Díky KhanAcademy jsem se učil na VŠ chemii, videa jsou opravdu skvělá a dobře promyšlená - pár hodin na Youtube mi dalo daleko víc než celý semestr přednášek, bez přehánění. Nevím jestli to znamená, že je KA tak skvělé, nebo jestli byl náš přednášející profesor tak mizerný učitel (odborník byl skvělý).
Každý z nás je jiný, ale zhruba se můžeme zařadit do tří skupin:
1. Ti, kdo si nejlépe pamatují to, co vidí
2. Ti, kdo si pamatují nejlépe to, co slyší
3. Ti, kdo si nejlépe pamatují to, co cítí, dělají a prožívají
A každý by tak měl mít možnost učit se způsobem, který je mu blízký.
No je potřeba rozlišovat psaní a psaní.
Pokud dneska nějaký učitel jenom diktuje a to tak rychle, že si žáci sotva stačí psát, tak to je hloupost. Nebyla to hloupost v době, kdy učebnice byly cenově nedostupné a jiné učební pomůcky neexistovaly ani ve fantazii.
Něco jiného je normální výklad slovem, obrazem, videem, počítačem. Ke kterému mají žáci učebnice (nebo jiné pomůcky) - a k tomu si dělají vlastní poznámky.
No já jsem to bral tak, že JKL psal o "vykládá a píší se "zápisy do sešitů" je neúnosný" a to podle mě nejsou jen poznámky.
Ono obecně musím říct, že stejně nejlépe jsem se naučil učit se, až jako samouk kdy jsem začal studovat do hloubky C++, je fakt, že ze začátku jsem dělal i poznámky, ale nakonec je zavrhl, jako zbytečnou věc, nicméně myslím, že dneska už bych se dokázal naučit mnohem více, když konečně vím jak na to a to jak na to dělá obrovský rozdíl.
Ano, tohle je cesta, jakou se školství mělo vydat už hned při cenové dostupnosti knihtisku a zpracování textu...
Dosavadní STŘEDOVĚKÝ vzor, kdy vyučující něco vykládá a píší se "zápisy do sešitů" je neúnosný. Mnohem lepší je studentům rozdat už připravené materiály (texty, videa, audionahrávky). A student pak může jen probrat až aplikaci toho, co se naučil nebo zkoušky.
Sám jsem se spoustu věcí naučil z audionahrávek, které jsem poslouchal při jízdě na kole přírodou a pak jen složil zkoušku (samozřejmě se nejednalo o českou školu). Navíc tohle si člověk může pustit jednou, dvakrát, desetkrát... Při jízdě v MHD, při sportu... Jde to do hlavy mnohem lépe než někde v zabedněné aule nebo učebně!
Samozřejmě notoričtí flákači se na to vykašlou úplně a budou dutí jako bambus, ale i to je dobře, protože alespoň vypadnou hned v prvních měsících a nebudou otravovat příliš dlouho... A po dalším přijetí si třeba přístup rozmyslí a dojde jim, že ke kvalitnímu vzdělání se nedá prochlastat!