K 1.6. by se mělo začít s budováním pokrytí také v Berouně.

Telefónica současně představila výsledky (svého vlastního) měření rychlosti v nově pokrytých lokalitách. Ve všech sama sobě naměřila cca 2,6 Mbit/s  směrem ze sítě k uživateli, a cca 1,2 Mbit/s směrem od uživatele do sítě. Svou 3G síť přitom prezentovala jako UMTS/HSDPA, schopnou rychlosti 7,2 Mbit/s (a právě tato rychlost by  měla odpovídat tmavě modré barvě na předchozích mapách, včetně celkové mapy s celou ČR).

Když jsem se ptal na to, zda rozdíl mezi  inzerovanými 7,2 Mbity/s a reálně naměřenými 2,6 Mbity/s (v rámci interních měření, na ještě nezatížené síti) je důsledkem uměle omezené maximální rychlosti, odpověď byla negativní. Maximální rychlost prý není nijak omezována a naměřených 2,6 Mbit/s je dáno reálnými možnostmi. No, to Vodafone nedávno na stejnou otázku odpověděl alespoň nepřímo, tím že chce zajistit „stejnou zkušenost“ pro všechny uživatele a v celé své 3G síti. A to nutně znamená aplikaci určitých omezení, tak aby jeden uživatel nemohl „zkonzumovat“ veškerou dostupnou kapacitu, a ostatní by utřeli ústa?

A pokud snad ne, tak proč Telefónica inzeruje u své 3G sítě (i u svého modemu Huawei E 1750) rychlost 7,2 Mbit/s, pokud by se vše dalo používat rychlostí nejvýše 2,6 Mbit/s?

EBF16

Rychlosti kolem 2,6 Mbit/s jsou navíc spíše maximální, dosahované za optimálních podmínek v nepříliš zatížené síti. Jak to vypadá za reálného  provozu, ukazovala včera Telefónica sama na výsledcích dubnového měření serveru DSL.cz, kde pro její síť vyšlo cca 1,6 Mbit/s. I tak je to ale s přehledem nejvyšší rychlost (směrem ze sítě) mezi tuzemskými službami mobilního připojení.

Záruka spokojenosti

Na závěr ještě zmínka o další novince u Telefóniky O2 CR, která byla včera oznámena, a která by měla být spuštěna 8.6.2010 (ale v „pilotním provozu“ je už od 3. května). Jde o možnost  vyzkoušet si mobilní připojení na dva měsíce. Přesněji: jde o možnost vrátit (ve dvouměsíční zkušební lhůtě) zakoupený modem a vypovědět smlouvy bez sankcí. Už zmínka o smlouvě přitom  naznačuje, že se tato možnost týká pouze paušálních tarifů mobilního Internetu od Telefóniky O2 Czech Republic.

Anketa

Jak hodnotíte nový O2 Předplacený mobilní Internet?

40 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 7. 2015 12:08

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »