Hlavní navigace

Obama zvládl Internet, naši politici zatím ne

 Autor: 21971
Marko Zekič 25. 11. 2008

Ano, Obamova vítězství je všude plno. Obama přinese změnu. Nebo taky ne. Ale z jednoho pohledu už ji přinesl. Změnil komunikaci směrem k voličům, naučil se ke svým příznivcům dostat a komunikovat s nimi prostřednictvím Internetu. Pochopí to někdo i u nás?

Po sečtení hlasů následují různé analýzy, jedna z nich ukazuje, že pro Baracka Obamu hlasovalo o asi osm miliónů občanů USA víc než pro jeho protivníka. A když se podíváme na rozdělení hlasů podle věku, zjistíme, že v kategoriích 18 – 29 a 30 – 44 let přesvědčil právě o těch osm miliónů víc voličů. Tahle věková skupina „třicátníků“ v USA se nazývá „Generation We“ a je pro ni naprosto charakteristické využívání Internetu jako hlavního komunikačního prostředku. U této generace neměl John McCain se svým prohlášením, že e-mail začal používat před dvěma měsíci, šanci.

Přitom zdaleka nejde jen o propagaci kandidáta. Jednou z reálií amerického života je to, že vůbec získat oprávnění volit není úplně jednoduché. Ne že by někdo toto právo upíral, ale musíte se k volbám zaregistrovat, zapomeňte na to, že se ve volební místnosti prokážete občankou a je to – občané USA nic takového nemají. Proto musíte voličům nejen sdělit, kdo že je pro ně nejlepší, ale i to, jak se mají k volbám řádně a včas zaregistrovat a kam mají v kýžený den přijít. Volby probíhají v jediný den, ale je možné hlasovat i předčasně a to jsou všechno témata, která musíte do příznivců natlačit. Jak jinak, než s pomocí nástrojů Internetu – ty jsou nejen efektivní, ale i relativně levné proti dalším způsobům.

Ve svém výčtu jsem si nechal zvlášť shromažďování finančních prostředků na kampaň. Doposud byly hlavními přispěvateli korporace a mecenáši z řad bohatých. Obamova kampaň byla velmi podpořena menšími částkami od mnoha drobných dárců. Nejde jen o to, že je dokázal oslovit a přesvědčit, ale Internet a jeho prostředky umožnily i samotnou technickou realizaci těchto převodů, odstranily bariéru v podobě nutnosti někam jít a něco vyplňovat. PayPal to zařídí. Celkem Obama vybral přes 300 miliónů dolarů, jednou tolik, co McCain – ten byl ovšem omezen právě na částku 150 miliónů dolarů, protože využil státního příspěvku, který Obama odmítl.

Darování peněz Obamovi. Zdroj: web Obama 2008

Přispějte Obamovi … snadno, elegantně, i malé částky. Zdroj: web kampaně.

U nás web v politice roli nehraje?

Ve světle takto využitého Internetu při vedení politické kampaně je naše realita smutná. Podívám-li se na web ODS, tak třeba o chystaném volebním kongresu na něm není ani památky. To web Mirka Topolánka je alespoň trochu k světu (ano, i video se dá dát na Internet), i když se spíše jedná o sbírku odkazů a materiálů odjinud. Pavel Bém, jeho vyzyvatel a kandidát na předsedu ODS má sice hezký web, ale jako poslední příspěvek v blogu je článek z 25. října Proč ODS nezbývá než uspět v senátních volbách a pak 19. listopadu Objetí s Paroubkem = podvod na voličích. Blog je navíc spíše zásluhou Centrum Holdingu, které k němu politika zřejmě přemluvilo a jako jiným i dodalo technické řešení v rámci blogů na Aktuálně.

ČSSD využívá web jako svoji hlásnou troubu a udržuje jej hodně aktuální, je to takové tiskové středisko. Jen nevím, jak mohl redakci uniknout takový paskvil, jako je překlad dopisu P. E. Rasmussena, vyvedený v celé kráse na hlavní stránce. To snad překládal stroj. Ne jen informace, ale i kvalita dělají obsah na webu. Osobní web Jiřího Paroubka nevybočuje z řady – mimo to, že vyniká opravdu nenápaditým zpracováním.

Co mají všechny weby společné, je absence jakékoliv přímé komunikace s uživateli. Jenom proboha nepovolit přímou diskusi, nepustit si uživatele k tělu. A o využití dalších nástrojů, diskuse s využitím třeba Google moderate, zapojení do sociálních sítí, využití videa nebo třeba interaktivní průzkumy a různé kalkulačky, o tom si česká politická reprezentace zatím nenechává ani zdát.

Jak moc dobré by bylo třeba při přesvědčování veřejnosti mít web www.nasereformy.cz a tam přehledným a jasným způsobem reformy vysvětlit, diskutovat nad nimi, zapojit uživatele a nechat se diskusí také ovlivnit? Nebo taková wiki o radaru? Kde by byly rozptýleny obavy veřejnosti?

Možná i efektivita vedení kampaně na Internetu nového amerického prezidenta pomůže našim politikům otevřít oči a začnou Internet a jeho nástroje vnímat jako přínos. Pár vlaštovek jaro nedělá, a i když se i u nás objevily první náznaky, zdaleka se nejedná o cílené a vědomé využití Internetu v rámci vedení politické kampaně. Co chybí českým politikům na Internetu je především otevřenost, vnímání názorů z diskusí a vůbec ochota diskusi s veřejností vést. Přitom Internet pro ně představuje ideální platformu pro komunikaci s voliči a to nejen v horečnatém předvolebním období. Ovšem svou podstatou Internet a jeho nástroje českým politikům prostě nevyhovují, jsou příliš transparentní.

Změna nastane dle mého až s „generační“ výměnou politické reprezentace, stávající není schopna a ochotna s voliči komunikovat jinak než prostřednictvím inzerce v médiích a upl(a)kaných televizních show. Prostě si musíme počkat, až generace „nováků“ odejde do důchodu a nastoupí naše vlastní „spojená generace“.

Anketa

Chybí vám politici na Internetu?

Našli jste v článku chybu?

25. 11. 2008 8:57

jindra (neregistrovaný)
V USA volebni kampan organizuje halda dobrovolniku na zaklade vlastniho rozhodnuti a nikdo jim v tom nebrani. V ni se naslo dost takovejch ktery si rekli "umime s internetem, rozjedem internetovou kampan".
U nas? Kampan dela volebni stab, najata reklamka nekoho ze straniku, a hlavne do toho nepoustejte straniky odnekud z Dolni Horni, to by se ukazalo ze jsme narozdil od nich neschopny, radsi budem rikat ze oni tomu nerozumnej, ze tohle je vysoka politika....
Jina vec je to ze se ceky l…

25. 11. 2008 7:38

VfB (neregistrovaný)
jestli tam budou i ti, kteří zároveň sedí ve sněmovně nebo parlamentu je irelevantní xD
Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC