O2 zkouší vectoring v pilotním provozu. Ke spuštění ale potřebuje razítko ČTÚ

Podobně jako T-Mobile v Německu, i tuzemský operátor O2 zkouší pomocí vectoringu výrazně zrychlit připojení přes pevné linky.

Až rychlostí osmdesát Mbps by mělo svištět pevné připojení od O2. To dnes využívá kolem milionu zákazníků, ale pomalu jich ubývá. Operátor už technologii testuje v pilotním provozu. „Jde zatím jen o testování, není jasné, kdy, pro které zákazníky a za jakou cenu bude tento superrychlý internet dostupný,“ tvrdí v rozhovoru pro HN šéf operátora Tomáš Budník

Komerčnímu spuštění totiž bude muset předcházet návštěva na ČTÚ. „Nemůže tam být druhý nezávislý hráč, což je ale u nás velmi malé procento. Půjdeme tedy za regulátorem s tím, že máme novou službu, kterou nabídneme k přeprodeji konkurenci,“ vysvětluje šéf O2 Budník.

Mohou za to technická omezení. „V případě nasazení vectoringu v České republice by to mohlo znamenalo, že by pak jiný operátor nemohl mít na stejném místě svoje zařízení, a tak by vlastně nová technologie omezila konkurenci na trhu. Řešení by pak mohlo být podobné tomu, ke kterému došlo v Německu,“ vysvětloval pohled T-Mobilu na vectoring v nedávném rozhovoru na Lupě technický ředitel Vladimír Klein.

EBF16

Rýsuje se tu tak možná situace podobná té, kterou zažil Deutsche Telekom v Německu. Ten se musel pro rozjezd vectoringu domluvit se všemi alternativními operátory na velkoobchodní nabídce na úrovni bitstreamu pro DSL. 

Na rozjezd vectoringu se O2 připravoval delší dobu. Byla to jedna z možností pro zrychlení sítě. „Zvažujeme nasazení v kombinaci s pokračující výstavbou RemoteDSLAM pro zkrácení smyčky. Nové DSLAMy a modemy jsou již vectoring ready. Letos to zřejmě pouštět nebudeme, ale příští rok by to přijít mělo. V podstatě bychom tím mohli zvýšit rychlost až o osmdesát procent. Jinak si ale myslím, že v oblasti xDSL připojení jsme v podstatě na stropu. Pro nás to tak znamená buď větší šlápnutí do optiky nebo zvýšení prodejů u rychlejšího VDSL,“ tvrdil před prázdninami v rozhovoru technický šéf operátora Petr Slováček

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 10. 2014 23:50

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »