Hlavní navigace

O2 znovu zkrátilo práva zákazníků. Od ČTÚ za to dostalo pokutu 6 milionů

16. 11. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: O2
Tak dlouho se ČTÚ pokouší, až trpělivost dojde. O2 už jednu pokutu za nedostatky v komunikaci se zákazníky dostalo. Teď se na něj oko regulátora obrátilo podruhé.

Zatímco internetový byznys žije nadcházející vánoční e-commerce jízdou, Český telekomunikační úřad (ČTÚ) si udělal Vánoce o měsíc dříve. Šestimilionová pokuta, kterou podle informací Lupy udělil O2, ovšem ještě není pravomocná.

Jde o postih za opakované porušení informační povinnosti o jednostranné změně smlouvy. Ta byla podle ČTÚ podstatná a vedla ke zhoršení postavení zákazníků. O2 ale klienty podle úřadu dostatečně neinformovalo a neumožnilo jim tak ke dni, kdy změna vstoupila v platnost, ukončit smlouvy.

Firma v čele s Tomášem Budníkem je pod drobnohledem úřadu už delší dobu. Spory se týkají zejména nedostatečného informování zákazníků při změnách smluvních podmínek. Pokutou 4,5 milionu Kč tak ČTÚ v červenci „ocenil“ zavedení automatického obnovování dat. A teď přidal dalších 6 milionů za to, jak operátor přestal po vyčerpání datového balíčku internet zpomalovat a nově jej úplně odpojí. S touto novinkou přišlo O2 v polovině července

Podle úřadu „poskytovatel smí podle zákona o elektronických komunikacích přistoupit k jednostranné změně smlouvy. O změně je však povinen informovat své účastníky a v případě podstatné změny smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka je také informovat o možnosti ukončit smlouvu bez sankce ke dni účinnosti změny, což se v daném případě nestalo.“ 

Rozhodnutí není pravomocné a O2 může pokutu rozporovat. A taky to tak zřejmě dopadne. „Jsme přesvědčeni o tom, že naše argumenty byly správné, a proti rozhodnutí tak podáme rozklad. Zákazníkům dáváme několik možností, jak surfovat plnou rychlostí i po vyčerpání základního objemu dat. Jako jediný operátor jsme navíc začali převádět nespotřebovaná dokoupená data do dalšího měsíce. Díky tomu mohou zákazníci využívat nepřetržitě rychlý internet, aniž by přišli o dokoupená data, která nestihli vyčerpat,“ tvrdí mluvčí operátora Lucie Pecháčková.

Kvůli jednostranné změně smluv čelí O2 také žalobě od sdružení dTest. Obvodní soud pro Prahu 4 se jí nejprve odmítl zabývat s tím, že spor spadá do kompetence ČTÚ. Městský soud v Praze ale na konci září rozhodnutí zrušil a vrátil případ prvoinstančnímu soudu k projednání.

Data, data, data

Datové limity jsou po zavedení neomezených hlasových tarifů novým tématem, které budí vášně. Koncept automatického dokupování dat vzbudil pozdvižení už před dvěma lety. A to tak velké, že za něj Vodafone dostal od ČTÚ milionovou pokutu. Operátor nakonec ustoupil. „Naše datové tarify jsme přizpůsobili stanovisku ČTÚ,“ okomentovala situaci mluvčí Markéta Kuklová.

Vodafone na to šel rafinovaně. Automatické dokupování dat po vyčerpání FUP nadělil svým zákazníkům bez ptaní. Ti, kdo je nechtěli, si je museli vypnout. Ale ani pak nebylo vyhráno – k překvapení řady uživatelů se totiž data sama znovu zapínala při každé změně tarifu nebo balíčku.

Zaměřovač úředníků z vysočanského úřadu se pak loni přesunul právě na O2. A podrobnější pohled přinesl výsledky v podobě červencové čtyřapůlmilionové pokuty za nekalé a agresivní praktiky v případě automatického doplňování dat, kdy šlo v podstatě o stejný případ jako u Vodafonu. A teď ČTÚ přidal šest milionů za opakované porušení informační povinnosti.  

Nic si nedarují

O2 je s ČTÚ dlouhodobě na nože a poštou létají občas i ostrá slova. Minimálně tedy v právnickém žargonu. Operátor už v lednu pohrozil úřadu žalobou kvůli prodlení s řešením sporů s dlužníky. A nebyla to planá hrozba, v září žaloba přišla

Situaci nepomohla ani červnová kauza „Spotify“, kde se v podmínkách využívání nabídky streamované hudby objevila formulka s tím, že zákazník souhlasí s automatickým obnovováním dat. Ta nakonec z podmínek ale rychle zmizela. Aktivní na Twitteru byl kolem situace především radní ČTÚ Ondřej Malý.  

UX DAy - tip 2

A ani to nezůstalo bez odpovědi. A spor přešel do osobní roviny. Z pražské Brumlovky, kde O2 sídlí, putoval na stůl předsedy Rady ČTÚ dopis, který definoval pifku, kterou mají právníci operátora právě na Malého. Jak vypadá taková stížnost, je možno prostudovat zde

O2 ale není jediný operátor, kterému aktivity ČTÚ příliš nevoní. V podstatě celé operátorské scéně od loňského prosince leží v žaludku spotřebitelský semafor. Ten sleduje férovost smluv, které firmy se svými zákazníky uzavírají.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).