Hlavní navigace

Obama a Trump. Jak prezident 2.0 předává své účty prezidentovi 3.0

David Slížek

Výměna stráží v Bílém domě neprobíhá jen v reálném světě, ale také na sociálních sítích. Američtí politici se bez nich už dnes neobejdou.

Ať už budou dějiny vládu Baracka Obamy hodnotit jakkoli, jednu nálepku mu upřít nemohou: první sociálněmediální prezident USA. Už v prvním volebním období se do funkce dostal mimo jiné proto, že dokázal využít sílu digitální reklamy a vzestup sociálních sítí. 

S digitálním PR pokračoval i po nastěhování do Bílého domu. Hned v květnu 2009 jeho úřad publikoval materiál White House 2.0, který nastínil plán, jak bude jeho administrativa komunikovat s lidmi online.

Dnes se ale spustí jiný plán: jak vládu nad rozsáhlým sociálněmediálním královstvím předat novému prezidentovi Donaldu Trumpovi. A jak zajistit, aby přes 30 tisíc tweetů, záplava fotografií a desítky tisíc hodin videí, která Bílý dům od roku 2009 publikoval, zůstalo zachováno jako součást svědectví o jedné éře americké politiky.

Bílý dům na předání pracuje už řadu měsíců a první plány publikoval v říjnu loňského roku. Po inauguraci nového prezidenta přejdou sociální účty pod správu jeho zaměstnanců. Budou ovšem zcela prázdné – starý obsah se totiž přesune na účty archivní, které bude spravovat National Archives and Records Administration (NARA).

Trump tedy dostane k dispozici například účet @POTUS, na kterém je momentálně 13,7 milionu followerů (jeho osobní @realdonaldtrump jich má momentálně 20,5 milionu) a staré Obamovy tweety budou dále k dispozici na účtu @POTUS44. Podobné to bude i s účty na dalších sociálních sítích: obsah Facebook.com/POTUS se přesune na Facebook.com/POTUS44 a tak dále.

Obama bude nadále psát na svém osobním účtu @BarackObama, facebookové stránce Facebook.com/BarackObama či Instagramu Instagram.com/Ba­rackObama. Proměna se dotkne i účtů Bílého domu. Například tweety z @WhiteHouse se přesunou na @ObamaWhiteHouse a tak dále. 

Smí prezident tweetovat?

Konkrétní „převodní tabulku“, která zahrnuje také například účty viceprezidenta Joea Bidena a dalších vládních představitelů, Bílý dům vydal na svém blogu. Ten vznikl spolu s kompletní přestavbou stránek v roce 2009. Stál za ní tehdy 31letý Macon Phillips, který Obamovi pomáhal s digitálními médii už v prezidentské kampani a který pak do roku 2013 zastával funkci šéfa nových médií Bílého domu.

Na začátku ale měly sociální sítě do Bílého domu zakázaný vstup. Když Obama nastoupil do funkce, byly na většině počítačů v sídle amerického prezidenta sociální sítě z bezpečnostních důvodů blokovány, popisuje magazín Politico. A počítače samy o sobě byly zastaralé stroje, řada z nich ještě pracovala s disketovou mechanikou.

Panovaly navíc pochyby, jestli prezident vůbec může legálně tweetovat či publikovat na Facebooku. USA totiž po aféře Watergate přijaly zákon (Presidential Records Act), který přikazuje archivaci všech záznamů, které úřadující hlava státu a její zaměstnanci vytvoří či dostanou. Jak ale takovému zákonu vyhovět v době chrlení obsahu na sociální sítě? Bílý dům nakonec vymyslel systém, který archivuje veškerou komunikaci na oficiálních účtech.

Trailer na zprávu o stavu Unie

Postupem let počet účtů Bílého domu na sociálních sítích narostl na desítky. Kromě blogu má i vlastní účty na Facebooku, Twitteru, MySpace, Flickeru, Vimeo, YouTubeiTunes (zveřejňuje tu videa a podcasty), Instagramu či Snapchatu. Vznikly také různé oficiální účty prezidenta a první dámy (jako známý twitterový @POTUS a @FLOTUS).

Obama vysílal na Facebooku živě z Oválné pracovny, odpovídal na dotazy, které mu lidé položili přes YouTube. A došlo i na humorné skeče, jak třeba ta, kde končící prezident uvažuje, co bude dělat, až ve funkci skončí:

Bílý dům ale na sociálních sítích publikoval také vážné informace. Prezidentův projev o stavu Unie tak mohli Američané sledovat nejen v přímém přenosu na webu, ale sestříhané úryvky také rychle putovaly na Facebook či Twitter, šestisekundové smyčky na Vine a fotky na Instagram. A před projevem zveřejnil Bílý dům dokonce trailer sestříhaný z projevů z minulých let.

Sociální sítě jsou také důležitým nástrojem v předvolebních kampaních. Před volbami v roce 2012 například Obamův tým zjistil, že nemá jak zasáhnout důležité nerozhodnuté voliče mladší 29 let. Spustil tedy facebookovou aplikaci, která se mezi jeho podporovateli rychle rozšířila.

Více než milionu Obamových fanoušků přitom aplikací povolil přístup k seznamu jejich přátel a kampaň najednou mohla oslovit přesně ty voliče, které potřebovala. Reklamní systém Facebooku jí k tomu navíc poskytl potřebné nástroje. Tak jeden z příkladů, kdy Obama využil sílu sociálních sítí ve svůj prospěch, popsal před čtyřmi lety časopis Time.

Kouzlo sociálních sítí samozřejmě umí využít také Trump, který je proslulý tím, co všechno dokáže tweetnout. S nástupem prezidenta éry postpravdivého internetu 3.0 se máme rozhodně na co těšit.

P.S.: A co česká vláda?

Samozřejmě se to nedá přímo srovnávat, ale i tak nás zajímalo, jak po volbách probíhá takové předání sociálních účtů na českém Úřadu vlády. Tady je odpověď mluvčího vlády Martina Ayrera:

Úřad vlády plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády, předsedy vlády, členů vlády působících při Úřadu vlády a v neposlední řadě úřad zabezpečuje chod tzv. poradních a pracovních orgánů jako jsou Legislativní rada vlády, Bezpečnostní rada státu, Rada vlády ČR pro lidská práva a dalších, kompletní seznam naleznete na webu.

Vzhledem k výše uvedenému nedochází při změně předsedy vlády či členů vlády k nějakému hromadnému předávání účtů. Agenda poradních orgánů pokračuje kontinuálně dále a agenda související se zajištěním Úřadu vlády jako celku (@strakovka na Twitteru či @uradvlady na Facebooku) je předávána postupně. Twitterový i facebookový profil Úřadu vlády existují od roku 2010 a zažily přechod s nástupem nové vlády bez potíží již dvakrát.

Účty na sociálních sítích jsou spravovány dle kompetence jednotlivými příslušnými organizačními celky či provozovány např. v rámci kampaní.

A jaké české vládní účty tedy na sociálních sítích najdete?

Úřad vlády ČR při Odboru komunikace
https://www.facebook.com/uradvlady/

https://twitter.com/strakovka

Věda, výzkum a inovace při Oddělení publicity a koordinace národní politiky vědy, výzkumu a inovací
https://www.facebook.com/vedavyzkum/

https://twitter.com/Vedavyzkum

Drogy-info.cz při Oddělení Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti
https://www.facebook.com/drogyinfo/

Udržitelný rozvoj při Odboru pro udržitelný rozvoj: https://www.facebook.com/u­drzitelnyrozvoj/

https://twitter.com/udrzitelne

To je rovnost při Odboru lidských práv a ochrany menšin
https://www.facebook.com/tojerovnost/

https://twitter.com/tojerovnost

Euroskop.cz při Odboru komunikace o evropských a institucionálních záležitostech
https://www.facebook.com/Euroskopcz/

https://twitter.com/euroskop

(A dalších 13 facebookových účtů pro jednotlivá eurocentra při Odboru komunikace o evropských a institucionálních záležitostech.)

Národní konvent o EU při Odboru komunikace o evropských a institucionálních záležitostech
https://www.facebook.com/konventeu/

https://twitter.com/KonventEU

HateFree Culture při Odboru (Agentuře) pro sociální začleňování
https://www.facebook.com/Ha­teFreeCulture/

https://twitter.com/HateFreeCulture

https://www.instagram.com/ha­tefree_culture/

CIF17_Rozkosny

Státní tajemník pro evropské záležitosti při Sekci pro evropské záležitosti 

https://twitter.com/CZSecStateEU 

Našli jste v článku chybu?