Obavy z českého LinkedIn

Když ředitel LinkedIn prostřednictvím českých médií halasně oznámil, že „odteď už mluvíme česky“, trochu mne zatrnulo. Ne, že bych českým uživatelům tuto profesionální sociální síť nepřál, ale právě proto, že jim ji přeji. Se svým názorem nejsem sám.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Systém LinkedIn používá v České republice něco přes dvě stě tisíc uživatelů. Jejich počet roste a zdá se, že pomyslná kapacita sítě ještě není ani zdaleka vyčerpána. Uživateli LinkedIn jsou, mohu-li posoudit, přibližně tři velké skupiny lidí a pak velké množství těch, kteří se nachází v pomyslném „někde mezi“.  

První skupinou jsou nezávislí profesionálové, kteří prodávají své služby buďto jako živnostníci, nebo jménem jedno- či několikamužných firem. Velmi dobře rozumí své práci, jsou schopni a ochotni ji vykonávat. LinkedIn je pro ně jednou z možností prezentace, ale možností důležitou, protože zde mohou potkat druhou skupinu jeho uživatelů, a sice Kariérní management a také kariérní specialisty ve firmách. Pohybují se zde prodejci, vedoucí vývoje, inženýři, kvalitáři, PR,HR,CSR   i další odborníci, kteří jsou zaměstnanci pracujícími pro více zaměstnanců za sebou, pozvolna budující svou kariéru. LinkedIn je pro ně jak nástrojem jejich práce s lidmi, tak i často jedinou metodou prezentace. 

Poslední skupinou uživatelů, relativně zřejmě nejmenší, leč podstatnou, jsou studenti, a to buďto budoucí specialisté, kteří zde získávají tolik potřebné kontakty pro rozvoj své kariéry, nebo univerzální, kteří zde pouze zabírají místo, a konečně postgraduální, které nebudu popisovat, protože to za mne mnohem lépe dělá tento komiks. I když i oni mohou cvrkotu sítě přispět a síť jim pomoci, jsou spíše kořením než jádrem.

Všichni mají jedno společné. Protože jednacím jazykem je angličtina, musí se umět domluvit, musí dodržovat při své prezentaci minimální společná pravidla a komunikovat s jistou minimální úrovní. Obávám se, že v okamžiku, kdy začne LinkedIn hovořit česky, tato minimální podmínka padne, a na síť se, byť pouze s cílem ji vyzkoušet, nahrne spousta těch, kteří zde nemají co dělat, protože nedodržují ono nezbytné minimum profesionální komunikace. 

Následky mohou být pro LinkedIn strašlivé. Ztráta důvěry v autenticitu uživatele, ztráta hodnoty „vlastnictví“ kontaktů, ztráta významu referencí, ztráta důvěryhodnosti profilu… jakkoli mohou takové  obavy zapříčiněné lokalizací online aplikace vypadat elitářsky, ve skutečnosti je sdílí mnohem více uživatelů. A s obavami vyhlíží, co se stane, až začne LinkedIn doopravdy hovořit česky. 

40 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 11. 2012 11:07

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »