O2TV přešla na novou platformu, jak dokáže konkurovat kabelu a satelitu?

Největší tuzemská IPTV služba O2TV přesedlala na novou platformu a od září na ni začne převádět dřívější zákazníky. Znamená to posun k lepšímu?

O2TV je nejvýznamnější IPTV služba na českém trhu, která prochází dosud největší technologickou změnou od svého spuštění v září roku 2006. Přechod na novou platformu znamená i příchod nových funkcí. Naprostá většina abonentů na novinky teprve čeká. Pojďme si osvětlit, kdy novinky dorazí, o jaké novinky jde, které nedostatky přetrvávají a jak si O2TV stojí na trhu.

O2TV si našla na trhu své místo

Když Telefónica v září 2006 spouštěla O2TV, deklarovala jasný cíl, kterým bylo získání 150 tisíc abonentů již během prvních dvanácti měsíců provozu. Dosud sice tuto metu nepřekonala, ale své místo na trhu si našla a opětovně se podařilo nastartovat meziroční nárůst počtu abonentů.

Na konci druhého čtvrtletí tohoto roku Telefónica evidovala 142 tisíc předplatitelů O2TV, což značí meziroční nárůst o 2,1 %. Samozřejmě nejde o žádný rapidní nárůst, ale například digitální kabelová televize od UPC se dlouhodobě potýká s úbytkem abonentů

O2TV má sice abonentů méně, ale po dlouhodobé stagnaci je nyní v mírném růstu. Navíc uživatelská základna ve srovnání s jinými službami placené televize není tak malá, jak se traduje. Například satelitní služba freeSAT (někdejší UPC Direct) měla v České republice ke konci druhého čtvrtletí 2013 necelých 105 tisíc zákazníků. Přitom coby satelitní služba má ještě větší geografickou dostupnost.

Není však tajemstvím, že původně si Telefónica od O2TV slibovala mnohem více. Proč služba ani téměř po sedmi letech od spuštění nenaplňuje původní plán pro prvních dvanáct měsíců existence? Jedním z vlivů je ekonomická recese, kdy mnoho domácností muselo začít podstatně důkladněji vážit stávající či nové pravidelné měsíční výdaje za nadstandard, kterým placená televize jistě je.

Do toho přišla digitalizace pozemního vysílání, která přinesla řadu volně šířených kanálů. Rozmyslet si další využívání či objednání placené televizní služby tak rázem bylo a je pro mnoho domácností snadnější. Kvůli rozvoji broadbandu pro některé diváky ztratily význam tzv. prémiové filmové a seriálové kanály, tedy tradiční prodejní argument placených televizních služeb.

Část diváků atraktivní obsah nehledá se zpožděním na prémiových televizních kanálech, ale mnohem rychleji a levněji na Internetu, byť v šedé zóně za skřípění zubů zábavního průmyslu. Telefónica si však nemůže stěžovat jen na vnější vlivy. O2TV se netěší zrovna dobré pověsti. Začátky služby doprovázel nekvalitní příjem (rozpadání obrazu, zadrhávání zvuku).

Dnes jde spíše o ojedinělé regionální problémy, ale O2TV stále není symbolem špičkové kvality. On-demand služby, které mají být hlavní konkurenční výhodou, provázejí výpadky. Vedle těch velkých, které jsou medializovány, se vyskytuje ještě větší počet menších problémů, jenž se samozřejmě promítá do zákaznických referencí.

Po téměř sedmi letech nová platforma

Telefónica v červnu 2013 seznámila novináře s plánem změnit platformu, kterou pro O2TV dosud bezmála sedm let používala. Dosavadní platformu MiViewTV od společnosti Alcatel-Lucent nahrazuje nové řešení nangu.TV od firmy Alef Nula. Nová platforma má být „velmi dobře a kvalitně technicky a architektonicky vyřešená“, jak uvedl na červnové tiskové konferenci Tomáš Dratva, manažer videoslužeb společnosti Telefónica.

Jestli se podaří díky nové platformě odstranit či výrazně omezit dosud relativně časté rozsáhlé výpadky dílčích služeb a skutečně časté menší problémy, je otázkou, protože na novou platformu dosud naprostá většina abonentů nebyla převedena. Telefónica vidí ještě jednu velkou výhodu v přechodu na novou platformu.

Ve společnosti Alef Nula se prý „vydali moderním směrem“, jak na červnové tiskové konferenci prohlásil Tomáš Dratva. Vysvětlil, že rozhraní mezi vlastní platformou a ostatními podpůrnými systémy společnosti Telefónica jsou otevřená a zdokumentovaná. Stejně jako prý rozhraní mezi platformou a koncovými zařízeními.

To je obrovská deviza pro budoucí rozvoj, protože si vždycky budeme moci sami vyvinout nějakou funkcionalitu, nebo si na to budeme moci najmout nějakou společnost,“ uvedl Dratva. Telefónica byla dlouho terčem kritiky, že nevyužívá potenciálu IPTV, tedy nerozvíjí a nerozšiřuje interaktivní služby. Nyní lze vytušit, kde byl problém.

Změny od září, ale i až příští rok

Již v polovině července Telefónica představila nové funkce, které přicházejí s nově nasazovanou platformou, jenže dosud jsou dostupné jen novým abonentům. Ostatní si na převedení na novou platformu budou muset počkat. Telefónica chce migraci abonentů, respektive jejich set-top-boxů, zahájit v září, ale na některé se dostane až v příštím roce.

Tzv. přednostní přechod Telefónica podmiňuje nákupem nového set-top-boxu. Jeden kus vyjde na 1656 Kč. Možný je též nákup na splátky: 138 Kč po dobu 12 měsíců nebo 69 po dobu 24 měsíců. Telefónica nákup na splátky řeší sama v rámci pravidelného měsíčního vyúčtování. Není tak třeba žádat o spotřebitelský úvěr. Možnost pronájmu set-top-boxu pro přednostní přechod není nabízena.


Autor: Telefónica

Rychlejší přechod na novou platformu dřívějších abonentů Telefónica podmiňuje nákupem nového set-top-boxu

Co se stávajícím set-top-boxem? Zákazníci, kteří jej mají v pronájmu, ho mohou jednoduše vrátit například ve značkové prodejně. Abonenti dosud splácející starší set-top-box budou muset najednou doplatit zbylé splátky. Set-top-box jim pak zůstává stejně jako těm, kteří si původní set-top-box koupili od poskytovatele již dříve. Set-top-box se stává jejich majetkem.

Do nedávná dodávaný model iCAN 3800TW vedle IPTV podporuje i pozemní digitální vysílání, takže se z něj nestává zcela neuplatněné zařízení. Novým set-top-boxům se budeme věnovat, ale stávající zákazníky nemusí nový set-top-box zajímat, pokud nevyužijí možnosti přednostního přechodu nebo je prostě nový set-top-box více nezaujme.


Telefónia

Původní set-top-box iCAN 3800TW se po případné výměně nestává „kusem šrotu“, protože podporuje také DVB-T.

Apriori ale zákazníci výměnu set-top-boxu nemusí podstupovat. „Jejich set-top-box bude automaticky migrován a připojen do nové platformy. Migrace začne v září a zákazník bude vždy dopředu informovaný,“ sdělila nám Blanka Vokounová z tiskového oddělení společnosti Telefónica, která O2TV provozuje. 

Dosavadní zákazníci si mohou na webu služby zjistit, kdy by se přechodu na novou platformu měli dočkat, aniž by museli kupovat nový set-top-box. Stačí zadat číslo přípojky (telefonní číslo pevné linky). Nicméně poskytnuté údaje jsou hrubě orientační. „Vaši O2TV automaticky převedeme na novou v období 01. 11. 2013 do 31. 01. 2014,“ je jeden z možných výsledků.

Větší důraz na nelineární služby

Po přechodu na novou platformu přivítá diváky zbrusu nové zjednodušené a intuitivnější menu s kontrastnějším designem. Dosud běžně užívaný bílý text na pozadí s různými velmi světlými odstíny modré barvy opravdu není vzorem přístupnosti. Ale v celém balíčku novinek je to jen drobná změna. O2TV s novou platformou klade mnohem větší důraz na on-demand služby.


Autor: Telefónica

Nové hlavní menu je přehlednější, intuitivnější a lépe čitelné.

Právě možnost jejich kombinace a konvergence s lineárním televizním vysíláním je považována za klíčovou výhodu IPTV. Není tedy divu, že nejvíce zdůrazňovanou novinkou je archivování posledních 30 hodin vysílání všech kanálů, za které si abonent platí. Dosud byl sice k dispozici týdenní archiv, ale jen velmi omezeného počtu pořadů.

Sedmidenní archiv se omezuje jen na vybranou původní tvorbu pětice kanálů ČT 1, ČT 2, Nova, Prima a Barrandov. Nová služba se dotýká všech kanálů a pořadů. Umožňuje návrat k pořadům odvysílaným až před třiceti hodinami, takže vůbec nevadí, když si divák poplete datum vysílání očekávaného pořadu nebo jednoduše na něj zapomene. Novinkou je také možnost spustit si již běžící pořad od začátku.

Vylepšená služba pro nahrávání

Telefónica trvá na tom, že nahrávání bude i nadále řešeno formou služby. Její základní parametry se nemění. O2TV má nadále pro každého abonenta připraveno úložiště, které pojme deset hodin záznamu, přičemž nahraný pořad je uložen týden. Telefónica sice uvažuje o zpoplatněném vylepšení těchto parametrů, ale žádnou konkrétní nabídku prý nyní nepřipravuje.

I po přechodu na novou platformu lze najednou nahrávat pořady z libovolného množství kanálů, které se překrývají. Limitem zůstává právě jen kapacita úložiště. Nadále lze nahrávání plánovat přes elektronického programového průvodce nebo i dálkově přes aplikaci pro Android a iOS či webové rozhraní na stránkách služby. Novinkou je však možnost nastavit opakované automatické nahrávání.


Autor: Telefónica

S plánováním nahrávání pomůže zbrusu nový a mnohem lepší elektronický programový průvodce

Nahrávat je možné také pořady dostupné v rámci záznamu posledních 30 hodin vysílání. Zde se ovšem objevuje drobná vada na kráse, protože pro uchování nahrávky se zohledňuje datum a čas původního odvysílání, nikoliv datum a čas pořízení nahrávky, takže namísto sedmi dnů může být nahrávka dostupná jen šest dnů.  

Nově lze nahrávat i již běžící pořad, a to dokonce od jeho začátku. Dosud bylo nutné naplánovat nahrávání několik minut před začátkem vysílání. Tedy tím teoretickým. Přestože pořad začal kvůli reklamním blokům či protáhnutí přímého přenosu se značným zpožděním, služba neumožnila vůbec spustit nahrávání. Chybové hlášení „pořad již běží“ bylo, resp. je v daném kontextu mnohdy komické.

Přibyl také time-shift. Sledování pořadu v reálném čase lze zastavit a zbytek pořadu si pak přehrát ze záznamu. Služba pro nahrávání se tak zbavuje svých nešvarů oproti lokálnímu nahrávání, takže se lze nyní z uživatelského pohledu více zaměřit na výhody (nahrávání více překrývajících se pořadů, dálková správa nahrávání přes internet). Stále však není podporován záznam z HD kanálů.

Stávající on-demand služby se nemění

S přechodem na novou platformu se nemění stávající on-demand služby, tedy kromě vylepšeného nahrávání, pokud jej lze vůbec za on-demand službu považovat. Sedmidenní archiv převážné části původní tvorby pěti českých televizních kanálů zůstává zachován beze změny. Je tak nabízen souběžně s uchováváním posledních 30 hodin vysílání všech kanálů a pořadů.

Videotéka, tedy sledování filmů za jednorázový poplatek, zůstává nedotčeno. Připomeňme, že  Telefónica loni testovala poptávku po přehrávání filmů za paušální poplatek. Nicméně pro tento obchodní model distributoři velice neochotně poskytují nové atraktivní filmy, na které se dosud internetová videopůjčovna O2TV primárně zaměřuje.


Telefónica

Videotéka abonentům O2TV nabízí přes 1000 filmových titulů včetně filmových novinek. Přístup za předplatné se však zatím nekoná.

Všechny zmíněné služby jsou v základní ceně O2TV, tedy kromě poplatků za přehrání v internetové videopůjčovně. Ty se platí v pravidelném měsíčním vyúčtování. Pouze pro předplatitele HBO je k dispozici vlastní on-demand služba HBO OD této skupiny prémiových kanálů, kde jsou dostupné pořady, které kanály skupiny HBO v daném období zrovna vysílají, takže není třeba spoléhat na lineární vysílání.

Nový programový průvodce a třídění kanálů

Po přechodu na novou platformu je uživatelům O2TV k dispozici nový programový průvodce, který byl potřeba jako sůl. Původní programový průvodce byl pomalý, neintuitivní a špatně čitelný. Ten nový běží přes celou obrazovku s několika možnostmi zobrazení, navigace je mnohem rychlejší a intuitivnější.


Autor: Telefónica

Nový programový průvodce, který běží přes celou obrazovku, nabízí hned několik režimu zobrazení s intuitivním přepínáním.

Samozřejmě si lze zobrazovat podrobnosti k jednotlivým pořadům. Programový průvodce opět slouží k plánování nahrávání, ale také nově pro přístup k již odvysílaným pořadům, které jsou k dispozici v rámci archivovaných posledních 30 hodin vysílání všech kanálů. Nový programový průvodce kvalitativně odpovídá významu, který v rámci služby má.

Telefónica ovšem k lepší orientaci mezi dostupnými kanály nenabízí jen programového průvodce. Zachovala dřívější a přidala nové možnosti třídění kanálů. Například lze vytvářet vlastní skupiny kanálů. Každý člen domácnosti si může vytvořit skupinu se svými oblíbenými kanály nebo je možné kanály třídit tematicky.

HD kanálů stále jako šafránu

Naprostá většina kanálů je nadále dostupná jen v běžném rozlišení, což lze ale říci o všech službách placené televize dostupných na českém území. Nicméně i tak O2TV zaostává. Jedinými plnoformátovými kanály ve vysokém rozlišení (720p) je komerční Nova a veřejnoprávní ČT 1. Nabídka tematických kanálů ve vysokém rozlišení také není zrovna oslnivá.

Ze sportovních kanálů jsou ve vysokém rozlišení k dispozici ČT Sport, Nova Sport a nově Eurosport a Eurosport 2. Z filmových dále první kanál HBO, Filmbox a Film Europe a z dokumentárních pouze Discovery a Animal Planet. Mezi seriálovými, dětskými, hudebními, life-stylovými či zpravodajskými žádné kanály ve vysokém rozlišení nejsou.

Celkem 11 kanálů ve vysokém rozlišení je dnes opravdu hodně málo. Například satelitní služba freeSAT jich v současnosti nabízí 15 a konkurenční Skylink pak 16. Digitální kabelová televize UPC poskytuje až 26 kanálů ve vysokém rozlišení. Rozmach HDTV obecně není takový, jaký jsme si asi všichni představovali při pořizování televizoru s podporou HDTV.

Nicméně počtem kanálů ve vysokém rozlišení je O2TV ze služeb placené televize s významnější geografickou dostupností nejhorší a rychle jí v počtu dostupných kanálů ve vysokém rozlišení začíná dohánět volné pozemní digitální vysílání. Navíc HD kanály jsou roztroušené do jednotlivých balíčků. Není dostupný žádný sdružující balíček orientující se jen na HD kanály.

Dalším problémem je, že HD kanály nejsou zdaleka dostupné pro všechny abonenty. Zákazníci se dvěma set-top-boxy na jedné přípojce nemají přístup k HD kanálům vůbec. Již zaznělo, že z HD kanálů nelze nahrávat. Vše uvedené má společného jmenovatele, kterým je infrastruktura a zejména pak tzv. poslední míli.

Nový praktičtější set-top-box

Telefónica od 15. července 2013 dodává zákazníkům nový set-top-boxu iP4.tv EVO-4T, který je menší než původně dodávaný model iCAN 3800TW. Jedním z hlavních benefitů má být ale jeho naopak mírně větší dálkový ovladač, který vedle ovládání set-top-boxu a služby O2TV je schopen převzít základní, leč klíčové funkce televizního ovladače.


Autor: Telefónica

Nový set-top-box iP4.tv EVO-4T má dva porty USB 2.0, ale zatím jsou k ničemu. Telefónica prý zvažuje jejich využití.

Nový set-top-box nepodporuje pozemní digitální vysílání, takže na jeho zadní straně chybí vstup a výstup pro anténní koaxiální kabel. Zároveň jeho prostřednictvím nelze již tento set-top-box propojit se starými televizory, které nemají ani SCART či CINCH, natož HDMI. To by dnes ale nemělo představovat problém, protože rozhraní SCART/CINCH se ve výbavě televizorů objevují dlouhé roky.

Nový set-top-box primárně nabízí HDMI výstup a volitelně digitální optický S/PDIF výstup třeba pro propojení s domácím kinem. K dispozici je také AV výstup, ke kterému lze připojit redukci na SCART, která je dodávána spolu se set-top-boxem. Není tedy pravda, že by nový set-top-box vyžadoval výhradně televizor s HDMI, jak se objevilo v některých médiích a diskusích.

Na zadní straně zařízení se objevuje dvojice portů USB 2.0, ale aktuálně nemají vůbec žádnou funkci. O jejich případném využití rozhodne Telefónica. „Do budoucna plánujeme jejich využití. Například dálkový ovladač, media hub a podobně,“ sdělila nám Blanka Vokounová z tiskového oddělení společnosti Telefónica.

Resumé: posun k lepšímu, ale…

Nové funkce představují určitě posun k lepšímu. Využívají interaktivity, kterou IPTV technologie nabízí. Abonenti O2TV se stávají opět méně závislými na lineárním televizním vysílání. Mají hned několik možností přístupu k televiznímu obsahu na vyžádání v ceně služby. Za poplatek si pak mohou přehrát filmovou novinku, kterou na některém z televizních kanálů uvidí nejdříve za rok.

Zatím, jedinou vadou na kráse nových funkcí je, že si na ně někteří abonenti budou muset počkat až do příštího roku, pokud si nechtějí kupovat nový set-top-box. Pro další rozvoj služby bude důležité, jak Telefónica dokáže využít možností, které jí podle jejích vlastních slov nová otevřená platforma dává. Například zpřístupnění alespoň některých služeb i pro tablety či počítače v rámci domácí sítě by mohlo být zajímavé.

Pro začátek by ale stačilo nabídnout nadstandardní služby pro nahrávání, tedy za poplatek umožnit zvýšení kapacity úložiště anebo doby uchovávání nahrávek. Když Telefónica tvrdošíjně odmítá set-top-boxy s pevným diskem pro lokální nahrávání, tak deset hodin pro záznam bez jakékoliv možnosti navýšení je žalostně málo.

EBF16

Samostatným tématem je pak rozsah a forma nabídky HD kanálů, která O2TV ubírá na konkurenceschopnosti. To je ale širší infrastrukturní problém, který výměna platformy nemůže zásadním způsobem ovlivnit. O2TV může nabídku HD kanálů kompenzovat právě interaktivními službami.

Nová O2TV by měla být základem pro další rozvoj. Už mnohokrát jsme ale během necelých sedmi let provozu služby slyšeli, že Telefónica to či ono pro O2TV zvažuje, plánuje, promýšlí či zkoumá, ale k realizaci obvykle nedošlo. Sliby přicházejí i teď: rozšíření možností pro nahrávání či využití portů na nových set-top-boxech. Dočkají se toho zákazníci?

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 8. 2013 10:48

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »